Varför är täcken i Sverige så korta?

Permalänk

Nu är jag väldigt varm av mig och sover bara med en filt året om. Men använder detta från ikea
https://www.ikea.com/se/sv/p/trattviva-oeverkast-gra-30349678...
150*250 helt perfekt storlek

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Själv köpte man en stor jävla villa, och installerade IVTs senaste bergvärmepump Har alltid exakt den tempen jag känner för och kostar inget i dessa tider med dyr el

Och frikyla på sommaren! you lucky bastard

Nån gång ska jag flytta ifrån Stockholm och också köpa fet villa

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hur fan kan man tycka att sovstövlar är en acceptabel lösning? Borde väl inte va så svårt att få fram täcken som är anpassade för långa personer.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Hur fan kan man tycka att sovstövlar är en acceptabel lösning? Borde väl inte va så svårt att få fram täcken som är anpassade för långa personer.

Finns massor, bara att köpa, ikea har, jysk har.

Permalänk
Medlem

Sedan jag flyttade till lägenhet har aldrig tänkt på detta men det är nog för att jag gillar att ha fötterna utanför täcke och säng. Är "bara" 187 så ett 210 täcke är perfekt men vill man vara helt täckt så behövs ju bevisligen längre täcken...

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Cumulus har sovsäckar för personer upp till 218 cm i sitt ordinarie sortiment och det går att få dem med ungefär 3 kilo dunfyllning om man känner sig frusen, lär bli varmt om man inte sover ute på polarisen där de är tänkta att användas.

Söker man på extralånga täcken så får man träffar tex
https://www.home-tex.se/shop/extra-langd-140x220-4c1.html?gcl...
https://www.battrenatter.se/tacken/langa-tacken.html

Kul tråd.
Det du fryser utav som regel är väta. Det skojiga är att marknaden har propagerat så hårt för dun. I våra breddgrader borde marknaden istället ge sig på att ge oss bättre täcken med ull eller bättre syntetiska fiber. Dun har sämst egenskaper för väta. Själv kör jag alltid på vintern med en extra ull filt ovanpå för då bygger du lager på lager princip och med den teknikrn är det väldigt svårt att frysa.
I kyla finns det enbart en teknik som fungerar och det är lager på lager. Samma teknik kör de som bor på kallare breddgrader eller ger sig ut på vandring i kallt klimat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Kul tråd.
Det du fryser utav som regel är väta. Det skojiga är att marknaden har propagerat så hårt för dun. I våra breddgrader borde marknaden istället ge sig på att ge oss bättre täcken med ull eller bättre syntetiska fiber. Dun har sämst egenskaper för väta. Själv kör jag alltid på vintern med en extra ull filt ovanpå för då bygger du lager på lager princip och med den teknikrn är det väldigt svårt att frysa.
I kyla finns det enbart en teknik som fungerar och det är lager på lager. Samma teknik kör de som bor på kallare breddgrader eller ger sig ut på vandring i kallt klimat.

Det där är tänkt för camping och du har inte med dig annat än ett tunt underställ i ull för ull är för stort och tung att ha för andra ändamål, framförallt är det i princip inte alls komprimerbart.
Hemma eller vid fordonskamping kan det ibland funka med ull om man inte behöver ta hänsyn till den nerpackade volymen eller vikten men blöta ullfiltar är inte så värmande de heller utan det är i underställ närmast kroppen ull gör sig bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du kanske har det varmt i sovrummet, sover med kläder, gillar att täcket inte täcker axlar eller fötter, använder flera täcken eller sover i fosterställning?

Nej på alla frågor ovan. Måhända punkten med axlarna. Får hem och klura.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8