Permalänk

Internet problem

Hej!
Jag har en hp 4545s som jag har problem med internetuppkopplingen. När jag ansluter till Wi-Fi så står det att den är begränsad och även internetåtkomst saknas. När jag internetdelar via min mobil funkar det. Internetet funkar på min andra dator och även mobilen.
Jag har uppdaterat drivrutiner. Gör jag en felsökning får jag upp: Wi-Fi saknar giltlig ip-konfiguration. Vad kan vara fel?
Mvh Mattias

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smedmalm1:

Hej!
Jag har en hp 4545s som jag har problem med internetuppkopplingen. När jag ansluter till Wi-Fi så står det att den är begränsad och även internetåtkomst saknas. När jag internetdelar via min mobil funkar det. Internetet funkar på min andra dator och även mobilen.
Jag har uppdaterat drivrutiner. Gör jag en felsökning får jag upp: Wi-Fi saknar giltlig ip-konfiguration. Vad kan vara fel?
Mvh Mattias

vad ansluter du mot och använder datorn dhcp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

vad ansluter du mot och använder datorn dhcp ?

Jag ansluter mot Telia router och det har fungerat innan. Vad menas med dhcp? Och hur ser jag detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smedmalm1:

Jag ansluter mot Telia router och det har fungerat innan. Vad menas med dhcp? Och hur ser jag detta?

Dhcp är ett system för att adressera enheter i nätverk. För att få fakta om din anslutning kan du öppna en kommandotolk och köra
ipconfig /all
när uppkopplingen inte fungerar och posta svaret, kopiera texten och växla anslutning så borde du kunna posta den rimligt enkelt för att skriva av den blir jobbigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smedmalm1:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Amanda
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Peer-Peer
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Bluetooth-nätverksanslutning:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)
Physical Address. . . . . . . . . : A4-17-31-5E-99-EC
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 11:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : A4-17-31-5E-99-ED

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Description . . . . . . . . . . . : Ralink RT3290 802.11bgn Wi-Fi Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : A4-17-31-5E-99-EB
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::54a8:2c3:d70f:5949%13(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.89.73(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 228857649
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-18-78-8C-AD-B4-B5-2F-91-6E-B1

DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Ethernet:

Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : B4-B5-2F-91-6E-B1

Tunnel adapter Anslutning till lokalt nätverk* 12:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft 6to4 Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface

Tunnel adapter isatap.{BA30E4E0-04B0-4905-A638-E51582D388F2}:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #8

Wifikortet är igång och du har dhcp aktivt så det ser normalt ut men du får inget ip
Du kan alltså ansluta mot rätt ssid utan problem ? Har du mellanslag eller å ä ö i ssidt ?
Har du provat ändra kanalbredd för wifi (sänk till 40 eller 20 MHz) ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Smedmalm1: Posta nätverksuppgifterna från en dator som fungerar!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Wifikortet är igång och du har dhcp aktivt så det ser normalt ut men du får inget ip
Du kan alltså ansluta mot rätt ssid utan problem ? Har du mellanslag eller å ä ö i ssidt ?
Har du provat ändra kanalbredd för wifi (sänk till 40 eller 20 MHz) ?

Jag kan ansluta mot routern men får inget internet och ssidt har inget å ä ö eller mellanslag. Hur sänker man kanalbredden?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smedmalm1:

Jag kan ansluta mot routern men får inget internet och ssidt har inget å ä ö eller mellanslag. Hur sänker man kanalbredden?

Om du kan ansluta mot routern funkar nätverket så pass att det inte är såna problem, har du provat utan säkerhet i routern och utan brandvägg i datorn ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att jag frågade min fråga, posta nätverksinställningarna/uppgifter från dator/telefon som fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedmalm1:

Hej!
Mvh Mattias

Telia håller på att migrera stora delar av nätet idag för Stockholm/Eskilstun (Eller om det var Örebro).
Jag sitter också utan internet. Så om problemen började idag är det nog pga det.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Telia håller på att migrera stora delar av nätet idag för Stockholm/Eskilstun (Eller om det var Örebro).
Jag sitter också utan internet. Så om problemen började idag är det nog pga det.

Vad skulle det ha med saken att göra? Det är lokalt TS inte får IP.

Fetar.

Skrivet av Smedmalm1:

Hej!
Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad skulle det ha med saken att göra? Det är lokalt TS inte får IP.

Fetar.

Ah, missade den biten. Ber om ursäkt

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det finns en anledning till att jag frågade min fråga, posta nätverksinställningarna/uppgifter från dator/telefon som fungerar!

Vad vill du veta om jag kollar på telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedmalm1:

Vad vill du veta om jag kollar på telefon?

IP-adress, gateway, dns kan du börja med.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

IP-adress, gateway, dns kan du börja med.

Ip: 192.168.1.94
Delnätsmask:255.255.255.0
Router:192.168.1.1
Det är dom jag hittar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedmalm1:

Ip: 192.168.1.94
Delnätsmask:255.255.255.0
Router:192.168.1.1
Det är dom jag hittar

Ok, eftersom du har en router från operatören så är det nog bara att fabriksåterställa och börja om, och se om den gillar datorn bättre då.

Om inte anslut via annan router/accesspunkt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ok, eftersom du har en router från operatören så är det nog bara att fabriksåterställa och börja om, och se om den gillar datorn bättre då.

Om inte anslut via annan router/accesspunkt.

Det har jag testat att göra men hjälper inte. Kopplar jag in en annan router i denna så kan jag ansluta och få internet från den andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedmalm1:

Det har jag testat att göra men hjälper inte. Kopplar jag in en annan router i denna så kan jag ansluta och få internet från den andra

Därför jag sa om inte, buggar/kompatibilitetsproblem kan vi inte göra mycket åt.

Ett annat om inte är att byta nätverkskort i HP 4545s:en.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Därför jag sa om inte, buggar/kompatibilitetsproblem kan vi inte göra mycket åt.

Ett annat om inte är att byta nätverkskort i HP 4545s:en.

Okej. Känns konstigt att man ska byta nätverkskort när det funkar med andra enheter och inte den routern. Och att det helt plötsligt slutade fungera från en dag till en annan

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du kan ansluta mot routern funkar nätverket så pass att det inte är såna problem, har du provat utan säkerhet i routern och utan brandvägg i datorn ?

Ja det har jag gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedmalm1:

Okej. Känns konstigt att man ska byta nätverkskort när det funkar med andra enheter och inte den routern. Och att det helt plötsligt slutade fungera från en dag till en annan

Kan du nedgradera firmware på routern? Om inte så gäller mina om inte. Kompatibilitetsproblem existerar när det gäller WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedmalm1:

Hej!
Mvh Mattias

Använder du Routerns förinställda SSID, eller har du angivit en egen SSID?
Om du angivit en egen SSID, som du t ex använt i tidigare router så kan du behöva "glömma bort" denna i den bärbara datorn och lägga till den på nytt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa en ipconfig release och renew när du är ansluten till routern men inte får internet, följ guiden här:
https://www.lifewire.com/renewing-ip-addresses-in-microsoft-w...

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedmalm1:

Rent krasst så är det du kan göra att koppla ur alla kablar ur LAN och fabriksåterställa routern, fungerar inte det handlar det om kompatibilitetsproblem. Har du gjort något mer försök?