Permalänk

9900K klockar ner sig

Hej

Behöver ha lite råd angående en av mina datorer i huset.
Min grabb har en i9 9900k som är klockad till 5 Ghz AVX är satt till 0

Den tuffar på, är stabil och presterar som förväntat. Men så fort vi sätter
på ett spel (med AVX support misstänker jag, tex BFV och Rainbow six siege), så åker den ner till 4,8 Ghz

Det spelar ingen roll om cpu ratio är dynamic eller fixed, speed step av eller på.
Samma sak vad jag än gör känns det som iaf.
Använder ett MSI Gaming pro carbon AC, nätagget är corsair RM750X

Jag har själv en 8700k som också är klockad till 5 Ghz, min däremot går aldrig ner därifrån.

Någon som har några ideér kring vad det kan bero på?

Tackar på förhand!

Permalänk

Hur ligger temperaturerna vid belastning?

låter som att den ev värmethrottlar.

tror den börjar göra det runt 90-95°c nånstans och räcker med att en kärna når den tempen för att den ska börja throttla alla kärnorna.

intel är bra på det vis att de har en tempsensor i varje kärna så du kan logga specifikt om det är en kärna som blir för varm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare?

Permalänk

Hej

Det är en Corsair Hydro H115i RGB Platinum och tempen är aldrig i närheten av 90c
Så tror inte det har med det att göra. Volten är runt 1,3 så även där hyfsade nivåer.

Googlat lite och hittat denna som beskriver ungefär samma
https://www.overclock.net/threads/9900k-avx-down-clock.172223...

Dock tycker jag det då är lite märkligt att min 8700k inte beter sig på samma sätt.
Köper inte riktigt deras förklaring

Permalänk
Medlem

Det låter som du har en power limit inställd i dit bios.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har satt under "CPU cooler type", och prova ändra till water cooler. Den störade sig för mig och sänkte power limits tills jag ändrade den inställningen(hurra msi bios..).

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Hej

Tack för tips - Skall kolla detta.
En sak jag har märkt sista dagarna. Rainbow six Siege går att starta med antingen DirectX eller Vulcan
Kör jag Vulcan så stannar CPU:n på 5ghz, kör jag DirectX så blir det 4,8Ghz

Någon som har någon aning vad detta kan bero på?