Krönika: Apple Silicon och RISC-V gör mig upphetsad över framtiden

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Apple Silicon och RISC-V gör mig upphetsad över framtiden

Kvällens avtäckande av ARM-baserat kisel för Apples datorer och RISC-V ger den här åldrande tekniknörden en vitamininjektion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nvidia lär skapa problem för Apple känner jag spontant, om inte ett samarbete med grafiken. Mer RISC-V för framtiden tack!

Permalänk

Jag undrar vad en "PC" baserad på en annan arkitektur skall kallas då den inte är en PC längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag undrar vad en "PC" baserad på en annan arkitektur skall kallas då den inte är en PC längre?

Det är väl fortsatt en PC? Mig veterligen är inte "PC" låst till en x86-arkitektur även om det kanske var IBM som introducerade termen "PC" i samband med IBM PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Nvidia lär skapa problem för Apple känner jag spontant, om inte ett samarbete med grafiken. Mer RISC-V för framtiden tack!

Apple har sin livstidslicens för ARM och har knappt använt Nvidia någonsin (de hade faktiskt Nvidia GPU i nån MacBook Pro, men det föll inte särskilt väl ut) och absolut inte på många år. Så nej, Nvidia köpet lär inte orsaka problem för Apple, däremot spännande konkurrens! Blir mycket coolare med ”krig” mellan Apple och Nvidia än tröttmössorna Intel och AMD.

Och JA, jag är Pepp! En timme kvar!!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl fortsatt en PC? Mig veterligen är inte "PC" låst till en x86-arkitektur även om det kanske var IBM som introducerade termen "PC" i samband med IBM PC.

PC = Personal Computer, tillskillnad från Stordator och Minidator, så så länge datorn är en personlig dator så är det också en PC!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

PowerPC såklart.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Ja det blir intressant på flera sätt och jag ska se presentationen. Utvecklingen går emot att folk kör allt mindre applikationer på deras datorer och det spelar inte så stor roll vilket os som klienten har. Detta leder till att folk har enklare att byta till den "datorn" som de anser är bäst. Arm kan kraftigt få ner strömförbrukningen vilket till laptops leder till att de kan göra den mindre, lättare, tystare och samtidigt bättre batteritid.

För Apples del om de gör en enkel 15-16" mer svenssondator för runt 10 000kr så tror jag denna kan bli riktigt attraktiv för många. Just nu så kostar de väl det dubbla och har visserligen bra prestanda. Men det är inget för vanligt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För Apples del om de gör en enkel 15-16" mer svenssondator för runt 10 000kr så tror jag denna kan bli riktigt attraktiv för många. Just nu så kostar de väl det dubbla och har visserligen bra prestanda. Men det är inget för vanligt folk.

Har aldrig förstått fascinationen för stora laptops, en laptop tar man med sig och släpar runt = ju mindre, desto bättre, tycker 13” är det perfekta kompromissen. Behöver man skärmyta så pluggar man in extern skärm.

Och nej, du kommer inte i närtid se någon billig 15-16” dator från apple.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

RISC-V är garanterat en av sakerna som gör mig mer intresserad av att hänga med på hårdvarusidan igen... när man får tag på en hygglig laptop eller NUC liknande tingest med risc-v så kommer jag garanterat köpa en bara för att leka med.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Det har varit en lång resa från ACORN Computers ARM1 till dagens ARM baserade processorer. Jag var rätt hypad över ARM1 när den kom men på grund av att mitt favorit språk var Forth så var jag på den tiden ännu mer intresserad av en annan processor Novix N4000.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

PC = Personal Computer, tillskillnad från Stordator och Minidator, så så länge datorn är en personlig dator så är det också en PC!

Fast du tänker på microdatorn. PC är en sorts microdator.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Har aldrig förstått fascinationen för stora laptops, en laptop tar man med sig och släpar runt = ju mindre, desto bättre, tycker 13” är det perfekta kompromissen. Behöver man skärmyta så pluggar man in extern skärm.

Standardstorleken på laptops har väl varit runt 15,6" hur länge som helst? Är man ung så kanske man tycker liten är smidigt, men för mig känns de mindre som meningslösa. Och stora laptops är för mig 17" och några såna har man.
Angående plugga in extern skärm så självklart gör man det när man kan, jag jobbar aldrig på en laptoputan extern skärm om jag kan. Men på tåg, mötesrum och liknande så blir det otympligt att släpa med en skärm.

Så jag tror detta med normalstorlek har med ålder att göra, då vi äldre ser sämre och har stelare fingrar för att pilla med superlitet tangentbord.

Jag tror som du att man inte kommer hitta några "normalstora" laptops för "normala konsumentpriser". Och det gör att appel genom detta alternativ förlorar en hel del kunder som inte på något sätt skulle behöva extrem datorprestanda.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Standardstorleken på laptops har väl varit runt 15,6" hur länge som helst? Är man ung så kanske man tycker liten är smidigt, men för mig känns de mindre som meningslösa. Och stora laptops är för mig 17" och några såna har man.
Angående plugga in skärm så självklart gör man det när man kan, jag jobbar aldrig på en laptop på annat sätt om jag kan. Men på tåg, mötesrum och liknande så blir det otympligt att släpa med en skärm.

Så jag tror detta med normalstorlek har med ålder att göra, då vi äldre ser sämre och har stelare fingrar för att pilla med superlitet tangentbord.

OT: Är tillräckligt gammal för att sett allt från 6502 och framåt, senaste jag hade en 15-tummare var 2006, därefter 13” och någon 12”. Numer en 12.9” iPad. Fullstora tangenter håller jag dock med om att man vill ha, men det får man in på 12-13”.

Kunderna som vill ha enklare, billigare vill Apple att de ska köpa iPad, vilket med finger-zoomande är det perfekta verktyget till äldre. Svärfar 82 år älskar sin... trots tjocka fingrar från ett liv med praktiskt arbete och dålig syn.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Citat:

Ironiskt nog har Apple varit den enda nämnvärda aktören som länge trotsade x86-monopolet: först i form av Motorolas 68000-serie

Jasså?
Så Commodore räknas ej? Commodore 64 var världens mest sålda dator. Men bortser vi från 8-bit maskiner tar nyare som i artikeln nämns då Motorola 68K som var en väldigt trevlig processor och då sålde Amiga 500 i så pass stora kvantiteter (4-6M) att jag inte undrar om den datorn ensam inte sålde mer än hela Apples M68K segment.

Hur kan inte det vara nämnvärt som historisk konkurrent till x86. Visst dem finns ej kvar på marknaden men historiskt så är dem inget att fnysa åt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

RISC-V är garanterat en av sakerna som gör mig mer intresserad av att hänga med på hårdvarusidan igen... när man får tag på en hygglig laptop eller NUC liknande tingest med risc-v så kommer jag garanterat köpa en bara för att leka med.

SiFive har ju sin HiFive bräda baserat på risc-v som går att köpa redan nu. Har för mig att det även är på gång en kraftigare variant i en större formfaktor.

https://www.sifive.com/boards/hifive1-rev-b

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag håller med dig om att 13" är en utmärkt storlek, åtminstone för oss som behöver bära med sig datorn och reser en del.

Permalänk
Medlem

Tror jag har sagt det förut. En av nycklarna till ARM låga energiförbrukning är de lägre klockfrekvenserna, går de upp kommer effekter göra det likaså.

Är spänd på macbook.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare

Vill bara påpeka att jag önskar att det blir RISC-V eller någon annan helt öppen CPU-arkitektur som blir den framtida dominanten.

Däremot tror jag Apple samt Qualcomm/Samsung eller liknande är de som har störst chans att lyckas, det med ARM64. ARM64 och x86_64 har en särställning i hur mogna och välutvecklade ekosystem dessa har, x86 då det dominerat PC-marknaden sedan kalla krigets dagar och ARM då dominerat våra smarta telefoner sedan dag 1.

Även om trösklarna ur vissa aspekter är lägre nu än tidigare för en ny CPU-arkitektur att tas sig in på banan, det p.g.a. att allt mer av grundläggande infrastruktur bygger på öppen källkod, så är det fortfarande en skillnad på att "fungera" och "vara strömlinjeformat och optimerat".

Ett exempel är kompilatorer, ARM64 hade stöd både från GCC och LLVM (de två absolut viktigaste kompilatorerna för C och C++, språk som i sin tur står för lejonparten av all grundläggande infrastruktur). Men om man tar GCC/LLVM från 2011 och samt senaste versionen idag, bygger samma program och kör på t.ex. Cortex A57 (första 64-bitars CPUn från Arm, finns bl.a. i Nintendo Switch) så kommer det programmet köras märkbart snabbare idag, sett siffror om ~30 % bättre prestanda bara från kompilatorn under den perioden.

RISC-V är nog idag i bästa fall där ARM64 var för 6-7 år sedan sett till saker som mognadsgrad hos kompilatorer och annan infrastruktur. Det fungerar men måste till någon med lika djupa fickor som Apple, Google, Facebook m.fl. som alla investerat i ARM64 då det är strategiskt viktigt för dem. Apple kör LLVM som sin officiella kompilator och Arm har jobbar väldigt mycket med GCC. RISC-V saknar i dag helt något motsvarande.

Såg att någon jämfört Apples första systemkrets, A4 som introducerades 2010 och byggden på Cortex A8 som presterar ungefär som Intels ursprungliga Atom räknat per MHz. A14 är ~1000 % gånger snabbare än A4, även om det varit en hel del utveckling även på x86-sidan är den inte i närheten av de siffrorna. Tror därför många missar att Arm för 5-6 år sedan gick inte att jämföra med x86, men utvecklingstakten har varit sanslös.

Känns riktigt surt att missa kvällens presentation, livspusslet ville annorlunda. Blir att kolla inspelningen så fort som möjlighet ges!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Så Commodore räknas ej? Commodore 64 var världens mest sålda dator.

Om Commodore 64 var världens mest sålda dator så kan den ju per definition inte ha utmanat x86-monopolet, den var ju i så fall aktuell på tiden före x86:s dominans.

Skrivet av som99:

Men bortser vi från 8-bit maskiner tar nyare som i artikeln nämns då Motorola 68K som var en väldigt trevlig processor och då sålde Amiga 500 i så pass stora kvantiteter (4-6M) att jag inte undrar om den datorn ensam inte sålde mer än hela Apples M68K segment.

Hur kan inte det vara nämnvärt som historisk konkurrent till x86. Visst dem finns ej kvar på marknaden men historiskt så är dem inget att fnysa åt.

Jag kan hålla med om att Apple inte var ensamma utmanare på 68K-tiden, men efter att Amiga försvann i början av 90-talet och Apple gick över till PowerPC så var det i stort sett bara Apple kvar. Så Apple var trots allt ganska ensamma om att trotsa x86 under mer än ett decennium innan de också gick över till x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

SiFive har ju sin HiFive bräda baserat på risc-v som går att köpa redan nu. Har för mig att det även är på gång en kraftigare variant i en större formfaktor.

https://www.sifive.com/boards/hifive1-rev-b

tro mig, kollar in deras grejer oftare än vad som är hälsosamt i väntan på något jag kan motivera att ställa på skrivbordet

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

MacBook Air 999 USD, fläktlös, 15-18h batteritid.

OOOOccchhh.... Mac Mini!!! 699 USD

@yoshman glöm din ide om iMac, Mac Mini med en bra skärm så är du hemma, till lägre pris!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

MacBook Pro oxå... vem trodde att skiftet från Intel till Apple Silicon skulle ta åratal? Snart har de ersatt hela sin produktlinje...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man inte redan i dag börjar med att bygga in kärnor av den här typen i kombinationsprocessorer? Borde vara utmärkt för att på kort tid klara av övergången. Om nu kärnorna ändå är så små i förhållande till x86, så skulle man väl kunna få in ett par i nästan vilken processor som helst på marknaden.

Så får man bara ha en styrdel som skickar kod till rätt processorkomplex baserat på vad som körs. Lite som förr när man hade flyttalsprocessorer externt där flyttalsoperationer skickades dit om en sån fanns.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte varför man inte redan i dag börjar med att bygga in kärnor av den här typen i kombinationsprocessorer? Borde vara utmärkt för att på kort tid klara av övergången. Om nu kärnorna ändå är så små i förhållande till x86, så skulle man väl kunna få in ett par i nästan vilken processor som helst på marknaden.

Varför bygga en racerbil med ett 2-tons ankare hängandes därbak?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför bygga en racerbil med ett 2-tons ankare hängandes därbak?

Vad menar du med såna dumheter?

Du begriper väl att man inte kan göra som Apple, som diktatoriskt kontrollerar allt och alla inom deras produktsfär, och bara byta rakt av utan övergångsmöjligheter. Jag räknar kallt med att det skulle ta 8-10 år att växla över om man började i dag på Windows-sidan.

Det finns tre vägar, som jag ser det.
1. Bygg nya processorer som är rena "RISC"-varianter, och emulera x86 i mjukvara med ett enormt prestandatapp.
2. Kör en övergångsperiod med moderkort som har två processorer, där en är x86 och en är "RISC", och ha en mjukvarulösning eller hårdvarulösning för att skicka kod till rätt ställe, baserat på vad som körs.
3. Bygg ihop x86 och "RISC" i samma processor, antingen på samma kretsyta eller separat som chiplets, och gör en mjukvaru- eller hårdvarulösning som skickar kod till rätt ställe.

För mig känns alternativ 3 som det smidigaste och mest lättsålda till konsumenten.
Alternativ 1, som innebär ett dramatiskt prestandatapp för det man kör mest, skulle vara svårt att sälja in - varför skulle man köpa nåt som ger sämre prestanda med kanske en faktor två för det man gör mest?
Alternativ 2 är väl funktionellt likvärdigt med 3, men sannolikt betydligt dyrare och svårare att lösa i mer kompakta lösningar, som bärbart och SFF-byggen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kvällens avtäckande av ARM-baserat kisel för Apples datorer och RISC-V ger den här åldrande tekniknörden en vitamininjektion.

Läs hela artikeln här

Utmärkt artikel, och håller med helt!

Är extremt länge sedan jag var så taggad över processorutvecklingen som ARM64 och RISC-V för desktop och bärbara. Tror vi efter år av sega svagt inkrementella arkitekturförbättringar på AMD64-sidan, kommer få en mycket intressant resa och utveckling med dessa nyare utmanare!

Bra genomgång om vad RISC-V är och kommer ifrån:

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om Commodore 64 var världens mest sålda dator så kan den ju per definition inte ha utmanat x86-monopolet, den var ju i så fall aktuell på tiden före x86:s dominans.
Jag kan hålla med om att Apple inte var ensamma utmanare på 68K-tiden, men efter att Amiga försvann i början av 90-talet och Apple gick över till PowerPC så var det i stort sett bara Apple kvar. Så Apple var trots allt ganska ensamma om att trotsa x86 under mer än ett decennium innan de också gick över till x86.

Commodore var aktiva länge och absolut under x86's dominans med.

C64'an är rätt rolig som notis då den förutom att vara världens mest sålda dator så producerades den ända fram till 1994 (1982 till 1994, vilket är imponerande länge att kränga en 8-bit dator), det sagt så var Commodore verkligen inte så små.
Commodore maskiner sålde under 10 år av x86 dominansen då både 8-bit datorer samt Amiga datorer.
Så att exkludera dem och endast nämna Apple som enda nämnvärda företaget att trotsa x86 tycker jag är fel.

Så tycker ändå att Commodore och även deras Amiga modeller absolut är stora nog att nämna som vettig utmanare till den tidiga x86 dominansen och inte bara då säga att Apple var den enda verkliga utmanaren av x86.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.