Permalänk
Medlem

problem med ramar

hejsan!

har ett litet problem angående frames

jag vill inte ha något oanvänt utrymme mellan mina frames.

jag vill ha 3 frames, en top, en middle och en bottom så att säga. ex:

________________________ | | |________________________| | | | | | | | | | | | | |________________________|

linjerna ska ju inte synas, det ska bli en scrollbar sida i mitten, och fasta bakgrundsbilder som "ramar in" mittenramen. ex:

________________________ | \ / | | \ / | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |___/_______________\____|

ja ni fattar =D

finns säkert många olika sätt att genomföra detta på, tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur du menar, men jag är nästan säker på att jag kan hjälpa dig om jag fattar, det är säkert bara jag som är trög nu och inte fattar

Jag blir förvvirrad av förklaringarna och bilderna du gjort
Först säger du att du skall ha 1 top en middle och 1 bottom sen på bilden så visar du bara 1 top och en middle?
nedre bilden förstår jag inte alls.

Kan du berätta vad som skall vara på respektive plats?
tex i topframen skall logan vara
i middleframen skall all text vara
i bottomframen skall reklam finnas.

Jag skulle iaf slopa hela frames-iden och använda tabeller och iframe istället då det är mycket smidigare tycker jag. En sida med top, middle och bottom kan då se ut såhär:
(top och bottom är konstanta medans middle kan man ändra till vilken sida man vill)
<html>
<head><title>min sida</title></head>
<body>
<table border='1' width='100%' height='100%'>
<tr>
<td height='20%' align='top'>
topsidan
</td>
</tr>
<tr>
<td height='60%'>
<iframe name='iframe' src='iframsidan.html'></iframe>
</td>
</tr>
<tr>
<td height='20%' align='bottom'>
bottensidan
</td>
</tr>
</body></html>

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

ja, kanske skulle man göra så istället. du missade nog mina / och \ på den nedersta bilder, det är bottenramen så att säga där ska va copyright kontakt o sånt

kör på din variant nulle! tack
'
EDIT: skickade ett "tack" till din LCD =D

Permalänk
Medlem

sorry, min lcd är inte igång nu
Alltså jag måste fan sätta igång den snart, man missar ju jättemånga meddelanden.

EDIT: Nu satte jag igång funktionen igen, få se om nån skriver nåt trevligt till mig

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

hej igen

ännu ett problem påstött

min huvudram, den i mitten, vill inte bli centrerad, det är så att top och bottom frame ska va på 750px och main frame på 650px, men den vill inte bli centrerad :/

nedan följer sidans kod:

<html> <head> <title>Broby Trading</title> <link href="stil.css" rel="stylesheet" type="text/css"> </head> <body> <center> <table border="0" width="750" height="100%" cellspacing="0" cellpadding="0"> <tr> <td height="75" align="top" width="700" background="gfx/topbg.gif"> <p class="lank">                <b> <a href="main.html" target="iframe">Hem</a> | <a href="produkter.html" target="iframe">Produkter</a> | <a href="foretaget.html" target="iframe">Om oss</a> | <a href="kontakt.html" target="iframe">Kontakt</a> </b> </p> </td> </tr> <tr> <td height="*" width="650"> <iframe name="iframe" src="main.html" width="650" height="100%" frameborder="0" align="middle" scrolling="auto"></iframe> </td> </tr> <tr> <td height="75" align="bottom" width="750" background="gfx/bottombg.gif"> <center> <p class="normal"> Copyright: Broby Trading AB ©2003<br> Webmaster: <a href="Per Edgren Web & Design" onClick="MyWindow=window.open('per.html','MyWindow','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=no,resizable=no,width=300,height=110,top=163,left=168'); return false;">Per Edgren</a></p> </center> </td> </tr> </table> </center> </body> </html>

Permalänk
Medlem

Ta bort width="650" i <td> som innehåller <iframe>
Lägg in align='center' i <td> som innehåller <iframe>
align="middle" i <iframe> gör ingen nytta så den kan du ta bort

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tack så in i helvete nulle! äntligen kan jag börja med själva innehållet! TACK!