Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Nej, har inte märkt av effekterna av oxidation, kanske jag bara är okänslig men jag tycker det går bra utan. Har funderat på att fixa ihop en recirkulationslösning som skulle ge mindre luftinblandning men det är detdär med att få tummen ur. Winchen köpte jag billigt på eBay, tror det var 70€ eller nåt den kostade, plankan fick jag av en kompis, som dessutom hjälpte mej sätta upp allt, och rälsen är menad till en skjutdörr modell större och kostade nåt i stil med 50€ med kompisens stamkundsrabatt i bygghandeln

Ah ok, lyxigt är det iaf!
Jag har insett att jag är löjligt känslig för oxidation. Har slutat köpa öl på flaska, framförallt ipor, då de ofta är oxiderade. Jag körde med antoxin och det ger helt klart klarare vört och mycket mindre oxidation på kalla sidan. Även brödigare fräschare lager.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Annat man kan roa sej med under väntan på kok är att diska. Nåt man nästan måste gilla som bryggare. Många tycks nästan patologiskt rädda för vanligt diskmedel i denhär svängen men sålänge man sköljer ordentligt går det hur fint som helst med handdisk.

Känns som usligt lite humlepellets till en 60l batch när man är mer van att brygga Pale Ale och sånt.

Just före kok brukar jag slänga i ett humlefilter som lägger sej på botten av grytan och...filtrerar. Minskar på proteinböset med, det bruna skummet ovanpå består till stor del av protein. Här finns många olika skolor men jag brukar röra ner det i vörten a la David Heath.

Syns inte så tydligt men nu kokar det ordentligt!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-ZXjrz2B/0/b3c6d6ca/X2/131221_12-X2.jpg

Annat man kan roa sej med under väntan på kok är att diska. Nåt man nästan måste gilla som bryggare. Många tycks nästan patologiskt rädda för vanligt diskmedel i denhär svängen men sålänge man sköljer ordentligt går det hur fint som helst med handdisk.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-3r9rBgk/0/18e1d645/X2/131221_15-X2.jpg

Känns som usligt lite humlepellets till en 60l batch när man är mer van att brygga Pale Ale och sånt.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-FG24KBK/0/dbf8ac9b/X2/131221_17-X2.jpg

Just före kok brukar jag slänga i ett humlefilter som lägger sej på botten av grytan och...filtrerar. Minskar på proteinböset med, det bruna skummet ovanpå består till stor del av protein. Här finns många olika skolor men jag brukar röra ner det i vörten a la David Heath.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-Rh956DC/0/6a999691/X2/131221_16-X2.jpg

Syns inte så tydligt men nu kokar det ordentligt!

Ja bryggning är 80% diskande och plaskade.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja bryggning är 80% diskande och plaskade.

Det blir en del bös ja.

Dumpventil är fint, golvbrunn än mer.

Tog tillvara en del av kylvattnet, det höll +46° C ännu när jag pumpade in det i bryggverket. Spolade med kallt före och fick bort det mesta.

Drog lite över i vörtstyrka, blir närapå 4% istället för 3,5 som tänkt men det gör nog inget. Kanske det var för att jag körde lång, 4-stegs mäskning.

Bling bling mothaf#¤%&/#. Nu ska jag dricka en öl innan jag börjar torka av och ställa undan allt, sen skura golvet.

Glömde en bild
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-rbPK47p/0/92669ece/X2/131221_18-X2.jpg

Det blir en del bös ja.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-X3Xg2ZC/0/4d7b9fca/X2/131221_19-X2.jpg

Dumpventil är fint, golvbrunn än mer.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-8bdVTb3/0/77b2bc8a/X2/131221_22-X2.jpg

Tog tillvara en del av kylvattnet, det höll +46° C ännu när jag pumpade in det i bryggverket. Spolade med kallt före och fick bort det mesta.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-W8WzD2h/0/7cb0e807/X2/131221_20-X2.jpg

Drog lite över i vörtstyrka, blir närapå 4% istället för 3,5 som tänkt men det gör nog inget. Kanske det var för att jag körde lång, 4-stegs mäskning.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-GTrmx9C/0/13e2ecad/X2/131221_21-X2.jpg

Bling bling mothaf#¤%&/#. Nu ska jag dricka en öl innan jag börjar torka av och ställa undan allt, sen skura golvet.

Fi fan, ser ju nytt ut! Dra en liter, det är du värd!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Trycket hade börjat stiga redan när jag klev upp och tittade till den imorse, och nu över det inställda. Hmm.

Ryckte lite lätt i kulan och fick en kaskad av vatten över mej och halva rummet, tydligen borde jag ha motionerat fjädern i ventilen lite efter jag hade i vattnet för nu satte bubblorna igång fint och trycket lättade lite. Fortfarande aningen över inställt tryck men inte så mycket att jag orkar bry mej. Tänker höja till 1-1,2 Bar om några dar ändå för att behålla lite mer av koldioxiden, borde jäsa ut rätt fort med så låg vörtstyrka.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-X8ZcJxc/0/29989e8e/X2/141221_2-X2.jpg

Trycket hade börjat stiga redan när jag klev upp och tittade till den imorse, och nu över det inställda. Hmm.

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-r7r7XhM/0/984c5327/X2/141221_1-X2.jpg

Ryckte lite lätt i kulan och fick en kaskad av vatten över mej och halva rummet, tydligen borde jag ha motionerat fjädern i ventilen lite efter jag hade i vattnet för nu satte bubblorna igång fint och trycket lättade lite. Fortfarande aningen över inställt tryck men inte så mycket att jag orkar bry mej. Tänker höja till 1-1,2 Bar om några dar ändå för att behålla lite mer av koldioxiden, borde jäsa ut rätt fort med så låg vörtstyrka.

För mig som processingenjör är det väldigt viktigt att vi skriver ut bar a och bar ö 🤪.
Ser riktigt bra ut!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering kring mina lager på sistone. Jag brukar köra 90% pilsner och 10% vienna. Sedan mycket tettnanger, MEN de får ofta en viss syrlig ton. Jag vet inte om jag blandar ihop syrlig med torr men letar man efter det i vanlig köpe lager så kan även de ha en syrlig ton. Helles är ju sällan syrliga dock. Nu har den stått på fat i ca 3 v och jag upplever en viss syrlighet i den. Innan jag tappade på fat demonterade jag fatet och grorde rent allting så infektion är inte troligt. Förslag?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har en fundering kring mina lager på sistone. Jag brukar köra 90% pilsner och 10% vienna. Sedan mycket tettnanger, MEN de får ofta en viss syrlig ton. Jag vet inte om jag blandar ihop syrlig med torr men letar man efter det i vanlig köpe lager så kan även de ha en syrlig ton. Helles är ju sällan syrliga dock. Nu har den stått på fat i ca 3 v och jag upplever en viss syrlighet i den. Innan jag tappade på fat demonterade jag fatet och grorde rent allting så infektion är inte troligt. Förslag?

Carbonic bite/kolsyresting? Provat låta en stå upphälld ett tag och se om den mjuknar?

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Carbonic bite/kolsyresting? Provat låta en stå upphälld ett tag och se om den mjuknar?

Hmm hur länge? Testade men på 20 min kände jag ingen större skillnad. Brukar ligga på 0,8 bar ö vid +5 i fatet. Jag har haft detta problem ett tag nu, framförallt med mina pilsner.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Hmm hur länge? Testade men på 20 min kände jag ingen större skillnad. Brukar ligga på 0,8 bar ö vid +5 i fatet. Jag har haft detta problem ett tag nu, framförallt med mina pilsner.

Hur går du tillväga då du kolsyresätter? Jag är absolut ingen expert på dethär, började med fat i Juni!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Hur går du tillväga då du kolsyresätter? Jag är absolut ingen expert på dethär, började med fat i Juni!

Jag har kört fat i några år, men jag brukar fylla fatet via utloppsventilen, dvs fylla från botten. Sedan purgar jag några gånger när fatet är fyllt. Ställer in det i kylen och skruvar upp trycket till 0,8 bar. Dvs set and forget.
Ölen är dock kristallklar tack vare kallkrash och gelatin. Tror dock detta har med något annat än process att göra. Gjorde en lager på 1,3 % till polaren som är nykterist. Den har inte alls samma syrlighet som denna.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag har kört fat i några år, men jag brukar fylla fatet via utloppsventilen, dvs fylla från botten. Sedan purgar jag några gånger när fatet är fyllt. Ställer in det i kylen och skruvar upp trycket till 0,8 bar. Dvs set and forget.
Ölen är dock kristallklar tack vare kallkrash och gelatin. Tror dock detta har med något annat än process att göra. Gjorde en lager på 1,3 % till polaren som är nykterist. Den har inte alls samma syrlighet som denna.

Hmm låter inte som det skulle vara orsaken nej. Kanske bara för lätt och torr då. Jag gör oftast rätt fyllig öl, smusslar ner karamellmalt av olika slag i nästan allt eller råg som jag tycker ger trevlig munkänsla redan vid rätt små andelar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Hmm låter inte som det skulle vara orsaken nej. Kanske bara för lätt och torr då. Jag gör oftast rätt fyllig öl, smusslar ner karamellmalt av olika slag i nästan allt eller råg som jag tycker ger trevlig munkänsla redan vid rätt små andelar.

Kan mycket väl vara som du säger, att den blev för tunn denna gång. Landade på 4,2 %

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Färdigjäst, ska ta och kyla ner den på nåt vis snart och flytta över till fat. Jäskärlet har egen kylslinga, borde frysa ner några hinkar vatten och McGyvra ihop en cirkulationspump och lite slang och se om det lyckas. Blir väl att diska fat imorgon...

Smaken var helt ok, men ska ju lagras och klarnas innan man ser verkliga slutresultatet.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Homebrew/i-B7Lz523/0/78e99209/X2/DSC_1556-X2.jpg

Färdigjäst, ska ta och kyla ner den på nåt vis snart och flytta över till fat. Jäskärlet har egen kylslinga, borde frysa ner några hinkar vatten och McGyvra ihop en cirkulationspump och lite slang och se om det lyckas. Blir väl att diska fat imorgon...

Smaken var helt ok, men ska ju lagras och klarnas innan man ser verkliga slutresultatet.

Är det din lager? Smakar den inte ganska mycket svavelfis så här tidigt?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Är det din lager? Smakar den inte ganska mycket svavelfis så här tidigt?

Ja, lagern. Tror mesta av svavelaromerna kom ut för ett par dar sen med gasen, släppte på trycket och bytte spundingventilen mot en ball-lockpost för gas. Luktade iaf rätt kraftigt då.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Ja, lagern. Tror mesta av svavelaromerna kom ut för ett par dar sen med gasen, släppte på trycket och bytte spundingventilen mot en ball-lockpost för gas. Luktade iaf rätt kraftigt då.

För min del så är det svavelaromer kvar efter 9 dagars jäsning och 3 v på fat. Egentligen borde man kanske låta den jäsa längre tid men jag jäste i 19 °C och den hade slutat bubbla flera dagar tidigare.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Idag blev det fattvätt, 2 fat och kegmentern från förra batchen skinande rena och väntar på nya gäster. Började lite smått planera nästa 2 satser, fick receptet klart till en Irish Red Ale en kompis ville brygga och så tror jag det blir en belgoinspirerad dubbel-ish åt mej själv att stoppa i lager nåt halvår. Förra 2 satserna är nere på en korg vardera så det är ju nästan panik

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Spännande, den här tråden har jag missat. Fick ett kit av min fru i somras och sedan dess har det blivit fyra bryggningar på 10 liter vardera. Av fyra bryggningar misslyckades jag med den andra och var tvungen att hälla ut allt efter att tvingat i mig två flaskor. Hittills har jag endast vågat mig på IPA och APA med US-05, där de två IPA-bryggningar som gjorts blivit riktigt bra. Nu under julledigheten tänkte jag testa mig på antingen en Lager, med Mangrove Jack's M54 eller W-34/70 (kan bara jäsa i rumstemperatur), eller en veteöl.

Hade gärna bryggt oftare och större mängder man har lite begränsat med förvaringsplats

*edit*
Någon som har tips på en bra jäst för veteöl?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Någon som har tips på en bra jäst för veteöl?

Beror ju lite på vilken inriktning.

Amerikansk veteöl, tänk Blue Moon: Fermentis US-05
Belgisk wit: Fermentis WB-06 eller T-58, T-58 är lite mildare i smaken.
Tysk hefewizen: Lallemand Munich classic

Sen finns det ju en uppsjö färskjästar men det blir fort dyrt och onödigt mycket jäst över till 10l-batchar. Skulle rekommendera att bara använda halva paketet av åtminstone Fermentis torrjästar med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Beror ju lite på vilken inriktning.

Amerikansk veteöl, tänk Blue Moon: Fermentis US-05
Belgisk wit: Fermentis WB-06 eller T-58, T-58 är lite mildare i smaken.
Tysk hefewizen: Lallemand Munich classic

Sen finns det ju en uppsjö färskjästar men det blir fort dyrt och onödigt mycket jäst över till 10l-batchar. Skulle rekommendera att bara använda halva paketet av åtminstone Fermentis torrjästar med.

Tack för svar. Jag är inte särskilt bevandrad kring veteöl utan det är främst för att min chef tycker om det. Tyskt vet jag uppskattas så får kolla närmare på det.

Ang. mängden torrjäst. På de flesta ställen jag läst har rekommendationerna varit att använda ett helt jästpaket till batchar på 10 liter. Jag förstår att det kan skilja från jästtyp till jästtyp, men jag hade helt enkelt tagit det som en sanning rakt av. Men det är väl sånt man lär sig när man testar sig fram. Observera att jag inte kommit mig för att börja med förkulturer och sådant.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Tack för svar. Jag är inte särskilt bevandrad kring veteöl utan det är främst för att min chef tycker om det. Tyskt vet jag uppskattas så får kolla närmare på det.

Ang. mängden torrjäst. På de flesta ställen jag läst har rekommendationerna varit att använda ett helt jästpaket till batchar på 10 liter. Jag förstår att det kan skilja från jästtyp till jästtyp, men jag hade helt enkelt tagit det som en sanning rakt av. Men det är väl sånt man lär sig när man testar sig fram. Observera att jag inte kommit mig för att börja med förkulturer och sådant.

Jag måste slå ett slag för mangrove jack M20. Den har levererat varje gång jag gjort en vete med den. Jäs den dock inte för kallt utan sikta på 20-22°C så får du fram fina toner av skumbanan och kryddnejlika.

Ang lager har jag testat de flesta torrjäster som finns och kommit fram till att Diamond lager från lallemand samt W34 är de som funkar bäst att jäsa i 19°C. Körde faktiskt även Urkel en gång från imperial och den var väldigt ren och bra den också.

Ang mängd funkar ett paket bra för 8-20 L. Det är min erfarenhet. Det går bara lite snabbare om du kör ett paket till 10 L. Ingen nackdel faktiskt enl mig. Förkultur är enl mig en onödig risk när du kör torrjäst. Sprinkla direkt på vörten funkar ju hur bra som helst.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag måste slå ett slag för mangrove jack M20. Den har levererat varje gång jag gjort en vete med den. Jäs den dock inte för kallt utan sikta på 20-22°C så får du fram fina toner av skumbanan och kryddnejlika.

Ang lager har jag testat de flesta torrjäster som finns och kommit fram till att Diamond lager från lallemand samt W34 är de som funkar bäst att jäsa i 19°C. Körde faktiskt även Urkel en gång från imperial och den var väldigt ren och bra den också.

Ang mängd funkar ett paket bra för 8-20 L. Det är min erfarenhet. Det går bara lite snabbare om du kör ett paket till 10 L. Ingen nackdel faktiskt enl mig. Förkultur är enl mig en onödig risk när du kör torrjäst. Sprinkla direkt på vörten funkar ju hur bra som helst.

Tack Ja, det är väl om man verkligen försöker kostnadsoptimera i varje led som det skulle göra någon skillnad tänker jag. Nu får jag ta mig en rejäl funderare över vad som ska bryggas härnäst och vad som ska införskaffas.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Tack Ja, det är väl om man verkligen försöker kostnadsoptimera i varje led som det skulle göra någon skillnad tänker jag. Nu får jag ta mig en rejäl funderare över vad som ska bryggas härnäst och vad som ska införskaffas.

Grejen med att använda halva paketet är att du får kasta andra halvan. Risken för infektion är ju ändå rätt stor i ett brutet paket tänker jag 🙂

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Kanske jag bara haft tur, men dom gånger jag fått en halv påse jäst över har jag snabbt stängt den med en påsförslutare så högt upp på paketet som möjligt, sen klippt av den med sax under förslutaren när jag behövt den. Inga problem som jag kunnat härleda till det nånsin. Smått sugen att börja köpa vissa torrjästar i 500g pack dock och då borde man komma på nåt smart sätt att dela upp dom. Rätt stor skillnad i kilopris...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Fick en hel del jäst ur dumpventilen, ska tvätta några gånger och använda åtminstone ena till en doppelbock här om några veckor.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ett par bilder av en Irish Red Ale jag bryggde idag Rätt vacker färg tycker jag.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Trevligt! Beställde själv ett brewzilla nu under mellandagarna. Ska själv följa ditt exempel och lägga upp lite bilder vid nästa bryggning. Frågan är om det blir en Helles eller en ipa.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Någon som ett bra tipps på en enkel men ok malt kvarn?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6