Ny teknik: Köper du hellre det nyaste eller det förfinade?

Permalänk
Medlem

Ny teknik: Köper du hellre det nyaste eller det förfinade?

Om man antar att en viss pryl lanseras med en ny teknik, och sedan lanseras nästa år igen men förfinad tillverkning, för att året därpå lanseras med en ny teknik igen osv... vad hade ni hellre skaffat? Den nya spännande tekniken med eventuella barnsjukdomar eller den lite mer tråkiga utan barnsjukdomar? Kanske svårt att säga utan att veta vad det handlar om, men försök tänka generellt åt vilket håll ni lutar.

För att ge ett hjälpande exempel, om man antog att intel/amd släppte en ny nm (ja ni vet vad jag menar) vartannat år med en förfinad teknik året därpå, vad hade ni valt?

F: Varför frågar jag detta?
S: Skulle bara tycka det var intressant vad folk har för åsikter.

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller just en CPU för hemmabruk så lutar det åt det nya alla gånger. Skulle det vara för någon kritisk server så kanske den äldre i något fall.

Eftersom du börjar med teknik generellt så kan jag väl lägga till att jag är helt åt andra hållet när det kommer till bilar, hellre den senare versionen när modellen är mer beprövad, med facelift och t.ex. förbättrad motor och div. tekniska faktorer.

Väldigt stor skillnad på insats och vad som kan gå fel. Om jag inte förträngt något så var det senaste större problemet närliggande just cpuer när vi drabbades av vid releasen av Sandy Bridge, där P67-moderkorten byttes ut pga. strul med SATA-kontroller.
Även då var jag inte drabbad av några direkta problem, bytte bara ut för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det varierar, men att vara early adopter har väldigt många potentiella nackdelar, så jag brukar undvika det. Det måste vara något VÄLDIGT intressant om jag ska hoppa på tåget direkt (alternativt att det är en billigare pryl som det inte spelar någon egentlig roll om det visar sig vara en skitprodukt i slutändan).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Bildexpert

För mig går alltid kvalité och långsiktighet före modernitet. Jag vill helt enkelt känna mig nöjd och kan i princip alltid acceptera att en produkt inte har det senaste/nyaste så länge den är väl konstruerad för dess ändamål.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag brukar vilja vara tidigt på något men inte vara early adopter.
Valde att köpa Zen 3på lansering pga att zen var mogen med slutet av ddr4 och platform AM4 och kan vara känna mig säker med störst chans till bra minnesstöd.
Väldigt nöjd med mitt val. Finns ju produkter som är väldigt nya men de behöver inte vara icke mature bara för det.
Inte som att 3000 och rx 6000 är dåliga för att de är nya. Det är produkter som evolveras men man kan vara aktsam för alder lake och zen 4 som kommer med ddr5 och nya platformar. Känns som mycket barnsjukdommar kan dyka upp där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Jag brukar i regel ligga lite efter och köper oftast det som är bra men utgående. Nu senast så uppgraderade jag från ryzen 1500x (den hade fått vara med i nästan 3 år) till ryzen 3600 för 1700:-

Annars så försöker jag köpa begagnat i den grad det går.
Annat exempel som ligger ganska i närtid var det wii u som jag köpte för cirka 3000:- totalt med massor av fina spel och 4 fina handkontroll (motion plus). Det är en riktigt bra konsoll (som tyvärr misslyckades i marknadsföringen). Men. Ändå tur för mig som får så mycket spel för sån liten peng!

Permalänk
Medlem

beror på om det är samma moderkort eller om det dyker upp nåt mer där, eller ny funktion på kretsar 100 mhz upp eller ner på processor spelar mindre roll för mig. ser mer på finesser än enstaka fps i spel
Fast kört bara hedt segmentet där dyker det inte lika ofta upp uppdateringar (historiskt sett) men funktionsmässigt brukar de ju ändå ligga före mellansegmenten i mitt fall var det x58 sen x79 x99 x299 sista var en stor besvikelse vart bara en x99 funktionsmässigt fast med ny socket hoppas på sapphire rapids till nästa uppdatering . Innan var det konsumentlinjen från amd & intel & cyrix + mac & via
P.S har oftare bytt moderkort än processor

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

I nitton fall av tjugo blir väntar jag på att företaget släpper nya generationer av varan. Då hinner de ta bort barnsjukdomar men framförallt så hinner de (oftast) lägga till eller ta bort sådant som de märkt att konsumenterna önskat.

Just processorer som du tog upp i exemplet är däremot ett undantag. Där köper jag gärna första generationen, eller vad man nu vill kalla det. Dels för att jag då kan köpa en ny cpu längre fram och behålla moderkortet och dels för att nya processorer sällan medför buggar som jag, en vanlig konsument, märker av.

Andra undantag är om jag faktiskt behöver något och inte bara villhöver det. Eller om en produkt unisont anses vara riktigt bra utan märkbara problem kan jag också köpa den. Kan inte komma på något bra exempel, bortsett kanske från spelet Valheim som är i early access (men som trots det känns mer polerat än många färdigutvecklade spel).

Permalänk
Medlem

Tycker inte exemplet var så bra, det förfinade är ju det nya när det väl kommer.

Antar dock att du menar om där sker en separat utvecklning efter X, där det ena förbättrar X, det andra skapar Y (som kanske då har en mindre struktur), och både X 1.1 och Y kommer ungefär samtidigt.

Lutar mot att säga det förfinade, mest eftersom jag är väldigt anti-hypead (dvs ingen early adopter), men tror det kan bero väldigt mycket på kontexten. Hade t.ex. hellre haft en mindre förfinad SSD än en väldigt förfinad HDD även när tekniken var rätt ny.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Både och skulle jag säga, först det nya sen det förfinade. Då får man det roliga med det nya och även fixade problem.

Permalänk
Medlem

Jasså jag trodde det skulle vara tvärtom hos er...

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar inte ha allt för bråttom med att köpa nya prylar som just landat på marknaden. En del saker behöver ett par generationer på sig att mogna och bli bra, då kan andra få leka beta-testare tills produkten är mogen.

Sen finns det produkter som är bra från början, men det kan ändå vara klokt att inte kasta sig över första batchen.

Gillar i allmänhet produkter som håller länge och är krångelfria. Det brukar dessutom bli mest prisvärt i längden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad som gäller men elektronik normalt det senaste förutom då helt ny teknologi introduceras, prislappen kan springa iväg rejält och kommer väl ihåg då första plasma tv-apparaterna typ 42" kom till stan och kostade sisådär 150.000kr. Samma gäller fordon då man inte har för vanan att köpa nytt men heller tar en modell som funnits ett litet tag på marknaden.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Väntar normalt ett par år innan jag köper där möjligt. Exempelvis konsoler så ser jag ingen vits att köpa innan slim-modellen. Mobil kunde jag väl haft en riktigt gammal... om de nu inte slutade uppdatera dem.

TV / Dator etc köper jag dock nytt, men går långt mellan inköp ändå.

Permalänk

Försöker som de flesta tänka logisk. Jag hade lätt kunnat fixat en ps5 eller xbox series x. Men när jag inte vill ha med barnsjukdomar så avvaktar jag. Detta i kombination med att jag ej har tid att spela.
Men ibland är det bråttom och då får man tänka till.
Jag tycker exempel på produkter med liten skillnad inte ska jämföras med stora.
Så den som förbokade senaste iPhonen tog en mindre risk än den som förbokade macbook M1. Och detsamma gäller allt.