EA hackade – källkod till Fifa 21 och Frostbite Engine på vift

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Snart får vi ett Battlefield-liknande spel där kineserna räddar världen istället för amerikanarna.

Den stora frågan är om vi får fler eller färre buggar i det spelet?

Det kanske snart är dags att börja skjuta lite onskefulla nationalister för att försvara revolutionen och idealen från partiordförande Mao, allt under den långa marschen

Permalänk
Medlem

Antar att det nu visar sig att fifaX bara använder dagens datum för att avgöra vilken release det blir? Skicka in 2022-01-01 för att spela fifa22 redan nu!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Allt det här tallande om rabarber, man blir ju hungrig.
Ska nog gå ut och plocka en rejäl knippe rabarber och koka mig lite kräm
Kanske skickar lite till EA om det blir något över

Min sambo planerar baka rabarberpaj till ikväll så det passade perfekt att dra igång aptiten här i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Känns ju som ett betydligt mer normalt utryck än till exempel slänga ett getöga på någonting.

var ursprungligen gätöga

Etymologi: Ordet getöga har ingenting med en get att göra. Ordet kommer istället av det gamla verbet gäta (”valla boskap”, ”vakta”). Herden behövte bara titta då och då för att hålla koll på sina djur.[1][2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Lär dig skillnaden på vad folk kallar sig själva och vad gemene man kallar saker. Crackare i folks ögon är en pundare som tar crack misstänker jag. Hackare har blivit ett samlingsord på all illegal dataintrång. Språk utvecklas

Läs länken jag skickade i min post finns ord inom dator världen som heter cracker dom knäcker nysläppta spel typ CODEX/HOODLUM är känd crackare och samt det du sa pundare 2 olika ord du fattar vad jag menar ? både du o jag har rätt.

hacker gör data intrång men inte knäcker spel

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Tycker det är väldigt intressant hur många målar upp EA som en skurk medans andra utvecklare och utgivare får änglastatus. Som att hålla på en hamburgerkedja.

Gissningsvis går det hand i hand med att EA vid flera tillfällen har röstats fram till USAs sämsta arbetsgivare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lägga rabarber på något är nog ett av Sveriges konstigaste uttryck. Vad har det med att stjäla och göra? Känns mer som att gömma möjligen...

Att lägga rabarber på” är helt enkelt en förvrängning (en s k folketymologi) av ”att lägga embargo på”. Ett främmande spanskt ord inbjöd till förväxling av det ljudlika rabarber. Embargo betyder ”beslagtagande” och kommer av latinets ”barra”, vilket betyder tvärslå (härav ord som barr och barrikad).

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Lär er skillnad mellan Hackare och Crackare som står för knäckare på svenska, detta som dom gjorde var crackare dom knäcker koden. dom gör stor skada för samhället inte hackare

Läs här mer om detta

https://securitytrails.com/blog/hacker-vs-cracker

Absolut ingen bryr sig, gemene man vet inte vad en cracker är, att bli crackad är inte en term någon känner igen. Att bli "hackad" vet alla vad det är. Begreppet har med tiden förändrats och hacker är förknippat med något negativt i allmänhetens ögon.
Tror inte jag hört en enda IT-säkerhetsmänniska prata om crackers på typ 10 år.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Absolut ingen bryr sig, gemene man vet inte vad en cracker är, att bli crackad är inte en term någon känner igen. Att bli "hackad" vet alla vad det är. Begreppet har med tiden förändrats och hacker är förknippat med något negativt i allmänhetens ögon.
Tror inte jag hört en enda IT-säkerhetsmänniska prata om crackers på typ 10 år.

Har aldrig hört uttrycket seriöst, och känns som "brute force" har samma betydelse 🤔

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Gissningsvis går det hand i hand med att EA vid flera tillfällen har röstats fram till USAs sämsta arbetsgivare.

jag vet att de blivit utsedda till "USA:s värsta företag" av olika tidningar ett par gånger men att de skulle vara den sämsta arbetsgivaren har jag väldigt svårt att tro. Har du någon källa?

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av pytonOrm:

Lär er skillnad mellan Hackare och Crackare som står för knäckare på svenska, detta som dom gjorde var crackare dom knäcker koden. dom gör stor skada för samhället inte hackare

Skrivet av pytonOrm:

hacker gör data intrång men inte knäcker spel

Nu blir jag förvirrad!?
Du säger att det är skillnad på hackare och crackare, så långt är jag med. Men vilken "kategori" är det som utfört det här menar du? Du pratar om att det är "crackare" som har gjort det här, men de har ju inte knäckt koden för ett spel, de har ju gjort intrång på EA's servrar och stulit kod.
Då är det väl ändå "hackare" som utfört det här, precis som det står i artikeln. Du säger att de ska lära sig skillnaden men säger samtidigt emot dig själv.

Och jag skulle vilja påstå att hackare kan göra stor skada för samhället, beroende på vad syftet är, vilket oftast inte är åt det lagliga hållet.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Dom blev inte hackade dom råkade bara ut för en surprise data transfer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolle99:

jag vet att de blivit utsedda till "USA:s värsta företag" av olika tidningar ett par gånger men att de skulle vara den sämsta arbetsgivaren har jag väldigt svårt att tro. Har du någon källa?

Jag ber om ursäkt, jag skrev fel.
Jag menade såklart USAs värsta företag, inte arbetsgivare.

Tack för rättelsen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Gissningsvis går det hand i hand med att EA vid flera tillfällen har röstats fram till USAs sämsta arbetsgivare.

"Sämsta bolag/företag"

Framröstningen är ju väldigt suspekt. För visst är en spelutgivare som gör några gamers kränkta värre än de oljebolag som dumpar sitt skit i naturen. Vapen industrin som tillverkar bomber som dödar fattiga civila. Klädföretag som bedriver barnarbete. Eller elektronikföretag som bedriver slavliknande fabriker i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

"Sämsta bolag/företag"

Framröstningen är ju väldigt suspekt. För visst är en spelutgivare som gör några gamers kränkta värre än de oljebolag som dumpar sitt skit i naturen. Vapen industrin som tillverkar bomber som dödar fattiga civila. Klädföretag som bedriver barnarbete. Eller elektronikföretag som bedriver slavliknande fabriker i Kina.

Vem som helst kan göra en poll om vad som helst. Det finns inget beslutande organ som kan ogiltigförklara den.
Jag tar personligen dessa polls med samma nypa salt som jag gör med alla andra populistiska undersökningar.
Det betyder dock inte har fel, så länge det följer deras egen riktning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Fattar inte.
Det är väl inte så att dom stulit det och raderat det hos EA?

Vilken aktör skulle vilja/kunna släppa spel baserade på stulet material utan att åka på stortorsk?
Vad är det jag missar, varför skulle EA betala en spänn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Fattar inte.
Det är väl inte så att dom stulit det och raderat det hos EA?

Vilken aktör skulle vilja/kunna släppa spel baserade på stulet material utan att åka på stortorsk?
Vad är det jag missar, varför skulle EA betala en spänn?

EA kanske vill betala för att se till att ingen granskar deras kod och kommer fram till att deras "surprise mechanics" inte är så "surprise" alls utan bara en pengapinata för EA att slå på. Eller annan fuffens som dom kanske gör för att locka spelare att "köpa" genvägar.

Sen kan ju folk som tillverkar fusk också vilja komma över och använda EA's kod för att hitta brister och sälja fusk till folk som håller på med sådant.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

"Rabarber" kommer från "embargo", dvs det är en felhörning som fastnat.

En Em-hörning som fastnat? Emhörningar äter rabaraber.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Next Battlefield, made "partially" in China.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara en av de märkligare trådar, hälften talar om rabarber, resten om vad artikeln faktiskt handlar om. Helt underbart!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Detta kan vara en av de märkligare trådar, hälften talar om rabarber, resten om vad artikeln faktiskt handlar om. Helt underbart!

Artikeln handlar väl om rabarberplacering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Lär er skillnad mellan Hackare och Crackare som står för knäckare på svenska, detta som dom gjorde var crackare dom knäcker koden. dom gör stor skada för samhället inte hackare

Läs här mer om detta

https://securitytrails.com/blog/hacker-vs-cracker

Crackers är ju kex. Då kan man ju lägga rabarber på kexen. Undra om det är gott?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Lär er skillnad mellan Hackare och Crackare som står för knäckare på svenska, detta som dom gjorde var crackare dom knäcker koden. dom gör stor skada för samhället inte hackare

Läs här mer om detta

https://securitytrails.com/blog/hacker-vs-cracker

Njae.
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/hacker
https://www.merriam-webster.com/dictionary/hacker
https://www.dictionary.com/browse/hacker
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english...
https://en.wiktionary.org/wiki/hacker

Jag vet att några hackers vill göra den distinktionen men det är inte så ordet används av de flesta.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Undrar lite vart uttrycket "lägga rabarber på" kommer ifrån? Är det någon som vet?

Sen undrar jag även om det är någon större skillnad på "Hacker" och "Cracker". Har vi någon input där?

Permalänk
Medlem

Tror det blir en liknande situation som med CDPR där källmaterialet återköps lite hysch hysch för att inte konkurrenter ska få insyn och massa idéer.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

Undrar lite vart uttrycket "lägga rabarber på" kommer ifrån? Är det någon som vet?

Sen undrar jag även om det är någon större skillnad på "Hacker" och "Cracker". Har vi någon input där?

Det har förklarats och länkats minst 5 gånger i tråden

Permalänk
Medlem

Så nu kommer oddsen för alla kort komma fram då ?.