wifi ax201 adapter strular (3 månader gammal laptop)

Permalänk

wifi ax201 adapter strular (3 månader gammal laptop)

Hej

Jag köpte en laptop från en känd nätaffär (väljer att inte nämna namn då detta är ett pågående ärende). Laptopen är använd endast runt 10-20 gånger under dessa tre månader. Nu idag slutar wifi att fungera. Står att det är något hårvarurelaterat problem med wifiadaptorn i device manager.

Vilka options har jag nu då ett fel uppstått inom 6 månader från köp?

Känner att med en såhär ny dator pallar jag ju inte skicka iväg den och vänta på service eller reparationer ect. Är det inte så att man har fri möjlighet att reklamera om problem på en nyköpt dator uppstår? Hur funkar detta? mvh

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Hej

Jag köpte en laptop från en känd nätaffär (väljer att inte nämna namn då detta är ett pågående ärende). Laptopen är använd endast runt 10-20 gånger under dessa tre månader. Nu idag slutar wifi att fungera. Står att det är något hårvarurelaterat problem med wifiadaptorn i device manager.

Vilka options har jag nu då ett fel uppstått inom 6 månader från köp?

Känner att med en såhär ny dator pallar jag ju inte skicka iväg den och vänta på service eller reparationer ect. Är det inte så att man har fri möjlighet att reklamera om problem på en nyköpt dator uppstår? Hur funkar detta? mvh

Reklamation innebär ju dock butiken har möjlighet att i första hand åtgärda felet, dvs "vänta på service reparationer etc".

Det jag rent konkret skulle föreslå är att försöka kolla så det inte bara är något drivrutinsproblem
https://downloadcenter.intel.com/download/30434/Windows-10-Wi...
https://downloadcenter.intel.com/download/30515/Intel-Wireles...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Reklamation innebär ju dock butiken har möjlighet att i första hand åtgärda felet, dvs "vänta på service reparationer etc".

Det jag rent konkret skulle föreslå är att försöka kolla så det inte bara är något drivrutinsproblem
https://downloadcenter.intel.com/download/30434/Windows-10-Wi...
https://downloadcenter.intel.com/download/30515/Intel-Wireles...

Drygt att man behöver genomgå sådana saker. Men är det så lagen år gjord så visst. En ny data som inte funkar tycker jag man skall slippa strula med att lämna in på reparation. Skall kolla drivrutiner. Thx

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Drygt att butik måste försöka laga felet? Vad hade vi annars gjort, slängt datorn?

Permalänk
Inaktiv

Har inget specifikt att peka på men Intels AX Wifi-lösningar är lite buggiga: https://duckduckgo.com/?q=intel+ax201+problems&t=newext&atb=v...

Hade själv problem med att datorn i signaturen som har någon variant av AX20x på moderkortet tappade både BT och fick problem med Wifi runt jul. I det fallet verkar det som att stänga av och dra ur strömmen och låta den stå en stund var det som fick det att fungera igen, men såg också en massa andra bekymmer med dessa när jag letade något mer specifikt för mitt fall.

Koppla ur batteriet, om möjligt, eller om möjligt koppla ur WiFi-kortet. Kolla i servicemanualen, om sådan finns till din modell. Men det är något butiken lika väl bör kunna svara på annars.

Edit: Skulle garantin brytas av att du gör något av ovanstående så gör det inte. Beror mycket på modell, om de är avsedda att ens kunna servas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Drygt att butik måste försöka laga felet? Vad hade vi annars gjort, slängt datorn?

Förekommer att butiker tar tillbaks varan och låter kunden få en ny på direkten medans den krånglande hanteras utan att kunden behöver vänta. Upp till butiken hur de gör troligen, inget lär självklart slängas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Förekommer att butiker tar tillbaks varan och låter kunden få en ny på direkten medans den krånglande hanteras utan att kunden behöver vänta. Upp till butiken hur de gör troligen, inget lär självklart slängas.

Jag upplever det som att sånt oftast händer om varan verkligen kommer tillbaka direkt dock. Men visst, men kan ha tur annars också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Jag upplever det som att sånt oftast händer om varan verkligen kommer tillbaka direkt dock. Men visst, men kan ha tur annars också.

Stämmer nog rätt bra, lite osäker nu när jag tänker närmare. DoA's och uppenbart defekta saker jag fått hem har oftast rapporterats samma dag eller dagen efter, beroende på när jag fått hem grejen och butiken är öppen. En Windows tablet jag hade gick in på reparation när den var runt 1-2 år gammal, tog någon vecka och problemet uppstod sen igen. Toshiba-skräp, skärmen dog eller något.

En Dell-skärm jag köpte fick bytas 2-3 gånger innan jag fick ett fungerande exemplar. Den första fungerade i knappt en månad innan det blev helt svart. De skickade en ny på direkten efter en del krångel med kontakten med kundtjänst, fick en ny, bättre, modell av misstag, som också var trasig, sen iallafall tror jag om det inte var en vända till, fick jag ett exemplar som fungerade bra tills jag tillslut sålde den förra året.

Det bästa är om grejerna bara fungerar, segt att vänta på något mer vitalt (moderkort... haft sånt som gett upp också) och då är man utan dator. Då det hänt har jag ofta passat på att uppgradera och sen återanvända det jag får tillbaks, eller om jag har "otur" och krediteras.

Längre svar än vad som var tänkt. Men ja, verkar variera en del.