Postnord import, total katastrof... vad göra?

Permalänk
Medlem

Postnord import, total katastrof... vad göra?

Beställde en vara från Ebay på 20k.

Varan tog över 1 månad för postnord att "processa" i sin tull hantering.

Igår dimpte det ned en lapp i brevlådan där det stod att jag måste skicka in mitt personnummer för att tullhanteringen skall kunna fortgå. Denna informationen kunde de ju gett mig på "moms.postnord.se" men de gjorde de inte, de stod bara att "hanteringen tar längre än väntat och bad mig vänta".

I vilket fall som helst, lappen kom igår, och paketets sista dag i sverige var i förrgår, de skickade alltså tillbaka paketet innan jag fick notisen om att jag måste ge dem mitt personnummer (stark insatts av postnord).

Nu försöker jag ringa dem på det telefonnummer de angivit på brevet jag fick (010-4360928 , antar att detta är deras tull avdelning)

Man kommer till ett röstsvar som säger xx är i kö, vi ber er därför vänta. När man väntat ca 20 minuter + så börjar rösten som berättar hur många det är i kö sluta berätta detta med jämna mellanrum, efter ca 22-25 minuter så blir man bortkopplad. Ringer man upp igen är man tillbaka i kö men nu står oftast fler före i kön.

Jag har nu ringt upp dem 3 gånger, alla gånger har jag blivit bortkopplad från deras kö efter 20+ minuter. Första gången vart det 25:32 minuter, andra gången 23:12 , tredje gången 24:52.

Så vad fan ska jag göra? Postnord skickar tillbaka min produkt jag fick kämpa för att få avsändaren från usa att ens skicka till sverige, normalt sett så skeppar de inte ens till sverige så han fick göra en manuell hantering, och nu detta. Oddsen att jag får honom att skicka igen är liten, och vem står för möjliga kostnader? Postnord verkar ju helt inkompetenta och det går inte ens komma fram till dem.

Har ni några goda tips hur jag ska hantera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Beställde en vara från Ebay på 20k.

Varan tog över 1 månad för postnord att "processa" i sin tull hantering.

Igår dimpte det ned en lapp i brevlådan där det stod att jag måste skicka in mitt personnummer för att tullhanteringen skall kunna fortgå. Denna informationen kunde de ju gett mig på "moms.postnord.se" men de gjorde de inte, de stod bara att "hanteringen tar längre än väntat och bad mig vänta".

I vilket fall som helst, lappen kom igår, och paketets sista dag i sverige var i förrgår, de skickade alltså tillbaka paketet innan jag fick notisen om att jag måste ge dem mitt personnummer (stark insatts av postnord).

Nu försöker jag ringa dem på det telefonnummer de angivit på brevet jag fick (010-4360928 , antar att detta är deras tull avdelning)

Man kommer till ett röstsvar som säger xx är i kö, vi ber er därför vänta. När man väntat ca 20 minuter + så börjar rösten som berättar hur många det är i kö sluta berätta detta med jämna mellanrum, efter ca 22-25 minuter så blir man bortkopplad. Ringer man upp igen är man tillbaka i kö men nu står oftast fler före i kön.

Jag har nu ringt upp dem 3 gånger, alla gånger har jag blivit bortkopplad från deras kö efter 20+ minuter. Första gången vart det 25:32 minuter, andra gången 23:12 , tredje gången 24:52.

Så vad fan ska jag göra? Postnord skickar tillbaka min produkt jag fick kämpa för att få avsändaren från usa att ens skicka till sverige, normalt sett så skeppar de inte ens till sverige så han fick göra en manuell hantering, och nu detta. Oddsen att jag får honom att skicka igen är liten, och vem står för möjliga kostnader? Postnord verkar ju helt inkompetenta och det går inte ens komma fram till dem.

Har ni några goda tips hur jag ska hantera detta?

Inga bra tips tyvärr, kan bara instämma i att deras hantering är helt värdelös. Har själv nyligen fått ett (privat) paket från utlandet tillbakaskickat innan de skickat en enda notis. Hörde själv av mig så jag tyckte att det borde kommit fram och det har krånglat tidigare (skickade mail). Efter över en vecka svarar de på mailet att paketet skickats tillbaka dagen innan (!). Försökte stoppa det men det var helt omöjligt tydligen...

Inte kan man kräva porto eller så tillbaks, utan det måste den som skickade paketet göra. Ja, lycka till...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Inga bra tips tyvärr, kan bara instämma i att deras hantering är helt värdelös. Har själv nyligen fått ett (privat) paket från utlandet tillbakaskickat innan de skickat en enda notis. Hörde själv av mig så jag tyckte att det borde kommit fram och det har krånglat tidigare (skickade mail). Efter över en vecka svarar de på mailet att paketet skickats tillbaka dagen innan (!). Försökte stoppa det men det var helt omöjligt tydligen...

Inte kan man kräva porto eller så tillbaks, utan det måste den som skickade paketet göra. Ja, lycka till...

Fyfan, arg blir man, och deras VD drar in mer pengar än någonsin, 800k per månad, vart fan är vi på väg. Aja får kriga och se vart det hamnar. Ska be avsändaren i usa att skicka det som en gåva så passerar vi deras skräp ändå, fuck tullen.. kan betala legit men när de sköts såhär så blir det inge av det, nu ska det fuskas då systemet verkar byggt för det.

Edit: nu blev jag precis bortkopplad efter fjärde försöket att nå dem, rekord längd, 27:21 minuter innan den kopplades bort! Hurra för postnord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Fyfan, arg blir man, och deras VD drar in mer pengar än någonsin, 800k per månad, vart fan är vi på väg. Aja får kriga och se vart det hamnar. Ska be avsändaren i usa att skicka det som en gåva så passerar vi deras skräp ändå, fuck tullen.. kan betala legit men när de sköts såhär så blir det inge av det, nu ska det fuskas då systemet verkar byggt för det.

Edit: nu blev jag precis bortkopplad efter fjärde försöket att nå dem, rekord längd, 27:21 minuter innan den kopplades bort! Hurra för postnord!

Ett tips kan iofs vara chatten - man brukar få kontakt med någon där relativt fort de gånger jag provat. Sedan minns jag inte om det var Postnord eller inte, men någon sådan kundtjänst jag ringt blev helt tyst efter ett tag. Jag blev inte bortkopplad men allt ljud och feedback försvann. Jag väntade kvar ett tag till och sedan kom jag fram. Så om du inte blir faktiskt bortkopplad så prova häng kvar - det är möjligt att det var just Postnord för min del.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Använd DHL eller FedEx. Postmord är ett skämt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Ett tips kan iofs vara chatten - man brukar få kontakt med någon där relativt fort de gånger jag provat. Sedan minns jag inte om det var Postnord eller inte, men någon sådan kundtjänst jag ringt blev helt tyst efter ett tag. Jag blev inte bortkopplad men allt ljud och feedback försvann. Jag väntade kvar ett tag till och sedan kom jag fram. Så om du inte blir faktiskt bortkopplad så prova häng kvar - det är möjligt att det var just Postnord för min del.

Blir bortkopplad, telefonen säger att samtalet lagts på, det är alltså inte bara tyst... det bryts. Har spenderat över 2 timmar med att ringa och fått samtalet brutet 5 gånger nu, så skiter i det... vet att de inte kommer göra något ändå. Paktet är redan tillbaka skickat så ingen ide att försöka höra av sig ens.

Skrivet av Juggernawt:

Använd DHL eller FedEx. Postmord är ett skämt.

Får se vad avsändaren säger, förhoppningsvis kan de tänka sig försöka skeppa en gång till.

Permalänk
Medlem

Enda tips jag kan ge är att be säljaren att skicka med antingen DHL/UPS/FEDEX nästa gång då dom tulldeklarera sina paket själva dock kostar det lite mer men kan ej säga hur mycket då det var länge sedan jag gjorde detta.
Oftas (och troligen alltid) så levererar dom paketet och sedan får man en räkning nån vecka senare och detta har fungerat väldigt bra och har ej hört nånting om att detta skulle krångla för nån.

Nackdelen med UPS/FEDEX är att dom är totalt ruttna i sverige om man råkar bo utanför stockholm/göteborg och då utanför centrala stan.
Tex mitt i Örebro är samma sak som mitt ute i skogen, dvs funkar skitdåligt och är 50/50 om dom ens hinner gör ett leverans försök innan tiden för tillbakagång går ut.
Och det handlar om enligt både UPS o Fedex´s egna kundtjänst att om lastbilen som tar rutten dit du bor inte är lastad till minst 50% så avgår den inte.

Och för att då kunna få sitt paket så får man själv ringa dom och be dom att använda sig av annat fraktbolag som har i mina fall handlat om posten/DHL/SCHENKER.
Oftas svara dom att näe det är inget vi kan göra men säger man att dom har gjort det förr så går det plötsligt att göra det.
Och det blir då en vanlig inrikes leverans så även om det handlar om ett paket med moms/osv så är det inget som tex posten lägger sig i.

DHL är det bästa alternativet enligt mig då dom har utlämningsställen överallt vilket UPS/FEDEX INTE har.
Nackdelen är att i tex usa så är DHL ganska ovanligt så det är kanske inte möjligt för dom att skicka med DHL.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nackdelen med UPS/FEDEX är att dom är totalt ruttna i sverige om man råkar bo utanför stockholm/göteborg och då utanför centrala stan.
Tex mitt i Örebro är samma sak som mitt ute i skogen, dvs funkar skitdåligt och är 50/50 om dom ens hinner gör ett leverans försök innan tiden för tillbakagång går ut.

Beror helt på lokala bolaget som kör. Här är det lastbilsstation ute i "norrlandsskogen" som kör ut till UPS och jag har bara positiva saker att säga om det bolaget.

Permalänk
Medlem

Du får ställa krav på säljaren, det är de som har avtal med speditionsföretaget som skickat varan till dig.

Är det via Ebay så kan de användas sig av Ebay Global Shipping Program där moms och eventuell tull och avgifter är förbetalda. Finns köparskydd när GSP används.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Nackdelen med UPS/FEDEX är att dom är totalt ruttna i sverige om man råkar bo utanför stockholm/göteborg och då utanför centrala stan.
Tex mitt i Örebro är samma sak som mitt ute i skogen, dvs funkar skitdåligt och är 50/50 om dom ens hinner gör ett leverans försök innan tiden för tillbakagång går ut.
Och det handlar om enligt både UPS o Fedex´s egna kundtjänst att om lastbilen som tar rutten dit du bor inte är lastad till minst 50% så avgår den inte.

Skrivet av Bizzro:

Beror helt på lokala bolaget som kör. Här är det lastbilsstation ute i "norrlandsskogen" som kör ut till UPS och jag har bara positiva saker att säga om det bolaget.

kan inte mer än instämma UPS och Fedex har alltid fungerat bra här ute i busken i norra småland också.

t.om. fått dem att ringa mig för de inte hittat infarten till gatan jag bor på så jag kunnat hämta paketet på en bestämd plats istället i närheten så kan bara säga bra saker om dem hittills.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lustigt hur FedEx fungerar suveränt ute i skogarna i Småland och Norrland, men i Helsingborg är de totalt katastrof och tar veckor att leverera, överlägset sämst.

Postnord har jag aldrig haft problem med, 30+ försändelser både inrikes och utrikes, privat och företagspaket, alltid kommit fram, inga strul.

Permalänk
Medlem

Hade nyss ett samtal med en som påstod sig vara en av cheferna (har svårt att tro på det men visst..).
Ett paket som jag betalat moms och tull på hade de slarvat bort, så naturligtvis ville jag ha tillbaka mina pengar för tull och moms.
Blev ombedd att ringa tullen för att göra min anmälan där, men det motsatte jag mig eftersom säljande part när man tulldeklarera är PostNord, inte tullen.
Betalningsmottagaren är PostNord, alltså är det säljaren som ska åtgärda problemet. Men PostNord påstår att de "bara skickar vidare pengarna".
- Jaha!!? och... Ni får väl göra vad ni vill med era pengar, men ansvaret är det samma!

Precis som om jag skulle köa en resa av ett resebolag, resebolaget skickar säkert vidare mina pengar men det gör fortfarande inget för ansvaret. Ansvaret ligger hos betalningsmottagaren.
Betalningsmottagaren kan inte bara skicka dig vidare om det inte finns någon uppenbar fördel att ärendet skulle hanteras på det viset.
Om inte PostNord vill ta ansvaret som säljande part då får betalningsmottagaren ändras.

Jag krävde en ersättning för att göra deras arbete (anmäla till Tullverket att paketet slarvats bort) och jag rekommenderar andra i samma sits att göra det samma.
Jag tror inte ett smack på den historian de påstår att alla pengarna går till Tullverket.
Tullverket köper säkert tjänsten av PostNord vilket gör att jag betalar till PostNord som sedan fördelar en del ner i egen ficka och sedan resten till Tullverket. Men att påstå att de är helt oskyldiga och är bara en mellanhand är vad jag tror totalt skitsnack!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har fungerat bra med postnord och import över lag. Däremot har jag haft en hel del problem med andra bolag.

Permalänk

Har importerat rätt mkt genom åren och började märka en glidning de senaste åren sedan hos Postnord från att ha varit ok till att det numera är en risk att få saker skickade till en från utlandet när Postnord är inblandade. Har fått flera saker återskickade till avsändaren de senaste 2-3 pga Postnords usla hantering.

Röstar med fötterna och undviker själv Postnord så gott det går. Tror det är det enda som biter om man vill ha förändring...