Permalänk

Är mitt grafikkort paj?

Hej har problem med burken. Skulle byta cpu kylare allt gick bra datorn starta å tempen va bra.
Fick för mig å testa battelfield å kolla temp där, efter 10min i battelfield så stendör datorn å rebootar. Kollar alla kablar så jag har kopplat rätt och testar igen, 10 min så dör datorn igen. Dock nu får jag ingen signal till skärmen via grafikkortet.
testa ett annat grafikkort och då funkar det. Testade även grafikkortet i en annan dator å det va samma där ingen signal..
Spec på datorn:
Cpu: corei7 8700k original
kylare: Deepcool castle ex-240 (Den gamla va en cooler master evo 212)
Minnen: corsair 16*2
mobo: z370-A Pro
Grafik: asus rog matrix gtx 980ti
Psu: Bequiet kraft 600w
2 vanliga hårdiskar
2 ssd

Vad kan ha hänt?? Överbelastning? Eller har grafikkortet bara get upp?

Permalänk

Inte helt lätt att säga men alternativen är väldigt få. Kontrollera alla anslutningar även om jag tror mer på : Gammal kylpasta, kortslutning, damm och skit. Nästa steg är att öppna upp och ohm-mäta, spänningsmäta.
Tyvär mycket fasta säkringar, mosfets av olika slag som lägger av alldeles för tidigt

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av davveswea:

Psu: Bequiet kraft 600w

Kraft serien är ett dåligt budget nätagg och fick ofta sämre betyg i tester än corsairs CX serie.
Och Corsairs CX serie är inte direkt okänd för att dö efter relativt kort tid, runt 2-3års livstid är ungefär vad man kan räkna med men finns även CX nätagg som dött på under 6mån.

Och kraft serien är som sagt sämre!
Så beroende på åldern på ditt nätagg så är det ganska troligt att det helt enkelt dog och att det hände just när du plockade isär datorn var en slump.
Det kan ju givetvis vara nåt annat som hänt med, men JAG hade DIREKT plockat ut skitagget och aldrig använt det mer oavsett om det fortfarande funkar.
För det är inte en fråga OM det kommer dö utan NÄR!
Och sen finns en fråga till kommer det ta med sig nåt annat/allt (som cpu/gpu/MB/minne/ssd/hd/osv) i döden?
Risken är ganska hög (i förhållande till att lägga ut några kr på ett nytt nätagg vs byta ut allt i datorn) att nåt dör/tar skada, och kan mycket väl vara det som hänt nu att agget dödade nåt när det inte orkade med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kraft serien är ett dåligt budget nätagg och fick ofta sämre betyg i tester än corsairs CX serie.
Och Corsairs CX serie är inte direkt okänd för att dö efter relativt kort tid, runt 2-3års livstid är ungefär vad man kan räkna med men finns även CX nätagg som dött på under 6mån.

Och kraft serien är som sagt sämre!
Så beroende på åldern på ditt nätagg så är det ganska troligt att det helt enkelt dog och att det hände just när du plockade isär datorn var en slump.
Det kan ju givetvis vara nåt annat som hänt med, men JAG hade DIREKT plockat ut skitagget och aldrig använt det mer oavsett om det fortfarande funkar.
För det är inte en fråga OM det kommer dö utan NÄR!
Och sen finns en fråga till kommer det ta med sig nåt annat/allt (som cpu/gpu/MB/minne/ssd/hd/osv) i döden?
Risken är ganska hög (i förhållande till att lägga ut några kr på ett nytt nätagg vs byta ut allt i datorn) att nåt dör/tar skada, och kan mycket väl vara det som hänt nu att agget dödade nåt när det inte orkade med.

Håller helt med. Ett riktigt skräp till nätagg.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Dang it!
Nu blev jag ju hungrig
Levererar du till Fjugesta?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tur jag bor i Örebro! Bjuder du på en bit, eller varför slänger du annars in en sån här bild just här av alla trådar

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tur jag bor i Örebro! Bjuder du på en bit, eller varför slänger du annars in en sån här bild just här av alla trådar

Grafikkortet är ju paj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av duvanlol:

Grafikkortet är ju paj!

That's it! Det lägsta skämtet jag hört, period

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av RVX:

That's it! Det lägsta skämtet jag hört, period

Lägre än Glocalnet? *Skjuter mig själv*

TS: Ditt nätagg kan ha tagit död på det! Pröva byt port?