Permalänk
Medlem

Vilken av dessa?

Halloj!
Funderar på att köpa ny dator och har byggt ihop en med Intel/Nvidia och en med AMD/Radeon. Det som talar för amd är ju stöd för Pci Express 4.0 och smart memory access men ger det något i spelprestanda?

Vilken av dessa skulle ni köpa, och varför? Skulle ni bytt ut någon del, varför?

Intel Dator:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14775237/nyintelnyaste

AMD Dator:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14776601/amddatorny

/eXpose

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpose:

Halloj!
Funderar på att köpa ny dator och har byggt ihop en med Intel/Nvidia och en med AMD/Radeon. Det som talar för amd är ju stöd för Pci Express 4.0 men ger det något i spelprestanda?

Vilken av dessa skulle ni köpa, och varför? Skulle ni bytt ut någon del, varför?

Intel Dator:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14775237/nyintelnyaste

AMD Dator:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14776601/amddatorny

/eXpose

Intel. Jag skulle ta ett mindre nätdel. Pengar till annat. Köpa 2 M2. En mindre som system (Windows bara). Sen en M2 eller en större SSD. Där du har dina spel.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Intel. Jag skulle ta ett mindre nätdel. Pengar till annat. Köpa 2 M2. En mindre som system (Windows bara). Sen en M2 eller en större SSD. Där du har dina spel.

Har hellre en överdimensionerade psu för eventuell sli längre fram osv. Pengarna är inte problemet där men kanske en till större m2 istället för ssd'n. Tänkte billig lagring för alla bilder osv. På 1gb m2:an får jag plats med både OS och spel var tanken i alla fall! 😁👍

Och viktigaste frågan, varför?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

AMD CPU och Nvidia 3080.

1000W är sjukt överdrivet och bortkastade pengar. 700W räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

AMD CPU och Nvidia 3080.

Jaså? Du tror inte man har nytta av smart memory access? Varför amd's cpu istället för Intel?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Jaså? Du tror inte man har nytta av smart memory access? Varför amd's cpu istället för Intel?

Det är inte värt 1000kr, och 3080 är ändå snabbare oavsett SAM. Plus att Nvidia får snart stöd för det också.

AMD på CPU eftersom den både har fler kärnor och högre IPC.

Permalänk
Medlem

Får Nvidia stöd för smart memory access alltså?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Får Nvidia stöd för smart memory access alltså?

Svar ja, och skulle du köpa 2 rtx 3090 i framtiden för att köra SLI som du prata om eller vad hade du tänkt?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Har hellre en överdimensionerade psu för eventuell sli längre fram osv. Pengarna är inte problemet där men kanske en till större m2 istället för ssd'n. Tänkte billig lagring för alla bilder osv. På 1gb m2:an får jag plats med både OS och spel var tanken i alla fall! 😁👍

Och viktigaste frågan, varför?

SLI/Crossfire är dött ändå. Finns väldigt få spel som stödjer det längre och för de som har stöd för det är skalningen ändå inte värd det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Svar ja, och skulle du köpa 2 rtx 3090 i framtiden för att köra SLI som du prata om eller vad hade du tänkt?

Ja, varför inte? nej men ett till 3080 kanske om några år.

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Ja, varför inte? nej men ett till 3080 kanske om några år.

3080 stödjer inte ens SLI så de kan du fetglömma. Ta ett 750w agg och lägg pengarna på annat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Ja, varför inte? nej men ett till 3080 kanske om några år.

Kommer mest troligen vara mer värt att uppgradera grafikkortet istället för att köra SLI. Testerna på SLI var ganska dåliga jämfört med vinsten i prestanda.
Edit: Se ovan också, SLI stödjs bara på 3090 just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

3080 stödjer inte ens SLI så de kan du fetglömma. Ta ett 750w agg och lägg pengarna på annat.

Se där ja! 👍 Det visste jag inte. Ja, då kan jag ju tänka om ang nätdel. Försökte tänka långsiktigt. Lite mindre nätagg och byta ut ssd mot en till större m2 kanske då.

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Detta alternativ då? Mindre nätdel med AMD CPU och Nvidia grafikkort!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14776817/nydatoramd-nvidia

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Detta alternativ då? Mindre nätdel med AMD CPU och Nvidia grafikkort!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14776817/nydatoramd-nvidia

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14776851/asdasd

Nått sånt hade jag kört

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Har inga bra erfarenheter av corsairs nätagg. Haft problem med coilwhine i flera stycken. Men okej.... Tack för input.

Varför corsairs nätagg framför be quiet? Om man föredrar en tyst dator.

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpose:

Har hellre en överdimensionerade psu för eventuell sli längre fram osv. Pengarna är inte problemet där men kanske en till större m2 istället för ssd'n. Tänkte billig lagring för alla bilder osv. På 1gb m2:an får jag plats med både OS och spel var tanken i alla fall! 😁👍

Och viktigaste frågan, varför?

Ja jag är med dig. Men 1000 GB är en liten dropp i havet i dag. Sen om du får problem eller vill ha en ren Windows eller deras Stora uppdateringar. Så är det bra att ha allt liggande på en egen disk. Sen då system på en egen C:
Sen M2 är inget du behöver. Kul att ha till system bara. En stor SSD är det som är gäller om man är smart.
Windows på en 250 GB
En allt foto m.m på en 1000 GB.
Sen en till spel på 2-4000 GB.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Ja jag är med dig. Men 1000 GB är en liten dropp i havet i dag. Sen om du får problem eller vill ha en ren Windows eller deras Stora uppdateringar. Så är det bra att ha allt liggande på en egen disk. Sen då system på en egen C:
Sen M2 är inget du behöver. Kul att ha till system bara. En stor SSD är det som är gäller om man är smart.
Windows på en 250 GB
En allt foto m.m på en 1000 GB.
Sen en till spel på 2-4000 GB.

Då kanske de får bli ~500gb m2 till systemet och en större m2/ssd till resten! 👍

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpose:

Då kanske de får bli ~500gb m2 till systemet och en större m2/ssd till resten! 👍

Så här har jag det.
Länk Bild. https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qk2VACEjGGXhtSu4-?e=iK2PzQ

Om jag får problem eller känner för att rensa datorn. Som då jag aldrig gör. Jag kör min Avbildning som jag har all mina program och inställningar färdiga. Tar Ca 10 minuter. Sen vid första uppstart så är allt som jag hade innan jag körde avbildningen av Windows.
Mina Privata filer och mina spel ligger där. Så det är bara att spela direkt.
Därför skrev jag vad som är bra när det gäller din lagring.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.