Permalänk
Medlem

Brist på Pi Zero ?

Tänkte bygga några små projekt med Pi Zero, men noterade att det verkar vara svårt att få tag på om man vill ha vanilla versionen utan nät.
Dom som har i lager begränsar till en per person. Samtidigt verkar det inte vara någon brist på olika kit innehållande Pi Zero, men det är jag inte intresserad att betala för.

Nån som vet vad detta beror på ? Är det helt enkelt stor efterfrågan, eller försöker återförsäljarna pracka på en lite extra saker man inte behöver ? Googlat runt lite men inte hittat nått bra svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Tänkte bygga några små projekt med Pi Zero, men noterade att det verkar vara svårt att få tag på om man vill ha vanilla versionen utan nät.
Dom som har i lager begränsar till en per person. Samtidigt verkar det inte vara någon brist på olika kit innehållande Pi Zero, men det är jag inte intresserad att betala för.

Nån som vet vad detta beror på ? Är det helt enkelt stor efterfrågan, eller försöker återförsäljarna pracka på en lite extra saker man inte behöver ? Googlat runt lite men inte hittat nått bra svar.

Har varit så sedan dag ett, mao ganska länge, tror inte att det tillverkas så många/batch.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag var i samma situation när jag tittade på enkortsdatorer för smart home-projekt. Begränsningen med 1 enhet per kund/beställning är för att Pi Zero säljs till ett reducerat pris till privatpersoner för att främja att de används till undervisning. Raspberry Pi stiftelsens primära fokus är utbildning. De som köper större volymer (100-500+) betalar ett högre pris per enhet.

Återförsäljarna har låg marginal på enstaka Raspberry Pi Zero-enheter så det är väl därför de säljer kit istället.

De rekommenderar Raspberry Pi WH ($15) till de som vill köpa fler än 1 enhet per beställning eller kund.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

OK, det är ju trist då Zeron är riktigt trevlig för många projekt. Hade ju inte haft problem att betala nån 10:a extra om det nu är så dåliga marginaler. Jag hade varit intresserad av kanske 5 st, så jag hör ju inte till "större volymer" gruppen heller.
Hos ex. Electrokit gäller begränsningen även W modellen, om man inte köper den med en GPIO header, då finns det hundratals.

Lite orelaterat så beställde jag en Pico samtidigt (hos Thepihut), och där var det en gräns på 3/kund, så det är väl risk för samma problem där.