Fps problem och låg gpuanvändning

Permalänk
Medlem

Fps problem och låg gpuanvändning

Tjenare

Sitter på ett 2060 super och 2600x cpu men har sånt brutalt besvär med fps i cs go.
Ofta pendlar den kraftigt mellan 120 och 170 men på många ställen på vissa banor är jag nere under 100. Typ coils på inferno av någon anledning.
Gpu usage är bara på ca 30-40% med 1920x1080 och all grafikinställning på max.

Förstår inte vad som kan va fel.
Provat ominstallera cs, windows, drivrutiner.
Men inget hjälper.

Permalänk
Medlem

Vad ligger CPUn på?
Kan ju vara den som är flaskhalsen i systemet.

Alternativt om du vill ha högre GPUanvändning, så kanske en ny skärm med högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Temperatur och användning av din CPU?
Hur mycket minne har du?
Har det fungerat bättre förut?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Undrar om det är relaterat till problemet med nvidias drivrutiner.

https://www.youtube.com/watch?v=JLEIJhunaW8

https://www.youtube.com/watch?v=G03fzsYUNDU

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Att ditt kort arbetar så lågt beror på att spelet knappt belastar gpu, utan det är främst processorn som får jobba.
Nu vet jag inte hur din processor ska prestera i csgo och inte heller vilka inställningar som påverkar prestandan mest, men du kan säkert tjäna in rätt mycket fps på vissa inställningar som enbart ger marginell skillnad grafikmässigt, men det får någon mer insatt svara på

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicpenna:

Att ditt kort arbetar så lågt beror på att spelet knappt belastar gpu, utan det är främst processorn som får jobba.
Nu vet jag inte hur din processor ska prestera i csgo och inte heller vilka inställningar som påverkar prestandan mest, men du kan säkert tjäna in rätt mycket fps på vissa inställningar som enbart ger marginell skillnad grafikmässigt, men det får någon mer insatt svara på

Det du säger stämmer, men det är ett ganska gammalt spel och förhållandevis enkelt att driva. Min styvsons laptop med i5-8300 och GTX 1050 så levererar en +120 FPS i 1080p. Min laptop med i7-8750 och GTX 1070 ger praktiskt taget minst 200 fps konstant.
Nånting är vajsing för TS.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det du säger stämmer, men det är ett ganska gammalt spel och förhållandevis enkelt att driva. Min styvsons laptop med i5-8300 och GTX 1050 så levererar en +120 FPS i 1080p. Min laptop med i7-8750 och GTX 1070 ger praktiskt taget minst 200 fps konstant.
Nånting är vajsing för TS.

Det är mycket möjligt! Jag spelar själv i nuläget på intels integrerade grafikkrets och är ganska ny till csgo så kan som sagt inte svara på frågorna gällande prestanda då jag själv spelar på låga settings.
Men det finns säkert (tror jag) inställningar som påverkar fps ganska mycket som kanske kan vara värt att se över. Annars känns nog höga temps eller grafikinställningar utanför spelet som rimliga orsaker, ex 3D inställningar i Nvidias kontrollpanel

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Nä. Han borde ha en +300 FPS.

Jag tänker först och främst att CPU inte gör det den ska.

Om det inte är så att alla andra spel fungerar som de ska?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För att besvara samtliga.

Cpu ligger på ca 35%,och det bör inte vara något konstigt iom så många kärnor i 2600x men cs använder så få. Har fungerat dugligt tidigare. Aldrig droppat under hundra. Oftast kring 200 och uppåt iaf.
Minnen körs 2x8 i dual channel och 3000mhz.
Kollar man på videos på youtube så brukar gpu iaf ligga nånstans mellan 65-80%. Kör ändå max settings på alltihopa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Nä. Han borde ha en +300 FPS.

Jag tänker först och främst att CPU inte gör det den ska.

Om det inte är så att alla andra spel fungerar som de ska?

Det är de som är märkligt. Upplevde att gpu inte gick max i bf1 heller förän jag drog upp resolution scale. Men alla benchmarktester så funkgerar allt som de ska och ser bra ut

Permalänk
Medlem

Har du alltid haft kass FPS i CS?

Ja, ditt "usage" är inget konstigt. Min 3800X ligger på ca 5% och 2080 Ti runt 35-40%.. fps_max 240, har nog aldrig någonsin vart under..

Det här med upplösning har att göra med att CPU används mer ju lägre ner i upplösning du kommer.

Har du placerat dina minnen korrekt på moderkortet? Kolla manualen! Testa med bara ett!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Har du alltid haft kass FPS i CS?

Ja, ditt "usage" är inget konstigt. Min 3800X ligger på ca 5% och 2080 Ti runt 35-40%.. fps_max 240, har nog aldrig någonsin vart under..

Det här med upplösning har att göra med att CPU används mer ju lägre ner i upplösning du kommer.

Har du placerat dina minnen korrekt på moderkortet? Kolla manualen! Testa med bara ett!

Nä det har inte alltid varit dåligt. Oftast legat kring 200 fps och jag vet att 2600x inte är någon optimal cpu för just cs men har aldrig haft problem på att jag fått drops under 100.

Japp har dubbelkontrollerat minnena med och de är ok.

Permalänk
Medlem

"Optimal".. den duger nog. Riggen du har ska ge minst 300 fps konstant, mer än vad någon nånsin behöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borde iaf ligga runt 200+ enligt denna sida
https://www.fpsbenchmark.com/csgo/ryzen-5-2600x

Prova att ladda en hem någon benchmark för GPU och CPU t ex 3D mark och cinebench r23 så får man snabbt en uppskattning om det är CS eller hårdvaran/drivrutiner som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

"Optimal".. den duger nog. Riggen du har ska ge minst 300 fps konstant, mer än vad någon nånsin behöver.

300+ har jag aldrig haft tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Borde iaf ligga runt 200+ enligt denna sida
https://www.fpsbenchmark.com/csgo/ryzen-5-2600x

Prova att ladda en hem någon benchmark för GPU och CPU t ex 3D mark och cinebench r23 så får man snabbt en uppskattning om det är CS eller hårdvaran/drivrutiner som strular.

Har provat userbenchmark och där ser allt normalt ut.