Intels Arc-grafikkort kan bli bristvara – får ingen kryptospärr

Permalänk
Melding Plague

Intels Arc-grafikkort kan bli bristvara – får ingen kryptospärr

I en intervju berättar Intels grafikchef Raja Koduri att de inte kan garantera tillgång och inte spärrar för brytning av kryptovalutor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade Intel använt sina egna kretsar så tror jag faktiskt att Intel haft goda möjlighet att trycka ut mängder med kort och möta efterfrågan hyfsat väl. Om dessa kretsar hade varit bra nog vill säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Skräll, det här måste ju vara alldeles fantastisk start för den nya organisationen. Oavsett hur hårt dom annars kanske floppat så skulle allting sålts slut till brytare och de hade isåfall köpt sig tid och resurser för rond 2.

Nu kanske de lyckas väl även inom gaming men ur ett affärsmässigt perspektiv så vore det bara dumt att stänga dörren för brytare när man är nykomlingen och inte har en existerande kundbas att värna om

Permalänk
Medlem

Intel hade öppet mål men passar till Nvidia istället. Mycket märklig strategi om de vill slå sig in på marknaden snabbt. Det är lågt hängande frukt som de ratar.

Kan ju också vara så att korten helt enkelt är kass för mining och då är det ju inte lönt att hålla på med spärrar oavsett eftersom miners inte vill ha korten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Vilken chock!

De tillverkas ju trots allt hos TMSC. Och folk har alldles för höga förhoppningar om Intel. Det blir inga låga priser och god tillgänglighet här inte!

Permalänk
Medlem

Att skapa en massa spärrar för hur en användare ska använda/inte använda produkten de har betalat för är för mig riktigt efterblivet.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intel hade öppet mål men passar till Nvidia istället. Mycket märklig strategi om de vill slå sig in på marknaden snabbt. Det är lågt hängande frukt som de ratar.

Kan ju också vara så att korten helt enkelt är kass för mining och då är det ju inte lönt att hålla på med spärrar oavsett eftersom miners inte vill ha korten.

Det finns ingen bättre situation att vara i än att det är brist på dina varor. Det ger dem en fördel mot Nvidia, eftersom det ger dem en bredare kundbas.

Permalänk
Skrivet av Gimberg:

Att skapa en massa spärrar för ur en användare ska använda/inte använda produkten de har betalat är för mig riktigt efterblivet.

Det är konstigt att dom spärrar korten. Man äger typ inte kortet till 100%.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är konstigt att dom spärrar korten. Man äger typ inte kortet till 100%.

Man kan ha många synpunkter på detta, men så länge det bara påverkar nya kort vet jag inte om jag kan hålla med om just det där. Det är väl inte så mycket konstigare än när man inaktiverar delar av hårdvara och säljer som en billigare modell (eller gör andra teknikval som påverkar prestanda åt något håll)?

Permalänk
Medlem

Riktigt trist att Intels grafikkort för desktop är försenade till Q2...Då är det inte speciellt långt kvar tills Nvidia och AMD lanserar sina nya kort..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns ingen bättre situation att vara i än att det är brist på dina varor. Det ger dem en fördel mot Nvidia, eftersom det ger dem en bredare kundbas.

Nvidia säljer slut fort även på V2-korten så de klarar sig nog. Däremot så kan det ju vara så att de som nykomlingar vill hålla alla dörrar öppna ifall något use case skulle floppa, som sagts tidigare i tråden. Men oavsett så försvinner ju mycket av hypen hos gamers om man på förhand vet att korten troligen blir svåra att få tag på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Eller som andra obskyra saker som tidigare gick det inte att använda Nvidia konsumentgrafikkort i en virtuell miljö för att det spärrades i drivrutinerna. Det skapade ett artificiellt hinder för att påtvinga köp av så kallade "professionella" kort.

Dock är det tillverkaren som sätter specifikationerna och i brist på konkurrens blir det där med konstiga villkor...

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag tror inte kryptospärrar hjälper tillgängligheten eller ser till att fler kan spela. Det görs för att blockera andrahandsmarknaden från mining-kort (som inte har några bildutgångar), dessutom kan de då sälja gamla kort till miners...

Ser man inte att det är fulspel så fattar jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Att skapa en massa spärrar för hur en användare ska använda/inte använda produkten de har betalat för är för mig riktigt efterblivet.

Givetvis ska inte konstgjorda spärrar skapas hur som helst, men att korten går till det meningslösa syftet att bryta kryptovaluta som bara slösar bort vår el på planeten är ju bedrövligt. Man börjar känna rejäl avsmak för företag som stödjer detta.

Permalänk
Medlem

Gällar att försöka få tag på ett genast vid lansering, säkert får man i vanlig ordning ett par kort för runt $500 men sen blir det uppförs backe. Ska hoppas att vissa vågar inte chansa på Intel då de är såpass nya på högpresterande GPU marknaden men tyvärr kommer nog miners va dem man får kampas med vid denna lansering.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

2023 kanske blir grafikkortens år...

Permalänk
Medlem

Klart det blir bristvara när alla andra också har det och fabrikerna inte hinner med. med intel med i leken kommer det nog bli ännu värre, ett tag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Alltså vilka kläder dom fotar Raja i. Ser ut som en landslagströja typ. Säkert inte alls för att retas med ett annat företag!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är konstigt att dom spärrar korten. Man äger typ inte kortet till 100%.

De flesta konsumentkorten har dock varit spärrade på ett eller annat sätt de senaste 10-15 åren. Antingen genom dåligt/inget stöd i drivrutiner för vissa applikationer, features some saknas i mjukvaran eller nerbantat/strypt prestanda i t.ex FP64 på vissa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Givetvis ska inte konstgjorda spärrar skapas hur som helst, men att korten går till det meningslösa syftet att bryta kryptovaluta som bara slösar bort vår el på planeten är ju bedrövligt. Man börjar känna rejäl avsmak för företag som stödjer detta.

Det är din åsikt att det syftet är meningslöst. Jag håller med dig, men inte för att jag tycker "det slösar bort el". Jag skulle kunna säga samma påstående om att spela datorspel, kolla på film mm. Varför ska du diktera vad någon kan göra med elen de har köpt?

Som Satoshi har skrivit angående mining, förr eller senare så kommer man gå över till AICS för man vill ha den bästa prestandan. Vilket är exakt har hänt men då har också de kryptovalutorna som anser att de vill ha GPU mining bara bytt mining algorithm. Detta kan bara ske med en valuta som är väldigt centraliserad ett sätt. Pga det tror jag att de flesta såna valutor kommer dö ut.

Sen tror jag att en liten del av de som har köpt grafikkort för att mina har gjort stor vinst och en annan större del ligger nog back en hel del.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Allt jag hör är: Eeh money mooney monney monymony money money money mooooooney.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Konstigt egentligen att dom släpps utan kryptospärr. Jag tvivlar på att dom inte hade sålt oavsett spärr.

Permalänk
Medlem

Förstår inte syftet med LHR spärrar, så är bara bra att Intel inte hakar på den skiten.

Enda LHR har gjort för Nvidia är att driva upp priserna vansinnigt mycket på gamla kort.
Sålde själv 6 st gamla kort(GTX 1060. 1070, 1080 och 1080 TI) på tradera i helgen, gjorde en ren vinst på 8100:-...
Då jag tänkte förnya den riggen med bla 3070 TI kort, för att man ska ha ett bättre utgångsläge när Eth väl går pos.

Dom gamla skräpkorten lär ju knappast behålla något andrahandsvärde att tala om då.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Konstigt egentligen att dom släpps utan kryptospärr. Jag tvivlar på att dom inte hade sålt oavsett spärr.

Det är väl inte heller helt enkelt att införa en spärr även om man skulle vilja, och om man misstänker att den ändå kommer kringgås inom kort lägger man kanske resurserna på något roligare.

Permalänk
Medlem

Klart att dom inte har sett en spärr, dom vill ju kunna säga att korten har varit slutsålda i flera månader. FOMO.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gimberg:

Att skapa en massa spärrar för hur en användare ska använda/inte använda produkten de har betalat för är för mig riktigt efterblivet.

Sker ju dock överallt eller vad menar du? Motorer, programvara, hårdvara inom nästan alla områden. Kapaciteten finns men man begränsar digitalt. Sedan håller jag inte med om dom spärrarna men det låter som dig som det vore något nytt

Permalänk
Medlem

AMD och Nvidia är upptagna med att casha in på miningen så man tycker nästan att intel borde tänka långsiktigt och svepa in på gaming-marknaden när de väl kan ta marknadsdelar. Men mining-kakan kanske ser oerhört saftig ut? Hoppas deras kort är bra för gaming men dåliga för mining.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Miningboomen är troligen en alldeles för stor del av den nuvarande marknaden för att Intel ska opta bort den av moraliska själ.
Proof of waste borde helt ärligt förbjudas. Det har blivit ett energimonster utan like. 😔

Permalänk
Medlem

Kanske svär i kyrkan, men är det brist på GPUer nu?

Ja, priserna är höga fortsatt, men Inet och Komplett har båda flera hundra kort inne, väldigt få av de enklare korten däremot. Utöver att det finns många kort på lager så verkar 6900 XT REAs ut i båda butiker. Från höga priser till mindre höga priser... Det kan ju börja lossna i prissättningen om high end inte säljer på nuvarande priser längre, eller sätts 6900 XT ner av andra anledningar än att man börjar bygga upp lager på just det kortet?

Om Intels kort dröjer ett halvår så kanske dom har missat möjligheten att sälja slut utan att anstränga sig!

Hoppas på att kunna köpa något nytt kort nu när jag bygger om burken fram mot årsskiftet

Permalänk
Medlem

@Syglarn

REA
De "enklare" korten som finns i lager går ändå loss på nästan 10k. Eller ser du några kort jag inte ser?