Raspberry Pi 4: SSD Hårddisk stänger av sig själv

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 4: SSD Hårddisk stänger av sig själv

Hej
Jag har en Raspberry Pi 4 4GB versionen och mitt problem är att jag har en SSD hårddisk inkopplat i den och vad som händer är att den som kopplar ut sig själv och sen går det inte att använda den längre. Måste starta om Pi:en för att komma in igen.

Hoppas på snabbt svar!

Visa signatur

<::> ASUS TUF B450 ATX <::> AMD Ryzen 5 2600 (icke X) <::> ASUS RX Vega 56 <::> 32gig TEAM Group Delta RGB 2x8'Vit 2x8'Svart <::> Kingston HyperX Fury RGB 500gig, Samsung 840 Evo 250gig, Seagate 2T blahblahblah <::> Creative AE-5'Svart <::> InWin 303'Vit <::> Benq EW277HDR 4K Skärm <::>

Permalänk
Medlem

Har du fler hårddiskar inkopplade, då kan det vara strömförsörjningsproblem.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mollet:

Hej
Jag har en Raspberry Pi 4 4GB versionen och mitt problem är att jag har en SSD hårddisk inkopplat i den och vad som händer är att den som kopplar ut sig själv och sen går det inte att använda den längre. Måste starta om Pi:en för att komma in igen.

Hoppas på snabbt svar!

Testa att koppla hårddisken via en strömmatad USBhubb.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mollet:

Hej
Jag har en Raspberry Pi 4 4GB versionen och mitt problem är att jag har en SSD hårddisk inkopplat i den och vad som händer är att den som kopplar ut sig själv och sen går det inte att använda den längre. Måste starta om Pi:en för att komma in igen.

Hoppas på snabbt svar!

Vad använder du för PSU för att driva Raspberry:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Har du fler hårddiskar inkopplade, då kan det vara strömförsörjningsproblem.

Nej, det är bara min SSD jag använder.

Visa signatur

<::> ASUS TUF B450 ATX <::> AMD Ryzen 5 2600 (icke X) <::> ASUS RX Vega 56 <::> 32gig TEAM Group Delta RGB 2x8'Vit 2x8'Svart <::> Kingston HyperX Fury RGB 500gig, Samsung 840 Evo 250gig, Seagate 2T blahblahblah <::> Creative AE-5'Svart <::> InWin 303'Vit <::> Benq EW277HDR 4K Skärm <::>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Vad använder du för PSU för att driva Raspberry:n?

Jag använder en 30W Xiaomi Laddare just nu.

Visa signatur

<::> ASUS TUF B450 ATX <::> AMD Ryzen 5 2600 (icke X) <::> ASUS RX Vega 56 <::> 32gig TEAM Group Delta RGB 2x8'Vit 2x8'Svart <::> Kingston HyperX Fury RGB 500gig, Samsung 840 Evo 250gig, Seagate 2T blahblahblah <::> Creative AE-5'Svart <::> InWin 303'Vit <::> Benq EW277HDR 4K Skärm <::>

Permalänk
Medlem

SSD kan dra mycket ström i pulser - SSD (via USB) och bör nog matas via en USB-hub med egen nätadapter så att det bara är datasignalering mellan RPI och USB-hub

Sedan kan USB/SATA-chipet i sig ha egna saker för sig och tex. stänga av SSD/HD efter en tids inaktivitet

Permalänk
Rekordmedlem

Låter som om du skulle behöva en ssd med egen nätdel eller driva den via en powerhub.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter som om du skulle behöva en ssd med egen nätdel eller driva den via en powerhub.

Jag köpte denna till min SSD: hårddisk kabinett
Måste jag ha en annan variant kanske eller är det min power supply som strular?

Visa signatur

<::> ASUS TUF B450 ATX <::> AMD Ryzen 5 2600 (icke X) <::> ASUS RX Vega 56 <::> 32gig TEAM Group Delta RGB 2x8'Vit 2x8'Svart <::> Kingston HyperX Fury RGB 500gig, Samsung 840 Evo 250gig, Seagate 2T blahblahblah <::> Creative AE-5'Svart <::> InWin 303'Vit <::> Benq EW277HDR 4K Skärm <::>

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mollet:

Jag köpte denna till min SSD: hårddisk kabinett
Måste jag ha en annan variant kanske eller är det min power supply som strular?

Jag tror inte din nätdel strular (om inte pin strular/krachar) utan mer troligt är att det beror på att du inte kan belasta usbporten med så hög effekt som ssdn behöver, Pin är inte försedd med portar som ska klara extra höga effekter och många lagringsenheter ligger verkligen på eller över maxeffekt som "usbdataportar" ska klara. Det finns ju också många tillbehör som även har ström via gpio kontakten för att inte överbelasta usb. Problemet finns ju även på många datorer men de brukar ibland ha nån laddport som klarar mycket högre ström än dataportarna.

En ssd som drar mindre effekt eller nått som ger den en egen nätdel är troligen vad du behöver, en usb 3.0 port får bara belastas med max 900mA dvs 4,5W och det är rätt många ssder som drar däromkring eller över det när de körs via sata och du kopplar ju dessutom på en usb-sata adapter som också behöver drivas så det finns nog inte mycket effektmarginaler oavsett hur stabil matningen till själva pin är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såg nåt liknande nyligen där nedgradering till kernel 4.19 fick det stabilt.

edit: https://github.com/raspberrypi/linux/issues/3981