Subwoofer som inte funkar?

Permalänk
Medlem

Subwoofer som inte funkar?

Håller på att sätta upp ett ljudsystem och får ljud från mina högtalare, men ej från min subwoofer. Är skapligt ny till detta och är inte alltför kunnig. Är osäker på om jag kopplar in den på fel sätt eller om det kanske har att göra med någon inställning på förstärkaren. Hjälp om hur jag ska göra uppskattas mycket

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk

Vad för system har du? förstärkare och bas??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caenyl:

Håller på att sätta upp ett ljudsystem och får ljud från mina högtalare, men ej från min subwoofer. Är skapligt ny till detta och är inte alltför kunnig. Är osäker på om jag kopplar in den på fel sätt eller om det kanske har att göra med någon inställning på förstärkaren. Hjälp om hur jag ska göra uppskattas mycket

Tack på förhand för svar!

Lite bilder och vad du har för delar brukar hjälpa ganska mycket

Senast jag råkade ut för det själv hade jag kopplat en sladd till subwoofer-ingången istället för -utgången

Vissa förstärkare (som min gamla Yamaha) måste man slå på vissa lägen för att den ska ’sprida ut’ vanlig 2-kanal signal till baslådan (gäller främst med gamla analoga saker

Vad är det för format och liknande som gäller för dig? Har du testat med en film med riktig 5.1-signal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Vad för system har du? förstärkare och bas??

Skrivet av medbor:

Lite bilder och vad du har för delar brukar hjälpa ganska mycket

Senast jag råkade ut för det själv hade jag kopplat en sladd till subwoofer-ingången istället för -utgången

Vissa förstärkare (som min gamla Yamaha) måste man slå på vissa lägen för att den ska ’sprida ut’ vanlig 2-kanal signal till baslådan (gäller främst med gamla analoga saker

Vad är det för format och liknande som gäller för dig? Har du testat med en film med riktig 5.1-signal?

Just det glömde länka
Förstärkare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=458491
Subwoofer: Är inte helt säker, men det är en Canton subwoofer "Canton powered subwoofer" med vad jag fattar det som förstärkartypen "Module M"

Visa signatur

i5 10400F 2.9 GHz | Acer GTX 1060 3GB | 16GB Corsair Vengeance LPX 2666 GHz | Corsair HX520W | ASUS TUF B560 PLUS-WIFI | Cooler Master Hyper 212 Evo V2 | Kolink Stronghold Overseer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Caenyl:

Just det glömde länka
Förstärkare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=458491
Subwoofer: Är inte helt säker, men det är en Canton subwoofer "Canton powered subwoofer" med vad jag fattar det som förstärkartypen "Module M"

Det vore bra med bilder som visar hur du kopplat kablaget i både förstärkare och sub.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore bra med bilder som visar hur du kopplat kablaget i både förstärkare och sub.

Som sagt detta kan med stor sannolokhet vara en felaktig installation av mig

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Caenyl:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det ser ut som om signalkabeln sitter rätt.
Har du gjort högtalarsetupen i Marantzen, instruktionerna börjar på sidan 22 i manualen ?
https://www.marantz.com/-/media/files/documentmaster/marantzn...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caenyl:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Kabeln ser ut att sitta rätt vad jag kan se

Vad kör du för källa och format?

Permalänk
Medlem

Ser rätt kopplat ut.
Är subwoofer med i din setup?
I recieverns menyer.
Om man inte lägger till den där så skickas det oftast inte ut några signaler.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Sidan 19 i länkad manual står det lite om hur subben fungerar

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Min kabel till subwoofern är enkelriktad, med pilar som visar vilket håll signalen ska gå, testade att byta håll, bara för att och inget ljud, kanske kan vara en grej.

Visa signatur

MerLox

Permalänk

Ska den kanalen inte sitta under på output eller har jag fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MerLox:

Min kabel till subwoofern är enkelriktad, med pilar som visar vilket håll signalen ska gå, testade att byta håll, bara för att och inget ljud, kanske kan vara en grej.

Nej den är inte "enkelriktad" signalen är en växelström, däremot kan kabeln vara semibalanserat kopplad, dvs att skärmen bara är ansluten i ena änden och de kablarna kan ge mer brum om de kopplas baklänges men ljudsignalen kommer fram oavsett om du får störningar eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du/recivern har valt "stora" steriohögtalare och inte små?
Detta kanske säkert redan är länkat om då ja inte läst länkarna.

"Stora" steriohögtalare= all bas som ska spelas går oftast bara i högtalarna.
"Små" = Förstärkaren bryter av vid vald ljud frikväns och skickar rästen till LFE.

Tästa sätt sterio högtalarna till "små" och så ändra bas ut i inställningarna till bara lfe och inte lfe+main.
Fast vill du ha "stora" steriohögtalare så kan du tästa med att bara byta till lfe+main också.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Gammal maskin. Den fungerar som alla andra Marantz. Du måste aktivera högtalarna med hjälp utav en mic. Utan att ställa in med mic så kommer den aldrig att hitta din sub. Låter dumt. Mjukvaran är gjord som sådan.

Permalänk
Medlem

Manual för Marantz NR1501

Titta på sid 21 speaker config det kanske kan lösa problemet?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Min sub stängs av efter tag om ingen signal skickas till den (röd LED, är grön vid signal till subben, inkopplad till LFE). Har dock gjort en speaker config med micken å alla övriga högtalare är Small (kör Atmos 5.1.2) på Yamaha RX - V685.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Gammal maskin. Den fungerar som alla andra Marantz. Du måste aktivera högtalarna med hjälp utav en mic. Utan att ställa in med mic så kommer den aldrig att hitta din sub. Låter dumt. Mjukvaran är gjord som sådan.

Skrivet av seville57:

Min sub stängs av efter tag om ingen signal skickas till den (röd LED, är grön vid signal till subben, inkopplad till LFE). Har dock gjort en speaker config med micken å alla övriga högtalare är Small (kör Atmos 5.1.2) på Yamaha RX - V685.

När subwoofern är ikopplad lyser den röd hela tiden, vet inte om detta kan bero på att den är trasig eftersom att jag använder den begagnad. Om den skulle funka hade jag behövt använda auto setup med mic eller inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att köra mobilen (eller annan källa) rakt in i subwoofern, då ska den börja spela

Testa också olika lägen på amplifier-knappen överst på bilden. Min sub (av annat märke) har en ’auto-standby’ som gör att den helt slår av utan signal. Skulle tro att det är det som händer dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Testa att köra mobilen (eller annan källa) rakt in i subwoofern, då ska den börja spela

Testa också olika lägen på amplifier-knappen överst på bilden. Min sub (av annat märke) har en ’auto-standby’ som gör att den helt slår av utan signal. Skulle tro att det är det som händer dig

Har subwoofern på on så att den vad jag fattat det som alltid ska vara på så fort den har ström. Hur menar du med att ha mobilen in i subwoofern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har en sånhär som jag antar borde funka för mobil till subwoofer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caenyl:

Har subwoofern på on så att den vad jag fattat det som alltid ska vara på så fort den har ström. Hur menar du med att ha mobilen in i subwoofern?

3,5mm till RCA(vit/röd) ska fungera, men testa alltså någon källa som du vet fungerar direkt (utan förstärkaren mellan)

Då vet du sedan om subben i sig fungerar, då kan slutsatsen bli att förstärkaren inte skickar ut signal på den porten du kopplat subben till om det visar sig att subben låter

Kan också sitta en säkring eller liknande i subben som är trasig…

Som sagt testa en fungerande källa först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caenyl:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
När subwoofern är ikopplad lyser den röd hela tiden, vet inte om detta kan bero på att den är trasig eftersom att jag använder den begagnad. Om den skulle funka hade jag behövt använda auto setup med mic eller inte?

Jag har bara 2 "RCA kontakter" (1 i var ände) på min subwoofer signalkabel från Subben (LFE, mono) till recivern. Jag kan koppla in en Sub till så det blir 5.2. 2 Dolby Atmos. Jag måste ange i högtalare setupen att jag har en Sub inkopplad innan jag kör mic setupen.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

3,5mm till RCA(vit/röd) ska fungera, men testa alltså någon källa som du vet fungerar direkt (utan förstärkaren mellan)

Då vet du sedan om subben i sig fungerar, då kan slutsatsen bli att förstärkaren inte skickar ut signal på den porten du kopplat subben till om det visar sig att subben låter

Kan också sitta en säkring eller liknande i subben som är trasig…

Som sagt testa en fungerande källa först

Testat och tror desvärre att suben är trasig, men tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caenyl:

Testat och tror desvärre att suben är trasig, men tack för hjälpen

Ta Subben till nån äkta HI FI affär å fråga om dom kan testa Subben/hem besök innan du köper 1 ny Sub. Sen på fotona har du 2 olika inkopplingar. Har du ställt in att du har en Sub/kört en setup med micken som dom andra har sagt i lnläggen.
Tips: Om du har 1 Blu ray spelare å Blu ray filmen Midway (andra världskriget, inte den gamla) så finns det bra Sub ljud i filmen.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ta Subben till nån äkta HI FI affär å fråga om dom kan testa Subben/hem besök innan du köper 1 ny Sub. Sen på fotona har du 2 olika inkopplingar. Har du ställt in att du har en Sub/kört en setup med micken som dom andra har sagt i lnläggen.
Tips: Om du har 1 Blu ray spelare å Blu ray filmen Midway (andra världskriget, inte den gamla) så finns det bra Sub ljud i filmen.

Har ändå planerat att skaffa ett par studiomonitorer under en längre period så blir nog det istället. Jag är 99% säker på att den är trasig pga att jag testat allt som ja kan komma att tänka på men ingen respons överhuvudtaget från suben

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Caenyl:

Har ändå planerat att skaffa ett par studiomonitorer under en längre period så blir nog det istället. Jag är 99% säker på att den är trasig pga att jag testat allt som ja kan komma att tänka på men ingen respons överhuvudtaget från suben

Provat att koppla ur signalkabeln i förstärkaränden och dra upp volymen till max på basen och bara dra fingrarna över rcakontakten som satt i förstärkaren, det brukar bli nån form av oljud när man gör så.

Det går att reparera eller byta förstärkare på basmodulen om du vill och man kan använda i princip vilken förstärkare som helst om man har den externt.

Visa signatur