Prestandatest/hälsokontroll av iMac 2011

Permalänk
Medlem

Prestandatest/hälsokontroll av iMac 2011

Hej,

Jag är inte en mac-användare. De få gånger jag väl suttit vid en Mac så har jag känt mig mer bekväm i terminalen i och med att det "under huven" är delvis BSD-likt.

Men min sambo har däremot en Mac. Mer specifikt en:
iMac (21.5", mid 2011)
2.8 GHz Core i7
4 GB 1333 MHz DDR3
AMD Radeon HD 6770M 512 MB
2TB Hitachi (icke-SSD)

... Och hon H A T A R den. Vilket jag på sätt och viss kan förstå. Den var/är riktigt seg. Mest sannolikt pga en snurrande disk med åtskilliga GB bilder och program på som aldrig defragmenterats. Fick en liten känsla av att någon "hjälpt" henne någon gång i tiden för det fanns lite widgets och program där som inte riktigt matchar hennes användarbeteende.

Till slut fick jag tillåtelse att rensa/partitionera om disken och och lägga in High Sierra from scratch, och det verkar ju fungera bättre. Men i och med att jag inte är "mac-van" vet jag inte riktigt vad man kan förvänta sig i prestanda eller hur man testar huruvida det finns nåt egentligt fel mer än att den har en snurrande disk. Det enda jag kommit på att jag kan kolla är diskens S.M.A.R.T-status, som är utan anmärkning.

Så frågorna till er berör hur ni hade resonerat runt denna maskin:

• Hur skulle ni testat att maskinen fungerar som den ska?

• Hade ni satt i en SSD i den? I så fall själva eller i butik? (Det såg ganska jobbigt ut när jag kollade en video).

• Vore det värt att köpa en (modern) extern (USB 3.1? Firewire?) disk och använda som systemdisk?

• Om ni sålt (eller köpt den), vad skulle vara ett rimligt pris? (Förutsatt att den inte har några egentliga fel).

Permalänk
Medlem

Den är elva år gammal och redan från början en snilvariant av iMac. Jag tror att ni får ha väldigt lågt ställda förväntningar här…

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

@Tossefar,

Låter rimliigt ... Skulle nog lagt till "Hade ni kört den till tippen?" som den första punkten bland mina frågor. Men ville ändå fråga eftersom en 10 år gammal PC (som inte var en snålvariant, då) sannolikt fungerat för kontorsarbete idag.

Permalänk
Hedersmedlem

Mera minne och en SSD så blir den betydligt trevligare.

Skulle dock inte lägga för mycket pengar på den annat än delar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@OSkar000,

Oh! ... Och att byta minnet såg ju löjligt enkelt ut. Tack för tipset! Lutar åt att hittar några lämpliga stickor och testar i kombination med OS X på extern SSD. Hyffsat enkel åtgärd (till skillnad från att byta den interna disken).

Permalänk
Inaktiv

Min dam hade en liknande maskin, helt horibel användarupplevelse. Uppgraderade den med 2x4GB RAM & SSD sen funkade den som fina fisken igen.

Permalänk
Medlem

@anon75480, berätta gärna lite mer om hur du bytte SSDn. Eller lämnade du in den?

Edit: .. För att koppla in extern disk var ju lättare sagt än gjort, insåg jag. Maskinen har bara USB 2.0, Thunderbolt (1) och FireWire. Kabinett till 2.0 har jag, så det ska jag testa (men förväntar mig inget). ThunderBolt (1)-kabinett finns något enstaka att få tag på men de kostar lite mycket. Och FireWire vet jag inte ens om det finns kabinett för.

Aja. Får rota runt lite. Men kanske blir tippen ändå.

Permalänk
Skrivet av felplacrd:

Hej,

Jag är inte en mac-användare. De få gånger jag väl suttit vid en Mac så har jag känt mig mer bekväm i terminalen i och med att det "under huven" är delvis BSD-likt.

Men min sambo har däremot en Mac. Mer specifikt en:
iMac (21.5", mid 2011)
2.8 GHz Core i7
4 GB 1333 MHz DDR3
AMD Radeon HD 6770M 512 MB
2TB Hitachi (icke-SSD)

... Och hon H A T A R den. Vilket jag på sätt och viss kan förstå. Den var/är riktigt seg. Mest sannolikt pga en snurrande disk med åtskilliga GB bilder och program på som aldrig defragmenterats. Fick en liten känsla av att någon "hjälpt" henne någon gång i tiden för det fanns lite widgets och program där som inte riktigt matchar hennes användarbeteende.

Till slut fick jag tillåtelse att rensa/partitionera om disken och och lägga in High Sierra from scratch, och det verkar ju fungera bättre. Men i och med att jag inte är "mac-van" vet jag inte riktigt vad man kan förvänta sig i prestanda eller hur man testar huruvida det finns nåt egentligt fel mer än att den har en snurrande disk. Det enda jag kommit på att jag kan kolla är diskens S.M.A.R.T-status, som är utan anmärkning.

Så frågorna till er berör hur ni hade resonerat runt denna maskin:

• Hur skulle ni testat att maskinen fungerar som den ska?

• Hade ni satt i en SSD i den? I så fall själva eller i butik? (Det såg ganska jobbigt ut när jag kollade en video).

• Vore det värt att köpa en (modern) extern (USB 3.1? Firewire?) disk och använda som systemdisk?

• Om ni sålt (eller köpt den), vad skulle vara ett rimligt pris? (Förutsatt att den inte har några egentliga fel).

Röstar ärligt talat för tippen, tyvärr. Byte av disk till SSD och mer minne i maskinen hade gjort den "helt OK" idag - jag har fortfarande en MacBook Pro från 2010 som är helt användbar efter uppgradering av dessa komponenter - men jobbet är inte roligt på en 21.5" iMac. Dessutom är denna modell EOL och får inte längre operativsystemsuppdateringar.

Minsta M1-Macen (bärbar eller stationär) kommer springa cirklar runt den här för några tusenlappar, om hon klarar sig med mindre diskplats. Sysslar hon inte med filmredigering eller Microsoft Office + Teams klarar hon sig högst troligen med 8 GB minne. Köp en extern hårddisk och kör en Time Machine-backup på nuvarande datorn, och återställ sedan till den nya datorn när frågan kommer vid first run-wizarden. Fortsätt sedan ha denna hårddisk för backuper: det är en god vana och det är busenkelt med Time Machine.

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket,

Tack så mycket för din input. Ja, en uppgradering till SSD hade onekligen varit till hjälp. Vi har också en gammal macbook (jag vet inte hur gammal) som jag - utan problem - stoppade in en SSD i och den fungerar helt OK.

Riktigt synd att det skulle visa sig vara så krångligt att byta disk i de stationära maskinerna.

Gjorde ett snabbt test av den interna mekaniska disken och fick ~ 150mbit r/w. Ska för skojs skull köra samma test med en extern SSD kopplad via USB 2.0 ikväll.

Kan ju testa att kasta ut en fråga här om det är någon som har ett 2.5" Thunderbolt (1) <-> USB-kabinett som ligger och skräpar? I så fall kan jag köpa det för några hundralappar. Hittar nämligen inget sådant kabinett med den gamla Thunderbolt-varianten att köpa. Och köra massa adaptrar känns menlöst.

Edit: ... Eller om nån vill bli av med en sån här:

LaCie Rugged Thunderbolt 1 TB 2.5" external hard drive USB 3.2 1st Gen (USB 3.0) Silver, Orange STEV1000400.

... Det kabinettet kan mn tydligen byta ut disken i.

Anywyay, tack alla!

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt tag på just ovanstående kabinett och verkar dubblera r/w-prestandan, på ett ungefär.

Nu saknas bara minnen. Om någon hittar något passande i sina lådor så lade upp en köpes-annons för minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Fick faktiskt tag på just ovanstående kabinett och verkar dubblera r/w-prestandan, på ett ungefär.

Nu saknas bara minnen. Om någon hittar något passande i sina lådor så lade upp en köpes-annons för minnen.

Kul att se att ni inte gett upp iMac:en! Har själv en iMac 21,5 från 2010 med 12GB RAM.

Såg att en ominstallation nyligen är gjord, men annars är OnyX ett bra program för att hålla macOS i trim.

Finns att ta hem för High Sierra här:
https://titanium-software.fr/en/onyx.html

I övrigt så lär jag ha ett gäng DDR3 SDRAM SO DIMM 204-pin minnen, men är osäker på kapaciteten. Troligtvis 1-2GB.

Ett tips är annars att loota gamla laptops, då de ofta kör samma minnen

Permalänk
Medlem

"Solved", då!

Som jag skrev tidigare fick jag tag på en Thunderbolt-släde (med 500 GB SSD) på köpet. Jag gav 500 för det ekipaget.
Och med hjälp av @Wikai löste sig även 4x2B RAM, som jag inte behövde ge mer än en symbolisk summa för.

Maskinen står sig så klart inte mot nyare varianter, men tycker ändå dessa enkla åtgärder gjorde en enorm skillnad. "Som ny", höll jag på att säga, men nu är den ju faktiskt betydligt bättre än vad den någonsin varit! Så att bryta mig in i den och tvångsmontera en ny SSD känns inte nödvändigt i dagsläget.

Tack alla för hjälpen!