NAS för backup av iPhone bilder

Permalänk

NAS för backup av iPhone bilder

Hej alla,

Jag behöver en lagringsplats för min och min frus bilder vi tar på telefonen. Det är ju liksom hela familjens bilder och livsdokumentation på allt som händer/har hänt. Därför behöver vi investera i en NAS av något slag. Antingen köpa färdigt eller bygga en egen.

Ni som använder Synology eller Qnap NAS’ar. Vilken har bäst stöd för att göra backup på sina bilder i iphone? Både jag och min fru kör iPhone och vill kunna synka bilderna till en NAS så att alla dessa sparas! Vill ju även att detta sker så smidigt och automatiskt som möjligt. Helst per automatik i bakgrunden. Vet inte exakt själv hur detta görs på bästa sätt då en automatisk synkning av alla bilder innebär att det kommer bli MYCKET skräp bilder! Så kanske är det bättre att man själv någon gång i månaden/veckan väljer vilka bilder man vill synka, och sedan tar bort dom manuellt. Risken finns väl att det inte blir av då, dock! Jag vet inte, hur gör ni?
Sedan är det ett krav att man på ett enkelt och gärna snyggt sätt presenteras och kan komma åt bilderna när man vill bläddra och titta på dem. Fantastiskt hade ju varit om NAS’en dessutom kunde kategorisera bilderna lite själv precis som iphones bildvisare gör, så att bilder med personer taggas, plats, tider osv. Men det är väl bara att drömma om gissar jag?

Att kunna göra backup per automatik på hela telefonen a la icloud hade ju också varit fantastiskt smidigt. Men gissar på att det inte är möjligt?

Utöver detta så hade det varit önskvärt att kunna sätta upp tex Home Assistant, torrentklient och plex-server (används väldigt sällan nuförtiden dock!) på den om det inte innebär att det springer iväg i pris alltför mycket. Kanske är det bättre isf att ha en separat liten dator för detta ändamål.

En annan tanke är att bygga en egen server/NAS att ha i huset som lagringsplats och med ovan nämnda önskemål. Sedan köra en enklare färdig NAS i garaget som enbart gör backup på NAS’en i huset.

Hur tänker ni? Hur hade ni gjort och vad rekommenderar ni som är mer insatta i ämnet?

Permalänk
Vila i frid

Synology DSM har Acronis True Image (data kan krypteras, lösen bestäms av klienten/telefonen) för iOS och Android, som funkar, iaf för Android. Om båda dina NAS'ar är Synology blir det väldigt lätt att administrera.

Fördelen att köpa de lite bättre modellerna av Synology som innehåller Active Backup For Business är att du säger åt backup-NAS'en att ta backup av lagrings-NAS'en vilket betyder att backupen blir ransomware-säkrad (om du använder olika credentials för NAS'arna) då ingen av dina datorer/telefoner/lagring behöver veta inloggningsuppgifterna till backup-NAS'en (uppgifter som står på en post-it-uppklistrad någonstans).

När du aktiverat versionshantering av dina backuper med retention på t.ex. 6 månader med daglig backup har du 6 månader på dig att upptäcka att ditt hem blivit ägd av gniddna ryssar. Acronis i sig självt har ingen versionshantering. För att backup-NAS'en skall komma åt Acronis backuper på lagrings-NAS'en delar du ut den som /volume2/Acronis där dina backup-NAS kan fixa versionshanteringen av Acronis-backuperna.

<edit>Den billigaste med ActiveBackupForBusiness är Synology Disk Station DS218+</edit>

Permalänk
Medlem

Glöm inte backup av NAS också i händelse av stöld och/eller brand så inte allt försvinner i alla fall.