Permalänk

Udda problem

Nu e de såhär, under hela mitt 20 åriga liv har ja aldrig varit med om en dator som inte kan steppa ner ett minne .. men nu, och självklart på min egen dator har jag fått detta "problem".

Datorn e en IBM ThinkPad T22, alltså inte en dator av allra nyaste skrot, dock en P3 900.. nåja... I den sitter som standard ett 128 minne, 100Mhz. Jag tyckte detta va lite segt och köpte därför ett 256 minne till, dock är detta ett 133Mhz. Datorn funkar kalas med ett till 128 minne som är 100Mhz, så porten eller minnet är det inget fel på. Finns det någon som mot förmodan har en likadan lap, eller åtminstånde vet hur tusan man löser detta problem?

Det måste ju gå att steppa ner ett minne!!!

Kram John

Visa signatur

Det är fegt att alltid göra allt rätt

Permalänk
Medlem

hmm sådär hade jag också..ja hade ett pc133 128 mb i datorn och tänkte sätta in ett pc100 128 mb men när ja hade satt in det så hittade den bara den sämmre minnet..alltså pc100...ja fick lov att köpa ett nytt minne som var i samma hastighet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuLu
hmm sådär hade jag också..ja hade ett pc133 128 mb i datorn och tänkte sätta in ett pc100 128 mb men när ja hade satt in det så hittade den bara den sämmre minnet..alltså pc100...ja fick lov att köpa ett nytt minne som var i samma hastighet...

Jag har testat att köra 133 minnet löst, med det gamla 100 minnet, bytt plats på dom... 100 minnet går att köra i båda platserna .. 133an funkar inte i någon ...

Någon som vet vad man kan göra? Eller finns det någon stackare som sitter med ett 256mb 100 minne som vill byta de rakt av mot ett 133 ? Hör av er snarast ..

Visa signatur

Det är fegt att alltid göra allt rätt

Permalänk
Medlem

kollat upp så moderbordet klarar 133?
men eftersom det är en p3 så tycker man ju att det ska göra det, men man vet aldrig

Permalänk
Medlem

Hmm, kolla dina dimms med sisoftsandra, kan vara att det måste vara registred, unregistred, ecc blabla och du har köpt något annat. Eller så är det fel på den nya modulen.

Permalänk
Medlem

är båda minnena dubbelsidiga? ditt moderkort kanske inte stödjer dubbelsidiga minnen eller tvärtom fick det problemet en gång.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

dessutom finns det moduler med stora chip, altså mkt minne per chip, och dessa brukar inte fungera i äldre datorer... har råkat ut för detta själv!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu