Permalänk

750w räcker? 3080

räcker det med 5800x och 3080 har fått 5st nedstängningar ikväll kör lätta game som cs valhalla o dota 2. enda jag gjort är o byta 3700x till 5800x. värmen är bra.

har ett corsair 750cm gold tror jag

Permalänk
Hedersmedlem

Med det sagt så kan det ju fortfarande vara något fel på agget men ja effekten i sig räcker gott och väl.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

750W är nog för 3080 men många nätagg är designade så att de slår av när korten drar för mycket. Ett 3080 kan ju gå mot närmare 500W om bara i några milisekunder, men nog länge för att många agg ska stänga av. Om detta är felet så brukar man få trycka på knappen på nätagget efter varje gång.

Ser inte ditt på listan här (den är dock inte komplett) men om du hittar rätt modell kan du ju kolla. https://forums.evga.com/We-need-to-have-a-thread-of-what-PSU-...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

750W för ett 3080 ska klara av det, jag vet inte om extremt klockade varianter an få problem så vill inte säga något där.

Har du senaste BIOS till ditt mobo när du uppgradera? Om du har första varianten som ska klara 5xxx serien så hade jag problem med BIOSet och mystiska omstarter som försvann efter en BIOS uppgradering.

Permalänk
Medlem

Du kanske har samma problem som jag hade: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1620806-rtx-3080-krasc.... Efter att ha sänkt RAM-minneshastigheterna fick jag inte fler kraschar.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Du kanske har samma problem som jag hade: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1620806-rtx-3080-krasc.... Efter att ha sänkt RAM-minneshastigheterna fick jag inte fler kraschar.

Sänkte ram hastighet ner till 3200mhz. Från 3400mhz

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

750W för ett 3080 ska klara av det, jag vet inte om extremt klockade varianter an få problem så vill inte säga något där.

Har du senaste BIOS till ditt mobo när du uppgradera? Om du har första varianten som ska klara 5xxx serien så hade jag problem med BIOSet och mystiska omstarter som försvann efter en BIOS uppgradering.

Kanske har bara bios f10. Har ett https://www.inet.se/produkt/1903395/gigabyte-b550-aorus-pro-a...

Permalänk
Skrivet av BergEr:

750W är nog för 3080 men många nätagg är designade så att de slår av när korten drar för mycket. Ett 3080 kan ju gå mot närmare 500W om bara i några milisekunder, men nog länge för att många agg ska stänga av. Om detta är felet så brukar man få trycka på knappen på nätagget efter varje gång.

Ser inte ditt på listan här (den är dock inte komplett) men om du hittar rätt modell kan du ju kolla. https://forums.evga.com/We-need-to-have-a-thread-of-what-PSU-...

Har ett Corsair rm750. Men det funkade fint med 3700x o ett 3080.

Ska jag vända på nätagget så fläkten blåser uppått eller ska jag ha den nedåt

Permalänk
Medlem

Kan säga att min datorn startades om random en dag (aldrig hänt förut) sen efter jag fick mitt 3080. Det var inte en BDOS. Har också ett RM750 och är lite osäker om den klarar av en överklockad i7 och 3080.
Dock var inte CPU speciellt belastad vid den omstarten. Men kanske just PCIe kanalerna gick på knä?

Annars har jag kört rätt länge nu med power target på 110% och kortet kan enligt MSi Afterburner suga i sig upp till 375 watt.

Vid max power target (tror det är 140% faktiskt) så drog den 425 watt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Har ett Corsair rm750. Men det funkade fint med 3700x o ett 3080.

Ska jag vända på nätagget så fläkten blåser uppått eller ska jag ha den nedåt

Fläkten i ett nätagg tar in luft och blåser ut det på baksidan. Så du sätter ju så det passar i ditt chassi och får sval luft. I mitt är det åt sidan, i mitt gamla var det neråt.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det mycket vanligt med överdriven OC.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det är med största sannolikhet inte PSU som spökar förutsatt att den inte är defekt utan minnen eller bios. Jag har Corsair RM750X med 5800X och 3080 Strix med ökad strömbudget, överklockat både processor och GPU.

Med det sagt så hade jag stora problem med mina gamla minnen (Corsair Vengeance LPX 3600Mhz CL18) som inte fanns med på moderkortets QVL. BSOD, omstarter, WHEA-errors osv. Bytt till ett par G-Skill som fanns med på QVL och det har fungerat felfritt sen dess. Gick också ner från 4 stickor till 2.

Permalänk
Medlem

Jag kör en överklockad i7-8086K (livet börjar vid 90C!) med ett Asus 3080 TUF Gaming OC på ett EVGA Supernova G3 750W utan problem. Nätdelens fläkt går knappt igång.

Känns mer som ett återkommande tema att det kommer upp någon skrämselpropaganda angående nätdelars otillräcklighet vid releasen av varje ny grafikkortsgeneration.

Permalänk
Medlem

Du har inte pillat med curve optimiser i bios eller nått? alltså allt är standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Med det sagt så hade jag stora problem med mina gamla minnen (Corsair Vengeance LPX 3600Mhz CL18) som inte fanns med på moderkortets QVL. BSOD, omstarter, WHEA-errors osv. Bytt till ett par G-Skill som fanns med på QVL och det har fungerat felfritt sen dess. Gick också ner från 4 stickor till 2.

Jag önskar att fler gjorde som du!

Väldigt bra exempel på hur man minimerar risken för inkompatibla minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag kör en överklockad i7-8086K (livet börjar vid 90C!) med ett Asus 3080 TUF Gaming OC på ett EVGA Supernova G3 750W utan problem. Nätdelens fläkt går knappt igång.

Känns mer som ett återkommande tema att det kommer upp någon skrämselpropaganda angående nätdelars otillräcklighet vid releasen av varje ny grafikkortsgeneration.

Då har du nog missat mycket den här gången.

Sök på 3080/3090 och transient power spikes. Men kan de dig en början här https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/j9edtm/beware_of_the...

Det är inte mängden watt på aggen som direkt varit problemet den här gången. Utan det är designen, hur man hanterar höga laster på kort tid. Med ett 3080 och en överklockad mainstream desktop cpu kan man utan problem slå över 700W i några ms. Lägg till resten som fläktar osv och du är över 800W. Många agg gillar inte detta och slår då av.

Dock intressant att din fläkt knappt går igång, jag har samma agg (eller ja 850W men är samma design afaik) och rumstemp kring 19. Min drar igång 1-2min efter jag öppnar ett spel (t.om på en 2500k och ett 980), hybrid läget lät så illa att jag fick börja köra den på hela tiden för att undvika hur hårt fläkten går (faktiskt en av de större bristerna med den serien nätagg, hur illa fläktarna låter).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Då har du nog missat mycket den här gången.

Sök på 3080/3090 och transient power spikes. Men kan de dig en början här https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/j9edtm/beware_of_the...

Roligt att jag köpte ett Seasonic Focus Plus Gold 750W till den här datorn, som aldrig blev installerat eftersom en kabel var trasig från fabrik. Orkade inte vänta på returkrångel så åkte direkt till Netonnet och köpte EVGA-nätdelen jag har nu.

Skrivet av BergEr:

Det är inte mängden watt på aggen som direkt varit problemet den här gången. Utan det är designen, hur man hanterar höga laster på kort tid. Med ett 3080 och en överklockad mainstream desktop cpu kan man utan problem slå över 700W i några ms. Lägg till resten som fläktar osv och du är över 800W. Många agg gillar inte detta och slår då av.

Jo jag har läst en del liknande trådar, men det verkar ju snarare vara vissa agg som är felkonstruerade/underdimensionerade.

Skrivet av BergEr:

Dock intressant att din fläkt knappt går igång, jag har samma agg (eller ja 850W men är samma design afaik) och rumstemp kring 19. Min drar igång 1-2min efter jag öppnar ett spel (t.om på en 2500k och ett 980), hybrid läget lät så illa att jag fick börja köra den på hela tiden för att undvika hur hårt fläkten går (faktiskt en av de större bristerna med den serien nätagg, hur illa fläktarna låter).

Jag formulerade mig konstigt där, jag kör med hydbrid-läget av. Nätdelens fläkt snurrar med ett lågt varvtal och blev tystare än att köras semi-passivt, vilket antagligen delvis beror på fläktkonfigurationen med övertryck i mitt chassi. Om nätdelen vore högt belastad så skulle fläkten gått på ett högre varvtal konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Roligt att jag köpte ett Seasonic Focus Plus Gold 750W till den här datorn, som aldrig blev installerat eftersom en kabel var trasig från fabrik. Orkade inte vänta på returkrångel så åkte direkt till Netonnet och köpte EVGA-nätdelen jag har nu.
Jo jag har läst en del liknande trådar, men det verkar ju snarare vara vissa agg som är felkonstruerade/underdimensionerade.
Jag formulerade mig konstigt där, jag kör med hydbrid-läget av. Nätdelens fläkt snurrar med ett lågt varvtal och blev tystare än att köras semi-passivt, vilket antagligen delvis beror på fläktkonfigurationen med övertryck i mitt chassi. Om nätdelen vore högt belastad så skulle fläkten gått på ett högre varvtal konstant.

Haha tur i oturen där

Ja kanske, det är djupare än jag kan om nätagg. De klarar ju laster som står på kartongen, dvs 700W+ för 750W agg. Men gillar inte när det går från t.ex 150W till 700W på några få milisekunder. Då tror den typ att det är kortslutning eller nå och slår av för att skydda allt.

Ah ja, hybridläget låter som fan på dessa agg tyvärr
Har du bra luftflöde går det att belasta nätagget hårt utan att fläkten snurrar upp mycket alls (i vanliga läget). Pressar du din dator max tar den väl kring 600-700W? Med svalt rum och bra chassi kör du nog det utan att fläkten ens går till 50%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör min dator i sign med ett 650w. Fläkten drar inte ens igång på det förutom när jag kör futuremark eller liknande då både cpu och grafikkort belastas till 100%. Aldrig några problem

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja kanske, det är djupare än jag kan om nätagg. De klarar ju laster som står på kartongen, dvs 700W+ för 750W agg. Men gillar inte när det går från t.ex 150W till 700W på några få milisekunder. Då tror den typ att det är kortslutning eller nå och slår av för att skydda allt.

En annan möjlig förklaring är att vissa nätdelar har merparten av effekten uppdelad över flera 12V-rails, vilka driver grupper av modulära uttag. Det gör att nätdelen inte orkar driva vissa laster beroende på att enskilda rails blir överbelastade, och i de fallen måste man ju som användare skaffa sig koll på/räkna ut vilka kablar man kan koppla in var.

Skrivet av BergEr:

Ah ja, hybridläget låter som fan på dessa agg tyvärr
Har du bra luftflöde går det att belasta nätagget hårt utan att fläkten snurrar upp mycket alls (i vanliga läget). Pressar du din dator max tar den väl kring 600-700W? Med svalt rum och bra chassi kör du nog det utan att fläkten ens går till 50%.

Jag har faktiskt inte mätt, men jag gjorde ett överslag med en topp på max 550W, medan t.ex. Sweclockers test av samma grafikkort visade ett toppvärde på 445W från väggen d.v.s. ganska exakt 400W vid 90% verkningsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svertel:

Det är med största sannolikhet inte PSU som spökar förutsatt att den inte är defekt utan minnen eller bios. Jag har Corsair RM750X med 5800X och 3080 Strix med ökad strömbudget, överklockat både processor och GPU.

Ser nu att de minnen jag har inte finns med på Asus Z490-F QVL lista.... jag som var stensäker. Är ju Corsairs vanligaste minnesmodell.
Undra om svaret ligger där till de BSOD jag får (om än väldigt sällan)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ser nu att de minnen jag har inte finns med på Asus Z490-F QVL lista.... jag som var stensäker. Är ju Corsairs vanligaste minnesmodell.
Undra om svaret ligger där till de BSOD jag får (om än väldigt sällan)

Sätt dom till 2666mhz i felsökningssyfte

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Du har inte pillat med curve optimiser i bios eller nått? alltså allt är standard?

ja allt är standard. enda ja gjorde var o stänga sido locket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Sätt dom till 2666mhz i felsökningssyfte

Nä nu blev det Corsair CMW32GX4M4C3600C18
Felsöker om felet kvarstår efter bytet

Visa signatur