Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bränd komponent på EVGA 1080

Permalänk
Medlem

Bränd komponent på EVGA 1080

Hej,

Behöver lite hjälp med ett grafikkort jag fick hem förra veckan. Ett EVGA GTX 1080 SC ACX 3.0.
Märkte först att det var kladd vid två av hålen på backplaten, skruvad av den och fann en hel del kladd på pcb.
Plockar isär resten av kortet och finner att det ser ut som att thermal padsen läckt, så det har jag beställt nya.
Men när jag rengör så upptäcker jag en utbränd komponent (se bilden)

Kan inte hitta nåt schema över denna pcb så jag kan identifiera denna lilla sak.

Kortet funkar men får fps drop då och då efter en stunds spelande. Temp är stabil så misstänker att denna lilla rackare bör bytas ut.
Har mailats EVGA om detta, men kanske nån här kan hjälpa till att identifiera denna komponent.

/ezah

Permalänk

Ser ingen bränd komponent ser snarare ut som att den har dålig silkprint bara. Om det är dioden eller kondensator eller vad det nu är på mitten du menar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ezah:

Hej,

Behöver lite hjälp med ett grafikkort jag fick hem förra veckan. Ett EVGA GTX 1080 SC ACX 3.0.
Märkte först att det var kladd vid två av hålen på backplaten, skruvad av den och fann en hel del kladd på pcb.
Plockar isär resten av kortet och finner att det ser ut som att thermal padsen läckt, så det har jag beställt nya.
Men när jag rengör så upptäcker jag en utbränd komponent (se bilden)
<Uppladdad bildlänk>

Kan inte hitta nåt schema över denna pcb så jag kan identifiera denna lilla sak.

Kortet funkar men får fps drop då och då efter en stunds spelande. Temp är stabil så misstänker att denna lilla rackare bör bytas ut.
Har mailats EVGA om detta, men kanske nån här kan hjälpa till att identifiera denna komponent.

/ezah

Komponenten är en kondensator.
Exakt märkning är lite otydlig.

Gissningsvis är det 16 V ±0.25% 10 µF

Oklart om den är trasig dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Komponenten är en kondensator.
Exakt märkning är lite otydlig.

Gissningsvis är det 16 V ±0.25% 10 µF

Oklart om den är trasig dock.

Texten är ut som samma som på de närliggande. "100 c66".
Bilen är väldigt suddig så sybs ej så bra att den är bränd. Men vita trycket med en cirkel och ett vitt pluss är nu skrovlig svart, och man ser hur strömmen gått ut i pcb.

Tack för pekning i rätt riktning @davidthedoom

Permalänk
Skrivet av ezah:

Texten är ut som samma som på de närliggande. "100 c66".
Bilen är väldigt suddig så sybs ej så bra att den är bränd. Men vita trycket med en cirkel och ett vitt pluss är nu skrovlig svart, och man ser hur strömmen gått ut i pcb.

Tack för pekning i rätt riktning @davidthedoom

Troligen har kondensatorn fått kortslutning och brunnit av så det inte är kortis längre.

Om kortet går som det ska är troligen det den användes till tillräckligt stabilt utan den och kan troligen löda loss den och skippa att ersätta den.

Men vill du etsätta den så är det högst troligt en keramisk kondensator.

Om jag säker på 100 c66 keramisk kondensator får jag upp 100uF 16V kondensator dock i te i exakt samma utförande.

Så rätt mycket spekulation i det hela inte hittat någon i exakt samma utförande iaf så kan mycket väl va nån special design som är svår att komma över.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Mig veterligt har aldrig keramiska kondensatorer någon särskilt polaritet, så jag tror det är tantal istället.

Edit: Finns tydligen aluminium/polymer i detta SMD-format numera (typ samma som de i rund burk till moderkort, efterföljarna till elektrolyter som höll sämre, så då tror jag mest på det.

Typ https://se.rs-online.com/web/p/polymer-capacitors/1723777

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen har kondensatorn fått kortslutning och brunnit av så det inte är kortis längre.

Om kortet går som det ska är troligen det den användes till tillräckligt stabilt utan den och kan troligen löda loss den och skippa att ersätta den.

Men vill du etsätta den så är det högst troligt en keramisk kondensator.

Om jag säker på 100 c66 keramisk kondensator får jag upp 100uF 16V kondensator dock i te i exakt samma utförande.

Så rätt mycket spekulation i det hela inte hittat någon i exakt samma utförande iaf så kan mycket väl va nån special design som är svår att komma över.

Kortet fungerar men ger t.ex. 3423p i Unigine Heaven Benchmark (extreme 1080p). Det blir liknande dips i fps både i benchmarken som i Far Cry 6 som jag spelar nu. Angående kondensatorn, går det ens nån 16v i en GPU??

UPDATE: Körde Superposition nu och fick 4323p i 1080p Extreme. Enligt leaderboarden så är det en mycket acceptabelt score.
Så det kanske bara att låtsas som ingenting och köra på med kortet?

Skrivet av MultiMan:

Mig veterligt har aldrig keramiska kondensatorer någon särskilt polaritet, så jag tror det är tantal istället.

Edit: Finns tydligen aluminium/polymer i detta SMD-format numera (typ samma som de i rund burk till moderkort, efterföljarna till elektrolyter som höll sämre, så då tror jag mest på det.

Typ https://se.rs-online.com/web/p/polymer-capacitors/1723777

Där har vi den, dock hittar jag den inte med samma beteckning som min. Vad står c66 för? Internt modellnamn eller nåt som hänvisar till annat som uf/V.
Evga svarade nyss att: En standardkomponent har fallerat och kan ej bytas då inte ens dom har dokumentation för att se exakt vad det är.
Fattar inte varför dom inte släpper på scheman, jag hittade ett schema på ett EVGA 1080 FTW3. Men det är inte samma design på den.

Kört rätt test
Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Angående kondensatorn, går det ens nån 16v i en GPU??

Spänningen för en kondensator är vad den är specad att klara av, spänningen som används är (förhoppnings) lägre än så.