Permalänk
Medlem

Pimax Frontier

Pimax visade upp sin nya produkt idag och kommer med ganska stora löften:

- 6K per öga, upp till 200Hz
- 200 graders horisontell FOV (135 grader vertikal)
- 35 pixlar per grad, så motsvarande Varjo Aero fast över ett mycket större synfält
- FALD med 5000 LEDs
- Nya linser
- Ögonspårning, foveated rendering
- Automatisk IPD-justering
- 11st kameror för tracking av ansikte och händer
- 60GHz modul för trådlöst spelande
- Inbyggt Snapdragon XR2 för möjlighet till standalone
- Modulär design med utbytbar frontpanel för olika användningsområden
- En separat, portabel ”VR station”-enhet
- Pris från $2399
- Release Q4 2022

Permalänk
Medlem

Svenska Tobii ska stå för ögonspårningen för övrigt.

Permalänk
Medlem

Detta måste vara den sjukaste "lanseringens" videon jag sett, vem tusan har vit text mot vit bakgrund, och den där killen med lila håret som blundar när han pratar, vad var det? Sen att de utlovade allt som finns och inte finns i hårdvara är också lite speciellt.
Antingen så är de helt galna utan någon som helst självinsikt eller så är de genier.

Men kan de leverera detta headsetet inom 18 månader så kommer jag köpa det.

Permalänk
Medlem

Fick lite samma känsla, det är som dom försöker bocka av exakt allt man kan be om i specväg. Vore imponerande om det mynnar ut i en verklig produkt.

Permalänk
Medlem

Pimax CEO intervjuas nu live av MRTV: https://youtu.be/izxSJ3JYcrU

Permalänk
Medlem

Glömde lägga in "upp till" 200Hz paneler.

Permalänk
Medlem

Vi får se hur det de visar under CES i början av nästa år ser ut. Pimax har varit rätt "optimistiska" med sina tidsplaner tidigare och de siktar rätt högt nu med det här headsetet.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Det är ju ett drömheadset på alla sätt och vis. Men med en prislapp om 25 000 kr kan inte ens jag svälja

Permalänk
Medlem

Lyckas de faktiskt leverera detta så kommer det vara fantastiskt, men de lyckades inte ens live-streama en lansering. Avbruten en minut innan den skulle börja och det ser ut som de ersatte det med att någon filmade en skärm med sin mobil och la upp.
Otrolig upplösning, FoV och ögonspårning får detta att låta mycket bra, men vem går ut med specifikationer upp till 14 månader innan release? Klart Pimax gör det, och de har inte den bästa trackrecorden med att följa upp sina löften. Priset är givetvis långt över vad jag själv kan betala, även om utveckling är roligt när det sker för rika personer också.

Den upplösningen kombinerat med ögonspårning hade kunnat vara fantastiskt, men jag har inte tillit till att Pimax kommer leverera en produkt man faktiskt vill använda, och absolut inte till Q4 nästa år.

Pimax skulle börja skicka ut sina kontrollers andra halvan av 2019 efter att lanserat dem i maj det året. Så vitt jag ser har de fortfarande inte skickat ut dem, även om det kanske legitimt är nära nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se men ett rejält pris gissar jag att detta inte kommer slå i genom.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ska bli intressant att se men ett rejält pris gissar jag att detta inte kommer slå i genom.

Beror på vad man menar med slå igenom. Även om priset är extremt så är det mycket man får för pengarna givet att de håller vad de lovat. Finns inget annat ens i närheten på marknaden och jag tror det kommer dröja innan de får riktig konkurrens.

Men framgidens VR kan mycket väl vara något som liknar det här. Har längtat så länge efter kombinationen av hög upplösning, bra linser och full FOV. Detta ser ut att kunna möta de kraven. Ser verkligen fram emot när detta blir mer standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Beror på vad man menar med slå igenom. Även om priset är extremt så är det mycket man får för pengarna givet att de håller vad de lovat. Finns inget annat ens i närheten på marknaden och jag tror det kommer dröja innan de får riktig konkurrens.

Men framgidens VR kan mycket väl vara något som liknar det här. Har längtat så länge efter kombinationen av hög upplösning, bra linser och full FOV. Detta ser ut att kunna möta de kraven. Ser verkligen fram emot när detta blir mer standard.

Ja så klart, menade med slå i genom just detta headsetet.
Det är för dyrt helt enkelt. Självklart kommer tekniken och priset mogna med tiden så det som finns i det här headsetet bli mer standard och billigare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Förstår inte folk som klagar på priset på de nya headseten (Aero och Frontier) jag tycker snarare att Pimax Frontier verkar vara lite för billig. Om du köper ett existerande Pimax idag så får du dra av det priset på Pimax Frontier. Man behöver ju också redan ha investerat i en pc för 35 000 till 40 000 kr för att använda headsetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deo:

Förstår inte folk som klagar på priset på de nya headseten (Aero och Frontier) jag tycker snarare att Pimax Frontier verkar vara lite för billig. Om du köper ett existerande Pimax idag så får du dra av det priset på Pimax Frontier. Man behöver ju också redan ha investerat i en pc för 35 000 till 40 000 kr för att använda headsetet.

Jag ser ingen som klagar men den högsta önskan är väll från dom flesta att nån kan konkurrera mot Facebook.
Det kan man inte om headseten kostar 1000tals kronor med och framför allt inte 10000tals kronor.

Inget fel på headsetet alltid kul med nytt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja så klart, menade med slå i genom just detta headsetet.
Det är för dyrt helt enkelt. Självklart kommer tekniken och priset mogna med tiden så det som finns i det här headsetet bli mer standard och billigare.

Men om de håller vad de lovar så tror jag de kan slå igenom, i det marknads segmentet. Ingen mindre aktör kan konkurera med Facebook i mainstreamsegmentet, kavrstår gör hardcoresegmentet. Där är denna överlägsen.

Det är ett extremt pris, men det är inte dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Men om de håller vad de lovar så tror jag de kan slå igenom, i det marknads segmentet. Ingen mindre aktör kan konkurera med Facebook i mainstreamsegmentet, kavrstår gör hardcoresegmentet. Där är denna överlägsen.

Det är ett extremt pris, men det är inte dyrt.

Ja det är ju trots allt 1år kvar så det kan hända mycket

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc