Hur koppla TV+AppleTv 4k +Soundbar mest optimalt?

Permalänk
Medlem

Hur koppla TV+AppleTv 4k +Soundbar mest optimalt?

Har en LG C1 på väg, och en Apple TV 4k hemma och letar nu efter en soundbar.

Men hur är det bäst att koppla allt, så allt fungerar som det ska med dolby atmos osv.
Vill gärna kunna styra allt med så lite fjärrkontroller som möjligt, helst med bara Magic Remote ifrån LG tvn om det går.

Vissa soundbars ex Sonos ARC har ju bara 1 hdmi. Och då tvingas man ju koppla den till TVn. Och sen TV -> Apple TV 4k.
Andra soundbars har input och output och då kopplar man APPLE TV -> Soundbar -> TV. Detta känns ju som en optimal kedja?

Vad är det för för o nackdelar med koppla på dessa 2 olika sätten?

Sen undrar jag om soundbaren måste stödja Dolby Vision för man ska kunna se det. Samsung soundbars ex står det bara HDR10 under HDR. Man vill ju inte förlora Dolby Vision stödet för man köper fel saker typ.

Tacksam för hjälp så man vet lite vilka saker man ska kolla på och hur man ska koppla till till TVn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har en LG C1 på väg, och en Apple TV 4k hemma och letar nu efter en soundbar.

ATV -> TV -> Soundbar så länge TV och ATV stödjer samma ljudformat så tappar du inget ljud och kan styra allt med ATV kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har en LG C1 på väg, och en Apple TV 4k hemma och letar nu efter en soundbar.

Men hur är det bäst att koppla allt, så allt fungerar som det ska med dolby atmos osv.
Vill gärna kunna styra allt med så lite fjärrkontroller som möjligt, helst med bara Magic Remote ifrån LG tvn om det går.

Vissa soundbars ex Sonos ARC har ju bara 1 hdmi. Och då tvingas man ju koppla den till TVn. Och sen TV -> Apple TV 4k.
Andra soundbars har input och output och då kopplar man APPLE TV -> Soundbar -> TV. Detta känns ju som en optimal kedja?

Vad är det för för o nackdelar med koppla på dessa 2 olika sätten?

Sen undrar jag om soundbaren måste stödja Dolby Vision för man ska kunna se det. Samsung soundbars ex står det bara HDR10 under HDR. Man vill ju inte förlora Dolby Vision stödet för man köper fel saker typ.

Tacksam för hjälp så man vet lite vilka saker man ska kolla på och hur man ska koppla till till TVn

Jag har precis skaffat en Sonos Arc och en ny Philips Tv med earc, och jag kan styra allt med Tv:ns fjärr eller med Apple TV fjärren, och på Philips TV:n så står det om det är Dolby vision eller Atmos, sen kan man se i Sonos appen vilket det är med.
Tycker det är underbart att man inte behöver koppla in alla grejer man har till Sonosen, utan det är en kabel dit, resten in i TV:n 😀👍🏼

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Super tack för informationen. Då kan jag kika på fler soundbars (som Sonos och Samsung/Soundbars med bara 1 arc hdmi) vilket öppnar upp en del

Permalänk
Medlem

Bytte mitt åldrade hemmabiosystem mot Sonos Arc för cirka en månad sedan. Min gamla receiver var en Harman/Kardon AVR-255 med endast HDMI 1.4 så kunde inte längre koppla några moderna 4K enheter genom den. Länge funderat på uppgradering till en nyare receiver men istället blev det hela Sonos-paketet med sub och satelliter (där jag dock ännu inte monterat upp de senare). Det enda jag egentligen har att klaga på är att suben känns betydligt mer "lokal" än min förra, kan dåna satan på vissa platser i rummet men hörs knappt alls på andra.

Lite irriterande dock att Sonos endast kan ta ljud in via ARC, då min TV är en generation för gammal för eARC men i övrigt en helt okej OLED så kändes inte som att det var dags att uppgradera den också. Kör därför en HDFury Arcana för att konvertera ljud från "vanlig" HDMI till eARC och en separat HDMI-switch före, som dock bägge snart kommer bytas mot en HDFury Vrroom när den släpps om någon månad. Dessa enheter skall vad jag förstår även potentiellt leda till betydligt mindre problem med läppsync då många TV verkar ha problem med sync av ljudströmmar ut via eARC.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Jag kidnappar tråden med nästan samma frågade då jag inte förstår hur jag ska göra i mitt fall. Jag ska koppla ihop TV (LG OLED48A1) med Google Chromecast 4k och en soundbar (inte köpt än). Alla har exakt en HDMI med stöd för ARC.

Om jag kopplar Google Chromecast till TVn så finns det ingen HDMi ARC kvar för att koppla till soundbaren. Hur gör jag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Jag kidnappar tråden med nästan samma frågade då jag inte förstår hur jag ska göra i mitt fall. Jag ska koppla ihop TV (LG OLED48A1) med Google Chromecast 4k och en soundbar (inte köpt än). Alla har exakt en HDMI med stöd för ARC.

Om jag kopplar Google Chromecast till TVn så finns det ingen HDMi ARC kvar för att koppla till soundbaren. Hur gör jag då?

Chromecasten kan du koppla in i någon av de andra HDMI-ingångarna, den behöver inte sitta i ARC in-/utgången.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Chromecasten kan du koppla in i någon av de andra HDMI-ingångarna, den behöver inte sitta i ARC in-/utgången.

Jag vill kunna styra både TV och soundbar från Chromecastens fjärrkontroll. Då måste den väl sitta i TVns ingång med ARC?

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, Google Chromescast 4k är en egen mediespelare som kör Google TV. Där startar jag alla streamingappar. Jag kommer inte använda TVns appar.

Permalänk
Medlem

ARC innebär att HDMI kabeln kan skicka ljudsignaler båda vägar. Det är alltså dit man ska koppla sin soundbar/förstärkare.

Det har inget med fjärren att göra. Det styrs via HDMI CEC som ska finnas på alla portar.

Om jag inte har strulat till det fullständigt. I så fall får någon rätta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

ARC innebär att HDMI kabeln kan skicka ljudsignaler båda vägar. Det är alltså dit man ska koppla sin soundbar/förstärkare.

Det har inget med fjärren att göra. Det styrs via HDMI CEC som ska finnas på alla portar.

Om jag inte har strulat till det fullständigt. I så fall får någon rätta mig.

Helt rätt, LG A1 har till och med eARC-port vilken betyder att den kan skicka och känna igen högupplösta och okomprimerade ljudformat såsom Dolby TrueHD.

Så, soundbaren bör alltså kopplas in i den porten (HDMI 3).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Vill du har fler HDMI-portar så kan du överväga att titta på en soundbar som har fler än en (1st) HDMI-port. Dessa brukar dock ligga i det högre prisspannet och trots hög prislapp har inte Sonos Arc denna funktion samt saknar DTS-HD/MA samt DTS:X-support! 👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Jag vill kunna styra både TV och soundbar från Chromecastens fjärrkontroll. Då måste den väl sitta i TVns ingång med ARC?

Jag kör med TV:ns fjärr till min 4K Chromecast ns fjärrGoogle TV (inkopplad i TV:ns HDMI port 1) å min 4K Apple TV (inkopplad i min hemmabio recvier, som är inkopplad i TV:ns HDMI ARC/eARC port 2), då jag inte gillar CCGTV'ns å Apple TV:ns fjärrar. Allt stängs av/startas via TV:ns fjärr.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.