Permalänk
Medlem

Köpråd bil

Hej,

Jag behöver er råd och hjälp kring hur jag ska göra med min billköp då jag behöver en ny bil inom de närmaste 6 månaderna. Vad är det bästa alternativet, att leasa en bil privat, personalbil eller ta lån och köpa bil med restvärde?

Har alltid drömt om att köra bmw eller mercedes men har blivit avskräckt pga att de har haft massa strul (elfel etc) drömbil är definitivt en suv, har dock ingen familj för närvarande så suv känns overkill. Helst en sedan. Har alltid varit sugen på bmw 520 eller Mercedes eklass men de är ganska dyra att äga som jag förstått det?

Vill gärna ha en så tillförlitlig bil som möjligt, med så problem och billig att äga (skatt, försäkring) men vill samtidigt ha lite drag i den (lite mer hk) och den får gärna vara tuff och rolig att köra.

Har ni tips eller råd om hur jag ska finansiera mitt nästa bilköp? Har inte satt någon budget för jag vet inte rikitigt hur jag ska finansiera mitt bilköp.

Tacksam för era svar!

Edit: någon som har erfarenhet av Lexus? Vi har en annan bil i familjen (Toyota avensis) som fungerar super och jag fortsätter jättegärna köra japansk men undrar hur bra tryck det är i exempelvis is300h? Tänker ffa på denna modell, om jag kan få ner den till 250k https://www.blocket.se/vi/93666677.htm

Skatten ligger på ynka 360kr/år och helförsäkring kan jag få för 7k/år.

Vad säger ni?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Du kör mindre än 1000 mil om året, då spelar bränslekostnad ingen roll.

Mercedes och BMW når inte upp till japanska bilars krångelfrihet, men det är mycket bra bilar ändå. Köper du en modern, välskött bil (ca 3 år, 6000 mil) så kommer du kunna äga den i många år utan annat än vanlig service. Största kostnaden är värdeminskning. Försäkring ligger normalt högre än andra bilmärken, speciellt BMW. Reparationer kan också bli dyra pga dyra delar.

Vad kan du få för ränta på billånet? Det är väl bästa alternativet av det de du listat.

Lexus är ett utmärkt val, is300 är trängre än 5-serie och E-klass och inte lika komfortabel. Men går du från en Yaris är det ändå som natt och dag.
Tycker du kan provköra den!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Personalbil eller förmånsbil är ju också smidigt. Jag har inte koll på personalbil men förmånsbil kan kosta lite mer (och ännu mer framöver för att det ses som orättvist) än att ta lån och köpa men på ett sätt skönt att ha en fast och förutsägbar summa varje månad.
Det känns ju då också bra att köra en ny/modern bränslesnål bil. Kanske till och med slå till på en hybrid medans dom är lite billigare?
Jag har haft både egen bil och förmånsbil och tycker nog att förmånsbil än så länge är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Hej,

Jag behöver er råd och hjälp kring hur jag ska göra med min billköp då jag behöver en ny bil inom de närmaste 6 månaderna. Vad är det bästa alternativet, att leasa en bil privat, personalbil eller ta lån och köpa bil med restvärde?

Har alltid drömt om att köra bmw eller mercedes men har blivit avskräckt pga att de har haft massa strul (elfel etc) drömbil är definitivt en suv, har dock ingen familj för närvarande så suv känns overkill. Helst en sedan. Har alltid varit sugen på bmw 520 eller Mercedes eklass men de är ganska dyra att äga som jag förstått det?

Vill gärna ha en så tillförlitlig bil som möjligt, med så problem och billig att äga (skatt, försäkring) men vill samtidigt ha lite drag i den (lite mer hk) och den får gärna vara tuff och rolig att köra.

Har ni tips eller råd om hur jag ska finansiera mitt nästa bilköp? Har inte satt någon budget för jag vet inte rikitigt hur jag ska finansiera mitt bilköp.

Tacksam för era svar!

Edit: någon som har erfarenhet av Lexus? Vi har en annan bil i familjen (Toyota avensis) som fungerar super och jag fortsätter jättegärna köra japansk men undrar hur bra tryck det är i exempelvis is300h? Tänker ffa på denna modell, om jag kan få ner den till 250k https://www.blocket.se/vi/93666677.htm

Skatten ligger på ynka 360kr/år och helförsäkring kan jag få för 7k/år.

Vad säger ni?

Orkar inte gå in på vilken typ av köp du ska göra, det beror helt och hållet på hur man använder och vilken typ av ekonomi man har.

Däremot som ägare av IS300H så kan jag säga att den bilen du kollade på antagligen ligger 20-30k för högt i pris, men det är från bilhandlare så det förklarar en del.

Se bara till att den är servad hos Lexus om du ska ha garantin kvar på batteri/hybridsystemet, annars kan man skita i det och serva i någon annan verkstad för halva priset.

Gällande "tryck" så kan jag bara jämföra med mina förra bilar som är en äldre generation IS250 med ca 15 hästkrafter mindre än denna och en Passat GTE som hade ungefär samma.

Passaten kändes mycket klenare men det är också en större bil, gamla IS250 kommer denna inte i närheten av, hybriden är mer för att hjälpa bränsleförbrukningen än att ge mer kraft.

Så det är absolut inget monster men omkörningar är inga problem oavsett hastighet, finns så det räcker även på mindre vägar.

Servicekostnaden är på tok för dyr, vanliga mellanservice ligger på runt 5-6k, varannan går på 10-15k beroende på vilken av dem, enda skälet till att jag funderar på att byta bort den, utöver det så är det en fantastisk och problemfri bil precis som alla andra Lexus ( förutom skitboxen CT200H ).

Bränsleförbrukning ligger på runt 0,55 liter/mil, spelar mindre roll hur du kör, däremot spelar eco/normal/sport stor roll för väldigt lite skillnad i hur bilen beter sig ( kör endast eco själv nu då andra lägena inte ger någonting extra ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Du kör mindre än 1000 mil om året, då spelar bränslekostnad ingen roll.

Mercedes och BMW når inte upp till japanska bilars krångelfrihet, men det är mycket bra bilar ändå. Köper du en modern, välskött bil (ca 3 år, 6000 mil) så kommer du kunna äga den i många år utan annat än vanlig service. Största kostnaden är värdeminskning. Försäkring ligger normalt högre än andra bilmärken, speciellt BMW. Reparationer kan också bli dyra pga dyra delar.

Vad kan du få för ränta på billånet? Det är väl bästa alternativet av det de du listat.

Lexus är ett utmärkt val, is300 är trängre än 5-serie och E-klass och inte lika komfortabel. Men går du från en Yaris är det ändå som natt och dag.
Tycker du kan provköra den!

Har tyvärr ingen bostad som jag kan ta lån på så det lär nog bli så att jag får ta lån via bilhandlare, och då brukar räntan ligga mellan 3-4%? Detta efter ha kikat runt lite på Blocket.

Upptäckte dock att priset på begagnade bilar har skjutit i höjden. Gissar att det är pga bonus malus men jag kan inte hitta exempelvis bmw 320 eller 520 med ca 6k mil och mella 3-5 år för under 300k! Sen är frågan om det är värt att lägga så mycket pengar på en bil...

Har tyvärr inte möjlighet att provköra just den modellen då jag bor i Stockholm och den bilen befinner sig i Göteborg men jag ska se över möjligheten att åka till någon lexus handlare och provköra. Vill gärna sitta bekvämt i bilen.

Skrivet av Woaini:

Personalbil eller förmånsbil är ju också smidigt. Jag har inte koll på personalbil men förmånsbil kan kosta lite mer (och ännu mer framöver för att det ses som orättvist) än att ta lån och köpa men på ett sätt skönt att ha en fast och förutsägbar summa varje månad.
Det känns ju då också bra att köra en ny/modern bränslesnål bil. Kanske till och med slå till på en hybrid medans dom är lite billigare?
Jag har haft både egen bil och förmånsbil och tycker nog att förmånsbil än så länge är att föredra.

Det enda vi kan ta ut hos min arbetsgivare är personalbil och om jag uppfattat allt korrekt så är personalbil kostnadsneutral för företag. Dvs det är som att leasa en bil fast via sin arbetsgivare. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel?

Skrivet av GuuFi:

Orkar inte gå in på vilken typ av köp du ska göra, det beror helt och hållet på hur man använder och vilken typ av ekonomi man har.

Däremot som ägare av IS300H så kan jag säga att den bilen du kollade på antagligen ligger 20-30k för högt i pris, men det är från bilhandlare så det förklarar en del.

Se bara till att den är servad hos Lexus om du ska ha garantin kvar på batteri/hybridsystemet, annars kan man skita i det och serva i någon annan verkstad för halva priset.

Gällande "tryck" så kan jag bara jämföra med mina förra bilar som är en äldre generation IS250 med ca 15 hästkrafter mindre än denna och en Passat GTE som hade ungefär samma.

Passaten kändes mycket klenare men det är också en större bil, gamla IS250 kommer denna inte i närheten av, hybriden är mer för att hjälpa bränsleförbrukningen än att ge mer kraft.

Så det är absolut inget monster men omkörningar är inga problem oavsett hastighet, finns så det räcker även på mindre vägar.

Servicekostnaden är på tok för dyr, vanliga mellanservice ligger på runt 5-6k, varannan går på 10-15k beroende på vilken av dem, enda skälet till att jag funderar på att byta bort den, utöver det så är det en fantastisk och problemfri bil precis som alla andra Lexus ( förutom skitboxen CT200H ).

Bränsleförbrukning ligger på runt 0,55 liter/mil, spelar mindre roll hur du kör, däremot spelar eco/normal/sport stor roll för väldigt lite skillnad i hur bilen beter sig ( kör endast eco själv nu då andra lägena inte ger någonting extra ).

Jo upptäckte också att priset ligger högt, tänker ffa att 240-250k låter mer rimligare! Bilen är tydligen servad hos lexus och den stora servicen gjordes i mars. Lexus garanti ingår då det är en Toyota/lexus handlare som säljer bilen.

Hur är bilen i sportläge? Och vad tycker du om komforten? Haft några problem med bilen?

Så du menar att den stora servicen går på mellan ca 10-15k? Det var inte lite. Vet du vad som brukar ingå i den stora servicen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade även bmw 320 som jag själv anser är i dyraste laget, men jag dock hört att service på dessa är ganska kostsam. De vill ha 300k för denna bil som har kört 4000 mil, tittar man på historiken så kan man se att den tidigare har varit leasad. Vad är era erfarenheter av att köpa leasade bilar?

Hur ser ni på lexus is300h vs bmw 320 (m-sport)? Tyvärr verkar 520 vara i det dyrare laget så den kommer jag nog inte kunna köpa. 320 med m-paket är ganska dyr (se nedan länk) 300k är ganska saftig, däremot är det 2018 årsmodell så vagnskadegaranti finns kvar tom nästa år, det är en fördel. Skatten ligger på 1700kr vilket är överkomligt.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW 320 i xDrive Sedan Aut M-Sport | Läder | Navi | 19Tum https://www.blocket.se/vi/94533279.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sedan undrar jag om det är bättre med att köra upplägget "restvärde" dvs betala 20% kontant och sedan få ett restvärde efter 2 år eller betala hälften (150k) och delbetala resterande 150k inom 2 år för en bil som kostar 300k. Vad tycker ni? Har aldrig förstått konceptet riktigt med restvärde, mer än att man är "låst" till handlaren man köper bilen ifrån och måste sedan kvitta skulden på något sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Sedan undrar jag om det är bättre med att köra upplägget "restvärde" dvs betala 20% kontant och sedan få ett restvärde efter 2 år eller betala hälften (150k) och delbetala resterande 150k inom 2 år för en bil som kostar 300k. Vad tycker ni? Har aldrig förstått konceptet riktigt med restvärde, mer än att man är "låst" till handlaren man köper bilen ifrån och måste sedan kvitta skulden på något sätt.

är du beredd att betala upp emot 300k ska du kanske kolla på en lexus med toyota emblem?

https://www.blocket.se/annons/uppsala/toyota_camry_2_5_elhybr...

"sleeper" lyxbil med mer att erbjuda än en bmw 320 och bra andrahandsvärde + låg skatt för det är en elhybrid

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Du kan enkelt leasa en laddhybrid på ett/två/tre år, själv ska jag byta ut min 120i -19 till en C300e med 315hk och 700nm.
0-100 på ~5.4s. Inte många bilar som hänger med. (självklart sportbilar uteslutet.)

360kr/skatt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

är du beredd att betala upp emot 300k ska du kanske kolla på en lexus med toyota emblem?

https://www.blocket.se/annons/uppsala/toyota_camry_2_5_elhybr...

"sleeper" lyxbil med mer att erbjuda än en bmw 320 och bra andrahandsvärde + låg skatt för det är en elhybrid

Egentligen vill jag inte betala mer än 240-250 men efter ha kikat runt på Blocket så inser jag sakta men säkert att jag inte kommer få något vettigt för de pengarna. Åtminstone utifrån mina preferenser.

Vi har en Toyota avensis inom familjen och det är en väldigt stabil bil men tråkig att köra. Vet inte hur det är med camry, den var väldigt snygg men kanske inte så sportig?

Upptäckte även att den 320 jag länkade ovan var ganska snål utrustad. Den har inte ens PDC fram...

Skrivet av GarfieldPower:

Du kan enkelt leasa en laddhybrid på ett/två/tre år, själv ska jag byta ut min 120i -19 till en C300e med 315hk och 700nm.
0-100 på ~5.4s. Inte många bilar som hänger med. (självklart sportbilar uteslutet.)

360kr/skatt.

Är det privatleasing du syftar på? Hur mycket ligger månadskostnaden för en sådan bil? Vet inte om det är värt för mig att leasa då jag kör så lite (1000 mil per år, tom mindre)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Det enda vi kan ta ut hos min arbetsgivare är personalbil och om jag uppfattat allt korrekt så är personalbil kostnadsneutral för företag. Dvs det är som att leasa en bil fast via sin arbetsgivare. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel?

Skrivet av underwatch:

Vad är era erfarenheter av att köpa leasade bilar?

Skrivet av underwatch:

Kan inte svara så mycket om bilmodellerna du tagit upp då jag inte har så bra koll på dem men finansiering har jag däremot bra koll på.

Personalbil är ungefär som att leasa en bil via sin arbetsgivare som du skriver men den viktiga skillnaden mot privatleasing är att du får avdrag på lönen, dvs du betalar med oskattade pengar. Det är som du säger vanligtvis kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Nackdelen är att du förlorar motsvarande avsättning från arbetsgivaren av tjänstepension på de pengarna (går såklart att förhandla sig till med arbetsgivaren ändå men är inte självklart). Men du hade ju behövt skatta på den pensionsavsättningen när du tar ut den som pension sen ändå så man kan säga att du får nyttan av pengarna nu istället för sen lite förenklat.

Nästan alla bilar jag har köpt har varit ca 3 år gamla bilar som har varit leasingbilar. Jag har bara gott att säga om tidigare leasingbilar, de sköts och servas oftast som de ska då det inte kostar ägaren någonting. Nackdelen kan ju vara att folk bryr sig lite mindre om bilar som de inte äger, men det brukar ju isf vara kosmetiska skador som går lätt att upptäcka. Rent maskinellt brukar f.d nyleasingbilar vara toppen.

Angående restvärde finns det väl inga större nackdelar än den du nämner. Om man nu inte sätter ett för högt restvärde så man måste hosta upp en massa pengar när finansieringen löper ut. Man slipper ju finansiera delen som är restvärde på, den säkerheten finns ju i bilen, så det är väl fördelen.

Slutligen vill jag tipsa dig om att kolla på någon av alla elbilar som kommit ut/kommer ut just nu. Innan årsskiftet kunde man få rätt många olika elbilsmodeller för under 3000kr/mån privatleasing inkl allt. T.ex VW ID3 (ligger lite högre just nu vad jag kan hitta https://www.blocket.se/annons/kalmar/volkswagen_id3_pro_life_... ). Eller Hyundai Ioniq (https://www.blocket.se/annons/uppsala/hyundai_ioniq_ev_trend_2_995kr_man__12_manader_kampanj/93415939 )
Elbilar är väldigt roliga att köra då de har vridmoment hela tiden och inte som mest vid vissa varvtal som förbränningsmotorer har. De kräver dessutom väldigt lite service om man vill äga den istället för att leasa den.

Du slipper dessutom ta värdetappet på bilen, det ingår i leasingavgiften. Svårslaget om man vill ha en hyfsat ny bil.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Du är lång säger du!
Det finns då en hel del bilar som är trånga och det handlar då om två saker dels att säte ej går att skjuta bakåt tillräckligt (BMW är bland dom sämsta här enligt mina erfarenheter och då specielt 3 serien, men även 5 serien men då har jag bara provat lite äldre dock).
Sen är det ben/knä utrymme och även här så har BMW varit bland dom sämsta och då särskilt 3 serien igen och äldre 5 serie.

Mercedes och VW är oftas bra tex en liten sketen polo känns betydligt större än en BMW 3 series, Audi oftas snäppet bättre.
Rent generellt så är Volvo/saab(som i stort sett är opel eller subaru med saab motor sista tiden)/opel/japanska oftas inte direkt trånga men ej heller stora vid förarplatsen.

Bäst överlag har Audi varit när det gäller utrymme vid förarplatsen, sen hur säten/körställning/etc är, är en annan sak, men oftas ok men inte mer.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vet någon hur mycket det kostar att serva bmw 320 årsmodell 2017 och framåt? 😊 Hur vet när man när stora/mellan service ska göras?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Vet någon hur mycket det kostar att serva bmw 320 årsmodell 2017 och framåt? 😊 Hur vet när man när stora/mellan service ska göras?

Gjorde min första betalservice på min 2015 års 320d förra julen och då gick det på 7000kr och då bytte de de flesta filtren på den servicen, nästa service för mig är i oktober i år så nästan 2 år vet ej hur mycket det är då men de sa att det bara var småsaker.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Läs på.. läs på mer... läs på ännu mer.
TV, AMS, Vi Bilägare, Top Gear etc.

Här är risken stor med väldigt subjektiva svar.
MB/BMW, troligen rätt dyra ägandekostnader.
Lexus, inte det körgladaste om du inte går på dom fetare modellerna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av TobiasStockholm:

Kan inte svara så mycket om bilmodellerna du tagit upp då jag inte har så bra koll på dem men finansiering har jag däremot bra koll på.

Personalbil är ungefär som att leasa en bil via sin arbetsgivare som du skriver men den viktiga skillnaden mot privatleasing är att du får avdrag på lönen, dvs du betalar med oskattade pengar. Det är som du säger vanligtvis kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Nackdelen är att du förlorar motsvarande avsättning från arbetsgivaren av tjänstepension på de pengarna (går såklart att förhandla sig till med arbetsgivaren ändå men är inte självklart). Men du hade ju behövt skatta på den pensionsavsättningen när du tar ut den som pension sen ändå så man kan säga att du får nyttan av pengarna nu istället för sen lite förenklat.

Nästan alla bilar jag har köpt har varit ca 3 år gamla bilar som har varit leasingbilar. Jag har bara gott att säga om tidigare leasingbilar, de sköts och servas oftast som de ska då det inte kostar ägaren någonting. Nackdelen kan ju vara att folk bryr sig lite mindre om bilar som de inte äger, men det brukar ju isf vara kosmetiska skador som går lätt att upptäcka. Rent maskinellt brukar f.d nyleasingbilar vara toppen.

Angående restvärde finns det väl inga större nackdelar än den du nämner. Om man nu inte sätter ett för högt restvärde så man måste hosta upp en massa pengar när finansieringen löper ut. Man slipper ju finansiera delen som är restvärde på, den säkerheten finns ju i bilen, så det är väl fördelen.

Slutligen vill jag tipsa dig om att kolla på någon av alla elbilar som kommit ut/kommer ut just nu. Innan årsskiftet kunde man få rätt många olika elbilsmodeller för under 3000kr/mån privatleasing inkl allt. T.ex VW ID3 (ligger lite högre just nu vad jag kan hitta https://www.blocket.se/annons/kalmar/volkswagen_id3_pro_life_... ). Eller Hyundai Ioniq (https://www.blocket.se/annons/uppsala/hyundai_ioniq_ev_trend_2_995kr_man__12_manader_kampanj/93415939 )
Elbilar är väldigt roliga att köra då de har vridmoment hela tiden och inte som mest vid vissa varvtal som förbränningsmotorer har. De kräver dessutom väldigt lite service om man vill äga den istället för att leasa den.

Du slipper dessutom ta värdetappet på bilen, det ingår i leasingavgiften. Svårslaget om man vill ha en hyfsat ny bil.

Jag skulle nog också kika på privatleasing. Tog själv en ID.3 nu i mellandagarna. 3550 kronor per månad med försäkring, vinterhjul, skatt och 1500 mil per år. Dessutom bara två års leasing. Som pendlarbil hade jag absolut kikat på en sådan, men det är ju en lite mindre bil än vad TS verkar vara sugen på.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Jag skulle nog också kika på privatleasing. Tog själv en ID.3 nu i mellandagarna. 3550 kronor per månad med försäkring, vinterhjul, skatt och 1500 mil per år. Dessutom bara två års leasing. Som pendlarbil hade jag absolut kikat på en sådan, men det är ju en lite mindre bil än vad TS verkar vara sugen på.

Men desto roligare än någon av de han tittat på 👌
Kan tillägga tips att det oftast blir billigare att ta minsta antal mil och betala per övermil än att öka milantalen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Gjorde min första betalservice på min 2015 års 320d förra julen och då gick det på 7000kr och då bytte de de flesta filtren på den servicen, nästa service för mig är i oktober i år så nästan 2 år vet ej hur mycket det är då men de sa att det bara var småsaker.

Tack för svaret 😊 inte så farligt mao. Familjens Toyota avensis stora service gick på 7k. Är du nöjd med bilen förövrigt? Har du stött på några problem förutom vanlig slitage? Hur mycket köpte du din bil om man får fråga? 😊

Skrivet av _niko_:

Läs på.. läs på mer... läs på ännu mer.
TV, AMS, Vi Bilägare, Top Gear etc.

Här är risken stor med väldigt subjektiva svar.
MB/BMW, troligen rätt dyra ägandekostnader.
Lexus, inte det körgladaste om du inte går på dom fetare modellerna.

Håller med, försöker att införskaffa mig så mycket info som möjligt. Har aldrig ägt en "dyrare" bil så jag läser på så gott som jag kan. Dock kan det vara bra med svar från människor som kör dessa bilar 😊

Skrivet av Samsung:

Tyvärr är just den bilen helt utesluten, gillar inte elbilar och den är alldeles för liten. Dock så var det riktigt bra pris!

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av TobiasStockholm:

Men desto roligare än någon av de han tittat på 👌
Kan tillägga tips att det oftast blir billigare att ta minsta antal mil och betala per övermil än att öka milantalen.

I VW:s fall kostade det 7,50:-/mil, och då blev det billigare att baka in övermilen i månadskostnaden istället.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Tack för svaret 😊 inte så farligt mao. Familjens Toyota avensis stora service gick på 7k. Är du nöjd med bilen förövrigt? Har du stött på några problem förutom vanlig slitage? Hur mycket köpte du din bil om man får fråga? 😊

Köpte den 2017 för 339kkr dock har den i princip maxad utrustning (M-sport, panoramatak skinnklädsel, heads-up display), lite mer än jag planerade men är fortfarande riktigt nöjd. Kommer aldrig äga en bil utan heads-up efter denna dock. <3
Hade en 2012 118d innan och jag var lika nöjd med den också. BMW har fungerat bra för min del, visst försäkring kostar lite extra och service lite där till men jag har inte haft ett enda problem med någon av bilarna under den tiden jag haft dem.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Ytterligare en sak som man kanske bör tänka på ang nyare BMW är om man bor/parkerar ofta i nån av dom större städerna är ratt stölder.
Det är ju inte direkt ovanligt att ett större område i en stad har tömts på BMW rattar över natten, visst det händer att andra bilmärken får ratten stulen med men BMW rattar är i en helt annan liga dvs mycket större risk.
Visst det går på försäkring om man har med stöld/inbrott men man blir ju utan bilen och självrisken om det händer i minst ett par dagar men troligen 1-2 veckor då rattar/airbag/etc oftas är slut i lager.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vet att det pratats mest om Lexus och BMW i tråden men jag vill ändå slå ett slag för en leon cupa eller ateca cupra om du vill ha SUV. Annat alternativ är ju golf r men den är i min mening mycket tråkigare.
Om du vill ha roliga bilar med riktigt bra mos i är dessa extremt svårslagna.

Alla har/finns med fyrhjulsdrift också vilket är trevligt då alla har 300+Hk.

Ska väl erkänna att jag själv kör en Leon ST cupra så jag kanske inte är superobjektiv

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av seat cupra? Har alltid sagt att jag inte vill röra VAG bilar med tång men hur är driftsäkra är cupra? Har sett att man kan få otroligt mycket utrustning för pengarna jämfört med bmw eller mercedes. Vad är bra att känna till för dessa modeller? Se nedan. Ateca verkar grym, dock är försäkringen inte lika rolig när vagnskadegarantin går ut (17k per år!) hur är komforten och körglädje på dessa modeller?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Seat Leon Cupra Sportstourer 2.0 TSI 4Drive (300hk) https://www.blocket.se/vi/95093926.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Seat Ateca Cupra 2.0 TSI 300hk 4Drive DSG *Drag*Panorama* https://www.blocket.se/vi/95018990.htm

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Ytterligare en sak som man kanske bör tänka på ang nyare BMW är om man bor/parkerar ofta i nån av dom större städerna är ratt stölder.
Det är ju inte direkt ovanligt att ett större område i en stad har tömts på BMW rattar över natten, visst det händer att andra bilmärken får ratten stulen med men BMW rattar är i en helt annan liga dvs mycket större risk.
Visst det går på försäkring om man har med stöld/inbrott men man blir ju utan bilen och självrisken om det händer i minst ett par dagar men troligen 1-2 veckor då rattar/airbag/etc oftas är slut i lager.

Man får dessutom betala onödigt mycket för försäkringen om man ska ha en BMW också, speciellt om man inte bor i villa. Lite konstigt att de baserar det mer på boendeformen än parkeringen. När vi bodde i lägenhet hade vi separat låst garage och fick betala mer än nu när vi ibland parkerar på gatan.

Permalänk

Privatleasing

Tycker du ska kolla privatleasing om du bara kör 1000 mil per år.
BMW brukar inte ha så bra erbjudanden men systermärket mini brukar ha (och de är inte så mini längre)
Smaken är som baken men jag hade kollat upp Audi
Tmex har de haft erbjudanden på a5 (vet. Coupe inte suv) för strax över 3000 I månaden med 1000 mil per år
Har även ett antal vänner, 3 faktiskt, som leasar kia e Niro. De är väldigt nöjda och är nästan gratis att köra om du kan ladda själv.
Dock är de inte i min smak.. Men den är ju som baken som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Är det någon som har erfarenhet av seat cupra? Har alltid sagt att jag inte vill röra VAG bilar med tång men hur är driftsäkra är cupra? Har sett att man kan få otroligt mycket utrustning för pengarna jämfört med bmw eller mercedes. Vad är bra att känna till för dessa modeller? Se nedan. Ateca verkar grym, dock är försäkringen inte lika rolig när vagnskadegarantin går ut (17k per år!) hur är komforten och körglädje på dessa modeller?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Seat Leon Cupra Sportstourer 2.0 TSI 4Drive (300hk) https://www.blocket.se/vi/95093926.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Seat Ateca Cupra 2.0 TSI 300hk 4Drive DSG *Drag*Panorama* https://www.blocket.se/vi/95018990.htm

Har haft min leon cupra sedan 2018-01 (köptes med 300mil på mätarn, nu uppe i 3200) och har än så länge inte haft några större problem. Det enda som är gjort förutom vanlig service är att den trådlösa laddplattan byttes på garanti.
Motorn som sitter i dessa är välkänd och välanvänd inom hela VAG och är som jag förstått det riktigt driftsäker och med massor av potential (finns ett helt gäng med 600hk+)

Angående körglädje så är den i min mening fruktansvärt rolig som vinterbil (4hjuls driftande överallt), och på sommaren har man löjligt mycket grepp, ligger som ett strykjärn på vägen.
Det som drar ner betyget är komforten som lämnar en del att önska, framförallt vägljud som är ganska högt jämfört med premiumbilar...men något får man offra när man inte betalar så mycket.

Förbrukning för mig ligger på cirka 1L/Mil men jag har aldrig någonsin kommit under det med någon bil...så det kanske du inte ska lita på...har väldigt tung högerfot och fortkörningsförsäkring (ja, det finns)

Kan tipsa om att även kolla in den nya cupran som precis kommit ut i hybridform, bensinaren med 310hk ryktas komma runt mars. Har provkört hybriden och där är komforten förbättrad och har mer utrustning jämfört med utgående modell.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/cupra_leon_245hk_plug...

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Kikar du på Cupra så kanske formentor är ett alternativ?
har själv börjat snegla lite på den modellen.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/cupra_formentor_vz_1_4_...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från VAG! Problem bilar.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Har haft olika bilar i 20år nu.
Finns endast 2 (3) bilmärken jag håller mig till.
Honda
Toyota (Lexus)

Överlag har jag haft minst problem med dessa bilmärkena, inga udda problem som kan uppstå.
Deras kvalitet av drivlinan är helt underbar, sedan är de inte de sexigaste bilarna på insidan eller att köra.
Men tar mig från A till B utan större problem.
Sedan måste man veta, när folk dreglar på BMW så tittar de på M serien eller de dyrare serierna, sedan köper de en 1 serie.
(1 serien är ju förövrigt känd för att ha el problem, iaf tidigare modeller).

Jag brukar tipsa folk, kolla följande kostnader innan köp:
Försäkring
Skatt
Service
Kamrem/Kedja.

Lite information:
När BMW och Toyota hade samarbete med Supran, så skickades massa delar till Japan för inspektion, över 1000 delar fick de uppgradera för de inte möte Toyotas standard.

Men nu är jag ett fan av Japanska bilar

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Skulle säga att det snurrar mycket fördommar om bilmärken generellt. Folk snöar i många fall in sig på saker som var aktuellt för 20 år sedan.

Kör själv Mercedes E-klass E350 CDI från 2013 och har inte haft några problem med den.

Bilar har många rörliga delar som kan gå sönder och många gånger är det mer otur än något standardfel.

Den stora kostnaden på en bil är värdeminskningen, destå nyare detså högre. Men det är många andra saker, försäkring och service är också stora kostnader. Gällande service så kan ett bilmärke vara billigare än ett annat vid varje tillfälle. Men serviceintervallen kan skilja sig och då är frågan vad som är billigast i längden.

Är själv mer för tyskt än japanskt när det gäller premium då jag tycker tyska bilar jämt över ser bättre ut och är skönare att köra.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits