Finns SFX-nätagg med konstant fläkt?

Permalänk
Medlem

Finns SFX-nätagg med konstant fläkt?

Köpte för en tid sedan ett Corsair SFX för att byta ut det 30 år gamla nätagget i min Amiga 4000. Problemet är bara att fläkten aldrig går igång, Amigan belastar det alldeles för lite för att den ska göra det. Originalagget hade en fläkt som gick konstant och därmed var viktig för luftflödet och kylningen i chassit. Kontentan nu är således att det inte är något luftflöde alls.

Det är svårt hitta information om agg där fläkten går hela tiden så undrar därför om någon vet med säkerhet ett som har det. Det behöver inte vara särskilt kraftfullt, det måste dock vara SFX.

Jag skulle så klart kunna modifiera det jag har men är inte så pigg på att vara där inne och gräva runt. Kan sluta olyckligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Köpte för en tid sedan ett Corsair SFX för att byta ut det 30 år gamla nätagget i min Amiga 4000. Problemet är bara att fläkten aldrig går igång, Amigan belastar det alldeles för lite för att den ska göra det. Originalagget hade en fläkt som gick konstant och därmed var viktig för luftflödet och kylningen i chassit. Kontentan nu är således att det inte är något luftflöde alls.

Det är svårt hitta information om agg där fläkten går hela tiden så undrar därför om någon vet med säkerhet ett som har det. Det behöver inte vara särskilt kraftfullt, det måste dock vara SFX.

Jag skulle så klart kunna modifiera det jag har men är inte så pigg på att vara där inne och gräva runt. Kan sluta olyckligt.

Jag vet att programmet fan control kan styra corsair fläktarna iaf.
Det med konstant psu fläktar heter modulär på inet iaf
De med sätts på efter 40% är semi passiva eller på inet "passiva"
Så sfx med konstant fläkt är https://www.inet.se/produkt/6905144/cooler-master-v850-sfx-go...
Resten är passiva hos Inet iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

be quiet! SFX Power 3
https://www.inet.se/produkt/6904985/be-quiet-sfx-power-3-300w
Står i specifikationerna att det inte är passivt.

Chieftec Smart SFX-250VS
https://www.pricerunner.se/pl/640-3398035/Naetaggregat/Chieft...
Detta har jag själv och vet att fläkten alltid snurrar.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Har du plats i chassit för en fläkt, kan du koppla in den direkt på nätagget. En stor och lågvarvig, så är datorn tyst.
Slipper du byta agg och behöver inte pilla i det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så sfx med konstant fläkt är https://www.inet.se/produkt/6905144/cooler-master-v850-sfx-go...

Modulärt betyder att det har löstagbara kablar och har ingenting med fläkten att göra.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Modulärt betyder att det har löstagbara kablar och har ingenting med fläkten att göra.

Det vet jag också men de skriver passivt på alla med ej konstant fläkt. Och på sfx finns bara modulära som ej är passiva, de skriver inte ut något annat vad jag vet...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det vet jag också men de skriver passivt på alla med ej konstant fläkt. Och på sfx finns bara modulära som ej är passiva, de skriver inte ut något annat vad jag vet...

Bland Inets SFX nätaggregat (11 stycken) så finns 7 som är passiva/halvpassiva. Övriga är inte passiva/hallpassiva, astt de är modulära eller inte spelar ju ingen roll i det fallet.
Och tittar du på: https://www.inet.se/kategori/595/nataggregat-psu?filter=%7B%2...
så har det även två som varken är passiva eller modulära från BeQuiet.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar Fan control rätt dåligt på en Amiga.

Ser dessutom ingenstans att fläkten i agget du länkar till skulle ha konstant gående fläkt. Det är snarare som andra att det går igång först vid en specifik temperatur eller belastning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har du plats i chassit för en fläkt, kan du koppla in den direkt på nätagget. En stor och lågvarvig, så är datorn tyst.
Slipper du byta agg och behöver inte pilla i det.

Dåligt med plats för det tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

be quiet! SFX Power 3
https://www.inet.se/produkt/6904985/be-quiet-sfx-power-3-300w
Står i specifikationerna att det inte är passivt.

Chieftec Smart SFX-250VS
https://www.pricerunner.se/pl/640-3398035/Naetaggregat/Chieft...
Detta har jag själv och vet att fläkten alltid snurrar.

Att det inte är passivt betyder ju inte per automatik att fläkten alltid går.

Får titta på Chieftek-agget dock, stämmer det du säger kan det vara ett alternativ. 250W är mer än nog dessutom.

Visa signatur

Permalänk

om du inte har något imot att öppna agget du köpt så kan du ju alltid koppla fläkten till en konstant spänning i agget 5V, 7V, eller 12V finns ju iaf tillgängligt lite här och var på insidan.

12V = koppla på +12v och jord kabel
7V = koppla på +12V och +5V kabel
5V = koppla på +5V och jord kabel

kommer den gå konstant i 100%, 58% eller 41% hastighet.

dock kommer den bli ganska klen pga "spänningstyrning" och beroende på fläkt de satt i ditt corsair agg så kan det ev vara så att det inte orkar starta fläkten på under 8-9V men oftast brukar fläktar iaf gå att köra på 7V utan problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du inte har något imot att öppna agget du köpt så kan du ju alltid koppla fläkten till en konstant spänning i agget 5V, 7V, eller 12V finns ju iaf tillgängligt lite här och var på insidan.

12V = koppla på +12v och jord kabel
7V = koppla på +12V och +5V kabel
5V = koppla på +5V och jord kabel

kommer den gå konstant i 100%, 58% eller 41% hastighet.

dock kommer den bli ganska klen pga "spänningstyrning" och beroende på fläkt de satt i ditt corsair agg så kan det ev vara så att det inte orkar starta fläkten på under 8-9V men oftast brukar fläktar iaf gå att köra på 7V utan problem.

Jag vet jag kan göra det, skrev dock att jag inte så gärna vill göra det. Kan jag hitta ett som har konstant fläkt föredrar jag det, det agg jag har nu kan jag använda i ett kommande NAS-bygge istället.

Visa signatur