Industrierna flyttat till Asien, inga jobb för oss?

Permalänk
Avstängd

Industrierna flyttat till Asien, inga jobb för oss?

Hej

Så jag har tittat på Arbetsförmedlingens hemsida för att hitta ett jobb. Det jag såg var massor av annonser för jobb som egentligen inte är jobb verkade det som. Typ säljare av en hemlig vara eller tjänst. Sådana jobb fanns det massor av. Fast hur låter det? Det låter som fake. Sen fanns det massor av vanliga jobb som kräver körkort eller massa arbetslivserfarenhet. Vad ska man få det ifrån hade dom tänkt sig utan att förstå få ett jobb med en lön? Har dom blivit så giriga att de skiter i alla som just ska börja jobba? Det verkar som det.

Kan ni tipsa mig hur jag ska få ett jobb om jag har endast gymnasieutbildning och det genom Komvux (har ett CV också med en del praktik på olika arbetsplatser fast inte jobb)?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa dig med jobb, men jag kan tipsa om att du kan ta lån för att ta körkort. Något som kommer hjälpa dig mycket i jobbsökandet.

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/korkortslan.html

Permalänk
Medlem

Arbetsmarknad är, som mycket annat, tillgång och efterfrågan.

Vad behövs i dagsläget vs vad behövs i framtiden? Finns många olika svar men gemensamt för de flesta är att det kommer behövas utbildning för att utföra det. Så det jobbiga svaret är att det är svårt att konkurrera med alla händer och fötter som kan göra bra jobb till billig(are) penning. Dvs industrijobb kommer eller har flyttat ut, så det känns inte något långsiktigt att satsa på.

Vill du bara ha ett jobb finns det ju vissa saker som är mer platsbundet, typ busschaufför, städare, servitör. Men det är ju begränsat att varken ha utbildning eller körkort, går ej att komma runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

Hej

Så jag har tittat på Arbetsförmedlingens hemsida för att hitta ett jobb. Det jag såg var massor av annonser för jobb som egentligen inte är jobb verkade det som. Typ säljare av en hemlig vara eller tjänst. Sådana jobb fanns det massor av. Fast hur låter det? Det låter som fake. Sen fanns det massor av vanliga jobb som kräver körkort eller massa arbetslivserfarenhet. Vad ska man få det ifrån hade dom tänkt sig utan att förstå få ett jobb med en lön? Har dom blivit så giriga att de skiter i alla som just ska börja jobba? Det verkar som det.

Kan ni tipsa mig hur jag ska få ett jobb om jag har endast gymnasieutbildning och det genom Komvux (har ett CV också med en del praktik på olika arbetsplatser fast inte jobb)?

https://www.komvuxutbildningar.se/utbildning/komvuxutbildning...

där får du jobb, tog mig 8 år inom industrin med extrajobb och på bemanningsbolag innan jag fick en fast tjänst, lycka till!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

De flesta enkla jobb kommer försvinna inom närmsta 10-20 åren. Automation och robotar kommer ta över lagerjobb, viss städning osv.

Framtiden är helt enkelt utbildning och att arbeta med tekniken som kommer ta över. Tyvärr är det den hårda sanningen.

Mitt tips för alla som absolut inte vill plugga något akademiskt är något hantverksyrke. Elektriker, rörmokare osv brukar tjäna helt ok och inte så lång utbildning.

Permalänk
Medlem

Mer utbildning, arbetsmarknaden med enbart gymnasieutbildning är begränsad som du märker. Varför skulle sälj-jobben vara fake? Trista kanske, men antagligen riktiga jobb.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Okej, tack för svaren. Visste inte om CSN lån för körkort finns t.ex..

Angående säljjobben. Varför är det hemligt vad dom säljer för? Är det maffia?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad läste du på gymnasiet?

Finns en del jobb som inte kommer att fungera att flytta utomlands, även om man vill. Jag tänker på jobb som kräver fysisk närvaro eller turnaround time som är för korta för att flytta utomlands. Kommer ihåg att @Wasp har berättat för mig att det skriks efter högspänningsmontörer.

Personligen tror jag att arbetsmarknaden kommer skifta sig mot arbeten som kräver manuellt arbete eller arbeten som är inte speciellt roliga pga det är uppfattat som tråkigt, alla kan/vill inte bli akademiker beroende på ämne.

Själv pluggar jag en kandidat i kemi, har inte oroat mig över arbetsmöjlighet eftersom få vill bli kemister pga det uppfattas som ett tråkigt ämne och lämnar en brist på arbetskraft.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Mitt tips för alla som absolut inte vill plugga något akademiskt är något hantverksyrke. Elektriker, rörmokare osv brukar tjäna helt ok och inte så lång utbildning.

Inte ens det, de jobben gör hantverkare från öst-länderna åt oss numer och våra svenska hantverkare har blivit arbetsledare/projektplanerare/offertskrivare, så börjar bli svårare för en ung oerfaren hantverkare att ta sig in på arbetsmarknaden här.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inte längre så många "riktiga" jobb kvar längre, och färre blir det allteftersom.

Det är visserligen inte speciellt konstigt. Är inte så många av oss som kan tänka sig en lite lägre lön... de flesta vill ju bara ha en högre lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

Hej

Så jag har tittat på Arbetsförmedlingens hemsida för att hitta ett jobb. Det jag såg var massor av annonser för jobb som egentligen inte är jobb verkade det som. Typ säljare av en hemlig vara eller tjänst. Sådana jobb fanns det massor av. Fast hur låter det? Det låter som fake. Sen fanns det massor av vanliga jobb som kräver körkort eller massa arbetslivserfarenhet. Vad ska man få det ifrån hade dom tänkt sig utan att förstå få ett jobb med en lön? Har dom blivit så giriga att de skiter i alla som just ska börja jobba? Det verkar som det.

Kan ni tipsa mig hur jag ska få ett jobb om jag har endast gymnasieutbildning och det genom Komvux (har ett CV också med en del praktik på olika arbetsplatser fast inte jobb)?

du får helt enkelt bita i det sura äpplet, jag kan rekommendera att du lär dig hur aktiemarknaden funkar för att dryga ut eventuell lön i starten för att sedan skifta till aktiehandel, du kan leva farligt (big risk, big reward) eller långsamt bygga upp din eventuella förmögenhet.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polishwarrior:

Angående säljjobben. Varför är det hemligt vad dom säljer för? Är det maffia?

Inte alla bolag vill publikt visa att dom söker folk av en rad olika anledningar. Varför skulle det vara maffia?
Sen är väl ett tips att kolla bredare än arbetsförmedlingen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tråkig inledning och inställning.

Skulle säga att det inte ens behövs gymnasieutbildning för jobb utan bara motsvarande kunskap och erfarenhet. Det folk får med sig från skolan är dels förmåga att ta till sig ny information och dels språkkunskaper. För att få betyg i allt behöver du inte vara särskilt begåvad däremot.

Hur som, regionen du bor i behöver inte jättestark för att du ska hitta jobb finns alltid ett gäng ställen som söker folk. I princip är allt som ger dig en varaktig sysselsättning på 50-100 % bättre än att vara arbetslös. Annonser på arbetsförmedlingen säger inte så mycket om arbetsmarknaden för övrigt.

Just att stå och skruva ihop saker i industri kan vara mer eller mindre kvalificerade arbeten. Det finns öppningar hos sådana arbetsgivare som outbildad eller junior, men många av tjänsterna kräver lite mer kvalifikationer som du antingen fått genom annan arbetsgivare eller utbildning. Det finns annat än just de jobben på dessa företag ska också tänkas på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Mer utbildning, arbetsmarknaden med enbart gymnasieutbildning är begränsad som du märker. Varför skulle sälj-jobben vara fake? Trista kanske, men antagligen riktiga jobb.

I min familj så var det en strategi redan vid sekelskiftet typ att man ska ha en bra utbildning för att klara sig. Så du frestar mig att faktiskt studera då det finns någon slags tradition inpräntad typ.

Skrivet av Selmalagerlöf:

du får helt enkelt bita i det sura äpplet, jag kan rekommendera att du lär dig hur aktiemarknaden funkar för att dryga ut eventuell lön i starten för att sedan skifta till aktiehandel, du kan leva farligt (big risk, big reward) eller långsamt bygga upp din eventuella förmögenhet.

Jag har blivit uppfostrad till att bli en aktiehandlare när jag redan var tonåring. Tyvärr så har jag förlorat tiotusentals kronor under alla åren som jag handlat (när man sammanställer allt). Det är tyvärr väldigt svårt och det mest intressanta är huruvida man kan handla aktier i utländska företag utan att på något sätt motarbeta sitt egna land?

Permalänk

Samma är det på fruntimmersidan. Idag kräver de mer än vad de krävde av en man på 600talet.
Det handlar om tillgång och efterfrågan som nämns. Har man av någon anledning kommit efter och man tillhör de med sämst förutsättningar så har man alltid haft problem, där en lösning är att kämpa på och bli bättre.

Det är olika frågor som berörs. En fråga är vad som är bäst för TS, där det helt beror på TS förutsättningar. Extremt få kan tjäna extrema summor som vanlig telefonförsäljare av kalsonger, lotter och liknande, andra får ej sålt ett skit. På frågan om säljjobb då är dåliga så beror det på för vem? Exakt samma sak gäller väldigt många jobb idag, det går ej säga att ett jobb är skitbra för alla.

Rent generellt så bör man hänga med i utvecklingen. Många av oss har föräldrar som enbart har grundskoleutbildning och det gick bra på den tiden, idag krävs det mer. Där minst 2 årig YH mer eller mindre räknas som en standardutbildning idag.

Angående industrialismen så har den pågått länge, den tog fart i slutet av 1800 talet. Det folk idag kallar för enkla jobb inom industrin kallade folk förut för mer tekniska jobb. De som är ludditer är emot denna industrialism som har lett till at folk har skit som datorer, tvapparater och ström. Nej tillbaka till då vanligt folk gick och vallade kor i en hage är dit vi ska säger dem.
Man ska alltså tänka sig för när man argumenterar för att maskiner ej ska ta våra jobb, då de historisk har gjort detta länge och man då bör argumentera för att få tillbaka som det var innan. Jobb flyttade till låglöneländer, ja när gjorde de detta? 70 talet? Idag, så när nya fabriker skapas så är de ofta så tekniska så hög kompetens är viktig.
Självklart finns det undantag som Göteborgs kexfabrik.

*edit*
Det kan tolkas som jag har dålig attityd. Men tråden berör olika frågor. Hur ska folk som har kortare utbildning liten erfarenhet etc komma in på arbetsmarknaden? Där jag säger det helt beror på person. Vissa kan det vara ett smart val att vidareutbilda sig, andra så kanske det bara är bortkastat om de läser emot något som de ej får jobb inom. Det finns mängder av jobb som lastbilschaufförer, där det kostar pengar men jag vill minnas att arbetsförmedlingen förr har kunnat betalat.

En helt annan fråga är att argumentera emot industrialismen och vad denna har lett till. Maskinerna som Spinning Jenny tar vår jobb etc.

Permalänk
Medlem

Finns det inga jobb eller finns det inga jobb du kan tänka dig att arbeta med? Har du hört med t ex hemtjänsten i din kommun? Finns förhållandevis många jobb inom vården som inte kräver vare sig utbildning eller erfarenhet, du kommer långt på rätt inställning och en god arbetsvilja. Många ungdomar som vuxit upp i de senaste årens blomstrande högkonjunktur jämrar sig över att det inte finns jobb, när det i själva verket är de som är kräsna och tror sig kunna välja vad som helst utan att ha något att erbjuda.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

TS har fortfarande inte informerat oss om vilken utbildning han gått? Vad har TS för intresse och vad har han ströjobbat tidigare? Vilka erfarenheter besitter han? Vart bor han?

Jag jobbar som säljare på ett riktigt företag och åker runt till industrier där många säger att de söker folk, kanske kan ge tips på företag om jag bara får svar på mina frågor. Det är ok att skicka pm om du inte vill säga mer här i tråden men jobb finns.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ring kommunen och fråga om kontaktuppgifter till vikarieanskaffare för skola, vård, kost och städ. Folk blir alltid sjuka och det fattas alltid folk inom de kategorierna. Blir knappast en heltid på direkten men timmar och därigenom erfarenhet ska du nog kunna få ihop. Du vidgar också ditt kontaktnät och kanske känner någon du jobbat med sedan till andra möjligheter.

Kan du tänka dig skolbänk i någon vecka kan ju väktare vara något annars, behovsanställningar är vanliga där och tycker mig höra om vartannat att det saknas folk både här och där.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Finns det inga jobb eller finns det inga jobb du kan tänka dig att arbeta med? Har du hört med t ex hemtjänsten i din kommun? Finns förhållandevis många jobb inom vården som inte kräver vare sig utbildning eller erfarenhet, du kommer långt på rätt inställning och en god arbetsvilja. Många ungdomar som vuxit upp i de senaste årens blomstrande högkonjunktur jämrar sig över att det inte finns jobb, när det i själva verket är de som är kräsna och tror sig kunna välja vad som helst utan att ha något att erbjuda.

Blomstrande högkonjunktur? Ja det var väl 60-70talet senast isåfall. Då hade du riktig real tillväxt efter inflation, låga arbetslöshetssiffror och positiva räntor. Idag har du sedeltryckning och manipulerande av kpi.

Guld har t.ex. varit en mycket mer framgångsrik investering de senaste 13åren än ett brett europeiskt aktieindex, det säger någonting.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

TS har fortfarande inte informerat oss om vilken utbildning han gått? Vad har TS för intresse och vad har han ströjobbat tidigare? Vilka erfarenheter besitter han? Vart bor han?

Jag jobbar som säljare på ett riktigt företag och åker runt till industrier där många säger att de söker folk, kanske kan ge tips på företag om jag bara får svar på mina frågor. Det är ok att skicka pm om du inte vill säga mer här i tråden men jobb finns.

Jag har gått naturvetenskaps högstadium sen blev det huvudsakligen Komvux med samhällskunskap inr. samhällskunskap med behörighet för Arkitektutbildningen. Jag har haft ett datorintresse för att kunna spela (behövs bra datordelar ju) typ favoritserien Battlefield t.ex..
Jag har erfarenheter från Fysik 1B1 kursen på Komvux och försöker med den till och från (vilken man kan se på Pluggakuten) sedan 12 April i år. Nickar Manoel på Pluggakuten: https://www.pluggakuten.se/trad/rorelse-och-acceleration-hos-boll/ Jag bor i Stockholm. Har erfarenheter av att läsa om Einstein och se hur karaktären Gordon Freeman skulle kunna finnas i verkligheten typ om jag lär mig Matematik 4, Fysik 1/2 samt Kemi 1. Fast kanske inte exakt som Gordon skulle jag bli men åt det hållet i.a.f.. Polen behöver en bilindustri och jag vet att Volvo sålts till Kina men jag är en person som tycker att i Polen behövs europeisk industri.

Permalänk
Medlem

Tillverkningsindustrin har ett skrikande behov av tekniskt kunnigt folk, vissa söker i flera år utan att hitta rätt person.

Problemet är som sagt erfarenhet.
Många företag idag är slimmade och kan inte lägga flera år på att utbilda folk på plats, en praktikant eller ny i branschen tillför inget till organisationen utan innebär enbart en arbetsbörda.

Det vissa säger att många enklare jobb försvinner är inte riktigt sant.
Det är väl sant i den bemärkelsen att det finns inte så många "enkla jobb" idag, man förväntas kunna använda dator och affärssystem, planera sitt eget arbete och ta ett eget ansvar.
Men även bland den enklare typen av jobb finns behov, många saker produceras idag i låglöneländer, tyvärr ofta såpass pressat att det även blir lågkvalitéländer. Men processen att sjösätta en produkt i Kina med produktion är inte alltid så enkel och snabb.
Många företag väljer därför att producera tekniskt avancerade produkter med lägre serier här i Sverige. Men även produkter i volymer om mer än 100 miljoner detaljer per år tillverkas i Sverige av olika skäl.
Haken med avancerade produkter med låga volymer är att de inte är lönsamma att automatisera.
Att lägga miljoner på utrustning för serier på hundra eller tusental detaljer per år är orimligt.
Sen att automatisera kvalité är svårt, det finns fina visionsystem mm, men de är bara programmerat kvalitetsmedvetna och saknar en människas förmåga att bedöma saker som står utanför de förutsedda parametrarna.

Jag har jobbat inom plastindustri sedan 2003 och tycker det är intressant och stimulerande.
Men det är ett yrke som kräver intresse och analysförmåga.

Edit: Jag vet i stort sett ingen i min närhet som fått sitt arbete genom arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen slussar ut sjukskrivna och andra ut på aktiviteter. Arbete får man genom bemanningsföretag och rekryteringsfirmor, eller genom att marknadsföra sig själv. Är man ny på marknaden så är nog bemanningsföretag en bra början.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ta körkort så blir det lättare.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@Polishwarrior: Bor du i Polen så kan du ta jobb på Volvos bussfabrik i Wroclaw, Volvos bussar byggs bara i Polen numera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Polishwarrior:

Jag har gått naturvetenskaps högstadium sen blev det huvudsakligen Komvux med samhällskunskap inr. samhällskunskap med behörighet för Arkitektutbildningen. Jag har haft ett datorintresse för att kunna spela (behövs bra datordelar ju) typ favoritserien Battlefield t.ex..
Jag har erfarenheter från Fysik 1B1 kursen på Komvux och försöker med den till och från (vilken man kan se på Pluggakuten) sedan 12 April i år. Nickar Manoel på Pluggakuten: https://www.pluggakuten.se/trad/rorelse-och-acceleration-hos-boll/ Jag bor i Stockholm. Har erfarenheter av att läsa om Einstein och se hur karaktären Gordon Freeman skulle kunna finnas i verkligheten typ om jag lär mig Matematik 4, Fysik 1/2 samt Kemi 1. Fast kanske inte exakt som Gordon skulle jag bli men åt det hållet i.a.f.. Polen behöver en bilindustri och jag vet att Volvo sålts till Kina men jag är en person som tycker att i Polen behövs europeisk industri.

Tyvärr har jag inte så många kontakter inom ditt område men mitt tips är att helt enkelt börja ringa runt till större företag i ditt område som du känner att du vill jobba på och helt enkelt presentera dig. Gör också ett konto på LinkedIn och ta kontakt med rekryterare i din bransch. De söker hela tiden efter nya personer att lägga till i sitt nätverk och hör av sig om de har något de tycker passar dig. Rekryterare är omta inriktade mot specifika branscher. Även bra att ta kontakt med dessa och försök få till ett möte där du får presentera dig, ökar chansen att de kommer ihåg dig men kan givetvis vara både positivt och negativt😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Finns säkert mycket tips om enkla arbeten att ge om du säger vilken region du bor i. Bagerier finns t.ex. lite överallt i landet och kan vara bra som åtminstone ett säsongsarbete. Lager inom mat och handel finns på många orter också.

Många ställen är enklare att komma in på en den traditionella tillverkningsindustrin som bygger fordon, tillverkar maskiner eller tillverkar pappersmassa. Där är det inte aktuellt att ta in mycket nytt folk om det inte är högkonjunktur i företaget.

Permalänk
Hedersmedlem

Har jobbat inom industri, både tung metallindustri och finmekanik, montering och elektronik i många år. Gemensamt för samtliga var att det var svårt att få tag i personal till både enklare och svårare arbetsuppgifter.

Har därefter jobbat inom tryckeri och nu inom bageri-branchen. Samma sak även där, det är jättesvårt att få tag i personal både på kort och lång sikt.

Är man inte allt för kräsen med arbetsuppgifterna och är beredd att ta helt presigelösa jobb så finns det jobb om man letar och kontaktar arbetsgivare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag är 34 och pluggade upp gymnasiet för tre år sen. Sen pluggade jag socialpedagog två år och blev klar i somras. Har fast jobb nu. Fick mitt körkort för tre år sen.

Trots det har jag aldrig haft problem att få jobb. Har jobbat på fritidsgård, inom handels och inom industri. Nästan allltid fått fast jobb. Har aldrig använt mig av arbetsförmedlingen förutom till jobbet jag har nu. Jag har gått med mitt CV till olika arbetsgivare och gett det till chefen och bett om ett möte alternativt skickat det med mail och tagit möte per telefon.

Men som det skrivits innan, yrkesutbildning är rätt väg att gå. Finns snabba på typ ett år som svetsare (har jag själv), elektriker, vvs med mera. Finns massa grymma eftergymnasiala med.

Satsa på körkort och en utbildning, du kan alltid plugga vidare senare så ta nått som inte verkar allt för tråkigt till att börja med.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Polishwarrior:

Hej

Så jag har tittat på Arbetsförmedlingens hemsida för att hitta ett jobb. Det jag såg var massor av annonser för jobb som egentligen inte är jobb verkade det som. Typ säljare av en hemlig vara eller tjänst. Sådana jobb fanns det massor av. Fast hur låter det? Det låter som fake. Sen fanns det massor av vanliga jobb som kräver körkort eller massa arbetslivserfarenhet. Vad ska man få det ifrån hade dom tänkt sig utan att förstå få ett jobb med en lön? Har dom blivit så giriga att de skiter i alla som just ska börja jobba? Det verkar som det.

Kan ni tipsa mig hur jag ska få ett jobb om jag har endast gymnasieutbildning och det genom Komvux (har ett CV också med en del praktik på olika arbetsplatser fast inte jobb)?

Du måste inte göra detta men det kan vara värt för livserfarenheten i sig och även fysiska aktiviteten - vad du ska göra är vad morsan sa till mig för länge sedan, "Gå direkt till arbetsgivarna på plats och lämna in en intresseanmälan." Istället för att sitta på internet som alla andra så står du ut från mängden genom att gå direkt till arbetsgivaren och lämna in intresseanmälan.

Då visar du även på handlingskraft och att du faktiskt ÄR intresserad av jobb. Du dök ju upp på arbetsplatsen till och med. Då måste du ju vara liiiite mer intresserad än alla andra som bara mejlat in exakt samma PB och CV?

Igår hörde jag en historia om en snubbe som ville ha en bostadsrätt i ett visst område. Personen gick då runt och knackade dörr på varenda bostadsrätt (ett par hundra styck) och självfallet tyckte säkert många att personen var udda som gjorde detta. Men till slut fick personen napp hos en bostadsrätt som faktiskt var intresserad att sälja men inte hade orkat med hela processen av att sälja samt den giriga mellanhanden (host, mäklare, host) som ska ha sin andel för minimalt arbete (jag har andra historier om mäklare).

Ibland får Du själv uppvisa handlingskraft och gå för det du vill ha. Personligen räddades jag från vräkning av att jag hade kontaktat en person för typ nästan ett år sedan som sedan ett halvår senare ringde mig och erbjöd arvodesjobb som nu håller på att eskalera till ännu mer jobb med högre arvode. Allt är tack vare att "jag gick direkt till källan" istället för att snällt ställa mig i led hos Arbetsförmedlingen. Jag förlorade nämligen en tidigare stor inkomstkälla i och med COVID-19.

Till sist vill jag säga något som Du säkert redan har insett om Arbetsförmedlingen. De är INTE någon arbetsgivare och har INGET ansvar att ge någon arbete. De agerar som en mellanhand - arbetslösa skall söka arbete i slutändan. Detta är nog det största missförståndet majoriteten av arbetslösa har om Arbetsförmedlingen, särskilt de som gnäller på verksamheten.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Okej. Nu har jag börjat tänka på att göra som Bill Gates. Dedikera massor av tid åt att bli datorproffs. Typ fixa en server med LAMP stack och sen kanske göra en Facebookdödare/YouTubedödare eller bli konkurrent till Loopia AB med typ Directadmin (som abbonemang). Vad tänker ni om att försöka bli datorproffs och tjäna pengar på detta (har en hembyggd pFsense router nu, som jag fixade ganska fort, något som visar på mitt teknikintresse)?

Permalänk
Medlem

om det visar ett teknikintresse är bara något du själv kan svara på :/, vad gör du helst på din fritid?... sitter och slöar facebook, kollar på filmer / serier, läser böcker, kollar på dokumentärer... där hittar du lättast vad för intresse du har.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm