Permalänk
Medlem

Kladdigt QPAD MX-85.

Hej alla gamers.
Är det någon som har råkat ut för att gummiytan på MX-85 Qpad tangentbord blir kladdig och svår att hålla ren?
I övrigt funkar det bra, men har faktiskt köpt mig ett annat, nämligen Razer Ornata K2 ( gick för halva priset på El-Giganten :-)"

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av tangentbordet i fråga, men av problemet med gummit. Det är tyvärr en naturlig del av nedbrytningen av vulkaniserat gummi (processen för att få gumi från klibbig mardröm till stabil och fast). Med tiden kommer det brytas ner och blir då även klibbigt/kladdigt. Detta är en naturlig process och det är själva gummit som blir klibbigt. Det går alltså inte att stoppa eller rädda, tyvärr.

MEN allt hopp är inte förlorat!

Du kan dels försöka förebygga/minimera genom att kontrollera miljön, UV-ljus är inte så snällt mot gummi i längden. Finns också varianter av att lägga ett skyddande lager över gummit, men det är inget som hjälper när det väl är kladdigt. Ditt bästa hopp är nog att försöka få bort det övre lagret gummi för att komma ner till "färskt" gummi som inte börjat brytas ner lika mycket. Detta ska gå (varierar lite beroende på produkt, gummi etc) att göra med ex iso-propanol (alkohol) eller med friktion/skrapa.

Permalänk
Medlem

Är det PU-gummi (PU = polyuretan) vilket det troligen är, så är sönderdelningen genomgående i hela gummimassan samtidigt - dvs det finns inget 'friskare' gummi att hitta under den kladdiga ytan, utan är lika kladdigt där - ibland kan det bli så mjukt att det nästan är formbart, innan på relativt kort tid efter bara blir kladd av alltihopa, typ som tuggummi.

Permalänk
Medlem

Hade samma tangentbord för några år sen, och det är precis som du beskriver ett rent helvete att hålla rent. Är som att smutsen bäddar in sig i materialet på nåt sätt. Att torka ordentligt med en fuktig trasa hjälpte vill jag minnas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncmage:

Hej alla gamers.
Är det någon som har råkat ut för att gummiytan på MX-85 Qpad tangentbord blir kladdig och svår att hålla ren?
I övrigt funkar det bra, men har faktiskt köpt mig ett annat, nämligen Razer Ornata K2 ( gick för halva priset på El-Giganten :-)"

Hade MK-50, lillebror till MK-85, upplevde samma som du. Hittade inget sätt att hålla rent på, gav upp till slut och köpte ett svindyrt (i jämförelse med mk50) Varmilo-bord och har aldrig varit nöjdare. Skitbra kvalitet, lätt att hålla rent, stadigt och tungt som det ska vara. Kompletterade med ett handlovsstöd i trä som också är lätt att torka av svetten från.

Ska du sälja qpadbordet har jag inget tips, annars behåll det skitiga bordet som backup ifall det nya lägger av i framtiden.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sorry för necro av denna tråd, men jag hittade den nyss i ett annat ärende. Kanske kan hjälpa någon framöver.

Gummibeläggningen går att skrubba av. Skruva lös toppen via 7 skruvar i bottendelen. Lyft upp toppen, handledsstödet kan knäppas loss från botten.
Ta en kökssvamp, en med vit skrubbyta. Gröna repar plasten.
Fukta med "Edit: WD-40 kan vara bästa alternativet, testa!" T-röd eller iso-propanol och börja skrubba försiktigt. Låt medlet göra jobbet snarare än att gnugga för hårt.
Avsluta med att tvätta av med vatten och lite diskmedel.
Efter att gummit är borta blir det som nytt!
(Passa på att ta bort keykapsen och dammsug/topsa med iso-propanol. Den svarta coatingen är känslig, ta det försiktigt.)

La till en edit pga nedan kommentar
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag flikar in med att den gummilikna ytan är en övergjutning av plast. Går fint att skrubba av på de flesta produkterna och hitta mer fast plast under. Ytterst sällan att det är det gummiliknande materialet hela vägen in. Väldigt vanligt på skruvdragare och andra handverktyg. Olja bryter ner detta snabbt, typ naturlig olja från fingrarna så egentligen rätt värdelöst att ha i produkter som ska beröras mycket.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag flikar in med att den gummilikna ytan är en övergjutning av plast. Går fint att skrubba av på de flesta produkterna och hitta mer fast plast under. Ytterst sällan att det är det gummiliknande materialet hela vägen in. Väldigt vanligt på skruvdragare och andra handverktyg. Olja bryter ner detta snabbt, typ naturlig olja från fingrarna så egentligen rätt värdelöst att ha i produkter som ska beröras mycket.

Jajjemän. På dessa Qpad mx85 är det bara en tunn beläggning. Skrapar man med nageln så är man direkt på plasten.

När DavidtheDoom nämnde olja kom jag på att det kan ha varit WD-40 jag använde för att lösa upp gummit. Det löser upp mycket roliga saker, som klister efter tejp.

Permalänk
Medlem

Bild på hur det ser ut utan gummi några år senare.
Blev en läskincident igår så det var lägligt isärplockat nu. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncmage:

Hej alla gamers.

Både mitt mk70 och 90 har råka ut för samma sak, skulle göra rent dem och efter det la det sig som tunn hinna på ramen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem under min tonårstid med kroppsvätskor och tangentbord. Jag löste det då genom att vara förutseende med alltid ha en toarulle inom räckhåll från datorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av julgranen:

Jag hade också problem under min tonårstid med kroppsvätskor och tangentbord. Jag löste det då genom att vara förutseende med alltid ha en toarulle inom räckhåll från datorn

Ska inte pinka på tangentbordet!