Gigabytes Geforce RTX 4090 poserar framför kameran

Permalänk
Melding Plague

Gigabytes Geforce RTX 4090 poserar framför kameran

Själva kortet lyser med sin frånvaro, men produktkartongen som fastnat på bild skvallrar om en design som återvänts från bolagets Geforce RTX 3090 Ti-kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Lenovo visar upp 4090 kort med, quad slot.

https://videocardz.com/newz/leaked-lenovo-geforce-rtx-4090-le...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Administrativ avgift

Jag som började fundera på att gå ner till ITX kan ju glömma det 😰😱

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andra94:

Jag som började fundera på att gå ner till ITX kan ju glömma det 😰😱

Haha, du är inte ensam! Jag älskar mITX-bygge, det återstår att se om det kommer nya varianter av mITX chassi längre fram. Tills dess får vi står och dregla.. =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Jag som började fundera på att gå ner till ITX kan ju glömma det 😰😱

Den här typen av grafikkort krävs ju inte för PC-spelande, så snygga ITX byggen skall nog fortfarande gå att få till. Sen kommer det självklart komma nya ITX chassin där du får plats med en sån här bjässe, om du nu bara måste ha det

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags för moderkort i ny formfaktor så man får plats med fler än ett expansionskort.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lussarn:

Den här typen av grafikkort krävs ju inte för PC-spelande, så snygga ITX byggen skall nog fortfarande gå att få till. Sen kommer det självklart komma nya ITX chassin där du får plats med en sån här bjässe, om du nu bara måste ha det

Du kikade nog inte på min signatur bästa av det bästa ska ju in i burken såklart 😁👌

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kartonglansering

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Börjar bli dags för moderkort i ny formfaktor så man får plats med fler än ett expansionskort.

Ja, det är skit att mobo-tillverkarna inte tänker på att dagens grafikkort tar upp flera platser, så ofta blir ett PCIE-uttag täckt av det feta grafikkortet. Till och med mellanklassgrafikkort är "feta" idag!

Gällande Gigabyte, skulle jag inte vilja ta det märket med tång ens. Har haft dåliga erfarenheter av Gigabyte.
(Kallödningar på moderkort för cirka 10 år sedan. Gick inte på garantin. Ett riktigt skitmärke).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ja, det är skit att mobo-tillverkarna inte tänker på att dagens grafikkort tar upp flera platser, så ofta blir ett PCIE-uttag täckt av det feta grafikkortet. Till och med mellanklassgrafikkort är "feta" idag!

Gällande Gigabyte, skulle jag inte vilja ta det märket med tång ens. Har haft dåliga erfarenheter av Gigabyte.
(Kallödningar på moderkort för cirka 10 år sedan. Gick inte på garantin. Ett riktigt skitmärke).

Det är väl bättre att ha extra portar man kan använda än att de tar bort dom ifall man kör IGP eller mindre grafikkort ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ja, det är skit att mobo-tillverkarna inte tänker på att dagens grafikkort tar upp flera platser, så ofta blir ett PCIE-uttag täckt av det feta grafikkortet. Till och med mellanklassgrafikkort är "feta" idag!

Gällande Gigabyte, skulle jag inte vilja ta det märket med tång ens. Har haft dåliga erfarenheter av Gigabyte.
(Kallödningar på moderkort för cirka 10 år sedan. Gick inte på garantin. Ett riktigt skitmärke).

Deras thermal pads är också helt usla.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ja, det är skit att mobo-tillverkarna inte tänker på att dagens grafikkort tar upp flera platser, så ofta blir ett PCIE-uttag täckt av det feta grafikkortet. Till och med mellanklassgrafikkort är "feta" idag!

Gällande Gigabyte, skulle jag inte vilja ta det märket med tång ens. Har haft dåliga erfarenheter av Gigabyte.
(Kallödningar på moderkort för cirka 10 år sedan. Gick inte på garantin. Ett riktigt skitmärke).

Ja, det är riktigt dåligt. Jag har för närvarande en expansionsplats jag kan använda om jag t.ex. skulle vilja sätta i ett I/O-kort, vilket jag funderat på för extra USB-portar till VR-headset. Det är ju bara att glömma om man ska ha grafikkort som tar upp 4 kortplatser.
Dessutom kostar det ju extra helt i onödan att göra större moderkort med kortplatser som inte används.

Gigabyte har ju jobbat hårt för att skada sitt rykte. För egen del är jag dock väldigt nöjd med mitt moderkort - det har fungerat utmärkt.

Permalänk
Medlem

Alltid konstiga vinklar på produkterna när det nästan är uppvisning och sedan lansering.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering kring fläktarna som gigabyte ska alltid ska skryta med.... Är det verkligen sån stor skillnad mellan deras fans och vanliga? "The three unique blade fans with alternating spinning function effectively dissipate heat." För mig är detta rent bullshit och marknadsföring..

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag har en fundering kring fläktarna som gigabyte ska alltid ska skryta med.... Är det verkligen sån stor skillnad mellan deras fans och vanliga? "The three unique blade fans with alternating spinning function effectively dissipate heat." För mig är detta rent bullshit och marknadsföring..

Som all marknadsföring? Det är väl därför sidor som Sweclockers finns för att testa produkterna?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Som all marknadsföring? Det är väl därför sidor som Sweclockers finns för att testa produkterna?

Självklart. Hade dock velat se samma GPU med olika fans och se om det är faktiskt skillnad. OM sådan artikel finns så vill jag gärna se.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Ghost S1 lär ju behöva släppa en left-shoe eller beer-belly eller bad man ska kalla det… inte så rimligt att köra mini ITX med Nvidia längre

Permalänk
Snusfri
Skrivet av medbor:

Ghost S1 lär ju behöva släppa en left-shoe eller beer-belly eller bad man ska kalla det… inte så rimligt att köra mini ITX med Nvidia längre

Ghost S1 Dad Bod Edition.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

25 lax grabbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ghost S1 lär ju behöva släppa en left-shoe eller beer-belly eller bad man ska kalla det… inte så rimligt att köra mini ITX med Nvidia längre

Louqe är på g med ett nytt chassi. Ghost R1 som ska ha plats för nh-d15 och 4-slots kort

Edit: bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

25 lax grabbar!

Lika mkt som elräkningen då...hmm vad ska man lägga lönen på😵

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Det är väl bättre att ha extra portar man kan använda än att de tar bort dom ifall man kör IGP eller mindre grafikkort ?

Du har en poäng för det, och fick en poäng av mig också..
Du "har rätt på sätt å vis", men det blir så "fel ändå".

Väldigt ofta (om man "bara kör "mellanklass-GPU) så spärrar grafikkortet någon "stackars" slott.
Som därmed inte går att använda. Moderkortstillverkarna verkar inte "hänga med" att grafikkorten blivit "fetare". Rätt lustigt faktiskt, då dessa tillverkare tillverkar både moderkort och grafikkort!

Lustigt är det inte. Men när "vanliga mellanklass-GPU" tar upp så mycket plats att man måste "offra" en PCIE-plats, så är det inte jättekul.

Kunde kanske fått plats med ett bra 10GB-kort där? (Exempelvis).
-Jag vet inte. Men tycker det ändå är tråkigt att vi "måste välja"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du har en poäng för det, och fick en poäng av mig också..
Du "har rätt på sätt å vis", men det blir så "fel ändå".

Väldigt ofta (om man "bara kör "mellanklass-GPU) så spärrar grafikkortet någon "stackars" slott.
Som därmed inte går att använda. Moderkortstillverkarna verkar inte "hänga med" att grafikkorten blivit "fetare". Rätt lustigt faktiskt, då dessa tillverkare tillverkar både moderkort och grafikkort!

Lustigt är det inte. Men när "vanliga mellanklass-GPU" tar upp så mycket plats att man måste "offra" en PCIE-plats, så är det inte jättekul.

Kunde kanske fått plats med ett bra 10GB-kort där? (Exempelvis).
-Jag vet inte. Men tycker det ändå är tråkigt att vi "måste välja"..

Ja de skulle exempelvis kunna stoppa in flera M.2 platser på "gaming" moderkort då slotten under grafikkortsslotten i princip alltid försvinner i en gaming dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Deras thermal pads är också helt usla.

Name checks out.

Permalänk
Medlem

Favorit i repris test på 4080 och 4090 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Deras thermal pads är också helt usla.

Det kan jag ju skriva på. Bytte på mitt 3080 Gaming OC, och Gigabytes thermal pads var rent äckliga att hålla i. Obeskrivligt, kändes typ som att dom var blöta, om jag inte minns fel gick dom typ sönder när man tog av dom också. Kortet har dock fungerat bra och har inget att klaga på förutom att det inte fanns thermal pads på minnet vilket var anledningen till att jag bytte från första början.

Det var ju sån jäkla hysteri så man tog ju vad man fick tag i. Förhoppningsvis går release lite lugnare till denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag har en fundering kring fläktarna som gigabyte ska alltid ska skryta med.... Är det verkligen sån stor skillnad mellan deras fans och vanliga? "The three unique blade fans with alternating spinning function effectively dissipate heat." För mig är detta rent bullshit och marknadsföring..

Har för mig att Asus 3080 Strix kör samma upplägg med fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag har en fundering kring fläktarna som gigabyte ska alltid ska skryta med.... Är det verkligen sån stor skillnad mellan deras fans och vanliga? "The three unique blade fans with alternating spinning function effectively dissipate heat." För mig är detta rent bullshit och marknadsföring..

Idén bakom detta är att fläktarna skall fungera som kugghjul så dom inte motarbetar varandra. Jag tycker att det låter sunt, många företag gör så på 3000 serien.

Men utan test kan man verkligen fråga sig hur mycket detta verkligen gör. Det är ju möjligt, och kanske tom. troligt att det är försumbar skillnad.

Finns det någon som testat detta? Det känns ju som ett torsdags-projekt för Gamers Nexus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Idén bakom detta är att fläktarna skall fungera som kugghjul så dom inte motarbetar varandra. Jag tycker att det låter sunt, många företag gör så på 3000 serien.

Men utan test kan man verkligen fråga sig hur mycket detta verkligen gör. Det är ju möjligt, och kanske tom. troligt att det är försumbar skillnad.

Finns det någon som testat detta? Det känns ju som ett torsdags-projekt för Gamers Nexus

Skulle vara intressant att se, tror det kan påverka ljudbilden främst i så fall

Om alla snurrar åt samma håll borde ju mötespunkterna fungera lite som motroterande propellrar och därmed flytta marginellt mer luft tänkte jag