Ersätta en VG248QE inför ny dator?

Permalänk

Ersätta en VG248QE inför ny dator?

Hej allihopa. Datorn crachade ca 1 månad sedan, och jag kommer beställa en ny dator från inet under black friday, tänkte lägga mellan 15-20k. Möjligtvis väntar jag med datorköpet en aning längre eftersom jag är sugen på Ryzen 7 5xxx med RDNA 2 6800XT grafikkort. Om inte, iallafall 3070/3080.

Min datorskärm jag kör med nu är en Asus VG248QE, 144Hz, 1MS, TN skärm.1920x1080.
Kör mest FPS spel, ffa Apex legends, LOL, men ser även fram emot Diablo 4. Kollar sällan på filmer.

Skulle kunna tänka mig lägga max 10k på en skärm, men skulle föredra runt 5k. Gärna curved men inget måste.

Har kollat på en del skärmar, och kollat och läst olika amatörguider här på sweclockers, lärt mig massa nytt men tyvärr blivit mer förvirrad
Jag satte mig framfört en samsung curved 49 tum skärm (elgiganten) men jag vet inte om det var skärmen eller musen, men det kändes inte bra, muspekaren kändes trög bilden hackig.. Tycker endå den skärmen är snygg och rymlig på nått sätt..

Har ni någon erfarenhet med så stora skärmar för gaming?
Vad ska jag tänka på vid val av skärm?
Några skärmar som är mer prisvärda än andra?

Förtydligade rubriken från "Ny gamingskärm"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

En stor Samsung 49-tummare är kanske inte en klockren skärm för dina ändamål. En 49-tummare för spel blir det ganska dyrt, 12–15 000 kronor beroende på vilken du väljer. Du har den nya, extra krökta och inte helt smärtfria Odyssey G9 samt den äldre och inte lika kapabla RG90

Tråd om gamla modellen: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1555992-samsung-c49rg9...
Tråd om Odyssey G9: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1601803-samsung-odysse...

Att den då såg på El-Giganten upplevdes trög kan bero på att det kanske inte var en 49-tummare för spel utan en 49-tummare för kontor som kör 60 Hz. Eller bara en felinställd modell, likt att den kopplats till en dator med för klent grafikkort så att den endast kör 60 Hz eller rent av 30 H istället för tilltänkta 120+ Hz.

Annars är det som så ofta i den här "jungeln" en fråga om att du ska definiera vad du önskar och vad du uppskattar och även ogillar med din gamla skärm.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

En stor Samsung 49-tummare är kanske inte en klockren skärm för dina ändamål. En 49-tummare för spel blir det ganska dyrt, 12–15 000 kronor beroende på vilken du väljer. Du har den nya, extra krökta och inte helt smärtfria Odyssey G9 samt den äldre och inte lika kapabla RG90

Tråd om gamla modellen: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1555992-samsung-c49rg9...
Tråd om Odyssey G9: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1601803-samsung-odysse...

Att den då såg på El-Giganten upplevdes trög kan bero på att det kanske inte var en 49-tummare för spel utan en 49-tummare för kontor som kör 60 Hz. Eller bara en felinställd modell, likt att den kopplats till en dator med för klent grafikkort så att den endast kör 60 Hz eller rent av 30 H istället för tilltänkta 120+ Hz.

Annars är det som så ofta i den här "jungeln" en fråga om att du ska definiera vad du önskar och vad du uppskattar och även ogillar med din gamla skärm.

Egentligen är det inget fel på skärmen, men jag trycker att den är snäppet för liten. Vill iallafall upp en storlek. Jag vill även ha en skärm som är bättre än FHD, då blir nästa steg 1440?
Blir även väldigt trött i ögonen, ffa om jag spelar två tre kvällar i rad, då får jag ont i ögonen.. Sitter även rätt mycket framför skärmen på jobbet. Jag trycker ju att dom stora curved skärmarna är väldigt snygga
Som du säger, det är en väldig stor jungel och vissa skärmar är ju väldigt dyra..
Jag kan ju säga såhär, hade det inte varit för Sars-Cov-2 och corona19 pandemin hade jag lagt max 10k på en ny dator och kört med denna skärmen och åkt på en skidsemester eller dylikt. Men nu när varken det ena eller det andra blir av, får man väl passa på

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Julia2018:

Egentligen är det inget fel på skärmen, men jag trycker att den är snäppet för liten. Vill iallafall upp en storlek. Jag vill även ha en skärm som är bättre än FHD, då blir nästa steg 1440?
Blir även väldigt trött i ögonen, ffa om jag spelar två tre kvällar i rad, då får jag ont i ögonen.. Sitter även rätt mycket framför skärmen på jobbet. Jag trycker ju att dom stora curved skärmarna är väldigt snygga
Som du säger, det är en väldig stor jungel och vissa skärmar är ju väldigt dyra..
Jag kan ju säga såhär, hade det inte varit för Sars-Cov-2 och corona19 pandemin hade jag lagt max 10k på en ny dator och kört med denna skärmen och åkt på en skidsemester eller dylikt. Men nu när varken det ena eller det andra blir av, får man väl passa på

Trött i ögonen beror ofta på att man kör skärmen för ljusstarkt. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty... och det hjälper förstås inte att äldre spelskärmar har ganska låg bildkvalitet överlag.

27-tums IPS med 1440p och 144 Hz är alltid säkra kort. Vill du ha böjda skärmar är det som regel VA-paneler och då riskerar man problemen med tydliga eftersläp och störande subpixelstruktur. Såvida man inte kliver upp till det UW-modeller med IPS-panel då.