Värda köp på UHD Blu-ray?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Värda köp på UHD Blu-ray?

Är sugen på att utöka samlingen. Framförallt med material som verkligen nyttjar formatet.

Är ganska mycket en allätare så länge det inte är superhjälte-grejer.

Söker alltså tips på bra filmer/serier/boxar i UHD-utgåva med bra ljud/bild. Även intressant med klassiska filmer/serier som remastrats med gott resultat.

Vad äger du som du vill tipsa om?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

I stortsett allt som filmats på filmrulle har remastrats i 4K med bra resultat. Det är filmer som spelats in digitalt man vill undvika då dem inte brukar vara äkta 4K, de har skalats upp bara. Här verkar vara en bra sida man kan kolla igenom: https://www.digiraw.com/DVD-4K-Bluray-ripping-service/4K-UHD-...

En av mina favoriter att kolla på (för bildkvalitets anledningar) är Lucy (2014). Kass film annars men jäkligt snygg är den i 4K HDR på OLED.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Dune ska väl vara nya "referens-filmen" när det kommer till ljud o bildkvalle, så den är väl ett tips. Men finns väl ganska mycket annat bra också, typ 1917, Joker, Blader Runner 2049 (som iofs inte har så mycket HDR, men crisp ändå), Ford V Ferrari, The Batman, The Green Knight, The King och The Revenant. Även lite äldre analoga filmer så som Fifth Element och The Matrix som ser jäävligt fina ut i UHD, blir riktigt bra analog feeling när allt brus får vara kvar o dom inte är begränsade av 1080p-formatet.
Sen är alltid animerat kul när dom får sträcka på benen, som t ex alla Lego-filmer, alltså The Lego Movie, Lego Batman osv, jääävla snygga med så gott som tekniskt perfekta renderade lego-bitar med MYCKET färger, starka kontraster överallt o bra cinematografi. Visuell fest helt enkelt!
Även Pixar-rullar som typ Luca, Soul, Toy Story 4, Coco osv ser riiiktigt bra ut i UHD. Sen om det är typer av filmer som passar herrn vet jag inte, men jag kollar till hyfsat stor del på alla dessa filmer enbart för att kunna sitta o mysa till den exeptionellt fina CGn o bildkvaliten.

Fast sen finns det väl filmer jag väntar på ska släppas i nåt vettigt UHD-format, t ex Baracka o Samsara, dom skulle passa sig SÅ bra med högre upplösning. Men tyvärr är det bara Samsara som jag ens hittat nån 2160p-rip på, men den ligger på fjuttiga 10gb vilket tyvärr inte räcker. Då får gamla bluray-versionen duga istället.

Permalänk
Avstängd

Köpte Lego-filmen på UHD BR på loppis bara för att testa på det (för typ fem kronor), vet inte om det var ett bra val dock. Animerat funkar bra med streamingtjänsternas komprimering så jag har svårt att se någon som helst skillnad.

Permalänk
Relik 📜

The Greatest Showman ser förbannat bra ut i UHD med HDR.
LoTR-boxen i UHD är rätt trevlig med, de använder HDR fint.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

LoTR-boxen i UHD är rätt trevlig med, de använder HDR fint.

Gradeingen o HDRen gör att den ser bättre ut än vanliga blurayn, men tyvärr så är upplösningen i praktiken densamma. Men 1080p är inte helt illa ändå så

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av lambdan:

I stortsett allt som filmats på filmrulle har remastrats i 4K med bra resultat. Det är filmer som spelats in digitalt man vill undvika då dem inte brukar vara äkta 4K, de har skalats upp bara. Här verkar vara en bra sida man kan kolla igenom: https://www.digiraw.com/DVD-4K-Bluray-ripping-service/4K-UHD-...

Vilken upplösning som den digitala mellankopian har säger dock ingenting alls om slutresultatet i praktiken och framförallt inget om hur väl en produktion nyttjar HDR, som ju är en mycket mer påtaglig faktor än den högre upplösningen.

Även i de fall där man har 2K master, peakar under 200 nits och inget färger utanför BT.709 kan du fortfarande få en bättre bild på UHD-BD än ordinarie Blu-Ray. Högre bitdjup, bättre färgsampling och mindre komprimering bidrar alla till en mer stabil bild. Knives out är ett bra exempel på det.

Caps-A-Holic är annars en förbannat bra sida, även om man inte kan bedöma HDR på den vilket gör att många UHD-jämförelser blir missvisande.

Det finns många labels i varierande storlekar som ger ut riktigt bra utgåvor på UHD. Arrow, Criterion, Blue Underground, Vinegar Syndrome, Kino med flera. Väldigt blandat och mycket roligare utbud än vad Warner, Universal etc oftast släpper. Även Studio Canal har en del spännande (The Deer Hunter, Mulholland Drive, en del Carpenter) men de är ganska beroende av DV för att komprimeringen inte ska bli alltför lidande, och ibland hjälper inte ens det (Den röda cirkeln...). Just det är något som även Paramount har haft problem med.

Gillar av principskäl inte att välja ut enstaka filmer som jag rekommenderar över alla andra eller på annat vis skapa topplistor, men gillar man Romero så är Dawn of the Dead av Second Sight ett måste på UHD. Den prickar verkligen alla rätt.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert
Skrivet av snajk:

Köpte Lego-filmen på UHD BR på loppis bara för att testa på det (för typ fem kronor), vet inte om det var ett bra val dock. Animerat funkar bra med streamingtjänsternas komprimering så jag har svårt att se någon som helst skillnad.

Problemet med Lego-filmerna är att de har konstant hög medelnivå, vilket gör att alla scener ser tokljusa ut. När ögonen mättas hela tiden försvinner möjligheten till HDR-effekt.

Väldigt mycket nyttjande av det stora färgomfånget dock vilket är lite intressant, även om färgövergångarna lätt kan bli rätt "flammiga".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@UndaC
Lejonkungen (ej tecknad), Rady player one, Dune och de nyare God Zilla filmerna.

Spare Change på You Tube gör många resentioner på flimer med hur bra bild och ljud är och inte hur bra filmen är. Värd att se om det är någon som är bra.
https://www.youtube.com/watch?v=iOkfeYA2lk8&list=PLebwdQgy9ry...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vilken upplösning som den digitala mellankopian har säger dock ingenting alls om slutresultatet i praktiken och framförallt inget om hur väl en produktion nyttjar HDR, som ju är en mycket mer påtaglig faktor än den högre upplösningen.

Även i de fall där man har 2K master, peakar under 200 nits och inget färger utanför BT.709 kan du fortfarande få en bättre bild på UHD-BD än ordinarie Blu-Ray. Högre bitdjup, bättre färgsampling och mindre komprimering bidrar alla till en mer stabil bild. Knives out är ett bra exempel på det.

Personligen så är jag okej om en HDR-film inte har så mycket HDR i sig, som t ex Blade Runner 2049 som jag har för mig om bara har en scen som går utanför SDR-rangen. Däremot uppskattar jag just bitdjupet o mindre komprimeringen som kunde vara ett problem förr i mörkare partier där det gärna kunde uppstå posterizing/banding, men nu när jag nästan bara kollar HDR-material så var det länge sen jag såg nå sånt. Mycket trevligt

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Passengers. Riktigt bra film för att demonstrera hur visuellt "kristallklart" 4K UHD kan vara. Annars lyckades ju dåvarande 20th Century Fox bra med Alien (fantastiskt hur bra "äldre" film kan se ut!).

Visa signatur

R7 9800X3D - Asrock X870E Nova Wifi - RTX 5080 - 64 GB DDR5

Permalänk
Bildexpert

@Gurrrra: Om du gillar Baraka och Samsara kan jag rekommendera Awaken, som ju finns på UHD-BD. Rent bildmässigt är det svårt att inte frestas av den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@Gurrrra: Om du gillar Baraka och Samsara kan jag rekommendera Awaken, som ju finns på UHD-BD. Rent bildmässigt är det svårt att inte frestas av den.

Ah ja den ska jag ta o se, tack för tipset! Tydligen har samma regissör även gjort en film som heter TimeScapes o som ska ha gått o köpa direkt från filmskaparens hemsida o få en 300gb 4096x2304-fil levererad direkt på hårddisk. Ett tips för dom som vill ha absolut max kvalle på sin 4k-teve

Permalänk
Medlem

Har inte sett den själv men jag är sugen på Gemini Man för den är 60fps på UHD.

Permalänk
Bildexpert

Måste säga att jag faktiskt föredrar Billy Lynn över Gemini Man. Dels för att den var tydligare kopplingar till Lees tidigare filmer (inte minst The Ice Storm) men också tack vare dess psykosociala studie, vilket Gemini Man saknar helt.

Men vill man bara se 60fps går det nog bra med vilken som. Båda ser typ lika B ut vid actionscenerna… Dock ser Lynn riktigt bra ut i 3D, vilket många lätt missar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har sett alla på en LG Evo G1 77"
Ultimata listan:
1917.2019
American.Made.2017
Aquaman.2018
Awaken.2018 <- Referensmaterial
Black.Hawk.Down.2001
Bumblebee.2018
Deepwater.Horizon.2016
Dunkirk.2017
Gemini.Man.2019 <- 60 fps
Jaws.1975
Joker 2019
Lucy.2014
Midsommar.2019.Directors.Cut <- skräpfilm, men fantastisk bild
Parasite.2019
Possessor.Uncut.2020
Sicario.Day.of.the.Soldado.2018
Smokin.Aces.2006
The.Batman.2022
The.Dark.Knight.Rises.2012
The.Invisible.Man.2020
The.Martian.2015
The.Shallows.2016
The.Shining.1980
The.Wolf.of.Wall.Street.2013
War.of.the.Worlds.2005

och Blue Planet 2, samt Green Planet...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Stort tack till alla som kommit med tips!

Blir till att shoppa lite.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Bildexpert

@UndaC: Jag har ett ex övers av Dawn of the Dead om Zombiefilmer nu lockar. Kanske har några fler filmer jag kan tänka mig avyttra om du vill att jag skickar någon liten lista.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej,

Precis som många påpekar i tråden gynnas "allt" som spelats in på film väldigt mycket av en 4K-uppgradering.
Det beror givetvis också på att det ska finnas ett bra orginal i grund och botten under samt att det har gjorts en restaurering.

Listar ett par favoriter med betoning på lite äldre filmer samt länkar till recension på Blu-Ray.com!

Jaws - Behöver nog ingen närmare presentation. Sommarblockbusterns sommarblockbuster. Givet köp och helt grym 4K-disc! Såg strålande ut redan på Blu-Ray men 4K tar det till nästa nivå!
https://www.blu-ray.com/movies/Jaws-4K-Blu-ray/265299/

Lawrence of Arabia
- En av mina favoritfilmer genom tiderna och ser helt sanslöst fin ut på 4K med tanke på att det är en 60(!) år gammal film. Finns bara som del av en box just nu men släpps i sommar som fristående release. Lång film men värt det!
https://www.blu-ray.com/movies/Lawrence-of-Arabia-4K-Blu-ray/...

The Revenant
- Ok, vi tar en hyfsad ny film! HDR:en ger en extra dimension. Magiskt foto.
https://www.blu-ray.com/movies/The-Revenant-4K-Blu-ray/147639...

Saving Private Ryan
- Grym bild men här spelar Atmos-spåret huvudrollen. Har man setup:en så blir det nästan lite väl verkligt när det viner kulor kors och tvärs i öppningsscenen. 😲

https://www.blu-ray.com/movies/Saving-Private-Ryan-4K-Blu-ray...

Permalänk
Medlem

Ben Hur (den riktiga) har dom fixat till bra till uhd, även om redan hd-varianten på dvd var en förbättring
Mastodontfilms-Mats hade godkänt uhd-varianten.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Avstängd

Scarface 1983 mycket bra hdr 4k kvalité, likaså Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark 1981, The Godfather 1972, Road Warrior 1981, Carlito's Way 1993, Robocop 1987.

Permalänk
Medlem

Pacific Rim.

96/100 hos AVSforum = Reference film.

Pacific Rim @ AVSforum

ILM som står bakom CGI och höll på i över 2 år med filmen.

Behind the Magic: The Visual Effects of "Pacific Rim"

Permalänk
Medlem

LoTR så man slipper sen den med den gröna tinten som blueray utgåvan drogs med.
Också dolby atmos ljud.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av edson:

Saving Private Ryan - Grym bild men här spelar Atmos-spåret huvudrollen. Har man setup:en så blir det nästan lite väl verkligt när det viner kulor kors och tvärs i öppningsscenen. 😲

Plus att den har originalmixen (Dolby Digital 5.1) från 1998 för oss purister. Riktigt trevlig utgåva i överlag.

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nissling:

@UndaC: Jag har ett ex övers av Dawn of the Dead om Zombiefilmer nu lockar. Kanske har några fler filmer jag kan tänka mig avyttra om du vill att jag skickar någon liten lista.

Ja men gärna!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Atmos ljudspåret på 4K versionen av Guns of Navarone är riktigt bra.

https://www.blu-ray.com/movies/The-Guns-of-Navarone-4K-Blu-ra...

Permalänk
Medlem

CDON har en hel del trevliga priser på UHD just nu! (Säljs och skickas direkt av CDON):
https://cdon.se/sommar-deals/film/4k/

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vad äger du som du vill tipsa om?

Ping

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bozzeta:

Attans! Hann inte

Visa signatur

240p är livet