Ransomware-risk tar försäljningen av magnetband till rekordnivåer

Permalänk
Melding Plague

Ransomware-risk tar försäljningen av magnetband till rekordnivåer

Under förra året såldes kapacitet på omkring 150 miljoner terabyte, något som företag använder för att säkerhetskopiera inför möjliga utpressningsattacker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns lite avlägset då det var några år sedan man körde en bandare som backup själv. Men många länder ligger väl efter oss i bandbredd antar jag. Nästan "allt" går väl som backup över nätet idag.
Eller finns det storanvändare av bandare i sverige idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Känns lite avlägset då det var några år sedan man körde en bandare som backup själv. Men många länder ligger väl efter oss i bandbredd antar jag. Nästan "allt" går väl som backup över nätet idag.

Om du tar backup över nätet till en seriös backupleverantör, hur tror du de lagrar sina data ?

Företag med massa känslig information ?

Stat, kommun, myndigheter ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Säkert många storföretag som använder band för lagring. Speciellt det som ska arkiveras, inte nåt som man behöver komma åt snabbt.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Plot twist.

"Big magnetic tape" är bakom ransomware-attackerna.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att gå igenom mina gamla Iomega QIC80-band

Permalänk
Medlem

Utan att egentligen bry mig, onedrive är det som används för "privata"(arbetsdatorer) backupper på mitt jobb, hur alla system säkras har jag inte en susning om, men mängden data tarvar rejäla doningar.
(minimum 10år krävs av backup för kritisk info, microfiche användes upp tills för något år sedan)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag hade själv backup till band en gång i tiden. Många fnyser åt det men faktum är att det fortfarande är pålitligt och funkar.

I modern tid är detta inget för privatpersoner men företag som har enorma datamängder att skydda å säkra. Det är smart att använda cold storage som utomstående inte kommer åt. Det är bra att företag börjat inse värdet i fysiska hinder för att i så stor utsträckning som möjligt skydda sig mot allt skräp och hot som finns på Internet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

Utan att egentligen bry mig, onedrive är det som används för "privata"(arbetsdatorer) backupper på mitt jobb, hur alla system säkras har jag inte en susning om, men mängden data tarvar rejäla doningar.
(minimum 10år krävs av backup för kritisk info)

Hoppas att ni inte har något vettigt på era datorer . Att använda Onedrive som backup är lika genomtänkt som att köra en gaffel i sitt öga.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle köra automatiserat band backup system istället för hårddiskbasserad nas

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hoppas att ni inte har något vettigt på era datorer . Att använda Onedrive som backup är lika genomtänkt som att köra en gaffel i sitt öga.

Det är väl att ta i, versionerad lagring ger ju iaf en chans att kunna få tillbaka saker...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Egentligen skulle det lösa problemet att köra vilken copy-on-write-system som helst (tills ransomware även krypterar på block-nivå vill säga). Band brukar vara överlägset billigt om man behöver lagra större mängder dock.

Skrivet av Dunde:

Vi körde också bandbackup på ett Universitet jag jobbade på för tio år sedan, skulle tro att de fortfarande gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Säger inte emot dig, inte min favorit att ha skrivbord etc på nät, ett härk att upprätta offline folders för sådant man annars kör lokalt.
(korrupt installation av mjukvara pga svajig anslutning kostar tid)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Håller på flyttar till nytt boende (eget hus - äntligen) och då hittade man i flytten (blä...) förstås lite gammal backupmedia - problemet med QIC80 och dess modeller efter med mer kapacitet är att bandet som driver runt rullarna antingen blivit kokt spagetti och rycks av med ingen kraft alls när man börja vrida på rullen eller har blivit en smet som kladdar ned banden värre än jäkla tuggummi...

har en bunt TRAVAN4 och dess storebror och jag tvivlar inte alls att datat skulle vara fullt läsligt fast det har gått ~20 år - men problemet är förpackningen och också drivverket [bandmaskinen] då även dessa har ofta problem med sina gummidrivhjul som antingen blivit hårda eller nästan har runnit iväg. - att basera backuplösningar med komponenter med polyuretan i sig är vanskligt om avsikten är för många år i framtiden och som arkivlagring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Håller på flyttar till nytt boende (eget hus - äntligen) och då hittade man i flytten (blä...) förstås lite gammal backupmedia - problemet med QIC80 och dess modeller efter med mer kapacitet är att bandet som driver runt rullarna antingen blivit kokt spagetti och rycks av med ingen kraft alls när man börja vrida på rullen eller har blivit en smet som kladdar ned banden värre än jäkla tuggummi...

har en bunt TRAVAN4 och dess storebror och jag tvivlar inte alls att datat skulle vara fullt läsligt fast det har gått ~20 år - men problemet är förpackningen och också drivverket [bandmaskinen] då även dessa har ofta problem med sina gummidrivhjul som antingen blivit hårda eller nästan har runnit iväg. - att basera backuplösningar med komponenter med polyuretan i sig är vanskligt om avsikten är för många år i framtiden och som arkivlagring...

Tror dock att magnetbanden i sig är ganska säkra och att bygga en ny maskin att mata/läsa om man måste lär inte vara helt omöjligt. Dock är det lite skrämmande att du sett så mycket problem inom så små tidsramar

Permalänk
Medlem

En Schysst bandrobot kostar väl en slant. Har man stora mängder som skall backup, så är det lösning.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Bättre än inget men långt ifrån bäst. Onedrive, Google Drive etc är främst tjänster för att synka filer, inte backup. Backup i mina ögon är snapshots av data som man kan återställa.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bättre än inget men långt ifrån bäst. Onedrive, Google Drive etc är främst tjänster för att synka filer, inte backup. Backup i mina ögon är snapshots av data som man kan återställa.

syncka filer gör du först och främst för att skapa sammständighet mellan flera enheter, vi som använder en dator för det dagliga arbetet har inte det behovet, andra har det behovet, problemet är att vi är stora så att det blir lite "one sice fitts all", nästan.
jag vågat inre ens att tänka på hur mycket det skulle krävas att göra en komplett backup dagligen av våran verksamhet.(volvo PV)
Vi som är lite hemma i terminologin kan inte riktigt fatta det, jag är riktigt impad i bland av vad våran IT kan fixa8även om first line indiska inte är min favorit)

Visa signatur

Permalänk

Mina sinclair microdrive funkar fortfarande och läste mina ZX-driveband finfint senast jat testade för ett par år sedan, trots snart 40-årgång nacken.

Också intressant att följa Yuotubekanalen Usagi Electric. Där han försöker få igång en 40-år gammal Ccenturion Minidator med kraftigt kraschade hårddiskar som dessutom rostat sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har några dussin Verbatim 100GB M-Disc BDXL-skivor, köpta på Amazon för 250kr för ett fempack, tänkte pytsa in viktiga bilder och dokument på dem vartefter. De verkar hålla rimlig kvalitet vad jag märkt hittills, annars föredrar jag ju single layer för backup egentligen. Får dock in fruns iphoto på 1 skiva än så länge, så rätt smidigt.

Dvs, jag tycker det verkar vettigt med band också, hade ögonen på en begagnad bandare med en hoper band för ett tag sedan, ganska billig men stor som ett halvt kylskåp...så fick passa.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Kom just på att jag har några gamla DAT-band med fullständiga backuper från en PowerMac 7300 och en G3 från en SCSI-Dat station. Undra hur jag skall läsa dom? Finns det DAT->USB att låna/hyra (Vill fan inte köpa för att använda en gång och för att få tillbaka tvivelaktigt innehåll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om du tar backup över nätet till en seriös backupleverantör, hur tror du de lagrar sina data ?

Företag med massa känslig information ?

Stat, kommun, myndigheter ?

De jag varit på har enbart SAN med diskstackar i rack. Ingen jag sett sista åren har bandrobotar. Vilka har du sett har bandrobotar? Kan tänka mig vissa större tjänster? Men i de allra flesta fall vill man kunna dra fram sin backup-data snabbt online. Det borde vara ett problem med en bandrobot?

Du bara gissar med dina frågetecken?

Verkar finnas väldigt lite kunskap i denna tråden, bara spydighet och gissningar.

Permalänk
Medlem

Vi kör också fortfarande med band som backup där jag jobbar. Är förvånansvärt dyrt med online backup av Office 365 miljön om det handlar om stor mängder data om flera terabyte. Band backup är så mycket billigare för oss, dessutom slipper man vara orolig vad backup företaget skulle kunna göra med datan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk

Vi kör fortfarande med hålkort.. Västa var när en kollega råkade välta högen innehållande 50TB data i hålkort..

Skämt åsido. Inget konstigt att magnetband fortfarande används. Det är dyrt med backup som man bör ha flera kopior av och flera olika versioner. Sedan vill man ha lite pålitlighet.

Permalänk
Medlem

Många TV bolag använder fortfarande bandrobottar med seriös storlek. Största jag sett själv var på drygt 10-15m fullsmockad med band, förmodligen LTO-5 vid det tillfället.

Visa signatur

/Falchion

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

våran verksamhet.(volvo PV)
Vi som är lite hemma i terminologin kan inte riktigt fatta det, jag är riktigt impad i bland av vad våran IT kan fixa8även om first line indiska inte är min favorit)

Huh, har PV indisk firstline när volvo group har svensk?

Speglingen mot onedrive osv är ju där för att skydda din data. Folk tar bort saker av misstag hela tiden, tappar bort laptops, har sönder laptops.

Gäller att skydda användarna från sig själv för efter att ha jobbat på t.ex Volvo support och hjälp folk som lyckats ta bort flera år av jobb som de gömt från backups.

När folk vägrar eller inte kan lägga filerna rätt så har man ju inget väl än att spegla hela disken :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ja då ingen myndighet skulle drömma om att ta backup på en SSD. Så skulle jag gissa på några stora bandrobotar här också.
Sedan behöver det ju inte vara denna standard de valt som i nyheten men det vet jag inget om. Ingen tar backup på SSD för långtidslagring. Magnetband är fortfarande bäst på den frågan. Förutsatt att man kan garantera läs huvuden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag hade själv backup till band en gång i tiden. Många fnyser åt det men faktum är att det fortfarande är pålitligt och funkar.

I modern tid är detta inget för privatpersoner men företag som har enorma datamängder att skydda å säkra. Det är smart att använda cold storage som utomstående inte kommer åt. Det är bra att företag börjat inse värdet i fysiska hinder för att i så stor utsträckning som möjligt skydda sig mot allt skräp och hot som finns på Internet.

Ja samt att du kan ha två backuper på alt. Off som ligger på olika håll i händelse av brand i det lokala systemen. Bara som ett simpelt exempel. Pengarna finns men göra om bokföringen. Jobbigt.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Osäker på den men är inte TRAVAN och några andra så öppna och specificerade idag att man kan tillverka nya spelare om det behövs utan att bryta mot en massa coppyright? Kostar för visso men borde gå utan att uppfinna hjulet igen.
Antar att kalibreringen kan vara ett problem. Precis som man lekte med på c64 tiden.
Hastigheten på bandet och hur sträckt bandet hade blivit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

De jag varit på har enbart SAN med diskstackar i rack. Ingen jag sett sista åren har bandrobotar. Vilka har du sett har bandrobotar? Kan tänka mig vissa större tjänster? Men i de allra flesta fall vill man kunna dra fram sin backup-data snabbt online. Det borde vara ett problem med en bandrobot?

Du bara gissar med dina frågetecken?

Verkar finnas väldigt lite kunskap i denna tråden, bara spydighet och gissningar.

Precis. Intressant att du reggade dig 2001 då det var vanligt att Novell 5 system använde band backup för filer som inte ofta användes av användare och man fick vänta en hel del innan man fick de filerna då de skulle hittas på ett band. Men det var inte backup bara lagring i de sammanhangen.

Du kan googla på:
tape backup systems enterprise
Så får du upp mer en ett alternativ kan jag säja.
Sedan är det inte som IBM's eller Suns gammla system. Vet inte hur google gör idag. Men JA vi ALLA gissar.

Visa signatur