Snabbtest: Phanteks PH-F120T30 – en Noctua-utmanare på riktigt

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Phanteks PH-F120T30 – en Noctua-utmanare på riktigt

Med löften om att bräcka Noctua äntrar Phanteks nya fläkt PH-F120T30 testlabbet, där den sätts på prov i en vindtunnel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med alternativ, men hade ju viss förhoppning att alternativet skulle ha ett något lägre pris. Det hade ju gjort det klart mer intressant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag sitter på gammla noctuafläktar på min rigg som jag mest spelar på, vad för något kan jag ens vinna på att uppgradera fläktar? Något kallare cpu? spelar ingen roll då den ändå aldrig blir särskilt varm. Ljudnivå? Fläkt kurvan håller den låg ändå

Permalänk
Medlem

Kommer vara en toppsäljare av de som är ute efter extrem prestanda till varje pris.

Passar bra till vatten kylning och få ut så mycket det går ut ur din radiatoryta som det går.

Permalänk
Medlem

Varför är plasten så ful? Vad är den tillverkad av för material?
Varför inte lackerad

*nvm missade det stycket av någon anledning! Nu förstår jag

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Noctua skickar ju med fina tillbehör såsom gummifästen istället för skruv och annat. Får man det med denna?

Permalänk
Medlem

Statisk tryck vill jag har! Men spela det någon roll om det pull eller push med högstatisk tryck fläktar?
Drar man luft igenom radiatorn istället för att trycka den igenom radiatorn med högstatisk tryck fläkt som är designat med tryck i tanken?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Skulle va roligt med mer fläkt tester. Inte många som byter fläktar kanske. Finns inte så många som jämför fläktar. Ett tips om ni fortsätter, kör gärna en liten videosnutt/ljudfil på vardera fläkt vid lite olika varvtal eller decibel.

Permalänk
Medlem

Gillar inte att den ser dammig ut.

Permalänk
Medlem

Jag vill se en jämförelse med gamla klassiska GentleTyphoon -- den fläkt som båda fläktarna egentligen är kloner av. För en rättvis jämförelse skulle den dock vara monterad i gummiram eftersom den inte kommer med gummihörn.
(Jag skulle kunna låna ut det till redaktionen om det skulle behövas, men det borde det inte.)

Sen skulle jag helst vilja se en ljudnivå/värme-kurva.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tänkte först att ni fått något dammigt test exemplar innan jag insåg att den ser ut sådär. eftersom jag har stängd låda stör det inte mig men säkert andra.
Annars verkar det vara en bra fläkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreeM:

Ett tips om ni fortsätter, kör gärna en liten videosnutt/ljudfil på vardera fläkt vid lite olika varvtal eller decibel.

This! Fläktar kan också ha olika "ton" vid samma ljudnivå, hur den låter är oftast viktigare än en decibel hit eller dit för mig.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har ju själv direkt skrikit "Men dom har ju gjort en fläkt med större dimensioner!!!".

Hur ställer sig redaktionen till det? Alltså, hur mycket kommer det ställa till sig om folk börjar köpa såna här tjockare fläktar? I vilka scenarion kommer man stöta på problem? Jag tänker då främst på radiatorer som "byggs" mot fronten av chassit, eller kanske till och med i toppen? Där brukar det vara lite ont om plats ju.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Prestanda vid samma varvtal är väl egentligen ganska ointressant. Prestanda vid samma ljudnivå är det viktiga. Phantek verkar vinna vid låga nivåer, men förlorar när det ska skyfflas mer luft... eller så uppfattar jag det, men lite oklart när man får kombinera tester av olika saker.

Permalänk
Medlem

Hade velat se temperatur vid ett par olika ljudnivåer. Att se att deras fläkt presterar bättre vid högre ljudnivå känns ganska intetsägande i min mening. Testet i PwM-läget var ju dock lite intressant.

Permalänk
Medlem

Bara att vänta på en A12-30 då 😉

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Mina första tankar; fläkten ser ”dammig” ut, samma pris men dom har ”fuskat” med tjockare bredd för o uppnå ungefär samma prestana.
Undrar om paketet innehåller samma ”lyx” som noctuas.

Känns lite som Samsung vs Apple här!

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem

Jag väntar ivrigt på gamers Nexus recensioner av detta, känner man de grabbarna rätt lär det bli en 40min ingående recension med tillhörande White paper
Känns som att GN är den enda media med utrustning och know-how för att objektivt kunna göra utförliga tester på sånt som fläktar?

Permalänk
Skrivet av darrenj:

Statisk tryck vill jag har! Men spela det någon roll om det pull eller push med högstatisk tryck fläktar?
Drar man luft igenom radiatorn istället för att trycka den igenom radiatorn med högstatisk tryck fläkt som är designat med tryck i tanken?

Det testades ju i vindkammaren. Phanteks sopade banan med noctua vid samtliga scenarier och är tystare. 30mm kan bli det nya svarta!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

För dom som redan har liten plats mellan fläkt och minnen kan kanske få några issues med denna lite tjockare fläkten. Skoj med konkurranse bland fläktar oavsett. Kanske Noctua svarar. Men till detta pris väljer jag hellre Noctua där man vet helt säkert vad man får. Hade dessa varit säg 30% billigare kanske man hade provat.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Mycket intressant på alla sätt, det var verkligen en positiv överraskning!

@Kenneth hur är ljudbilden, är där någon tonalitet eller är det ett jämnt (bredbands)brus? Har väldigt svårt för tonalitet nämligen, och bredbandsbrus är det bästa tänkbara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Phantek penetrerar Noctua med en 25% grövre
"Även om Phanteks PH-F120T30 är en 120-millimetersfläkt så är den 5 millimeter tjockare än konventionella datorfläktar och får därmed mer fläktyta att använda. Enligt tillverkaren själva innebär det en 25-procentig ökning i bladyta"...så en 150 vs 120 eller 20 vs 25 tjock

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Bara att vänta på en A12-30 då 😉

Kör med A12x50 eller nåt sånt istället. Antingen så kör man med vad som är standard, eller så har man mer plats. Har man exempelvis en låda som är byggd för att få plats med en radiator men man istället kör luft, så har man ju lite plats där som kan utnyttjas till bättre luftflöde.

Har lite halvtaskigt luftflöde i nuvarande lådan, så den blir högljudd efter ett par timmars spelande. Har funderat på lite olika lösningar utan att komma på något bra, men jag skall skruva lite mer på det i helgen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Testpilot

Imponerande.

Dock så är det ju svårt att skaka av sig känslan av att de har "fuskat" lite i och med att den är 5 mm grövre så det blir inte en helt rättvis jämförelse, å andra sidan så får man betala lika mycket så har man plats så är det väl lite skit samma.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Frågan är ju hur den står sig mot Noiseblocker NB-eLoop Fan B12-PS?
Den ska ju vara den bästa fläkten enligt tester.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens!

Permalänk
Medlem

Hur kunde ni missa att ta med ingressen "det blåser upp till storm" här? Ni hade en chans...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Lite att jämföra äpplen och päron när de har så olika mått, men kul med utveckling på alla plan såklart

Permalänk
Medlem

Förväntar mig att detta fläktsegment får prissänkning på 20% nu.

Permalänk

Liquid Crystal Polymer fläktar ser premium ut och jättefina.