Nyhetsquiz vecka 30 2021: Kvartalsrapporter, Radeon och Intels tillverkningsteknik

Permalänk
Melding Plague

Nyhetsquiz vecka 30 2021: Kvartalsrapporter, Radeon och Intels tillverkningsteknik

Den här veckan testar vi att köra dubbla quiz, där bildfrågorna om kretskort utökas med en nutidskoll. Har du hängt med i veckan?

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Missade frågan om Alder Lake och ATX12VO

Permalänk
Medlem

Kunde allt utom en som jag gissade på, och där gissade jag fel. Naturligtvis en Apple-fråga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Första gången jag får 10/10!
Gissade dock på Apple-frågan.

Permalänk
Lego Master

Woho!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Chefredaktör 🕹

Kom gärna med feedback på själva konceptet som sådant. Dvs att summera veckans eller två veckors nyheter i ett quiz på det här viset.

Roligt upplägg eller bättre att vi håller oss till fasta teman så som vi brukar göra?

Som vanligt: har ni förslag på teman eller om ni kanske till och med själva vill knåpa ihop ett quiz för att utmana de andra medlemmarna så är det bara att hojta!

Permalänk
Medlem

Bah!

Permalänk
Medlem

Ajdå, 9/10 :C

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kom gärna med feedback på själva konceptet som sådant. Dvs att summera veckans eller två veckors nyheter i ett quiz på det här viset.

Roligt upplägg eller bättre att vi håller oss till fasta teman så som vi brukar göra?

Som vanligt: har ni förslag på teman eller om ni kanske till och med själva vill knåpa ihop ett quiz för att utmana de andra medlemmarna så är det bara att hojta!

Jag uppskattar det här upplägget. Känns mindre random än många andra gånger.

Med det sagt så är dem vanliga quizen också roliga så jag tycker inte att det behöver vara det ena eller det andra.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av jeppe109:

Jag uppskattar det här upplägget. Känns mindre random än många andra gånger.

Med det sagt så är dem vanliga quizen också roliga så jag tycker inte att det behöver vara det ena eller det andra.

Nä men det var tanken. Att vi kör båda alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kul!

Men alltså den förklarande texten till fråga två..

Vilseledande om något

Permalänk
Medlem

Massa slarvfel. :/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

9/10 var osäker på 12VO

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skivat bröd kan slänga sig i väggen, detta var riktigt mysigt!

Dessa är bra dubbelt upp som sammanfattning för de som inte läser dagligen och som minnesträning för oss som läser allt.

Kanske kan köra specialer varje månad/halvår med största rubrikerna från en den tidsperioden, eller kanske ett årtal i historien?

Edit: kom på att detta är ju perfekt helg/söndags content? Summera veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag håller med de som tidigare uttalat sig i tråden.
Bra koncept. En blanding av nyhetsquizz och tema quiz är nog det bästa.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Ashzala:

Kul!

Men alltså den förklarande texten till fråga två..

Vilseledande om något

Haha Den absurda händelsen med VD:n som låser in sig på kontoret har etsat sig fast i bakhuvudet, så jag vill verkligen försäkra mig om att ingen misstar det alternativet för något påhittat! Lägger till en förtydligande rad, för att inte helt dribbla bort läsarna

Permalänk
Medlem

Kasst

Permalänk
Medlem

Fösta gången jag satt 10/10! Och det är ett quiz där alla svaren finns i de senaste nyheterna på Swec.. x)

Permalänk
Skribent
Skrivet av UndaC:

Jag tror också att det är vettigt med en sammanfattning och självkoll av den här typen. Det är ju också väldigt tacksamt som skribent, där det är lätt att veckans nyheter smälter samman med förra veckans Att det är en relativt enkel process att bygga ihop, ställt mot de mer kreativa torsdags-varianterna, sänker ju tröskeln för att hålla det vid liv också.

Intresset för att göra sammanställningar av resultaten från föregående veckas quiz brukar vara typ 0. Kan det finnas större intresse för sammanställningar i den här typen av frågesport, när allt är mer aktuellt? Jag kan avslöja att hela 96,5 procent har koll på spelet kopplat till EVGA:s ersättning för trasiga grafikkort, medan bottennoteringen på 42 procent handlar om riktpriset för Radeon RX 6600 XT. Den nyheten har knappt ett dygn på nacken, så helt klart rimligt att fler har missat

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tycker det var mycket roligt! Gärna fler sådana.

Permalänk
Hedersmedlem

Tummen upp för konceptet!

Var inte svarsalternativen till ATX12VO-frågan lite missvisande dock? Nu satte jag den, men vad jag förstår är två av alternativen korrekta (enligt vissa definitioner)? De levererar enbart 12 V, och därmed sker all spänningsomvandling (från 12 V till 5 V, 3.3 V, 1.x V för CPU osv) på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Mitt resultat: 10/10.

Första gången jag får 10/10!
Gissade dock på Apple-frågan.

Samma resultat. Första gången på över ett år...

Permalänk
Medlem