Script/Program för att skapa en mappstruktur

Permalänk
Medlem

Script/Program för att skapa en mappstruktur

Hej på er,

Osäker om jag valt rätt forum men det kändes mest rimligt att lägga det här.

Går det, med inte allt för stora medel, att skapa ett script eller ett program som när jag klickar/använder det skapar en mappstruktur med vissa förvalda filer i denna mappstruktur?

I dagsläget så har jag en "mall" mapp som jag kopierar och klistrar in och sedan manuellt lägger till projektnummer på. Problemet är att många av filerna som ligger i dessa undermappar måste justeras med rätt projektnummer och liknande. Filerna som ligger i dessa undermappar är oftast ms-word, som efter justering konverteras till pdf.

Exempel på Mappstrukturen
Huvudmapp *Projektnummer*
-1. Ekonomi
--1.1. Anbud
--1.2. Kalkyl
-2. Inköp
--2.1. Orderbekräftelse
-3. Egenkontroller
--3.1. Egenkontroll (Word)

Går det att hämta projektnummret från "huvudmappen" och automatiskt lägga till den i en befintlig cell i excel/word?

Jag vill helt enkelt, klicka på en ikon -> få en promt där jag skriver in mitt nya projektnummer och vips så är min mappstruktur skapad med mina word/excel filer ifyllda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TbeL:

Hej på er,

Osäker om jag valt rätt forum men det kändes mest rimligt att lägga det här.

Går det, med inte allt för stora medel, att skapa ett script eller ett program som när jag klickar/använder det skapar en mappstruktur med vissa förvalda filer i denna mappstruktur?

I dagsläget så har jag en "mall" mapp som jag kopierar och klistrar in och sedan manuellt lägger till projektnummer på. Problemet är att många av filerna som ligger i dessa undermappar måste justeras med rätt projektnummer och liknande. Filerna som ligger i dessa undermappar är oftast ms-word, som efter justering konverteras till pdf.

Exempel på Mappstrukturen
Huvudmapp *Projektnummer*
-1. Ekonomi
--1.1. Anbud
--1.2. Kalkyl
-2. Inköp
--2.1. Orderbekräftelse
-3. Egenkontroller
--3.1. Egenkontroll (Word)

Går det att hämta projektnummret från "huvudmappen" och automatiskt lägga till den i en befintlig cell i excel/word?

Jag vill helt enkelt, klicka på en ikon -> få en promt där jag skriver in mitt nya projektnummer och vips så är min mappstruktur skapad med mina word/excel filer ifyllda.

Du nämner Word, så jag antar att det här ska ske på Windows?

Hur som haver är det absolut görbart!

Om du har din "template directory" kan du skapa ett script som kopierar filer från den mappen och sedan ändrar namn på filerna utifrån användarinput.

Nånting i stil med:

$Project_number = Read-Host -Prompt 'Input project number' Copy-Item "path/to/template/file_1" -Destination "path/to/new/directory/$Project_number_file_1"

Edit: Själv hade jag använt Python, men om du inte har andra beronden till Python är det ju nice om du inte behöver installera något mer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av TbeL:

Jag skulle säga att detta är "problemet".

Det är absolut görbart men i min mening blir det snabbt mer komplext i och med att du vill ha in dessa projektnummer in i word/excel-filerna.

Det finns t ex PowerShell-moduler som kan göra detta.
Sedan undrar jag om det inte går att använda sig av VBA för detta också - om man nu skulle vilja det (personligen avråder jag från det )

Excel-modul
Word-modul

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-