Permalänk
Medlem
Skrivet av mazey95:

Att ingen diskuterat Toyota när du nämner driftsäkerhet, ekonomi. Yaris? Du kan nog få in en del utrustning inklusive farthållare för under 150k.

Jag skrev lite om min peugeot 107 med toyota drivlina. toyotorna är rätt dyra men väldigt driftsäkra också. kanske någon av deras hybrider?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag skrev lite om min peugeot 107 med toyota drivlina. toyotorna är rätt dyra men väldigt driftsäkra också. kanske någon av deras hybrider?

Toyota är absolut bra, men de är inte magiska på något vis utan går sönder så småningom som alla andra bilar. Problemet är ju att de har detta kvalitetsrykte, visserligen hyfsat välförtjänt, men detta gör att de har rätt höga priser som nya och än mer som begagnade.

Toyota bygger ju i allmänhet väldigt tråkiga bilar, driftsäkra men tråkiga, men de är inte direkt i topp när det gäller sånt som bekvämlighet, teknik (deras infotainment är inte kul), kvalitetskänsla, utrymmen och liknande heller. Om allt man bryr sig om är att ta sig billigt och säkert från A till B så är en hyfsat ny Toyota med hybriddrift ett bra val, men de flesta har ju andra prioriteringar också. Annars hade vi väl alla kört Toyota, Subaru eller liknande. Personligen har jag kollat en del på Toyota då jag har ganska bra rabatt där via jobbet, men det har inte blivit någon på de fem år jag jobbat här för jag prioriterar andra saker än vad Toyota gör. Däremot hade jag en Aygo som jag köpte ny typ 2007. Den höll bra och så, och var hyfsat rolig med lite gokart-känsla, men den var ju jobbig på långfärd och plastigheten var ju inte att leka med. Sen var den inte så värst snål heller då jag fick pressa den ganska hårt bara för att hänga med i trafiken. Senare hade jag en Iq också, som var aningen bättre när det gäller komfort och kvalitetskänsla, men inte mycket, och istället var den extremt slö med så mycket vikt och så lite effekt och därmed drog den ännu mer, jag tror jag snittade närmare 0,7 när jag pendlade några mil motorväg med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Toyota är absolut bra, men de är inte magiska på något vis utan går sönder så småningom som alla andra bilar. Problemet är ju att de har detta kvalitetsrykte, visserligen hyfsat välförtjänt, men detta gör att de har rätt höga priser som nya och än mer som begagnade.

Toyota bygger ju i allmänhet väldigt tråkiga bilar, driftsäkra men tråkiga, men de är inte direkt i topp när det gäller sånt som bekvämlighet, teknik (deras infotainment är inte kul), kvalitetskänsla, utrymmen och liknande heller. Om allt man bryr sig om är att ta sig billigt och säkert från A till B så är en hyfsat ny Toyota med hybriddrift ett bra val, men de flesta har ju andra prioriteringar också. Annars hade vi väl alla kört Toyota, Subaru eller liknande. Personligen har jag kollat en del på Toyota då jag har ganska bra rabatt där via jobbet, men det har inte blivit någon på de fem år jag jobbat här för jag prioriterar andra saker än vad Toyota gör. Däremot hade jag en Aygo som jag köpte ny typ 2007. Den höll bra och så, och var hyfsat rolig med lite gokart-känsla, men den var ju jobbig på långfärd och plastigheten var ju inte att leka med. Sen var den inte så värst snål heller då jag fick pressa den ganska hårt bara för att hänga med i trafiken. Senare hade jag en Iq också, som var aningen bättre när det gäller komfort och kvalitetskänsla, men inte mycket, och istället var den extremt slö med så mycket vikt och så lite effekt och därmed drog den ännu mer, jag tror jag snittade närmare 0,7 när jag pendlade några mil motorväg med den.

Klart dom går sönder men dom är driftsäkrare än de flesta bilar. Pajar lamdan på en vanlig bil så får den bytas på toyota spräjar du av den med sprit och kör vidare
Ja bilarna är sjukt tråkiga inget snack om den saken men man slipper mycket onödiga fel som många moderna bilar har. min bror slutade som bilmeck för att det bestod mest av att byta ikke problem som trasiga sensorer 90% av tiden och inget riktigt meckande. där har toyota en fördel då deras sensorer verkar hålla sjukt länge.
aygo är exakt som min 107 nästan. damen har en IQ med cvt låda och den drar lite mer. bra andra bilar om inte annat. har en mer riktig bil i form av en volvo 740 i nyskick och en jeep wrangler med raka sexan.
Dessa småbilar är mer som bra extra/vinter bilar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av mazey95:

Att ingen diskuterat Toyota när du nämner driftsäkerhet, ekonomi. Yaris? Du kan nog få in en del utrustning inklusive farthållare för under 150k.

Men vem vill köra 15mil motorväg varje dag i en sån bil? Toyota har många fördelar men de är 20år efter övriga tillverkare när det kommer till komfort.
Bara tanken på alla gången jag blivit "uppgraderad" till en Toyota när det gäller hyrbilar gör mig matt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Men vem vill köra 15mil motorväg varje dag i en sån bil? Toyota har många fördelar men de är 20år efter övriga tillverkare när det kommer till komfort.
Bara tanken på alla gången jag blivit "uppgraderad" till en Toyota när det gäller hyrbilar gör mig matt.

Den som inte vill lägga ut mer än 150k på en bil som också ska vara billig att äga. Man får ställa upp sina krav och göra en bedömning kring vad man kan offra från listan för rätt pris.

Permalänk
Medlem

Jag pendlar ca 9 mil varje dag med en Zoe R110 52 kWh. Jag tycker den funkar kanon som pendlarbil, jag kör dock bara någon enstaka km motorväg åt varje håll. Eftersom jag kör så kort på motorväg har jag svårt att uppskatta förbrukningen, men jag skulle misstänkta att den är ganska hög i den farten. Kör man däremot mest i max 80-90 så km/h blir den ganska snål.

Visst blir det en del buller i motorvägsfart, men skulle nog ändå tro att den är tystare än många andra småbilar.

Jag leasar min och betalar 3 400 kr/mån. Då är det för 2 000 mil/år, vinterhjul, något litet tillvalspaket, svart färg (som tydligen är tillval), gummimattor, en laddare för vanligt uttag (schucko) samt försäkring. Beroende på var jag laddar och vad jag får betala för elen hemma så skulle jag säga att jag med laddning betalar ca 4 000 kr/mån för bilen. Det tycker jag är helt ok, och för mig var en bättre begagnad bil inte ett alternativ i o m de helt bisarra begagnatpriserna.
Jag räknade på att leasa en billig bensinare, men med tanke på bensinpriset nu gjorde jag enligt mina uträkningar det bättre valet som tog en elbil istället.

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Yaris -19 hybrid för 139k, den drar typ 0.5 och har testat pendla 10 mil om dagen med den men känner att livsglädjen försvinner när jag kör den så brukar ta den stora "törstiga" bilen som drar 0.6

iallafall, Mazda 2 Hybrid för 229k ny kanske? det är en förklädd fullutrustad 2022 års toyota yaris med mazdas långa garanti på 10 år / 15k mil på det mesta och 10k / 3 år nybilsgaranti.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mazda_2_agile___comfo...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Finns hur mycket som helst runt 150 tusen, inte bara småbilar med icke existerande ljuddämpning av vägbrus.

Även om du måste ha Toyota så får du en Avensis eller RAV4 från 2014-2017. Vill du däremot ha en hybrid för det priset och inte vill ha en Auris är det väl Hyundai Ioniq, Kia Optima o.s.v. som gäller. Så hybrid i den prisklassen så är det nästan som att du begränsar dig till en andra generationens Toyota Auris. De är säkert milsvida bättre än första generationens Auris, men kanske ändå något att bara köra runt stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Vi köpte en Yaris -19 hybrid för 139k, den drar typ 0.5 och har testat pendla 10 mil om dagen med den men känner att livsglädjen försvinner när jag kör den så brukar ta den stora "törstiga" bilen som drar 0.6

iallafall, Mazda 2 Hybrid för 229k ny kanske? det är en förklädd fullutrustad 2022 års toyota yaris med mazdas långa garanti på 10 år / 15k mil på det mesta och 10k / 3 år nybilsgaranti.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mazda_2_agile___comfo...

Trevligt alternativ! Dock, har kört både yaris hybrid automat och yaris bensin manuell, och den manuella lådan gör en åtminstone inte självmordbenägen, så det kan vara värt att tänka på Den kan tillochmed vara lite skoj att ratta runt i när man själv får växla själv.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

15 mil är inga problem med någon Zoe som har 41kwh-batteri eller större.

Jag kan säga att jag var också inne på adaptiv farthållare vid pendling men insåg att den funktionen var värdelös för min körstil och tid jag körde.

I rusningstrafik på motorvägen kan såklart högerfilen vara ett alternativ för den adaptiva farthållaren om man vill komma hem 10-15 minuter senare.

Vid längre körning absolut och när trafiken flyter ok - Morgontrafiken är inte riktigt där den fungerade för egen del. Men det insåg jag först efter att jag använt funktionen en period.

Hänger man inte i vänsterfilen utan kan acceptera att det tar längre tid så kan det nog fungera. Pendlade 5 mil på E6an till Malmö varje dag i över ett år - Utvecklande körning

Kör delvis samma sträcka, har adaptiv farthållare idag och tycker det är en ren livräddare. Visst lär väl autobromsen slå till om det verkligen håller på att hända något, men skulle inte vilja chansa på det. Det är inte helt ovanligt att den adaptiva farthållaren reagerar snabbare än vad jag gör när något händer, framförallt när det blir stökigt både framför och bakom, vilket tyvärr inte är alls ovanligt på den vägen.

Och tack för alla andra intressanta tips och funderingar som kommer in! Blir dock bara ännu mer tydligt hur mycket priserna gått upp på sista tiden. En Yaris -19 hybrid för 139k finns helt enkelt inte idag, nästan oavsett hur mycket den gått. Förutom ett udda undantag på blocket så får man ge minst 30k till. Jag skulle ju våga ge mig på att gissa att nybilspriserna kommer stiga kraftigt ganska snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Kör delvis samma sträcka, har adaptiv farthållare idag och tycker det är en ren livräddare. Visst lär väl autobromsen slå till om det verkligen håller på att hända något, men skulle inte vilja chansa på det. Det är inte helt ovanligt att den adaptiva farthållaren reagerar snabbare än vad jag gör när något händer, framförallt när det blir stökigt både framför och bakom, vilket tyvärr inte är alls ovanligt på den vägen.

Och tack för alla andra intressanta tips och funderingar som kommer in! Blir dock bara ännu mer tydligt hur mycket priserna gått upp på sista tiden. En Yaris -19 hybrid för 139k finns helt enkelt inte idag, nästan oavsett hur mycket den gått. Förutom ett udda undantag på blocket så får man ge minst 30k till. Jag skulle ju våga ge mig på att gissa att nybilspriserna kommer stiga kraftigt ganska snart...

https://www.blocket.se/annons/orebro/toyota_yaris_hybrid_1_5_...

här har du en, är den servad enligt alla konstens regler och välhållenså har du en bil som håller samman tills den nått 30k mil på mätaren.

ibland är dessa 5000-6000 mils bilar bara tickande bomber med väntande fel medans bilar som gått massvis med mil redan tuggat igenom det mesta som kan gå sönder (visst det kan hända igen) och som t.ex. på vår som hade rullat 11500 mil var det ny uppsättning med däck och nya bromsar runtom

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.