Permalänk
Medlem

Radera allt innehåll från dator

Har ett antal bärbara datorer som jag tänkte radera för att sedan kasta. Vilket är det enklaste sättet att rensa dessa från allt innehåll, inklusive operativsystem? Det är win 7 och win 10 installerade på datorerna.

En av datorerna kan jag inte komma ihåg lösenordet till. Går det att radera den utan att logga in?

Permalänk
Medlem

Enklas är väl att bara ta ut diskarna och formatera dom med en slägga
Om det nu ändå ska kastas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Enklas är väl att bara ta ut diskarna och formatera dom med en slägga
Om det nu ändå ska kastas.

Håller med om detta. Annars kan en lite mindre våldsam lösning vara att köra ex: https://dban.org/

Permalänk
Medlem

Kan även finnas inbyggt i bios en setting som heter "Secure Erase" eller liknande, men det är oftast på enterprise-datorer. Du får nog googla på "laptoptillverkaren (eller modellnamn) + secure erase" för att se om det stödjs

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Kan även finnas inbyggt i bios en setting som heter "Secure Erase" eller liknande, men det är oftast på enterprise-datorer. Du får nog googla på "laptoptillverkaren (eller modellnamn) + secure erase" för att se om det stödjs

Perfekt, Secure erase finns att välja för mig i Bios så jag testar det i första hand och får väl ta till släggan sen. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shorel:

Har ett antal bärbara datorer som jag tänkte radera för att sedan kasta. Vilket är det enklaste sättet att rensa dessa från allt innehåll, inklusive operativsystem? Det är win 7 och win 10 installerade på datorerna.

En av datorerna kan jag inte komma ihåg lösenordet till. Går det att radera den utan att logga in?

Lättast är att dra en HSS-borr genom samtliga skivor i varje disk. Fungerar jättebra och tar ett par sekunder per disk

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bärbara datorer att radera sen kasta?
Är det mekaniska eller flashbaserad lagring?

Permalänk
Medlem

Secure erase finns i stort sett alla SATA-diskar oavsett SSD eller Snurr då det är en del av ATA-standarden
enklast är att aktivera via BIOS om det finns men annars går det att hitta en linux på sticka som gör jobbet

till och med Samsung använder/genererar en bantad linux med skript i sig på sticka när man skall göra secure erase på SSD-minnen och det kanske fungerar även på andra diskar också.

det fins dock en hake - man måste kunna koppla ut disken så att det blir spänningslös och sätta tillbaka denna igen utan att dator som kör programmet stannar för att slutför starten av secure-erase - det är en del i ATA:s eskaleringsstege för att det inte skall kunna hända av misstag, programbuggar/hängd dator eller av malware och den fysiska handgreppet för att starta processen är alltså avsiktligt.

glöm inte heller att på snurrdiskar behövs det en tid innan secure erase är fullt genomförd då hela diskytans alla spår skall skrivas över, medans på flashlagring kan det går fortare.