Gammal gamingdator som mediaspelare, åsikter?

Permalänk
Medlem

Gammal gamingdator som mediaspelare, åsikter?

Bakgrund:

Några år sedan "kapade jag kabeln", dvs. slutade med allt vad "kabeltv heter". Tyvärr slutade (givetvis) de proprietära enheterna att fungera. Löste detta problem genom att installera om/konfigurera om gamla burkar (och faktiskt utrangerade komponenter, dvs. mobo med mera som skruvades ihop).

Enheterna kör win10pro, används för surf, ordbehandling, och då främst för att få YT, Netflix, SVTPlay och "allt" till mina olika TV-apparater jag förr hade "kabelboxar" till.

Har alltså bytt ut dyra "kabelboxar" med abonnemang mot "datorskrot". Exempel på en av burkarna:

MSI Gaming3 Z97 med i5 4670K@4GHz och 16GB RAM XMP1600, men med IGPU. IGPU klarar galant upp till 1080P@60Hz. 480GB WDGreen SSD. Tror faktiskt IGPU klarar 4K också, men bara 30P. Men behövs inte på 1080P-skärm jag har där.
Går att stoppa in dedikerad grafik om så skulle behövas.

Burken i fråga är i källaren (gillestugan) kopplad till en gammal 48-tummare (bra bild) full HD. Via LAN, bredbandskollen ger 900Mbit/s.
Funkar riktigt fint för att vara skrot! Känns helt "modern". Trots att den är från 2013-2014.

Ett exempel på "skrotburk" som så att säga fått nytt liv.

Till min fråga:
Har ni också goda erfarenheter gällande "göra om"/skruva ihop gamla gaming-datorer till "mediaburkar"?
Min gamla teori, som verkar funka, är att åldriga gaming-burkar är så kraftfulla, att de även efter många många år fortfarande är rätt snabba "vanliga datorer", och ett gratisalternativ att ha som "mediaburk" vid lämplig TV som tidigare haft exempelvis en "kabelburk" från leverantören som kostar multum i löpande kostnader?

Har ni gjort liknande, eller funderar ni på detta?

Själv tänker jag det är lätt märkligt att denna aspekt inte tagits upp av journalister/datortidningar, alltså hur man kan återanvända "skrotburkar" i ett vettigt och miljövänligt sammanhang. Eller kan det bero på att vi entusiaster räknas som "få nerdar"?

Uppe på vinden har jag en gammal HTPC ståendes också, men den byggde jag runt 2007. Har för mig att den har någon form av AMD Athlon64x2 med 2GB DDR2-RAM. (Och Vista..) Men funkar antagligen bra kanske, efter 10 år på vinden. Tror inte den klarar 1080P dock.. Kanske något för LGR att göra program om?