Viss repetition vad som redan sagts, men iallafall:
Steg 1: Se till att skärmen är "flicker free" dvs inte är PWM styrd. (dina nuvarande skärmar är nog rätt sannolikt PWM tyvärr - men är inte helt säker)
Svar: Yes. Frågan är hur jag vet vilka skärmar som är av typen PWM? Är alla IPS det tex?
Steg 2: Håll ner ljusstyrkan på skärmen!
(jag drar hellre ner styrkan lite extra än pillar med massa blåljusinställningar och sånt som gör bilden inkonsekvent och inkorrekt)
Svar: Kör alltid "Dark mode" men ska testa sänka ljusstyrkan.
Steg 3: Placera skärmen rätt lågt, ovankant på skärmen ska vara ungefär i höjd med dina ögon för att vara snäll mot ögonen.
(möjligen lite högre om du har en riktigt stor skärm, eller om du sitter mer tillbakalutat mer typ fotölj än kontorsstol)
Svar: Så har jag det nu. Viktigt har jag med märkt.
Steg 4: ha vettig belysning i rummet, som gör att du inte stirrar in i en ljus skärm och annars har kolsvart i rummet, men inte heller att du har massa ljuskällor som ger reflektioner i skärmen.
Svar: Det har jag med märkt. Värdelöst att ha skärmen som enda ljuskällan...
...
Själva uppdateringsfrekvensen i sig ska inte spela någon större roll för ögontröttheten: de flesta skärmar idag släcker inte ner utan lyser konstant. (och på de skärmar som faktiskt släcker ner, så brukar inte PWM-frekvensen vara kopplad 1:1 mot uppdateringsfrekvensen iallafall)
Men visst, det skadar inte med en rappare och mer följsam skärm där rörelser upplevs mer naturliga
...
Ju äldre du blir, desto oskönare blir det att fokusera på något nära.. Inte så mycket för "skelningen" utan för att själva linsen i ögat måste forma om sig för att fokusera nära, vilket man inte klarar lika bra när man blir äldre... (nånstans 35-45+ i min erfarenhet)
Av den anledningen kan det ju vara skönt att få bort skärmen en bit, men finns ju terminalglasögon också.
Svar: Det helt klart sämre nu på riktigt nära avstånd och har skaffat glasögon för det men tycker inte det hjälper för det här problemet. Ser bra på skärmavståndet. Ca 80cm.
...
16:10 är nog inte det enklaste att få tag i längre dock...
Du har ju tex den här från Dell med lite old-school format, men kostar ju en del...
https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-ultrasharp-30-usb-c-hubb...