https://www.inet.se/datorbygge/b1299914/datorbygge
Hej forumet! Vad tror ni om detta bygge?
Jag har främst valt komponenter med 3d modellering och utseende i åtanke istället för gaming. Jag hade tänkt köra med mitt gamla GTX 780 tills GPU priserna sjunkit lite till, så kortet på bilden är provisoriskt.
Att jag valt just N7 kortet har såklart främst med utseendet att göra, men kommer jag gå miste om mycket prestanda för att jag inte kör med ett X570 kort? Jag tänker främst på huruvida processorns och SSD diskens kapacitet kommer strypas.
Då N7 kortet inte kommer med några kylare så skulle jag även uppskatta tips på lämplig kylning för M.2 disken.
Att jag valt just N7 kortet har såklart främst med utseendet att göra, men kommer jag gå miste om mycket prestanda för att jag inte kör med ett X570 kort? Jag tänker främst på huruvida processorns och SSD diskens kapacitet kommer strypas.
Både B550 och X570 har samma anslutningar från CPUn, d.v.s. PCIe 4.0 x16 för grafikkort och PCIe 4.0 x4 för en SSD. Med komponenterna du har i listan så är det alltså ingen skillnad mellan B550 och X570.
Skillnaden är istället hur många PCIe-banor själva styrkretsen har och bandbredden mellan CPUn och styrkretsen. Där har B550 10x PCIe 3.0-banor medan X570 har 16x PCIe 4.0-banor, och B550 har PCIe 3.0 x4 i bandbredd till CPUn medan X570 har PCIe 4.0 x4 (detta spelar bara roll för komponenter som är kopplade till styrkretsen, inte för t.ex. grafikkort som kopplas direkt till CPUn).
X570 har med andra ord bättre anslutningsmöjligheter för t.ex. extra PCIe- och M.2-portar, utöver portarna man får "gratis" via CPUn. Moderkortet du kollat på har t.ex. bara en extra M.2-port, och den kör dessutom bara i PCIe 3.0 x2 (lite underligt, de flesta B550-moderkort brukar ha åtminstone en PCIe 3.0 x4).
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.