Nån som använt skoldatorn Compis?

Permalänk

Nån som använt skoldatorn Compis?

Någon som kört Compis i skolan eller hemma?

Permalänk
Medlem

Vi hade Compis datorer i skolan när jag gick på högstadiet 1993-95

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Lärde mig programmera pascal på såna i skolan. (så har man daterat sig själv… compis var ju ”heta” under ett par år bara)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Rekordmedlem

Ja vid några tillfällen men inget särskilt, grundskolan hade Vic 20 och C-64 men på gymnasiet fanns det nån Compis men vi använde mest ABC 80 och 802 och så började det dyka upp några PC, XT och AT också.
Själv så hade jag C-64 och sedan blev det Amiga 500 direkt den kom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi hade några stycken hemma för att båda mina päron arbetade på Esselte och en jobbade dessförinnan på Facit.
Dock har jag bara minnen av att spela PacMan, samt att föra register på mina kassettband för att sedan plottra ut det...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Datavetare

Använde Compis i frivillig programmeringskurs på högstadiet (sent 80-tal). Tur att man hade en egen C=64 hemma på den tiden, enda den kursen annars kunnat gjort var att döda allt eventuellt intresse för programmering

COMAL (BASIC dialekten Compis använde) var i.o.f.s. helt OK, men gick liksom inte att göra något direkt roligt på dessa datorer med relativt låg upplösning och svart/grön skärm!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Min studierektor var väldigt stolt över att han hade skaffat IBM och inte Compis till skolan.
Men de användes mest bara till att träna maskinskrivning ändå: ersatte mekaniska FACIT-skrivmaskiner.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Japp, hade Compis i en liten sal när jag gick på högstadiet. Det var egentligen begränsad tillgänglighet till de datorerna som fanns där
men som tur fanns det en viss vaktmästare som släppte in mig på rasterna och ibland efter skoltid. Comal var språket som
var förinstallerat i datorerna men jag använde mest ritprogrammet som fanns i dem. Monokroma skärmar så antalet "färger" var
inte stort men det var 80-talet så kul var det i alla fall samt en uppgradering av ABC80, som skolan hade i källaren som var skänkta från en gymnasieskola.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Körde också Compis ett tag i skolan.
"Compis ritar snabbt!"
Minns att Basic versionen var urdålig och att man ofta resettade "datorn" om man sköt fram tangentbordet mot den lol.
Vår lärare då var helt övertygad om att "Cobol" var framtidens programmeringsspråk.
Vilket ju inte var 100% fel, i alla fall inte om man jämförde med konkurrenten Basic.

Notera reset knappens position:

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Körde också Compis ett tag i skolan.
"Compis ritar snabbt!"
Minns att Basic versionen var urdålig och att man ofta resettade "datorn" om man sköt fram tangentbordet mot den lol.
Vår lärare då var helt övertygad om att "Cobol" var framtidens programmeringsspråk.
Vilket ju inte var 100% fel, i alla fall inte om man jämförde med konkurrenten Basic.

Notera reset knappens position:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4e/Telenova_Compis.jpg/2560px-Telenova_Compis.jpg

Sa han verkligen COBOL?
Menade han inte COMAL?
COMAL är ju mer lik Free Basic och Quick Basic men COBOL är ju knappast aktuell utanför bankerna....

Jag har alltid funderat på hur många Compis det gjordes totalt. De erbjöd sig tydligen att tillverka för 6800 kr/dator vilket var enastående jämfört med de första PC XT som kostade 65 000 med grön monokrom skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vår lärare då var helt övertygad om att "Cobol" var framtidens programmeringsspråk.

Ja, jäklar om man hade lärt sig Cobol ordentligt hade man varit garanterad anställning livet ut.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Sa han verkligen COBOL?
Menade han inte COMAL?
COMAL är ju mer lik Free Basic och Quick Basic men COBOL är ju knappast aktuell utanför bankerna....

Verkar som det fanns Cobol till komisen:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Compis

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Sa han verkligen COBOL?
Menade han inte COMAL?
COMAL är ju mer lik Free Basic och Quick Basic men COBOL är ju knappast aktuell utanför bankerna....

Nuförtiden, ja. På 80-talet så användes COBOL på annat håll också. Alternativen var inte så mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Någon som kört Compis i skolan eller hemma?

Gick i högstadiet i mitten av 90-talet och då stod det kvar ett par Compisar längst bak i ett par av klassrummen. Jag provade att starta en av dem på någon rast men blev inte klok på den. Min uppfattning var att den inte lyckades boota, men det kan ju vara helt fel, och jag minns inte alls detaljerna.

Permalänk

Undrar även vilken nivå det var på Autocad?
Den vanliga brukade kosta typ 30 000 så det måste vara en hård-bantad variant....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Undrar även vilken nivå det var på Autocad?
Den vanliga brukade kosta typ 30 000 så det måste vara en hård-bantad variant....

Skolor har alltid fått billig mjukvara från alla leverantörer.

Kommer aldrig glömma våra autocad lektioner när läraren påminde oss om att spola tillbaka disketterna innan vi stängde av datorn…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Sa han verkligen COBOL?
Menade han inte COMAL?
COMAL är ju mer lik Free Basic och Quick Basic men COBOL är ju knappast aktuell utanför bankerna....

Jag har alltid funderat på hur många Compis det gjordes totalt. De erbjöd sig tydligen att tillverka för 6800 kr/dator vilket var enastående jämfört med de första PC XT som kostade 65 000 med grön monokrom skärm!

Jo det var COMAL jag menade. Sen som på många datorer så gick det naturligtvis att köpa till andra programspråk.
Jag upplevde COMAL som nån sorts blandning av Pascal och BASIC.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Sa han verkligen COBOL?
Menade han inte COMAL?
COMAL är ju mer lik Free Basic och Quick Basic men COBOL är ju knappast aktuell utanför bankerna....

Jag har alltid funderat på hur många Compis det gjordes totalt. De erbjöd sig tydligen att tillverka för 6800 kr/dator vilket var enastående jämfört med de första PC XT som kostade 65 000 med grön monokrom skärm!

Vi hade listningar av COBOL-kod i vår matteböcker på gymnasiet (mitten av 90-talet) som nog var tänkt att användas på COMPIS.
F ö så hade vi COMPIS i datorkunskapen i 8:an i en halv termin som sen blev ersatta av PC med i386 (tror jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

F ö så hade vi COMPIS i datorkunskapen i 8:an i en halv termin som sen blev ersatta av PC med i386 (tror jag).

Något liknande för mig. När jag gick i nian 92-93 var Compisarna utbytta till någon form av PC, 486 gissar jag, men även jag hade programmeringslektioner med Compis, antagligen i åttan.

Jag har ingen aning om vad det var för hårdvara i Compis, men jag uppfattade den som mindre kompetent (och mycket tråkigare) än PC XT (8088) på 4,77 MHz med monokrom skärm som jag hade haft innan dess.

Permalänk
Medlem

Ja, vi hade en datorsal med Compisdatorer, när jag gick på högstadiet 89-92.
Kommer ihåg något matteprogram med någon apa som hoppade över tunnor,
om man skrev in rätt svar.

Permalänk
Medlem

Jodå, det fanns Compis-datorer i högstadiet. Vår kedjerökande datorkunskapslärare skrev en myckenhet egna program till dem. Något jag minns särskilt var spelet F15 - har jag för mig det hette i alla fall - i vilket man flög varsitt jetplan i top-down-perspektiv, och skulle skjuta ner varandra. Kan ha varit han som skrev det också. Det spelades flitigt när läraren hade uppmärksamheten någon annanstans, tror han såg lite mellan fingrarna med det i syfte att bibehålla elevernas intresse.

Man försökte alltid kapa åt sig den enda datorn med färgskärm och 8-tumsdiskettstation på lektionerna. Ibland lyckades det, ibland blev man ivägkörd av läraren som skulle ha den.

Tillhörde sista generationen som hade med Compis att göra innan de åkte ut och ersattes med splonkans nya 486:or terminen efter att jag slutat nian. Lillebrorsan berättade. Då var man omåttligt irriterad över att man missat den grejen, men såhär i retrospekt är det ju helt fantastiskt att ha upplevt en bit svensk datorhistoria i första person

Redan då var Compis ett stående skämt. Pillade loss skylten från en av datorerna, och satte på familjedatorn hemma. Den har hängt med i alla dessa år, och pryder fortfarande en av mina skärmar

Även om Compis inte var någon höjdare på så mycket annat, så får man ändå tillstå att de fick till en riktigt prydlig och på sitt sätt futuristisk logotyp

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag använde den när jag gick i sjuan 1991. Det var sista året den fanns på den skolan, under sommaren pensionerades den och ersattes med Wintel-maskiner istället. När jag jobbade på samma skola 1997 så hittade jag en massa dammiga Compisar som stod i ett källarförråd och samlade damm. Lekte lite med dem men förstod inte grejen. Idag ångrar jag att jag inte räddade så många det gick, allra minst för deras otroligt festliga tangentbord.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Jag använde den när jag gick i sjuan 1991. Det var sista året den fanns på den skolan, under sommaren pensionerades den och ersattes med Wintel-maskiner istället. När jag jobbade på samma skola 1997 så hittade jag en massa dammiga Compisar som stod i ett källarförråd och samlade damm. Lekte lite med dem men förstod inte grejen. Idag ångrar jag att jag inte räddade så många det gick, allra minst för deras otroligt festliga tangentbord.

Har du försökt kontakta skolan i nutid och kolla om de möjligen finns kvar?

Min erfarenhet är att sådant där kan få skräpa precis hur länge som helst, så länge inte utrymmet behövs till något annat. Det är ju inte heller ett helt trivialt projekt att skrota några hundra kilo elektronik, det kanske är tacksammare att slänga ut motsvarande volym gamla slitna stolar eller vad det kan vara för om man behöver göra plats. Utöver det har vi identifieringsbiten också. Skulle skolans personal ens kunna identifiera dem som fossila datorer som kan slängas tio år efter att de magasinerades, eller skulle man tro att det eventuellt var något dyrt man gjorde bäst i att låta bli utifall att?

Finns de fortfarande kvar tror jag det säkert går att flirta till sig ett gäng, om man lägger upp rätt snack om deras historiska värde och bevarande för eftervärlden osv. Det lär inte bli svårare av att du jobbat på skolan och förmodligen kan berätta exakt var de fanns också

Tillägg: kikade lite i installationsmanualen, originalsidnummer 36-37. Det verkar som tangentbordet pratar RS232. Bör inte ens vara svårt att bygga och programmera en adapter till USB kring en Arduino Pro Mini i 5VDC-utförande eller nåt sånt, och därmed kunna använda tangentbordet med en modern dator om man vill det

----

Noterar också att jag skrivit om 8-tumsdiskettstationer i Compis i mitt tidigare inlägg. När jag tänker efter minns jag att det var två stationer sida vid sida den aktuella datorn, och det hade ju omöjligen fått plats om det var 8-tummare. Vet dock säkert att det fanns 8-tumsdisketter i klassrummet, kanske som förevisningsmaterial?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vi hade det på gymnasiet där jag började som tekniker. Vi fasade ut dessa och införde PC istället. Dessa är borta sedan länge. Vi hade även ett lan med regnbågsfärgade flatkablar hängandes i salen.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Sa han verkligen COBOL?
Menade han inte COMAL?
COMAL är ju mer lik Free Basic och Quick Basic men COBOL är ju knappast aktuell utanför bankerna....

Jag har alltid funderat på hur många Compis det gjordes totalt. De erbjöd sig tydligen att tillverka för 6800 kr/dator vilket var enastående jämfört med de första PC XT som kostade 65 000 med grön monokrom skärm!

COBOL är väldigt aktuellt. Däremot är användande organisationer i Sverige lite picky - de vill handplocka vilka de tar in och sedan får de personerna lära sig COBOL.
Språket i sig är inte svårt - det är väldigt lätt, det svåra är att analysera vad som görs i koden och därefter vad behöver vi göra och hur ?