Köpråd, vill bygga en mini itx för cad och lite gaming, 10-15 tkr

Permalänk
Medlem

@Eli94: Då den ska vara för både CAD och spel så tror jag att du kommer att tillbringa många timmar framför den.

Så för att dina ögon inte skall ta stryk över åren så behöver du en skärm som är snäll mot ögonen, där är två saker som påverkar av vad jag vet bilduppdaterings frekvens och och sänkning av blått ljus. Blått ljus förefaller påverka mer än bara ögonen, windows 10 har förresten ett nattläge som minskar det blåa ljuset.
Lite att läsa om blått ljus och dess inverkan på ögonen.

När det gäller upplösning så har jag personligen aldrig arbetat framför en skärm på 4K eller i dess närhet, visst har jag dragits med vid tillfällen, det har ju en viss "att ha faktor" Men tror att det stannar där.

Man blir inte en bättre konstruktör med en 4K, möjligen att det höjer självförtroendet hos en del ett halvt snäpp i likhet med en del som kör Ferrari eller värre snålvarianten BMW.
Har ännu inte sett någon göra ett bättre jobb med en 4K, ej heller att det förbättrat det visuella så att extrakostnaden varit värt det.
En 4K är möjligen motiverad om man går upp i storlek, men med storlek så kommer nästa faktor, är skrivbordet så stort att du kan ha skärmen på rätt avstånd. Ergonomiskt så tror jag själv att 27" är en "sweet spot".

Får nog säga att en 16:9 27" på FHD fungerar bra. är vad jag sitter framför idag på jobbet.
Å skulle jag välja idag så skulle det nog bli samma storlek men att jag tittar efter högre uppdateringsfrekvens samt om där finns funktioner för att minska inverkan av blått ljus. Möjligen att jag skulle testa på 2560x1440, men det har absolut inte den högsta prioriteten.

Sen skulle jag möjligen kunna tänka mig en andra skärm i mindre storlek som är tilltbar (stående A4) där man då har information som ex. konstruktions data för material, anteckningar m.m.
Det skulle (kanske) bidra till att man vore mer fokuserad på designen, då man inte skulle trycka ner CAD'en för att ge plats för annat i samma omfattning, som idag.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vad har du för budget, och hur stor ska den va? Jag vet att många av mina vänner som jobbar mycket med CAD (ingenjörer dock, inte arkitekter) föredrar att jobba med en stor skärm (1440p-4k), och har sedan flera skärmar på sidan. Sen har jag förstått att vissa föredrar ultrabreda skärmar också.

Men budgeten är viktig, för här kan det flyga iväg rätt rejält också

Sen, hur viktig är gaming-delen? Vill du ha höga Hz också?

Det stämmer det du säger, jag använder 2 skärmar i dagsläget och kopplar då upp min laptop mot de.

Jag har varit sugen på en ultrawide skärm men helt ärligt så har jag inte tänkt på en specifik budget. 5k som max? Eller är jag ute och cyklar?

Såg att Samsung och vissa andra märken hade en ultrawide på 49 tum, de skulle man gärna vilja ha men de är väldigt dyra i dagsläget. Får sälja någon ritning eller två och sedan slå till på en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Eli94: Då den ska vara för både CAD och spel så tror jag att du kommer att tillbringa många timmar framför den.

Så för att dina ögon inte skall ta stryk över åren så behöver du en skärm som är snäll mot ögonen, där är två saker som påverkar av vad jag vet bilduppdaterings frekvens och och sänkning av blått ljus. Blått ljus förefaller påverka mer än bara ögonen, windows 10 har förresten ett nattläge som minskar det blåa ljuset.
Lite att läsa om blått ljus och dess inverkan på ögonen.

När det gäller upplösning så har jag personligen aldrig arbetat framför en skärm på 4K eller i dess närhet, visst har jag dragits med vid tillfällen, det har ju en viss "att ha faktor" Men tror att det stannar där.

Man blir inte en bättre konstruktör med en 4K, möjligen att det höjer självförtroendet hos en del ett halvt snäpp i likhet med en del som kör Ferrari eller värre snålvarianten BMW.
Har ännu inte sett någon göra ett bättre jobb med en 4K, ej heller att det förbättrat det visuella så att extrakostnaden varit värt det.
En 4K är möjligen motiverad om man går upp i storlek, men med storlek så kommer nästa faktor, är skrivbordet så stort att du kan ha skärmen på rätt avstånd. Ergonomiskt så tror jag själv att 27" är en "sweet spot".

Får nog säga att en 16:9 27" på FHD fungerar bra. är vad jag sitter framför idag på jobbet.
Å skulle jag välja idag så skulle det nog bli samma storlek men att jag tittar efter högre uppdateringsfrekvens samt om där finns funktioner för att minska inverkan av blått ljus. Möjligen att jag skulle testa på 2560x1440, men det har absolut inte den högsta prioriteten.

Sen skulle jag möjligen kunna tänka mig en andra skärm i mindre storlek som är tilltbar (stående A4) där man då har information som ex. konstruktions data för material, anteckningar m.m.
Det skulle (kanske) bidra till att man vore mer fokuserad på designen, då man inte skulle trycka ner CAD'en för att ge plats för annat i samma omfattning, som idag.

Just nu så använder jag två skärmar och båda går ju att tillta i A4 läge. Tänkte mer på en ultrawide och de andra vid sidan om, men det kanske blir lite overkill med så många skärmar.

Jag har faktiskt inte kört med 4k skärmar och det är kanske som du säger, inget som direkt påverkar hur bra man cad:ar.

Kanske blir en 32" ultrawide om jag hittar en till bra pris eller en schysst 27" med högre uppdateringsfrekvens. Kommer tillbringa en hel del timmar dagligen framför den, så jag måste hitta en som är snäll mot ögonen

Permalänk
Medlem

Jag letar skärm och har ungefär samma kriterier som du har. Just nu är det dessa 2 som jag lutar åt:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5247459
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5239592

Båda är 27" IPS på 1440p.

Dell verkar gedigen och snygg. Philips har högre uppdateringsfrekvens, Freesync och är billigare.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Jag letar skärm och har ungefär samma kriterier som du har. Just nu är det dessa 2 som jag lutar åt:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5247459
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5239592

Båda är 27" IPS på 1440p.

Dell verkar gedigen och snygg. Philips har högre uppdateringsfrekvens, Freesync och är billigare.

Ska kika på de verkar vara riktigt trevliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Jag letar skärm och har ungefär samma kriterier som du har. Just nu är det dessa 2 som jag lutar åt:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5247459
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5239592

Båda är 27" IPS på 1440p.

Dell verkar gedigen och snygg. Philips har högre uppdateringsfrekvens, Freesync och är billigare.

Skrivet av Eli94:

Ska kika på de verkar vara riktigt trevliga!

Helt spontant så känner jag att Philips verkar ju vara den bättre av dessa två.

Edit:

Freesync på prisjakt är förresten inte helt upp to date, dels så är en del monitorer utan freesync markerade som freesync och minst en är markerad som Freesync2 när den endast är Freesync.
Har skrivit till prisjakt och gett dom en lista över monitorer med fel, samt även bett dom att uppdatera från Freesync/Freesync2 -> Feesync/FreesyncPremium/FreesyncPremiumPro.

Philips monitorn är förresten FreesyncPro

Källa: https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Vissa CAD-grejer funkar inte bra med AMD-grafik, tänk på det.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro Puter:

Vissa CAD-grejer funkar inte bra med AMD-grafik, tänk på det.

Är även vad jag hört i snart 30-år, problemet är att jag under min yrkesverksamma tid inte fått se det i verkligheten.

Däremot så har jag fått se verkan av ryktet/ryktena.

På ett företag så köptes det in en PC speciellt för CAD (PTC Creo Direct), i den så satt det en intel och ett Nvidia professionellt kort.
Han som hade den satt alltid och pikade oss andra om hur bra hans PC var, fram tills en dag då han behövde hjälp.

Jag satte mig och skulle fixa det i CAD'en, efter den dagen så var det inga fler pikar.

Dom 2¨år äldre CAD maskinerna med AMD var bra mycket snabbare och gav absolut inga problem.

Det som isåfall inte skulle fungera är funktioner som är exlusiva Nvidia (som gärna försöker låsa in produkter) skulle användas, något som jag redan pekat på i tråden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Jag letar skärm och har ungefär samma kriterier som du har. Just nu är det dessa 2 som jag lutar åt:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5247459
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5239592

Båda är 27" IPS på 1440p.

Dell verkar gedigen och snygg. Philips har högre uppdateringsfrekvens, Freesync och är billigare.

Skrivet av Eli94:

Ska kika på de verkar vara riktigt trevliga!

Jag har själv tittat på Philips-skärmen. För priset verkar den ju rätt superb, faktiskt. Det verkar ändå vara en uppdaterad version på kommande, med samma skärm men med ställbart stöd, inbyggda högtalare, usb-hubb och bättre strömsparläge. Gamla heter alltså 275E1S, medan nya heter 275B1.

https://www.guru3d.com/news-story/philips-launches-24-inch-24...

Jag har själv försökt hålla ögonen öppna, men vad jag vet lanseras den först i juni. 24-tumsvarianten finns till salu, men är just nu 1000kr dyrare än gamla 245e1s.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det finns förresten en AOC Q27G2U i fyndhörnan hos Inet just nu:

https://www.inet.se/produkt/x133814/aoc-27-q27g2u-va-qhd-144-...

Den skärmen brukar oftast nämnas som den bästa "bang-for-the-buck" 1440p 144hz-skärmen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retro Puter:

Vissa CAD-grejer funkar inte bra med AMD-grafik, tänk på det.

Jaha det visste jag inte, har varken hört eller upplevt problem med amd kort när jag cad:ar. Kommer isåfall skriva här i tråden när jag byggt datorn hur jag upplever cad och spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är även vad jag hört i snart 30-år, problemet är att jag under min yrkesverksamma tid inte fått se det i verkligheten.

Däremot så har jag fått se verkan av ryktet/ryktena.

På ett företag så köptes det in en PC speciellt för CAD (PTC Creo Direct), i den så satt det en intel och ett Nvidia professionellt kort.
Han som hade den satt alltid och pikade oss andra om hur bra hans PC var, fram tills en dag då han behövde hjälp.

Jag satte mig och skulle fixa det i CAD'en, efter den dagen så var det inga fler pikar.

Dom 2¨år äldre CAD maskinerna med AMD var bra mycket snabbare och gav absolut inga problem.

Det som isåfall inte skulle fungera är funktioner som är exlusiva Nvidia (som gärna försöker låsa in produkter) skulle användas, något som jag redan pekat på i tråden.

Jo, är säkert så det som inte fungerar är exklusiva funktioner som endast Nvidia kort kan köra. Hoppas inte att jag stöttar på dessa funktioner under datorns livstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har själv tittat på Philips-skärmen. För priset verkar den ju rätt superb, faktiskt. Det verkar ändå vara en uppdaterad version på kommande, med samma skärm men med ställbart stöd, inbyggda högtalare, usb-hubb och bättre strömsparläge. Gamla heter alltså 275E1S, medan nya heter 275B1.

https://www.guru3d.com/news-story/philips-launches-24-inch-24...

Jag har själv försökt hålla ögonen öppna, men vad jag vet lanseras den först i juni. 24-tumsvarianten finns till salu, men är just nu 1000kr dyrare än gamla 245e1s.

Ja Phillips skärmen verkar vara trevlig, ska fundera tills att jag byggt färdigt datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har själv tittat på Philips-skärmen. För priset verkar den ju rätt superb, faktiskt. Det verkar ändå vara en uppdaterad version på kommande, med samma skärm men med ställbart stöd, inbyggda högtalare, usb-hubb och bättre strömsparläge. Gamla heter alltså 275E1S, medan nya heter 275B1.

https://www.guru3d.com/news-story/philips-launches-24-inch-24...

Jag har själv försökt hålla ögonen öppna, men vad jag vet lanseras den först i juni. 24-tumsvarianten finns till salu, men är just nu 1000kr dyrare än gamla 245e1s.

Ingen ersättare. B-serien är Philips kontorsserie. Lite ljusstarkare och med rejälare stativ. E-serien är skärmar för hemmabruk. Dom kommer att finnas parallellt.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Tänk på att inga konsument gpu:er stöds av CAD-program så det spelar ingen roll på vad du går på där. Har inte heller märkt någon större skillnad mellan amd och nivida (firepro och quadro då) när jag suttit och CADDAT (mest autodesk civil-3d och Revit, men även lite Microstation, 3d-studio mfl.) Däremot kan det vara en stor skillnad om du ska rendera något. Den största skillnaden i många applikationer gör nog fortfarande processorn och till en viss del även lagringen då stora filer tar väldigt lång tid att hantera. Har även Caddat med en iGPU ett par år (det var segt men gick). En ultrawide är skön att sitta i då både verktygsfönster (lager, referenser etc) får plats på samma skärm med bra med plats kvar till arbetsyta för att skapa. Däremot måste man ha en till skärm för andra fönster men tror det mest beror på hur man är van att arbeta och då tar det lite väl mycket plats imo.

Sitter med två dellskärmar hemma (modellnr i signaturen) när jag arbetar och de är perfekta för arbete och ok för spel...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Tänk på att inga konsument gpu:er stöds av CAD-program så det spelar ingen roll på vad du går på där. Har inte heller märkt någon större skillnad mellan amd och nivida (firepro och quadro då) när jag suttit och CADDAT (mest autodesk civil-3d och Revit, men även lite Microstation, 3d-studio mfl.) Däremot kan det vara en stor skillnad om du ska rendera något. Den största skillnaden i många applikationer gör nog fortfarande processorn och till en viss del även lagringen då stora filer tar väldigt lång tid att hantera. Har även Caddat med en iGPU ett par år (det var segt men gick). En ultrawide är skön att sitta i då både verktygsfönster (lager, referenser etc) får plats på samma skärm med bra med plats kvar till arbetsyta för att skapa. Däremot måste man ha en till skärm för andra fönster men tror det mest beror på hur man är van att arbeta och då tar det lite väl mycket plats imo.

Sitter med två dellskärmar hemma (modellnr i signaturen) när jag arbetar och de är perfekta för arbete och ok för spel...

Väldigt roligt och lärorikt när folk delar med sig om olika erfarenheter inom cad världen, tack för det

Jag har idag som sagt två lite mindre skärmar, funkar bra men skulle helst vilja ha en i A4 läge och en ultrawide som huvudskärm. Hoppas jag hittar några kandidater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Väldigt roligt och lärorikt när folk delar med sig om olika erfarenheter inom cad världen, tack för det

Jag har idag som sagt två lite mindre skärmar, funkar bra men skulle helst vilja ha en i A4 läge och en ultrawide som huvudskärm. Hoppas jag hittar några kandidater

Ultrawide kan även kallas ultralow. Det är egentligen en stor panel som har skurits lägre på höjden. Alternativet är en bred panel, men där höjden har bibehållits.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5280672

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Ultrawide kan även kallas ultralow. Det är egentligen en stor panel som har skurits lägre på höjden. Alternativet är en bred panel, men där höjden har bibehållits.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5280672

Visste ej att det också hette ultralow
Själva formfaktorn bredare skärm, lägre höjd tilltalar mig väldigt mycket

Permalänk
Medlem

@Jud1th: Ja! iGPU kan vara segt

Även jag har erfarenhet av den delen, hmm...

Har själv suttit med en laptop som hade en AMD APU, det fungerade så länge man inte hade allt för stora assy.

Ett företag jag var på hade laptops ute i produktionen där dom kunde ta upp assy vid behov, jag skulle en gång visa på en sådan. Det slutade med att jag sa, ge mig 10 minuter. Drog ner intels senaste som inte ville installer då det var en oem. Tog då bakvägen med att endast packa upp drivrutinen för att sen peka programhanteraren till mappen och uppdaterade drivrutinen. Fick göra några omstarter, men sen så flöt det på en bra bit bättre.

Med rätt drivrutin så fungerar det hjälpligt även på intel, men var ändå ingen riktig höjdare på varken Intel eller AMD.

På intel så har ju valet av drivrutin inte varit speciellt stort då man tidigare var låst till drivrutiner från datortillverkaren (om man inte var lite vågad och tvingade in drivrutinen), det verkar som att intel nu äntligen har ändrat på den policyn.

Men skulle uppriktigt vilja testa med AMD's nya APU för desktop (Renoir) som verkar släppas snart.

AutoCAD var inga problem, Kubotech KeyCreator, CoCreate, PTC Creo Direct, SolidWorks med flera lite tyngre CAD var ett gränsfall. Inget jag skulle vilja sitta dagligen med och aldrig under 8 GB minne. Absolut minimum.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Visste ej att det också hette ultralow
Själva formfaktorn bredare skärm, lägre höjd tilltalar mig väldigt mycket

Nej, det heter inte ultralow. Men det skulle kunna göra det. En 38" 3840x1600 är en 43" 3820x2160 där man tar bort 560 pixlar på höjden. Men visst, låg och bred är snyggt. Kan vara lättare att fästa blicken om man inte rör den i höjdled.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Jo, är säkert så det som inte fungerar är exklusiva funktioner som endast Nvidia kort kan köra. Hoppas inte att jag stöttar på dessa funktioner under datorns livstid

Det har du säkert redan stött på i en del spel, HairWorks som ex.
Var även ett mjukvarutillägg som fick AMD kort att rendera vattenvågor under marken, kommer tyvärr inte ihåg vad det hette...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Nej, det heter inte ultralow. Men det skulle kunna göra det. En 38" 3840x1600 är en 43" 3820x2160 där man tar bort 560 pixlar på höjden. Men visst, låg och bred är snyggt. Kan vara lättare att fästa blicken om man inte rör den i höjdled.

Jaha i see Visst så är det så, rak blick och full fokus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det har du säkert redan stött på i en del spel, HairWorks som ex.
Var även ett mjukvarutillägg som fick AMD kort att rendera vattenvågor under marken, kommer tyvärr inte ihåg vad det hette...

Jo far cry kanske?

Haha måste se sjukt bra ut med vattenvågor under marken

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått de flesta delarna och Inet har till och med uppdaterat moderkortets bios

https://imgur.com/a/cMsCzKJ

Väntar nu på chassi och nätagg som troligen kommer på måndag nästa vecka, då börjar bygget.

Är lite skraj när jag tänker på bygget, har aldrig gjort något liknande förr så jag hoppas att SG13 chassit är lätt att bygga i

Permalänk
Medlem

@Eli94: Då kan sweclockers bygg guide vara något att spana in under tiden

Å kommer något upp så är det bara att fråga.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tack! Ska kika på länken, hör av mig om jag har funderingar

Permalänk
Medlem

Tja! Vill dela med mig av några skärmar och se vad ni sweclockers tycker om dessa

- https://www.samsung.com/se/monitors/space-gaming-monitor/ denna monitor kostar mig 3500 kr med student rabatt från mecenat

- https://www.samsung.com/se/monitors/curved-c32jg50/LC27JG50QQ... denna får jag för 2780 kr med samma rabatt

- https://www.samsung.com/se/monitors/c27rg5/ denna får jag för 2850 kr med samma rabatt, fast det är en g-sync monitor

- https://www.samsung.com/se/monitors/curved-c34j79/ denna får jag för 6100 kr med samma rabatt

- https://www.inet.se/produkt/2216337/aoc-27-cq27g2u-va-curved-...

- https://www.inet.se/produkt/2214248/lg-32-32gk850f-qhd-va-144...

Eller har ni kanske andra alternativ som kan funka? Jag är väldigt intresserad av samsungs space gaming monitor men en nackdel är ju att fästet inte går att vrida på. Man kanske skulle kunna köpa ett annat fäste men denna monitor är inte kompatibel med vesa.

Uppdaterat länk nummer 4 :)
Permalänk
Medlem

@Eli94: Då du kommer att köra med Rx 5700 XT så borde du välja en Freesync.
Första är Freesync
Nummer två är inte
Nummer tre är G-Sync så exlusivt Nvidia kort.
Länk nummer fyra har jag inte tillgång till, är inte student idag
Nummer fem är Freesync
Nummer sex är i en annan klass än övriga då den har HDR vilket talar om att den har 10 bitars färgdjup per färgkanal

Summa summa:
Nummer sex är nog den jag skulle valt, men såg inte om den har vesa fäste
Nummer ett och fyra verkar OK!
Nummer två och tre går direkt bort då dom inte är Freesync.
Nummer fyra vet jag inget om, då jag inte kan se den.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Eli94: Då du kommer att köra med Rx 5700 XT så borde du välja en Freesync.
Första är Freesync
Nummer två är inte
Nummer tre är G-Sync så exlusivt Nvidia kort.
Länk nummer fyra har jag inte tillgång till, är inte student idag
Nummer fem är Freesync
Nummer sex är i en annan klass än övriga då den har HDR vilket talar om att den har 10 bitars färgdjup per färgkanal

Summa summa:
Nummer sex är nog den jag skulle valt, men såg inte om den har vesa fäste
Nummer ett och fyra verkar OK!
Nummer två och tre går direkt bort då dom inte är Freesync.
Nummer fyra vet jag inget om, då jag inte kan se den.

haha oj my bad, ska redigera länken så man kan komma in på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

haha oj my bad, ska redigera länken så man kan komma in på den

OK! Var inne.. Första tanken var nog jag vill ha. Speciellt då den kan ersätta två monitorer och har det som behövs i övrigt.

Men ändå så är nog priset lite högt som vanligt med dessa monitorer, å Thunderbolt är inget du kommer att använda i nuvarande config.

Spiken i kistan kom vid läsning av Recensionerna och det på samsungs egna sida.

Så nummer sex står sig.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!