Helgsnack: Vilka datortidningar brukade du läsa?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka datortidningar brukade du läsa?

Mikrodatorn, PC World, Allt om PC, Svenska Hemdatornytt och Internetworld är exempel på några nedlagda svenska datortidningar från förr. Vilka var dina favoriter?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Datormagazin förstås!
https://dmzarkivet.se/

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Maxidata så klart till PC
Datormagasinet på Amiga tiden.

Permalänk
Medlem

Det var nog främst svenska PC Gamer Man köpte några strönummer då och då men mest läste man nog hos polaren som hade prenumeration på tidningen. Minns numret om spelet Silver där hela framsidan var silverfärgat. Good times!

Edit: Inte en regelrätt datortidning som så, men ändå!

Permalänk
Medlem

För egen del var det PC Gamer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Pc för alla

Permalänk
Medlem

DMZ, SHN, Amiga Magazin (markt + technic).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ovan nämnda men också High Score

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Medlem

Köpte nog alla som fanns att tillgå på Pressbyrån, var ju riktigt spännande att installera alla program som ingick på disketterna och sedermera cd-skivorna.

Permalänk
Medlem

High Score, Pc för alla och Dustin katalogen när den kom i tidningspapper format. 🙂

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Mindfighter:

Datormagazin förstås!
https://dmzarkivet.se/

Underbart, det blir till söndagsläsningen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Läste väldigt mycket Mikrodatorn när jag var liten!

Permalänk
Medlem

Yes, Datormagazin på den gamla goda tiden
Lite senare några andra svenska mer kortlivade blaskor också som jag glömt namnet på.
*edit* Interface var en av dem jag köpte sporadiskt kom jag på nu!

Men favoriten där under 90-talet var nog brittiska Edge. Den täckte det mesta på ett intressant, djupt och tilltalande sätt!
Även bland annat brittiska The One har jag för mig var rätt bra. Läste nästan sönder en Alien feature de hade i en av sina tidningar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag läste PC Plus som senare bytte namn till PC+. Man fick ofta med en Linux dist på en tryck CD med dessa tidningar. Jag fick ADSL årsskiftet 2004/2005 men läste nog datortidningar en liten stund till.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Svenska, RT
Engelska, Elector
Tyska, MC från "Franzis verlag"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Det här omslaget fick mig intresserad av datorer.

https://dmzarkivet.se/pager.cfm?issue=199102

Permalänk

Mikrodatorn såklart.
Datormagazin kollade jag in på högskolan i deras bibliotek.
PC: för alla. Köpte bekanta, tidningen var väl bra för gruppen nybörjare, men för låg nivå för mig.

På sätt och vis var den en rolig tid för med begränsad information man fick in. Man köpte en ny tidning läste igenom precis allt, testade alla mjukvaror och exempel och funderade. Jag tror dagens ungdom 20år efter skulle ha problem att göra detsamma då vissa saker är för ansträngande.
Som när man från tidningen fick med linux på en skiva, man installerade denna. Fixade till startmeny och annat, konfigurerade linux etc.
Där folk idag, orka ladda hem en värdig linux-VM och klicka på play. Fatta hur länge och hårt man måste trycka på playkappen i vmware för att linux ska starta. Kanske lite överdrivet. Men en stor skillnad var att man förr tack vare brist på annat vid datorn hade mer tid att pilla.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade hos en tidskriftsdistributör i slutet av 90-talet och fick alla tidningar gratis. Det var tider det

Permalänk
Medlem

Svet Kompjutera

Permalänk
Moderator
Testpilot

PC för Alla tror jag och andra som jag glömt namnet på, ligger på mina föräldras vind.

Men om det också räknas med speltidningar så har jag dessa liggandes sedan förr.

Nintendomagasinet också såklart, plus en tidsenlig bonus.

Dold text
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen får mig att tänka på när man pratar om olika messenger program när det pratas om att den gemene personen skulle aldrig klara av att använda nåt.

"jag måst komma ihåg användarnman, lösenord och vilken server jag är registrerad på!!!? nä det får vara"

... iofs är den monologen jag får i huvet av den diskussionen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Denna såklart! (Terrorpods var kanske inte världens roligaste spel...)

Finns att läsa flera nummer här: http://www.atarimania.com/atari-magazine-atari-st-user_17.html

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Gamereactor. Synd att inte tidningen finns längre.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Det var en himla massa det, jag köpte nog det mesta som berörde Commodore och PC -- tidningar var i princip den enda informationskällan innan internet exploderade. Jag lärde mig engelska genom att lusläsa alla speltidningar, så viss nytta fanns det.

Favoriterna från den gamla goda tiden är givetvis Datormagazin, och hela raddan med engelska speltidningar som C+VG, Commodore User, Zzap 64 osv, alla Amigablaskor som Amiga World, Amiga Computing, The One m.fl.. På PC-sidan och rent allmänt retro kommer ingenting i närheten av episka BYTE Magazine som jag inte kan rekommendera nog. Har man minsta intresse av äkta retro (dvs 70-80-tal) är det här en ofantlig källa till kunskap och information.

Här har vi ett komplett arkiv av samtliga 23 årgångar & 287 nummer av BYTE för övrigt:
https://vintageapple.org/byte/
Har man sett tidningen i verkligheten inser man snabbt vilket gigantiskt jobb det var att få till det där, jisses.. Varje nummer är som en tjock Ellos-katalog, minst sagt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Kul ämne!

Älskade verkligen dator/spel tidningar (och gör fortfarande).

Nintendo Magasinet, Super Power/Play, Level, PCGamer, PC Hemma, PC för alla, Amiga Info var väl de jag köpte / pren. på.
Från 1990-91 (7år) och fram till att Level gick i graven har jag alltid haft något att bläddra i.

Nu köper jag mest böcker såsom "Insert Coin", Amiga 500 boken, Nintendo böcker mm.

Saknar verkligen att ha en tidning med sitt favoritintresse! 😭

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Veckopengen räckte inte till hobby/datortidningar :/ Eller ja.. prioriterade kalle anka.

Plockade alltid upp Gamereactor när man var förbi GAME, däremot!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

PC för Alla tror jag och andra som jag glömt namnet på, ligger på mina föräldras vind.

Men om det också räknas med speltidningar så har jag dessa liggandes sedan förr.

https://i.imgur.com/7eVPRkf.jpg

Nintendomagasinet också såklart, plus en tidsenlig bonus.

https://i.imgur.com/65D4Pg1.jpg

Dold text

Super Power/Play och Tobias Bjarneby var anledningen till att man senare satt med ett SNES som hade multi x, spelandes Final Fantasy VI, Earthbound, och såna klassiker. JRPG:s blev en passion och jag lägger skulden eller tacksamheten på just den tidningen.

Permalänk
Medlem

Under 80-talet läste jag i princip *allt* som gick att köpa/läsa någonstans. Mycket har åkt på tippen under åren men en liten samling av bl.a. Mikrodatorn, Svenska Hemdator Hacking, Datormagazin, Attack m.fl. är kvar i garderoben.

Permalänk
Medlem

Saknar Nintendomagasinet! 😢