Permalänk
Medlem

Fläkt skruv och hög temperatur

Tjena gott folk!

Undrar vart man kan köpa skruvar till chassifläkt eller om man kan montera dessa på andra sätt.

Fråga 2: är dessa temperaturer normala i idle? Har endast ryzen originella stockkylare samt en extra fläkt vid HDD, hade 2 extra fläktar dämpat temperaturen? (har redan lagt på med nytt kylpasta)

Det låter en del från grafikkortens fläktar också vilket kan vara störigt när man rullar tyngre spel.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Rätt hög idle temp men jag ser även att du bara kör en minnessticka och då tappar mycket prestanda att inte köra minnen i Dual Chanel konfiguration.

2 likadana minnesstickor är att föredra.

Original amd kylaren är inte så bra, köp en annan om du vill ha bättre temperaturer.

Permalänk
Medlem

@anon298854: juste, kör 2x8 corsair vengance i sticka 1 och 2, ska jag köra dessa i 1 och 3 eller gör det någon skillnad?

Permalänk
Inaktiv

@ali1997

Ja kör de i 1 och 3 och se om du får dualchannel.
Då får du rätt mycket snabbare dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ali1997:

@Ister: juste, kör 2x8 corsair vengance i sticka 1 och 2, ska jag köra dessa i 1 och 3 eller gör det någon skillnad?

Du får högre hastighet om du kör på 1 och 3 ja.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ali1997:

Tjena gott folk!

Undrar vart man kan köpa skruvar till chassifläkt eller om man kan montera dessa på andra sätt.

Fråga 2: är dessa temperaturer normala i idle? Har endast ryzen originella stockkylare samt en extra fläkt vid HDD, hade 2 extra fläktar dämpat temperaturen? (har redan lagt på med nytt kylpasta)

Det låter en del från grafikkortens fläktar också vilket kan vara störigt när man rullar tyngre spel.

Tack på förhand!

https://i.gyazo.com/48e7a67ecf932b920c0fdead29b8d0f4.png

Det går att fästa med vanliga maskinskruvr, träskruv limma, buntband eller vad du vill om du inte har "rätt" skruvar, det finns även "gummipinnar" som klämmer fast fläkten för att dämpa vibrationer.
https://www.inet.se/produkt/5322441/flaktskruv-4st-svarta

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ali1997:

Tjena gott folk!

Undrar vart man kan köpa skruvar till chassifläkt eller om man kan montera dessa på andra sätt.

Fråga 2: är dessa temperaturer normala i idle? Har endast ryzen originella stockkylare samt en extra fläkt vid HDD, hade 2 extra fläktar dämpat temperaturen? (har redan lagt på med nytt kylpasta)

Det låter en del från grafikkortens fläktar också vilket kan vara störigt när man rullar tyngre spel.

Tack på förhand!

https://i.gyazo.com/48e7a67ecf932b920c0fdead29b8d0f4.png

Jag tycker det är väldigt höga temperaturer i idle.
Inte skadliga men jag skulle se över kylningen.

Sen, om du köper en ny fläkt så följer det nästan alltid med 4 skruvar för denna.

Kolla luftflödet som det ser ut idag.
Testa t.ex. att köra med lådan öppen, ger det lägre temp?
Om detta ger markant lägre temp så kan 2 fläktar/bättre fläktar mycket väl vara en vettig lösning.

Billig ny kylare till processorn kommer göra underverk också :). Behöver inte kosta mer än 2-300 kr på sin höjd.

Är datorn verkligen helt idle? <5% användning av Grafikkort och CPU? För i så fall kan det inte vara bra kylning i lådan.

Lägg gärna upp lite bilder så kan säkert nån på forumet tipsa om hur du får bäst kylning.

Och en sak till, kolla så at fläktarna fraktar luften åt rätt håll. Om alla fläktar blåser IN i datorn så får du inte ut den varma luften t.ex.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@anon298854: Fick den i dual channel men den körs i 1330mhz trots att jag aktiverat xmp och ändrat till 2666mhz, konstigt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ali1997:

@Ister: Fick den i dual channel men den körs i 1330mhz trots att jag aktiverat xmp och ändrat till 2666mhz, konstigt?

Det är 1330mhz x 2 = Dual Channel 👍
Så du har allt rätt nu

Permalänk
Medlem

@anon298854: hahah nu hänger jag med, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@FX9:
såhär ser mina temperaturer ut efter att jag bytt ut ram portarna samt öppnat chassilådan, kör warzone samtidigt så ditt råd hjälpte, tycker du jag ska köpa en vattenkylare över den originella stockkylaren jag har? För mitt grafikkort får jobba en del så de låter. Ska även försöka installera de fläktarna jag har över

Permalänk
Inaktiv

Ja försök att få lite bättre luftflöde så klarar du dig säkert men en annan cpu kylare skulle vara bra.
Ryzen gillar lägre temps och boostar då högre i frekvens om kylningen är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ali1997:

@FX9:
såhär ser mina temperaturer ut efter att jag bytt ut ram portarna samt öppnat chassilådan, kör warzone samtidigt så ditt råd hjälpte, tycker du jag ska köpa en vattenkylare över den originella stockkylaren jag har? För mitt grafikkort får jobba en del så de låter. Ska även försöka installera de fläktarna jag har över

https://i.gyazo.com/71d916979e993d01e913e001bebde0ac.png

Ser ju helt klart bättre ut, som du säger

Släng gärna upp några bilder på hur det ser ut i datorn så är det enklare att ge tips och råd.

Bra att veta hur många platser du har för fläkt i chassit och var platserna sitter. Har du nått namn och modell på chassit så kan det räcka.

Jag tror att om du löser ventilationen i chassit så duger den processorfläkten du har. Men som nån tidigare nämnde, kan ge en liten prestandaboost.
Om inte annat så blir din dator säkerligen tystare om du byter.
Du verkar bekant med att montera på en ny fläkt så jag skulle nog säga: go for it!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är 1330mhz x 2 = Dual Channel 👍

Nej, Dual channel är att du har två parallella kanaler att skicka data på mellan CPU och RAM, kräver dock att man har minst två minnen (helst av samma sort) sittande i rätt uttag på moderkortet för att det skall fungera.

Sen är det ju rätt att 1330 MHz x 2 = 2660 MHz
Men det beror på att det är DDR minnen (Dual Data Rate) vilket dubblerar busshastigheten genom att skicka data på både stigande och fallande klocksignal, istället för på bara stigande klocksignal som versionen innan hade.
https://en.wikipedia.org/wiki/Double_data_rate

Permalänk
Medlem

@FX9:

nzxt h230 white har jag som chassi samt 3 fläktar utöver processor fläkten, det får plats totalt 4 fläktar.

Så ser insidan av min dator ut:

inte så bra kable management heller

Så ser temperaturen ut efter 2 installerade fläktar tack vare er

Men har i åtanke att byta cpu kylare

Permalänk
Inaktiv

Bra jobbat 👍😊

Samt att du får mer prestanda nu med Dual channel 🏎️

Permalänk
Medlem
Skrivet av ali1997:

@FX9:

nzxt h230 white har jag som chassi samt 3 fläktar utöver processor fläkten, det får plats totalt 4 fläktar.

Så ser insidan av min dator ut: https://i.gyazo.com/d998bc17058ed9ee74cbd5205038c596.png inte så bra kable management heller

Så ser temperaturen ut efter 2 installerade fläktar tack vare er
https://i.gyazo.com/072f2fe9e2e8e8483474895e4e3a90d2.png

Men har i åtanke att byta cpu kylare

Det där grafikkortet har tyvärr en värdelös/underdimensionerad kylare. Du kommer aldrig att få det "tyst" om du inte underklockar det rätt så hårt, oavsett hur bra luftflödet i chassit är.

Processorns temperaturer ser dock mycket bättre ut nu. En ny processorkylare för runt 300 kr skulle kunna få ner ljudnivån och temperaturerna en bit till, men jag tror inte att det skulle göra så stor skillnad då det blir överröstat av grafikkortet ändå.

Såg också att nätaggregatets fläkt är vänd uppåt. Om du inte använder datorn på en matta skulle jag vända på nätaggregatet så att det suger in luft direkt från undersidan av datorn. Det behöver då inte konkurrera med grafikkortet om luften vilket kanske får ner temperaturen någon grad till.

Permalänk
Medlem

@TMG: Har den ställt under ett bord på samma sätt som den är vänd på bilden, ska jag då bara vända på nätaggregatet åt andra hållet så den pekar neråt?

Just nu är endast processorn på högre värme, räcker det med vanlig kylare eller bör jag investera i vattenkylare om det även låter tystare? Kan du hänvisa mig till någon bra kylare i den prisklassen?

Och antar att jag inte kan göra så mycket åt grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ali1997:

@FX9:

nzxt h230 white har jag som chassi samt 3 fläktar utöver processor fläkten, det får plats totalt 4 fläktar.

Så ser insidan av min dator ut: https://i.gyazo.com/d998bc17058ed9ee74cbd5205038c596.png inte så bra kable management heller

Så ser temperaturen ut efter 2 installerade fläktar tack vare er
https://i.gyazo.com/072f2fe9e2e8e8483474895e4e3a90d2.png

Men har i åtanke att byta cpu kylare

En annan cpu-kylare kan rekommenderas. Typ, någon form av "tornkylare", som är monterad så att luften flödar från "front" till "bakstycke".
Om kylflänsen på din cpu är så låg som jag misstänker att den är, så kan luftflödet i värsta fall hämmas av kylflänsarna för VRM samt av ena RAM-stickan. Det är dock svårt att se på en bild tagen rakt ovanifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ali1997:

@TMG: Har den ställt under ett bord på samma sätt som den är vänd på bilden, ska jag då bara vända på nätaggregatet åt andra hållet så den pekar neråt?

Just nu är endast processorn på högre värme, räcker det med vanlig kylare eller bör jag investera i vattenkylare om det även låter tystare? Kan du hänvisa mig till någon bra kylare i den prisklassen?

Och antar att jag inte kan göra så mycket åt grafikkortet

Skrivet av Viita:

En annan cpu-kylare kan rekommenderas. Typ, någon form av "tornkylare", som är monterad så att luften flödar från "front" till "bakstycke".
Om kylflänsen på din cpu är så låg som jag misstänker att den är, så kan luftflödet i värsta fall hämmas av kylflänsarna för VRM samt av ena RAM-stickan. Det är dock svårt att se på en bild tagen rakt ovanifrån.

Som @Viita säger, tornkylare för ca 300 kr kommer ge lägre volym och bättre kylning.
Inte mitt område att rekommendera är jag rädd, men om sockeln fungerar (dubbelkolla) så kan Cooler Master Hyper 212 EVO säkert ge lite bättre temperaturer.
Vattenkylare (AIO - kylare) kan ibland låta lite när pumpen måste jobba men överlag tror jag inte du har nån större användning av en sån. Men såklart, det lär bli bättre och dyrare än en budget luftkylare. Du får vad du betalar för

Men om du bara ska låta datorn rulla och inte fokusera på klockning: köp en relativt billig tornkylare och var nöjd med det.
Andra har säkert annan åsikt men det är iaf vad jag tycker

Vänd sen PSU (om det inte är passivt, vilket jag inte tycker det ser ut som).
Vill du sen finlira: gör om kabeldragningen aningen.

-Finns det inget filter i botten? I så fall: försök montera fläkten i fronten istället. Misstänker dock att det finns ett filter under botten. Gör ren detta och ev. andra filter om det finns
-Går det att montera ur en hårddiskbur? Bättre luftflöde om du får in en fläkt där fram utan hårddiskbur, möjligtvis. Svårt att veta säkert.

Men jag skulle även kunna säga att dina temps är nog bra nog nu, utan att du gör nått mer.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ali1997:

@TMG: Har den ställt under ett bord på samma sätt som den är vänd på bilden, ska jag då bara vända på nätaggregatet åt andra hållet så den pekar neråt?

Just nu är endast processorn på högre värme, räcker det med vanlig kylare eller bör jag investera i vattenkylare om det även låter tystare? Kan du hänvisa mig till någon bra kylare i den prisklassen?

Och antar att jag inte kan göra så mycket åt grafikkortet

Ja, precis. Du kan passa på att dra om kablarna också när du ändå håller på med nätaggregatet. Blir lättare att arbeta i datorn när det inte går kablar överallt.

För att det ska vara värt att köpa en vattenkylare behöver du en på minst 240 mm, och de kostar 800+ kr. Jag tycker att det är rätt så mycket pengar för en kylare med tanke på vad resten av komponenterna i datorn är värda. Arctic Freezer 34 (finns flera varianter) är bra alternativ för runt 350 kr. Själv har jag dock inget emot att spendera en del på bra kylare och nätaggregat då man kan ta med dem till framtida datorer. Om det är din plan skulle jag köpa någon av Arctics Liquid Freezer-kylare.

Permalänk
Skrivet av ali1997:

Fråga 2: är dessa temperaturer normala i idle?

https://i.gyazo.com/48e7a67ecf932b920c0fdead29b8d0f4.png

Den normala temperaturen när datorn står på tomgång är mellan 45-60 grader, och under arbete mellan 65-85 grader. Du borde nog investera på kylning så du inte skadar dina komponenter.