Permalänk
Medlem

HDMI-switch till tv-tips?

TVn's HDMI-uttag räcker inte till riktigt. Nån som kan rekommendera nån bra variant (4K stöd) med åtminstone 3 uttag? Gärna nån modell som automatiskt känner av vad som är inkopplad så man inte behöver byta manuellt hela tiden (lat som man är ).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Nördic gör ju rätt vettiga prylar till hyfsat pris, iaf på kabelsidan.

De verkar också saluföra switchar, kolla in dessa här:
https://noerdic.se/collections/signal-switch?sort_by=best-sel...

Denna modell ser intressant ut. Förvisso inte helautomatiskt byte men fjärrkontroll iaf.
Stöder 4K/120Hz:
https://noerdic.se/collections/signal-switch/products/nordic-...

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är nog det billigaste du kommer hitta som uppfyller dina krav:
https://www.startech.com/sv-se/audio-video-products/vs421hd4k...

Visa signatur

I have free will but I choose to oscillate

Permalänk
Medlem

På min gamla TV hade jag bara en HDMI så jag har försökt med lite olika lösningar. Dock var det några år sedan nu så det kanske har blivit bättre sedan dess. Men de HDMI-switchar jag köpte fungerade i alla fall rätt dåligt. Det var ständiga problem med synkning, alltså att när man bytte ingång så missades något och teven blinkade mellan typ digitalt brus och svart skärm tills man bytte fram och tillbaka med rätt timing igen.

Det första som hjälpte mitt problem var att jag köpte en XBox One S som kunde köra alla streaming-tjänster och så, och förstås spel och BR, men som också hade en HDMI-ingång för passthrough som jag kunde koppla datorn till.

Sen köpte jag en begagnad hembioreciever med inbyggd HDMI-switch som funkade mycket bättre än de separata switcharna av någon anledning. Det var en budgetmodell dock så den hade ju lite andra problem, men som switch funkade den väldigt bra. Sen när jag bytte TV så behövde jag inte den funktionaliteten längre, men istället så kunde jag använda den för att "översätta" mellan äldre analoga format och HDMI. Så jag kunde koppla in mitt Wii till min nya moderna TV med bara HDMI exempelvis, och mitt 360 som bara hade komponent-utgång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

På min gamla TV hade jag bara en HDMI så jag har försökt med lite olika lösningar. Dock var det några år sedan nu så det kanske har blivit bättre sedan dess. Men de HDMI-switchar jag köpte fungerade i alla fall rätt dåligt. Det var ständiga problem med synkning, alltså att när man bytte ingång så missades något och teven blinkade mellan typ digitalt brus och svart skärm tills man bytte fram och tillbaka med rätt timing igen.

Det första som hjälpte mitt problem var att jag köpte en XBox One S som kunde köra alla streaming-tjänster och så, och förstås spel och BR, men som också hade en HDMI-ingång för passthrough som jag kunde koppla datorn till.

Sen köpte jag en begagnad hembioreciever med inbyggd HDMI-switch som funkade mycket bättre än de separata switcharna av någon anledning. Det var en budgetmodell dock så den hade ju lite andra problem, men som switch funkade den väldigt bra. Sen när jag bytte TV så behövde jag inte den funktionaliteten längre, men istället så kunde jag använda den för att "översätta" mellan äldre analoga format och HDMI. Så jag kunde koppla in mitt Wii till min nya moderna TV med bara HDMI exempelvis, och mitt 360 som bara hade komponent-utgång.

Billigare switchar brukar sakna hantering av EDID, information om accepterad upplösning och ljudformat som skickas från skärmen till enheten som du pluggar in. Då gäller det att alla enheter du switchar mellan matar ut likadan signal för att det ska funka bra.

Såg nu att den jag länkat klarar 4k/30hz som mest, tror det kommer bli en bra bit dyrare om TS vill ha fler hertz och fortfarande automatisk växling.

Visa signatur

I have free will but I choose to oscillate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Billigare switchar brukar sakna hantering av EDID, information om accepterad upplösning och ljudformat som skickas från skärmen till enheten som du pluggar in. Då gäller det att alla enheter du switchar mellan matar ut likadan signal för att det ska funka.

Jo precis. Jag testade dock några switchar mellan 600 och 1200 vilket inte känns så billigt, men priserna kanske är mer humana nu. Hembiorecievern jag köpte begagnad kostade 1500 och kom med ett JBL 5.1-högtalarpaket så det kändes mer prisvärt. Inte minst eftersom den gav många fler ingångar än någon av switcharna, och förstås alla analoga ingångar som den kunde skicka ut via HDMI och så. Men det var ju också en stor pjäs förstås, och drog säkert väldigt mycket mer el än en simpel switch, men det funkade för mig i alla fall.