Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Ögontrötthet och skärmar

Funderar på att byta skärmar då jag blir väldigt trött i ögonen vid intensivt användande.

Vet dock inte vilja parametrar jag främst ska fokusera på. Uppdateringsfrekvens? Upplösning? Skärmteknik? Storlek och avstånd?

Ett krav är iaf 16:10 (absolut inte 16:9 iaf) och ska användas till kontorsarbete och programmering.

Idag har jag tre Dell UltraSharp U2412M 1920 x 1200 24".

Större skärmar och längre avstånd för att "skela" mindre?
Högre upplösning och skala till "rätt storlek"?
Minska flimmer. Högre uppdateringsfrekvens osv?
Gå ifrån IPS paneler?

Någon som har erfarenhet och kan komma med förslag?

Permalänk
Medlem

Prova sänk ljusstyrkan, samt använd "nattläge" i Windows.
Monitorian är en programvara som man enkelt kan ändra ljusstyrkan med.

Finns på github https://github.com/emoacht/Monitorian
eller Microsoft Store https://apps.microsoft.com/store/detail/monitorian/9NW33J738B...

Permalänk
Medlem

Viss repetition vad som redan sagts, men iallafall:

Steg 1: Se till att skärmen är "flicker free" dvs inte är PWM styrd. (dina nuvarande skärmar är nog rätt sannolikt PWM tyvärr - men är inte helt säker)

Steg 2: Håll ner ljusstyrkan på skärmen!
(jag drar hellre ner styrkan lite extra än pillar med massa blåljusinställningar och sånt som gör bilden inkonsekvent och inkorrekt)

Steg 3: Placera skärmen rätt lågt, ovankant på skärmen ska vara ungefär i höjd med dina ögon för att vara snäll mot ögonen.
(möjligen lite högre om du har en riktigt stor skärm, eller om du sitter mer tillbakalutat mer typ fotölj än kontorsstol)

Steg 4: ha vettig belysning i rummet, som gör att du inte stirrar in i en ljus skärm och annars har kolsvart i rummet, men inte heller att du har massa ljuskällor som ger reflektioner i skärmen.

...

Själva uppdateringsfrekvensen i sig ska inte spela någon större roll för ögontröttheten: de flesta skärmar idag släcker inte ner utan lyser konstant. (och på de skärmar som faktiskt släcker ner, så brukar inte PWM-frekvensen vara kopplad 1:1 mot uppdateringsfrekvensen iallafall)
Men visst, det skadar inte med en rappare och mer följsam skärm där rörelser upplevs mer naturliga

...

Ju äldre du blir, desto oskönare blir det att fokusera på något nära.. Inte så mycket för "skelningen" utan för att själva linsen i ögat måste forma om sig för att fokusera nära, vilket man inte klarar lika bra när man blir äldre... (nånstans 35-45+ i min erfarenhet)
Av den anledningen kan det ju vara skönt att få bort skärmen en bit, men finns ju terminalglasögon också.

...

16:10 är nog inte det enklaste att få tag i längre dock...
Du har ju tex den här från Dell med lite old-school format, men kostar ju en del...
https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-ultrasharp-30-usb-c-hubb...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Börja med ett varv hos optikern och kolla att synfel inte stressar extra dina ögon - terminal-glasögon är rätt vanligt när man inte längre är under 30 år.

Sedan är mycket skärmtid som sådan också stressande moment om du inte tar pauser och vila ögonen tillräckligt ofta (titta på annat, blunda en stund etc.) - ett av problemen är tex. att inte blinka tillräckligt ofta mitt under spel etc. och hornhinnan får inte tillräckligt med tårvätska som ger fukt och näring för hornhinnan - och den delen fixar du inte med en ny skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Prova sänk ljusstyrkan, samt använd "nattläge" i Windows.
Monitorian är en programvara som man enkelt kan ändra ljusstyrkan med.

Finns på github https://github.com/emoacht/Monitorian
eller Microsoft Store https://apps.microsoft.com/store/detail/monitorian/9NW33J738B...

Ska testa sänka ljusstyrkan. Kör alltid "Dark Theme" redan nu dock, om nu det gör någon skillnad.
Kör linux förresten, inte för att det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Viss repetition vad som redan sagts, men iallafall:

Steg 1: Se till att skärmen är "flicker free" dvs inte är PWM styrd. (dina nuvarande skärmar är nog rätt sannolikt PWM tyvärr - men är inte helt säker)

Svar: Yes. Frågan är hur jag vet vilka skärmar som är av typen PWM? Är alla IPS det tex?

Steg 2: Håll ner ljusstyrkan på skärmen!
(jag drar hellre ner styrkan lite extra än pillar med massa blåljusinställningar och sånt som gör bilden inkonsekvent och inkorrekt)

Svar: Kör alltid "Dark mode" men ska testa sänka ljusstyrkan.

Steg 3: Placera skärmen rätt lågt, ovankant på skärmen ska vara ungefär i höjd med dina ögon för att vara snäll mot ögonen.
(möjligen lite högre om du har en riktigt stor skärm, eller om du sitter mer tillbakalutat mer typ fotölj än kontorsstol)

Svar: Så har jag det nu. Viktigt har jag med märkt.

Steg 4: ha vettig belysning i rummet, som gör att du inte stirrar in i en ljus skärm och annars har kolsvart i rummet, men inte heller att du har massa ljuskällor som ger reflektioner i skärmen.

Svar: Det har jag med märkt. Värdelöst att ha skärmen som enda ljuskällan...

...

Själva uppdateringsfrekvensen i sig ska inte spela någon större roll för ögontröttheten: de flesta skärmar idag släcker inte ner utan lyser konstant. (och på de skärmar som faktiskt släcker ner, så brukar inte PWM-frekvensen vara kopplad 1:1 mot uppdateringsfrekvensen iallafall)
Men visst, det skadar inte med en rappare och mer följsam skärm där rörelser upplevs mer naturliga

...

Ju äldre du blir, desto oskönare blir det att fokusera på något nära.. Inte så mycket för "skelningen" utan för att själva linsen i ögat måste forma om sig för att fokusera nära, vilket man inte klarar lika bra när man blir äldre... (nånstans 35-45+ i min erfarenhet)
Av den anledningen kan det ju vara skönt att få bort skärmen en bit, men finns ju terminalglasögon också.

Svar: Det helt klart sämre nu på riktigt nära avstånd och har skaffat glasögon för det men tycker inte det hjälper för det här problemet. Ser bra på skärmavståndet. Ca 80cm.

...

16:10 är nog inte det enklaste att få tag i längre dock...
Du har ju tex den här från Dell med lite old-school format, men kostar ju en del...
https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-ultrasharp-30-usb-c-hubb...

Svar: Tack för tipset!

Se svar ovan i din text. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Börja med ett varv hos optikern och kolla att synfel inte stressar extra dina ögon - terminal-glasögon är rätt vanligt när man inte längre är under 30 år.

Sedan är mycket skärmtid som sådan också stressande moment om du inte tar pauser och vila ögonen tillräckligt ofta (titta på annat, blunda en stund etc.) - ett av problemen är tex. att inte blinka tillräckligt ofta mitt under spel etc. och hornhinnan får inte tillräckligt med tårvätska som ger fukt och näring för hornhinnan - och den delen fixar du inte med en ny skärm...

Har varit hos optikern och ser bra på alla avstånd förutom extremt nära håll där jag hade perfekt syn med tidigare. Gjordes ett par glasögon ändå som skulle kunna göra synen lite bättre iaf på ca 80 cm avstånd men inget som hjälper tycker jag.

Ska testa 20min skärmtid, 20sek titta på långt avstånd och 20 blinkningar under dagarna framöver. Läste något om det så säkert bra tips. Tack!

Ändrat text om 20:20:20 metoden
Permalänk
Medlem

Klipper in från ett tidigare inlägg av mig.

Skrivet av grizzly666:

Det finns ju fyra olika tekniker på tv.
Plasma/LCD/OLED och sen CRT=tjocktv och LED är samma sak som LCD.
En del personer kan ha problem med en teknik men en annan kan funka.
Så när ni testar se till att ni provar o titta på en OLED tv, plasma o crt är ju bara beg som gäller idag.

Sen nåt ni bör fråga om är om tv´n är flimmer fri/flicker free.
https://www.bestmonitor.io/what-is-flicker-free-technology/
Dvs att den INTE är PWM styrd för detta tänder o släcker belysningen hela tiden för att på så sätt justera ljusnivån.
Och detta leder till trötta/grusiga ögon/tungt huvud för ganska många personer och jag gissar på att illamående/osv kan komma upp för riktigt känsliga personer.
Får själv trötta ögon/tungt huvud med en PWM skärm om jag sitter i ett par timmar men med en flimmer fri kan jag sitta i 20+timmar (hänt nån gång) och får visserligen lite trötta ögon/tungt huvud men beror nog mer på sömnbrist än skärmen.

Och som laxpudding sa bias-light kan vara en bra idé det med!

Handlar visserligen om TV men PWM skit är ju samma sak på skärmar!

Och bias-light kan hjälpa till viss del med, och det är när man lyser upp bakom skärmen och då helst med både rätt ljusstyrka och färgtemp.
Problemet här är ju att hitta LEDstrips/etc som INTE är PWM styrt vilket är svårt idag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Klipper in från ett tidigare inlägg av mig.
Handlar visserligen om TV men PWM skit är ju samma sak på skärmar!

Och bias-light kan hjälpa till viss del med, och det är när man lyser upp bakom skärmen och då helst med både rätt ljusstyrka och färgtemp.
Problemet här är ju att hitta LEDstrips/etc som INTE är PWM styrt vilket är svårt idag.

Kanske OLED eller den tekniken Apple använder nu. Mini LED eller mikro LED eller vad de kallar det. Men då får man en blank skärm med reflexer istället ...

Sorry, läste ej länken du gav för jag svarade. Läser nu!

sorry ...
Permalänk
Medlem

Håller med om det som sagts, bra råd.
Inte minst att sänka ljusstyrkan, reglera höjden och omgivande belysning.
På en del skärmar kan man få sänka ljusstyrkan rejält då de oftast är ställda väldigt ljust som standard.

När det gäller höjden är ett tips att sätta dig som du brukar/ska sitta, blunda och sätt huvudet i ett läge som känns bekvämt där du varken lutar det bakåt el framåt. Öppna sen ögonen, utan att behöva lyfta blicken el justera huvudvinkeln ska du kunna se någonstans mellan ca 1/4 och 1/3 ner från överkanten.
Anpassa skärmhöjden efter det, måste du lyfta blicken ger det en ansträngning och torrare ögon.

Utvöver dessa råd kan det även vara dags att byta till nyare skärmar, som kan vara mer vilsamma.
16:10 är väl inte hemskt vanligt längre, men om du vill ha ett bättre förhållande mellan bredd och höjd kan ett alternativ vara 38" 3840x1600.

En annan del kan vara att se till så att du får tillräckligt med vitaminer m m för ögonen. Bl a vitamin A, C, E, zink och lutein.
T ex genom detta tillskott som innehåller några av dem.

Luftfuktigheten i rummen kan också behöva ses över. Generellt sett är det oftast lite för torrt i såväl bostäder som på kontor.
En luftfuktare kan vara lämplig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Svar: Yes. Frågan är hur jag vet vilka skärmar som är av typen PWM? Är alla IPS det tex?

Det finns inget superenkelt svar på frågan tyvärr!
Majoriteten av skärmar lär vara flimmerfria nurförtiden men finns inget supertydligt mönster. (IPS kan vara både och tex)
Läs specarna för skärmen och kolla så det nämns flicker free nånstans som minimum...
Eller läs en recension som testar sånt. (de flesta lite mer professionella recensioner ska kolla det!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Håller med om det som sagts, bra råd.
Inte minst att sänka ljusstyrkan, reglera höjden och omgivande belysning.
På en del skärmar kan man få sänka ljusstyrkan rejält då de oftast är ställda väldigt ljust som standard.

När det gäller höjden är ett tips att sätta dig som du brukar/ska sitta, blunda och sätt huvudet i ett läge som känns bekvämt där du varken lutar det bakåt el framåt. Öppna sen ögonen, utan att behöva lyfta blicken el justera huvudvinkeln ska du kunna se någonstans mellan ca 1/4 och 1/3 ner från överkanten.
Anpassa skärmhöjden efter det, måste du lyfta blicken ger det en ansträngning och torrare ögon.

Utvöver dessa råd kan det även vara dags att byta till nyare skärmar, som kan vara mer vilsamma.
16:10 är väl inte hemskt vanligt längre, men om du vill ha ett bättre förhållande mellan bredd och höjd kan ett alternativ vara 38" 3840x1600.

En annan del kan vara att se till så att du får tillräckligt med vitaminer m m för ögonen. Bl a vitamin A, C, E, zink och lutein.
T ex genom detta tillskott som innehåller några av dem.

Luftfuktigheten i rummen kan också behöva ses över. Generellt sett är det oftast lite för torrt i såväl bostäder som på kontor.
En luftfuktare kan vara lämplig.

Det här med att sänka ljusstyrkan verkar ju inte som någon bra idé med mina nuvarande skärmar iaf. Om de nu inte är Flicker-Free.

Superbred skärm kommer aldrig att finnas på mitt skrivbord iaf. Värdelöst om man ska dela ut sin skärm på teams tex. Föredrar 3 skärmar alla dagar i veckan med. Men tack ändå för tipset!

Försöker äta nyttigt men äter också multivitamin sedan covid började. Äter mycket blåbär med tex.

Yes, där har du något. Luftfuktigheten är något jag lider av på vintern när det är torrt som fasen inne. Luftvägarna mår inte bra av det så säkert inte bra för ögonen heller.

Missat ord...
Permalänk
Skrivet av aep65:

Funderar på att byta skärmar då jag blir väldigt trött i ögonen vid intensivt användande.

Vet dock inte vilja parametrar jag främst ska fokusera på. Uppdateringsfrekvens? Upplösning? Skärmteknik? Storlek och avstånd?

Ett krav är iaf 16:10 (absolut inte 16:9 iaf) och ska användas till kontorsarbete och programmering.

Gå ifrån IPS paneler?

Som sagt tidigare: Det finns inga enkla svar. Även många skärmar som är "flimmerfria" behöver flimra för att komma ner i riktigt låga ljusstyrkor. Apple som nämndes tidigare löser det på sina billigare produkter genom att inte tillåta så låg ljusstyrka att skärmen hade behövt flimra för att komma dit.
Läs recensioner - och läs flera om de produkter som finns på din short-list.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Gå ifrån IPS paneler?

Mitt första förslag är faktiskt att gå till optikern och göra en undersökning för att utesluta astigmatism/brytfel.

Även om man har bra "längseende" och därmed kan läsa alla rader på tavlan så betyder det inte att man inte har något typ av brytfel som gör att det blir spänt och jobbigt att kolla på en skärm.

Talar av egen erfarenhet. Har precis fått ett par terminalglasögon (första glasögonen någonsin för min del) och jag märker direkt hur det blir en helt annan sak för ögonen. Mycket mindre spänningar, mycket mindre trötthet.

Enligt optikern så ser jag alla avstånd, MEN pga brytfel så spänner sig ögonen för att korrigera för brytfelet, så jag ser alltså allt korrekt, men det är jobbigt för ögonen att behålla "korrekt" syn.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som sagt tidigare: Det finns inga enkla svar. Även många skärmar som är "flimmerfria" behöver flimra för att komma ner i riktigt låga ljusstyrkor. Apple som nämndes tidigare löser det på sina billigare produkter genom att inte tillåta så låg ljusstyrka att skärmen hade behövt flimra för att komma dit.
Läs recensioner - och läs flera om de produkter som finns på din short-list.

Yes, nu vet jag åtminstone vilken fras jag ska leta efter när det gäller minska flimmer. "Flicker-Free". En bra början.

Permalänk
Medlem

Känns som att jag då ska fokusera på nya skärmar liknande de jag har men "flimmerfria".

Behöver alltså inte leta efter en 120Hz skärm, ej högre upplösning och kan fortsätta med IPS teknik ifall den är flimmerfri iaf? Någon som är av en annan åsikt? Något mer att tänka på vid val av skärm tycker ni men tanke på ögontrötthet då?

Större skärmar och längre avstånd kan säkert också vara en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mitt första förslag är faktiskt att gå till optikern och göra en undersökning för att utesluta astigmatism/brytfel.

Även om man har bra "längseende" och därmed kan läsa alla rader på tavlan så betyder det inte att man inte har något typ av brytfel som gör att det blir spänt och jobbigt att kolla på en skärm.

Talar av egen erfarenhet. Har precis fått ett par terminalglasögon (första glasögonen någonsin för min del) och jag märker direkt hur det blir en helt annan sak för ögonen. Mycket mindre spänningar, mycket mindre trötthet.

Enligt optikern så ser jag alla avstånd, MEN pga brytfel så spänner sig ögonen för att korrigera för brytfelet, så jag ser alltså allt korrekt, men det är jobbigt för ögonen att behålla "korrekt" syn.

Det har jag redan gjort. Gjorde inte mycket skillnad för min del tycker jag. Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Det här med att sänka ljusstyrkan verkar ju inte som någon bra idé med mina nuvarande skärmar iaf. Om de nu inte är Flicker-Free.

Just U2412M är faktiskt lite knepig, från början använde de PWM men Dell uppdaterade dem senare och tog bort det utan att ändra modellnumret. Så det går inte att säga om dina skärmar använder PWM eller ej utan att testa dem.

Du kan själv testa om de använder PWM eller ej genom att titta på skärmarna genom t.ex. din mobilkamera, om de använder PWM så kommer skärmen troligtvis se randig ut och flimra en del. Om skärmen inte använder PWM så bör den se ut som vanligt genom kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Just U2412M är faktiskt lite knepig, från början använde de PWM men Dell uppdaterade dem senare och tog bort det utan att ändra modellnumret. Så det går inte att säga om dina skärmar använder PWM eller ej utan att testa dem.

Du kan själv testa om de använder PWM eller ej genom att titta på skärmarna genom t.ex. din mobilkamera, om de använder PWM så kommer skärmen troligtvis se randig ut och flimra en del. Om skärmen inte använder PWM så bör den se ut som vanligt genom kameran.

Ok. Något sätt att ta reda på det via serienummer kanske?
Ser rätt ok ut genom kameran. Riktigt nära med kameran så ser jag lite vågor och grejer. Svårt att avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Inte som jag känner till i alla fall.

Skrivet av aep65:

Ser rätt ok ut genom kameran. Riktigt nära med kameran så ser jag lite vågor och grejer. Svårt att avgöra.

Nära så får du moiré p.g.a. pixlarnas rutmönster, det är helt normalt. Om skärmarna använder PWM så borde du se ränder och flimmer även på långt håll, det brukar vara väldigt tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Superbred skärm kommer aldrig att finnas på mitt skrivbord iaf. Värdelöst om man ska dela ut sin skärm på teams tex. Föredrar 3 skärmar alla dagar i veckan med. Men tack ändå för tipset!

Försöker äta nyttigt men äter också multivitamin sedan covid började. Äter mycket blåbär med tex.

Yes, där har du något. Luftfuktigheten är något jag lider av på vintern när det är torrt som fasen inne. Luftvägarna mår inte bra av det så säkert inte bra för ögonen heller.

Kan som sagt vara på tiden att byta ut de skärmarna då de nog börjar närma sig 10 år, 2412 brukar betyda att det är en 24" från runt 2012.

En bred skärm i kombination med en annan skärm på sidan om för t ex delning är inte dumt. I praktiken får du ju samma praktiska skärmyta i bredd som två 24:or, men med betydligt mer höjd med den där typen av skärm. Det är en annan sak med de riktigt breda skärmarna på 49" som är för breda för att det ska vara praktiskt att ha något på sidan om.
Du kan även aktivera picture-by-picture på skärmen och därmed få som om det var två fysiska skärmar.

Ska du skaffa en luftfuktare så se till att den har bra kapacitet och stor vattenbehållare, annars får du fylla på den frekvent. Gärna att du kan fylla på den under drift också.

Permalänk
Medlem

Tja, vet inte riktigt vad jag ska leta efter nu. Ska köpa nya skärmar på jobbet då jag byter tjänst men till vad vet jag inte. Hittar jag något som funkar bra byter jag hemma med.
Det enda vettiga hittills verkar vara att byta till större och ha dem längre ifrån mig. Det tror jag kommer att göra en del iaf.
Kanske får satsa på lite av varje. Lite högre upplösning, lite högre uppdateringsfrekvens, lite större skärmar, öka avståndet lite och se till att de verkligen är flimmerfria.
Skulle vilja testa någon skärm av den typen Apple har. De är onekligen klistallklara men vet i fasen om jag klarar av så blanka skärmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Majoriteten av skärmar lär vara flimmerfria nurförtiden men finns inget supertydligt mönster. (IPS kan vara både och tex)

Nej det är med mycket grov marginal vanligast med PWM=betydligt billigare för tillverkaren.
Och som redan sagts det finns en del fulingar där flimmer fria skärmar har "uppdaterats" till PWM utan att byta modellnamn/nummer

Sen om det är PWM heller ej på TS dell skärmar kan även gå att kolla med ljud.
Det är väldigt ovanligt att en PWM styrning är helt tyst över hela sitt arbetsområde, så med skärmar inom hela justerbara ljus området.
Sitt i ett så tyst rum som möjligt kör med en helt vit bild tex öppna paint eller nån skärm koll på webben som har en vit bild.
Justera ljusstyrkan upp/ned, börja lite grovt med typ fem steg i taget men kan behövas ett i taget och kan behövas att du väntar 1-2 sek mellan varje steg.
Och lyssna helt enkelt börjar det tjuta/skrika/brumma/etc så har du PWM, och det kan låta extremt mycket till väldigt lite men väldigt ovanligt att det är helt tyst som sagt.

Tex min Dell 2311h hade ett irriterande tjut men ENBART på just det område där den var som bäst kalibrerad ökade heller sänkte jag 3 steg så tystnade den helt.
Men den vart då antingen för ljus heller för mörk suck!

Att gå från 60hz till högre som tex 120hz gör även det en hel del för trötta ögon/etc, räcker med typ 75-85hz men det går ju knappt o hitta några skärmar som är högre än 60hz men inte 120hz så ganska ovidkommet.
Gå från 120hz till tex 165hz gör väldigt liten skillnad.
Prisskillnaderna mellan 60/120hz är ju väldigt små, det är ju först över 120hz som priset börjar öka fort så satsa på 120hz!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nej det är med mycket grov marginal vanligast med PWM=betydligt billigare för tillverkaren.
Och som redan sagts det finns en del fulingar där flimmer fria skärmar har "uppdaterats" till PWM utan att byta modellnamn/nummer

Möjligt, jag har ingen statistik på det, men senaste säg ca 5 åren så har PWM åtminstone uppmärksammats mer hos gemene man vilket gjort det till en större selling point att köra utan, så chansen har iallafall ökat att få tag i en flimmerfri skärm jämfört med några år sen, om man köper något hyfsat påkostat.
Men man ska definitivt inte ta det för givet - som du säger gäller det verkligen att kolla efter!

Skrivet av grizzly666:

Att gå från 60hz till högre som tex 120hz gör även det en hel del för trötta ögon/etc, räcker med typ 75-85hz men det går ju knappt o hitta några skärmar som är högre än 60hz men inte 120hz så ganska ovidkommet.

Möjligt, men det tror jag är mest placebo ärligt talat på en vanlig LCD utan PWM. (flimmerfri)
Åtminstone så länge vi snackar bara titta på skärm för typ "kontorsbruk"!
På CRT gjorde det förstås stor skillnad för upplevelsen när skärmen släcktes ner mellan varje frame så den blinkade konstant, men på en modern LCD så innebär ju uppdateringsfrekvensen bara rakt av hur ofta varje pixel uppdateras.
Visst, uppdateras den oftare får man mindre inputlagg, mindre ghosting/motion blur i rörelser, och en mjukare upplevelse osv, så det är ju bättre, men jag ser ingen vetenskaplig anledning till att gå från 60 till typ 85 hz på en LCD skulle göra nån större skillnad i ögontrötthet för mer statiskt kontorsbruk... Men för spel köper jag att den skarpare bilden i rörelse kan bli mer naturlig och upplevas mindre ansträngande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Vifta med handen snabbt framför skärmen (gärna i ett mörkt rum), om rörelseoskärpan är smooth o fin så är det ingen (eller väldigt snabb) PWM på bakgrundsbelysningen, men är rörelseoskärpan uppdelad i tydliga steg så är det PWM.
Om du dessutom tar en bild på handen med en kamera där du kan kontrollera slutartiden så kan du sätta den på kanske 1/30, ta en bild där du räknar antal steg i rörelseoskärpan o ta det gånger slutartiden (30 alltså) så har du dessutom PWM-frekvensen.

För övrigt så är det ett dåligt förslag att sänka ljusstyrkan på en PWM-skärm då det är just det som PWM används till. Vid max ljusstyrka så flimmrar den alltså inte alls, medans när man sänker den så börjar flimret för att bli tydligare o tydligare ju mörkare man kör.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det där med att en skärm som kör 75–85 Hz istället för 60 Hz skulle flimra mindre är modern faktoid. Baseras på vad som gällde för bildrörsskärmarna eftersom de bokstavligen flimrar i de frekvens de körs med. Gäller inte för LCD där flimmer kommer av PWM-reglering av lysrören men också från inversionen i panelen.

Annars skulle jag säga att mycket av det många menar med ögontrötthet hänger ihop med miljön och ergonomin. Är man i en miljö där pupillen hela tiden måste ändra sig kommer ögonen bli trötta. Kan vara skärmen som är för ljusstark i förhållande till omgivningen men också omgivningen som är för ljusstark från fönster i närheten och liknande.

Dark mode är generellt en dålig idé för synergonomi. Det är mycket mer ansträngande för ögonen att läsa vit text på svart bakgrund än viceversa. Och vad jag ser därute är att många tar till dark mode för att de, ofta omedvetet, kör skärmen alldeles för ljusstarkt från början. Som en dubbelsmocka mot ögonen.

På det att åldern ökar på de här problemen. Pupillen och linsen blir mindre elastisk ju mer man blir till åren. En dag orkar de inte längre med det som man tog som självklart i sin ungdom. Detta då utöver att synen i sig förändras och man kan ha fått mer brytningsfel och närsynthet som man kompenserar med att ögats muskler måste jobba mer med den allt mindre elastiska linsen.

Så besök en optiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aep65:

Gå ifrån IPS paneler?

Jag upplevde samma sak förr i tiden. Men sen skaffade jag Gunnars gula skärmglasögon och upplever inte samma trötthet i ögonen. Vet inte hur långt du sitter från skärmen, själv har jag huvudet typ en meter från skärmen. Vet inte om du fallit för mörkt läge-hajpen? Själv blir jag trött i ögonen även med glasögonen om jag använder det.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Kolla om du behöver glasögon som kompenserar för astigmatism.

Sedan:
Stäng av ClearType. Det är något som jag får huvudvärk av på några minuter.

Detta är också en av anledningarna för mig att köra uBlock - så att jag kan stänga av nedladdningsbara typsnitt för nästan alla webbsidor idag har valt rena hjärnblödningen till typsnitt som alltid är suddiga för mig och sedan har jag valt in Arial och Times New Roman som standardtypsnitt.

I senare version av Firefox har jag dessutom fått gå in och hacka userChrome.css för att det skall se bra ut. Likaså i Thunderbird så har jag rapporterat det som en bugg att det är suddiga typsnitt och det finns nu workarounds för det. Se följande bugg: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1734912

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag upplevde samma sak förr i tiden. Men sen skaffade jag Gunnars gula skärmglasögon och upplever inte samma trötthet i ögonen. Vet inte hur långt du sitter från skärmen, själv har jag huvudet typ en meter från skärmen. Vet inte om du fallit för mörkt läge-hajpen? Själv blir jag trött i ögonen även med glasögonen om jag använder det.

Sitter ca 80cm från min 24" 1920x1200 skärm, med dark mode. Fasen, kanske ska testa sådana här glasögon och köra light theme istället.
Större skärm med och längre avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Kolla om du behöver glasögon som kompenserar för astigmatism.

Sedan:
Stäng av ClearType. Det är något som jag får huvudvärk av på några minuter.

Detta är också en av anledningarna för mig att köra uBlock - så att jag kan stänga av nedladdningsbara typsnitt för nästan alla webbsidor idag har valt rena hjärnblödningen till typsnitt som alltid är suddiga för mig och sedan har jag valt in Arial och Times New Roman som standardtypsnitt.

I senare version av Firefox har jag dessutom fått gå in och hacka userChrome.css för att det skall se bra ut. Likaså i Thunderbird så har jag rapporterat det som en bugg att det är suddiga typsnitt och det finns nu workarounds för det. Se följande bugg: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1734912

Vad är ClearType?