Asrock spår billigare grafikkort under tredje kvartalet 2021

Permalänk
Melding Plague

Asrock spår billigare grafikkort under tredje kvartalet 2021

Tillverkaren Asrock siar om fortsatt god ekonomisk utveckling trots avtagande kryptointresse och stundande prissänkningar för grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var då inte en dag för tidigt!

(Om man nu ska vara positivt inställd)

Permalänk
Medlem

Jag följer andrahandsmarknaden och det stämmer med den data jag har!

Permalänk
Medlem

Det är nog större chans att blir träffad av blixten inomhus.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Blir intressant att följa, speciellt när folk börjar dumpa lite high end kort på begmarknaden.

Om nu inte någon annan coin som kan minas med GPU blir superpoppis ( antagligen inte ).

Utöver de så kör alla AIBs högre volymer än någonsin och tar väl 3-6 månader innan de korten når hyllorna från fabrik, hoppas på ett fantastiskt priskrig.

Permalänk
Medlem

Man ser redan ett tydligt fall av intresse av korten på andrahandsmarknaden. Ser fram emot när priserna normaliseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Jag följer andrahandsmarknaden och det stämmer med den data jag har!

Jepp! Folk lyckas inte sälja 3080 Ti för 21 500 (som butikerna sålde dem för). Inte en enda auktion på Tradera har gått igenom med bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Jepp! Folk lyckas inte sälja 3080 Ti för 21 500 (som butikerna sålde dem för). Inte en enda auktion på Tradera har gått igenom med bud.

Kan man se samma trend på billigare modeller med?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Jepp! Folk lyckas inte sälja 3080 Ti för 21 500 (som butikerna sålde dem för). Inte en enda auktion på Tradera har gått igenom med bud.

Senaste veckan tycker jag att man har börjat se fler och fler kort till salu både här på marknaden och på tradera, det känns lite som att folk vill få sålt sina kort innan priset går i botten helt.
Att bubblan skulle spricka var bara en fråga om tid, kanske börjar den tiden krypa närmare?.

Edit: inte bara senaste snittet av kort.

Permalänk
Medlem

Något som jag funderat är när man läser folk som bokat sig på 10 kort på olika siter. Det borde ju skapat ett bild av högre efterfrågan än vad som verkligen stämmer. Bör rimligen leda till att när majoriteten fått sina kort släpper pluggen helt eftersom folk kommer avboka sina ordar. Så vida dom inte köper alla de får och försöker sälja på Tradera förstås.

Permalänk
Medlem

Känns mycket tveksamt att detta skulle kunna stämma, men om fler börjar säga samma kanske man kan börja fundera på att få upp hoppet igen?

Jag räknar först med 4000-serien...

Om nu miners ’bara’ köpte 25% så är det ju knappt deras fel att priserna eller tillgängligheten är som den är

Permalänk
Medlem

Utan tvekan att nVidia och AMD kommer sänka sina priser när intel släpper sina kort!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om nu miners ’bara’ köpte 25% så är det ju knappt deras fel att priserna eller tillgängligheten är som den är

Priserna är ju helt tillverkarnas fel. Det är ju de som sätter dem. Det måste ju inte kosta 20k bara för att efterfrågan är hög. Det blir ju inte helt plötsligt dyrare att tillverka korten bara för att de säljer slut direkt.
När det gäller priser i butik så har jag inget förakt vare sig mot miners eller äns scalpers.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Utan tvekan att nVidia och AMD kommer sänka sina priser när intel släpper sina kort!

nVidia säljer väl endast en gpu, eventuellt ett paket med minnen och gpu till partner.
Att priset kommer förändras någonting drastiskt där har jag svårt att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Priserna är ju helt tillverkarnas fel. Det är ju de som sätter dem. Det måste ju inte kosta 20k bara för att efterfrågan är hög. Det blir ju inte helt plötsligt dyrare att tillverka korten bara för att de säljer slut direkt.
När det gäller priser i butik så har jag inget förakt vare sig mot miners eller äns scalpers.

Jag tror ärligt inte att det är Nvidia/AMD som tjänar mellanskillnaden på prisökningen, men har gärna fel om du har något som visar motsatsen

Permalänk
Skrivet av ELF:

Priserna är ju helt tillverkarnas fel. Det är ju de som sätter dem. Det måste ju inte kosta 20k bara för att efterfrågan är hög. Det blir ju inte helt plötsligt dyrare att tillverka korten bara för att de säljer slut direkt.
När det gäller priser i butik så har jag inget förakt vare sig mot miners eller äns scalpers.

Problemet är att miners kommer komma åt lågpriskorten före vanliga konsumenter genom att använda ex scriptsystem, köpa direkt av grossisterna, osv, sånt som vanlig konsument inte kan göra. Så sätter tillverkaren ett lågt pris blir det ännu lukrativare att göra så och mindre kort till vanlig gamer.

Scalpers kommer ju också ställa sig imellan och ta ut mellanskillnaden.

Det bästa vore om tillverkaren sålde allt så dyrt som möjligt och åtminstone scalpers kunde utrotas och man kunde köpa i butiker till marknadspris. Skalpers bidrar inte till marknaden, de bara lägger sig emellan vanliga konsument och butiken. Butiken och tillverkaren ökar tillgängligheten om de får en större del av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns mycket tveksamt att detta skulle kunna stämma, men om fler börjar säga samma kanske man kan börja fundera på att få upp hoppet igen?

Jag räknar först med 4000-serien...

Om nu miners ’bara’ köpte 25% så är det ju knappt deras fel att priserna eller tillgängligheten är som den är

Har svårt att förstå varför AMD inte är hårdare med vilka som får köpa deras kort. Går korten till mining så kommer AMD sälja mindre moderkort och CPUer. Jag vill uppdatera 2 datorer men med dagens priser på grafikkort så blir det inga nya datorer och jag tror det finns fler än mig som tänker så.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns mycket tveksamt att detta skulle kunna stämma, men om fler börjar säga samma kanske man kan börja fundera på att få upp hoppet igen?

Jag räknar först med 4000-serien...

Om nu miners ’bara’ köpte 25% så är det ju knappt deras fel att priserna eller tillgängligheten är som den är

25% är en massiv andel. Kom ihåg att en ökning i efterfrågan med 25% inte innebär att priserna stiger med 25%, utan de stiger tills att efterfrågan möter utbudet. Eftersom miners är villiga att betala höga summor för sina kort så blir det också en massiv ökning.

Jämför t.ex. priserna på Ebay för RTX 3070 och PS5. Båda två är dyrare på grund av samma orsak (kretsbrist och leveranskedjor), men PS5 säljer för ca 50% över rekommenderat pris, medan RTX 3070 säljer för ca dubbelt upp eller mer. Skillnaden (ca 50% av listpris) kan endast förklaras med mining.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Priserna är ju helt tillverkarnas fel. Det är ju de som sätter dem. Det måste ju inte kosta 20k bara för att efterfrågan är hög. Det blir ju inte helt plötsligt dyrare att tillverka korten bara för att de säljer slut direkt.
När det gäller priser i butik så har jag inget förakt vare sig mot miners eller äns scalpers.

Stämmer. Inte så att Sony och Microsoft höjer priserna på sina konsoler, de respekteras msrp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Problemet är att miners kommer komma åt lågpriskorten före vanliga konsumenter genom att använda ex scriptsystem, köpa direkt av grossisterna, osv, sånt som vanlig konsument inte kan göra. Så sätter tillverkaren ett lågt pris blir det ännu lukrativare att göra så och mindre kort till vanlig gamer.

Scalpers kommer ju också ställa sig imellan och ta ut mellanskillnaden.

Det bästa vore om tillverkaren sålde allt så dyrt som möjligt och åtminstone scalpers kunde utrotas och man kunde köpa i butiker till marknadspris. Skalpers bidrar inte till marknaden, de bara lägger sig emellan vanliga konsument och butiken. Butiken och tillverkaren ökar tillgängligheten om de får en större del av kakan.

next level play är att låta oss handla direkt av nvidia.com och amd.com, fuck dessa äckliga återförsäljare och deras 50% prispåslag och priskarteller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har svårt att förstå varför AMD inte är hårdare med vilka som får köpa deras kort. Går korten till mining så kommer AMD sälja mindre moderkort och CPUer. Jag vill uppdatera 2 datorer men med dagens priser på grafikkort så blir det inga nya datorer och jag tror det finns fler än mig som tänker så.

Samtidigt är grafikkort intressanta för miners nu. Hur det ser ut om 2-3 månader kan ingen veta. Kryptomarknaden har kollapsat tidigare och kan göra så igen. Däremot vet vi att efterfrågan från vanliga konsumenter kommer bestå även senare i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Samtidigt är grafikkort intressanta för miners nu. Hur det ser ut om 2-3 månader kan ingen veta. Kryptomarknaden har kollapsat tidigare och kan göra så igen. Däremot vet vi att efterfrågan från vanliga konsumenter kommer bestå även senare i höst.

När krypto krashar kommer marknaden förmodligen flöda över med billiga kort, kvar står handlarna med 3080 för 20.000:-
Förhoppningsvis har dom hunnit fylla ladorna ordentligt under denna tid av brist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Samtidigt är grafikkort intressanta för miners nu. Hur det ser ut om 2-3 månader kan ingen veta. Kryptomarknaden har kollapsat tidigare och kan göra så igen. Däremot vet vi att efterfrågan från vanliga konsumenter kommer bestå även senare i höst.

De har ett direkt ekonomiskt incitament att sälja så mycket som möjligt till miners, jag tror inte man ska leva under någon som helst illusion om att de gör annat än vinstmaximerar. Det är vad jag hade gjort i deras skor.

De vill naturligtvis casha in på kryptoboomen så mycket det går. Men myntet har alltid två sidor. För när det väl börjar falla kommer de inte bara sälja mindre nya kort till miners, begagnatmarknaden lär bli översköljd av miner-kort som måste bort. Tror ni då att konsumenten kommer vara snäll mot AMD/Nvidia och köpa ett nytt kort till MSRP när man kan få ett till vrakpris? Knappast. Detta funkar åt båda håll.

grammatik
Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Gör Asrock grafikkort? What!?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

next level play är att låta oss handla direkt av nvidia.com och amd.com, fuck dessa äckliga återförsäljare och deras 50% prispåslag och priskarteller.

Tror nog distributörer också fulat sig.
Miners går till de och betalar nån säljare hos distributören för att få köpa pallar av grafikkort.
Det var ingen slump att grafikkorten hamnade i miningfarms innan återförsäljare.

Distributörerna förlorar inte direkt på att sälja till miners. Återförsäljare förlorar mer på den fronten med att inte sälja övriga delar, just därför ruggiga prispåslagen från deras sida mer. Inte okej såklart att ockra på de sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Problemet är att miners kommer komma åt lågpriskorten före vanliga konsumenter genom att använda ex scriptsystem, köpa direkt av grossisterna, osv, sånt som vanlig konsument inte kan göra. Så sätter tillverkaren ett lågt pris blir det ännu lukrativare att göra så och mindre kort till vanlig gamer.

Scalpers kommer ju också ställa sig imellan och ta ut mellanskillnaden.

Det bästa vore om tillverkaren sålde allt så dyrt som möjligt och åtminstone scalpers kunde utrotas och man kunde köpa i butiker till marknadspris. Skalpers bidrar inte till marknaden, de bara lägger sig emellan vanliga konsument och butiken. Butiken och tillverkaren ökar tillgängligheten om de får en större del av kakan.

Det är ju det de gjort! Tillverkarna har höjt priserna men på grund av bristande tillgång köper folk ändå av scalpers eftersom de är de enda som får tag i korten. Priserna idag är idag är dubbelt så höga jämfört med vad korten egentligen är värda. Folk skulle istället strunta i att köpa de överprisade korten. Först då hade priserna blivit rimliga igen. Men folk är dumma (ursäkta uttrycket) och köper till ockerpriser, det är därför marknaden ser ut som den gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror ärligt inte att det är Nvidia/AMD som tjänar mellanskillnaden på prisökningen, men har gärna fel om du har något som visar motsatsen

HWU har pratad pm det rätt så nyligen. 23:14 är timestampen.
Det är mest Distributörerna och OEM’s som har tjänat feta pengar på allt det här.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceji:

Det är ju det de gjort! Tillverkarna har höjt priserna men på grund av bristande tillgång köper folk ändå av scalpers eftersom de är de enda som får tag i korten. Priserna idag är idag är dubbelt så höga jämfört med vad korten egentligen är värda. Folk skulle istället strunta i att köpa de överprisade korten. Först då hade priserna blivit rimliga igen. Men folk är dumma (ursäkta uttrycket) och köper till ockerpriser, det är därför marknaden ser ut som den gör.

Pris är vad du betalar och värde är vad du får. Kan jag motivera mitt köp av mitt 3090? Absolut inte, hade jag hellre köpt ett 3089 för 8K? Självklart hade jag gjort det. De 3080 som jag har sett ligger på 14-15K. Ett 3080ti för 20K är ju inte alls prisvärt. Där har du strypt hashrate på ETH. Då är ett kort för 25K inte alls långt bort. Är det mycket pengar, ja. Är det värt pengarna, nä.

Det finns inget som heter överpris. Pris är vad du tycker är värt att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

nVidia säljer väl endast en gpu, eventuellt ett paket med minnen och gpu till partner.
Att priset kommer förändras någonting drastiskt där har jag svårt att se.

I 99% av alla andra branscher möter man iaf en konkurrents nya modeller med prissänkningar.

Nu har ju intel inte ens varit med på ett tag. Utbudet ökar ju också med intels kort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaaay2k:

Det är nog större chans att blir träffad av blixten inomhus.

Gick ju när det var landlina till telefonen