EU:s renovering av marknadslagarna har teknikjättarna i skottgluggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Tja, skiter helt ärligt i vad du tycker. Och att du inte har sett verkligheten får stå för dig, men jag tycker synd om dig. Nåja, kanske du också vaknar en dag. Kanske börja med att sluta läsa massmedia.

Ha en fin dag.

Gäsp. Japp.. Massmedia är i en konspiration för att lura folket. Bättre att intala sig detta än att faktiskt omvärdera sin tankestruktur..

Skrivet av FL85:

Problem 1: Det är redan idag massor av saker som inte täcks av TOU men som är olagligt. Så inget nytt där, skulle det vara så att TOU måste täcka allt som står i lagen så, skulle man behöva ha med lagboken i TOU. Så det faller ju på sin rimlighet.
Idag får jag känslan att man gör TOU medvetet längre än det behöver vara för att folk inte ska läsa det.

Problem 2: Vi är tyvärr stark beroende av jättarna, ta FB till exemple. Skulle jag inte vara med där skulle min barn ha det betydligt svårare att delta på idrott och fritidsaktivitet för att nästa alla klubbar lägger ut information där. Saken görs in bättre av att vår myndigheter flyttar ut viss kommunikation till dessa. Man skulle bli utestäng ifrån delar av samhället utan FB mm. Så är det helt oresonligt att klassa dessa som infrastruktur och i och med det ställa krav på demokratisk inflyttande över dessa? Om man tar ditt exempel, så är det lagligt att slänga ut någon ifrån sitt hem just för att vi genom demokrati har stiftat denna lag. Så att stifta en lag så att demokratin har inflyttande över företag med närmaste monopolställning och funktion av infrastruktur, är det helt orimlig?

#1 Självfallet men TOUs själva existens bygger på att man försöker hålla sig så mycket inom lagen som möjligt för att hålla sin rygg fri.

#2 Ett beroende som ganska enkelt går över till ett annat. FB är inte en samhällsviktig del och därför är det en överdrift att jämföra avstängning från AB som att kastas ur ens hus. Sedan är det självfallet en nackdel med demokrati att inom dess själva existens så finns det även chansen att demokratin avskaffas eller inskränkts i absurdum. Det är därför man oftast brukar ha starka grundlagar som stävjar upp detta. Däremot kan man inte stifta lagar eller rösta igenom dem hur man vill. Det är ju därför det tar så länge vissa lagar att skrivas eftersom de måste gå igenom diverse utskott som i sin tur ser om dessa bryter mot redan existerande lagar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Du har direkt fel då myndighetsutövning är en helt legitim anledning för att behandla personuppgifter. Jobbar inom offentlig sektor med GDPR varje dag och kan säga att den enda skillnaden som märks av är att det är extra pappersarbete (som snart blir digitaliserat) och en tydligare information till de personer vars personuppgifter vi samlar in.

Jag har direkt fel, samtidigt som en myndighet klart och tydligt uttalar att dom inte kan föra vissa register som försvårar utredning?

Jaja... Du kanske ska ta och lära dig lite mer om GDPR då om du ska jobba med det.

Just nu är det ditt ord mot juridiska avdelningen på en myndighet, jag vet vilken jag tror har expertisen i frågan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag har direkt fel, samtidigt som en myndighet klart och tydligt uttalar att dom inte kan föra vissa register som försvårar utredning?

Jaja... Du kanske ska ta och lära dig lite mer om GDPR då om du ska jobba med det.

Just nu är det ditt ord mot juridiska avdelningen på en myndighet, jag vet vilken jag tror har expertisen i frågan.

Källa? Var är substansen bakom det du skriver? Du är uppenbarligen helt oinsatt i frågan och leker tangentbordskrigare just nu. Du kanske ska lära dig vad GDPR innebär innan du ger dig in i en diskussion om detta.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra