Permalänk
Avstängd

Köp råd ny Tv

Hejsan där allesammans!
Nu är det dags för en ny tv och står i valet och kvalet mellan två stycken.

Tvn kommer användas främst för film och tv serier men även en del gaming på min Xbox series s.

Står mellan:
Samsung Q95T för 7990:- på Elgiganten

Hisense A9G Oled för 7990:- på Media Markt.

Ska stå i ett sovrum.

Permalänk
Medlem

Hisense TVn är sämre för Gaming än Samsungs.
Man gillar olika tv. Några gillar oled, några gillar qled. Du borde kolla med dina egna ögon på Elgiganten

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Hisense känns spontant som ett rätt dåligt val då förvisso panelen stödjer 120Hz men HDMI-specikationen "endast" är HDMI 2.0b för samtliga 4 portar så du kan med andra ord inte game:a i 120/4k utan är då begränsad till 60Hz.

Köp en B1 55" i stället som har 2st (Av 4) som stödjer 2.1 med full bandbredd.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724832

Permalänk
Bildexpert 📺

Hisense specar helt korrekt HDMI 2.1 på sina toppmodeller eftersom de har eARC, VRR och ALLM, vilket alla tre är en del av HDMI 2.1-specen. Däremot verkar de sakna FRL och kör därför TMDS med 18 Gbps max 4K/60 och i teorin 1080p/120 (samt ännu mer i teorin 1440p/120).

Hisenses egen information är inte heltäckande och de nordiska modellerna är inte grundlig testade vad jag sett någonstans. De är heller inte samma som i USA och därför kan man inte gå på informationen i amerikanska tester. Eftersom informationen är för knapphändig går det heller inte att rekommendera produkterna rakt av.

Q95T, den återuppväckta modellen från 2020, är däremot en bekräftad spel-TV, så bör fungera för alla ändamål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Hisense specar helt korrekt HDMI 2.1 på sina toppmodeller eftersom de har eARC, VRR och ALLM, vilket alla tre är en del av HDMI 2.1-specen. Däremot verkar de sakna FRL och kör därför TMDS med 18 Gbps max 4K/60 och i teorin 1080p/120 (samt ännu mer i teorin 1440p/120).

Hisenses egen information är inte heltäckande och de nordiska modellerna är inte grundlig testade vad jag sett någonstans. De är heller inte samma som i USA och därför kan man inte gå på informationen i amerikanska tester. Eftersom informationen är för knapphändig går det heller inte att rekommendera produkterna rakt av.

Q95T, den återuppväckta modellen från 2020, är däremot en bekräftad spel-TV, så bör fungera för alla ändamål.

Då blir det Q95T skulle jag tro, tack för all hjälp.