Hej,
Jag är inte en mac-användare. De få gånger jag väl suttit vid en Mac så har jag känt mig mer bekväm i terminalen i och med att det "under huven" är delvis BSD-likt.
Men min sambo har däremot en Mac. Mer specifikt en:
iMac (21.5", mid 2011)
2.8 GHz Core i7
4 GB 1333 MHz DDR3
AMD Radeon HD 6770M 512 MB
2TB Hitachi (icke-SSD)
... Och hon H A T A R den. Vilket jag på sätt och viss kan förstå. Den var/är riktigt seg. Mest sannolikt pga en snurrande disk med åtskilliga GB bilder och program på som aldrig defragmenterats. Fick en liten känsla av att någon "hjälpt" henne någon gång i tiden för det fanns lite widgets och program där som inte riktigt matchar hennes användarbeteende.
Till slut fick jag tillåtelse att rensa/partitionera om disken och och lägga in High Sierra from scratch, och det verkar ju fungera bättre. Men i och med att jag inte är "mac-van" vet jag inte riktigt vad man kan förvänta sig i prestanda eller hur man testar huruvida det finns nåt egentligt fel mer än att den har en snurrande disk. Det enda jag kommit på att jag kan kolla är diskens S.M.A.R.T-status, som är utan anmärkning.
Så frågorna till er berör hur ni hade resonerat runt denna maskin:
Hur skulle ni testat att maskinen fungerar som den ska?
Hade ni satt i en SSD i den? I så fall själva eller i butik? (Det såg ganska jobbigt ut när jag kollade en video).
Vore det värt att köpa en (modern) extern (USB 3.1? Firewire?) disk och använda som systemdisk?
Om ni sålt (eller köpt den), vad skulle vara ett rimligt pris? (Förutsatt att den inte har några egentliga fel).