Nya erbjudanden i Komplett Geek Week
Permalänk

Hjälp med ny gpu!

Tja!

Har inte uppgraderat min stackars dator på många år då jag helt enkelt inte brytt mig den dess och är därför totalt nollställd när det kommer till dagens prylar.
Just nu har jag Asus z-97, i7 4790k och ett Radeon 390😅

Använder datorn till lite allt i allo, spelar lite, YouTube, film osv.
Spelar dock sällan nya jättekrävande spel, hade dock vilja testa fenyx rising vilket min gpu sjukt nog klarar av men den går varm som satan och låter som en motorbåt 🥲😂

Har ingen direkt lust att lägga ut särskilt mycket egentligen så rekommendera gärna som jag kan leta efter begagnat.
Spenderar helst runt 2000 men kan sträcka mig lite över om jag hittar något som känns bra.
Enda krav jag egentligen har är att det har stöd för 4k 60fps samt att det är mer tryck än I det jag har nu 🤷😂
Ska köra den via hdmi till reciever vidare till tv ifall det är relevant.

EDIT; jag planerar inte nödvändigtvis att spela i 60fps 4k med något nyare utan menar att det ska ha stöd för det då mitt nuvarande bara ger 4k med 30 fps så det är oanvändbart 🥲

Mvh

Permalänk
Medlem

4k 60fps blir nog väldigt knepigt för din budget, krävs nog ett 3070 eller bättre för att komma upp i det.

Permalänk
Medlem

För 2000 får du ett begagnat GTX 1080 idag.

Permalänk
Medlem

Det billigaste vettiga kortet i mitt tycke är RX 6600 men det kostar nästan 3300 kr som billigast. 4K är dock tungdrivet så 60 FPS kommer bli ett problem att nå, åtminstone i lite mer krävande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

4k 60fps blir nog väldigt knepigt för din budget, krävs nog ett 3070 eller bättre för att komma upp i det.

Antar att han syftar på ett kort med HDMI 2.0 eller bättre som ö.h.t. kan skicka ut 4K60-signal.

Priserna börjar ju dala även på begagnatmarknaden och som @leverbrock säger så är nog 1080 ett bra riktmärke, verkar ha gått för strax över 2000 här på marknaden det senaste. Även 1070 vore en rejäl uppgradering. 2060/2060S är väl ett annat alternativ som bör ligga i den prisklassen någonstans.

Permalänk
Skrivet av fragande:

Antar att han syftar på ett kort med HDMI 2.0 eller bättre som ö.h.t. kan skicka ut 4K60-signal.

Priserna börjar ju dala även på begagnatmarknaden och som @leverbrock säger så är nog 1080 ett bra riktmärke, verkar ha gått för strax över 2000 här på marknaden det senaste. Även 1070 vore en rejäl uppgradering. 2060/2060S är väl ett annat alternativ som bör ligga i den prisklassen någonstans.

Ja exakt, jag var lite otydlig kanske 😅
Ska ändra texten men ja, vill kunna köra skärmen i 4k 60fps.
Inte lira battlefield 30000 I 60 fps 😅😂

Så vad vir Rimligast tänker du? 1080 eller 2060/s?🤔🤔

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Det billigaste vettiga kortet i mitt tycke är RX 6600 men det kostar nästan 3300 kr som billigast. 4K är dock tungdrivet så 60 FPS kommer bli ett problem att nå, åtminstone i lite mer krävande spel.

Hittade sånt för 1800🤔🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Ja exakt, jag var lite otydlig kanske 😅
Ska ändra texten men ja, vill kunna köra skärmen i 4k 60fps.
Inte lira battlefield 30000 I 60 fps 😅😂

Så vad vir Rimligast tänker du? 1080 eller 2060/s?🤔🤔

Då finns GTX 1650 för runt 2500kr som fixar 4k 60hz men det är ungefär 20% långsammare i spel än ditt nuvarande R9 390.

Permalänk
Medlem

I den budgeten hade jag satsat på ett 1080ti. Går för runt 2500kr nu.
Det ger mest för pengarna och ger en skjuts upp från ett 390.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Då finns GTX 1650 för runt 2500kr som fixar 4k 60hz men det är ungefär 20% långsammare i spel än ditt nuvarande R9 390.

Hur fan kan det vara långsammare?! 😬
Kanske är ett gammalt kort iof 😂

Permalänk
Skrivet av leverbrock:

I den budgeten hade jag satsat på ett 1080ti. Går för runt 2500kr nu.
Det ger mest för pengarna och ger en skjuts upp från ett 390.

Alright tackar ska hålla koll 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Hur fan kan det vara långsammare?! 😬
Kanske är ett gammalt kort iof 😂

för att R9 390 är fortfarande ett ruskigt välpresterande kort som spöar de flesta budgetmodellerna under 3 tusen

får du tag i ett begagnat GTX 1080 Ti så är det en prestanda ökning på runt 150-200%

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

för att R9 390 är fortfarande ett ruskigt välpresterande kort som spöar de flesta budgetmodellerna under 3 tusen

får du tag i ett begagnat GTX 1080 Ti så är det en prestanda ökning på runt 150-200%

Jahaja, ja jag har varit lite förvånad över hur det lyckas prestera såpass bra som det ändå gör/gjort 😅
Ja, blir att försöka satsa på det, redan skrivit på 1 jag hittade för att se ifall de är villiga att skicka

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Jahaja, ja jag har varit lite förvånad över hur det lyckas prestera såpass bra som det ändå gör/gjort 😅
Ja, blir att försöka satsa på det, redan skrivit på 1 jag hittade för att se ifall de är villiga att skicka

Såg dock något om att kortet kräver ett nätagg på minst 650w?🤔
Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Såg dock något om att kortet kräver ett nätagg på minst 650w?🤔
Stämmer det?

750w är nog att rekommendera, men r9 390 borde vara ungefär lika törstigt?

r9 390 har ju TDP på 275w och GTX 1080 Ti har TDP på 250w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Borde funka på ett kvalitetsagg på 550 W. Hela systemet med 1080 Ti drog 410 W i SweClockers speltest med en 5930K @ 4,4 GHz.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Kan vara så att jag har 650 redan, var jävligt länge sen jag kollade 🥲😂

Permalänk

Ville bara uppdatera, ser ut som att jag höll på att bli scammad det första som hände 😂😂