Hur sätter jag upp ett stabilt hemnätverk i huset?

Permalänk

Hur sätter jag upp ett stabilt hemnätverk i huset?

Hej!

Behöver lite nybörjarråd som ny husägare. Efter att ha försökt läsa guider på nätet ger jag nu upp och vänder mig hit.

Tvåplansvilla om 140 kvm där bredbandet kommer in på bottenplan. Inte många enheter ska kopplas in, ett par telefoner, en tv nån laptop för hemarbete. Sen har jag min stationära dator på övervåningen som jag vill ha uppkopplad på ett smidigt sätt. Att dra kabel är uteslutet. Det jag funderade på är ett mesh nätverk med routern på bottenplan och en enhet på övre plan därifrån jag kopplar på stationära datorn med nätverkskabel.

Jag kommer ha 250/250 via Telia. Användning - streamar via tv, spelar en del på datorn. Dock inte aphög standard så kommer gärna undan med 2-3 k.

Vad säger ni? Är det en hygglig tanke eller tänker jag fel? Vad finns det för alternativ? Funkar det att koppla stationära datorn på det sättet eller kommer jag tappar för mycket bandbredd?

Postat så här eftersom min fråga inte främst rör vilken router jag ska köra på utan mer om vilket system. Däremot tas inköpstips emot tacksamt

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte dra en kabel? En kabel till övervåningen skulle ge en bättre upplevelse angående ping tider på pcn vid spelande främst.
Annars är finare(dyrare) mesh system bra. Själv kör jag 2 unify aps. Kräver dock sladd.
Lite som man brukar säga om ljud. Det finns inga genvägar till det perfekt nätverket.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersNNN:

Att dra kabel är uteslutet. Det jag funderade på är ett mesh nätverk med routern på bottenplan och en enhet på övre plan därifrån jag kopplar på stationära datorn med nätverkskabel.

Undrar samma sak som @Aka_The_Barf - varför kan du inte dra en kabel?
Det kanske är baserat på ett antagande om att mesh-nätverk faktiskt är en gångbar lösning? I teorin låter det bra men det är sällan bra i verkligheten, man tappar riktigt mycket prestanda.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Annars är finare(dyrare) mesh system bra. Själv kör jag 2 unify aps. Kräver dock sladd.
Lite som man brukar säga om ljud. Det finns inga genvägar till det perfekt nätverket.

Kör du dina UniFi APs med wireless backhaul, d.v.s. det som oftast avses när man ordet "mesh" används?
Tror inte att det är den typen av mesh som TS åsyftar.

APs med wired backhaul är ofta vettigt, UniFi är mycket trevligt imo.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk

Vad menas med wired backhaul? Är det helt enkelt en enhet där man dragit kabel från routern?

Det är väl mest en massa meck och fult med kabel. Därav att jag letar annan lösning. Men då är det kasst helt enkelt? Inga andra lösningar?

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Varför kan du inte dra en kabel? En kabel till övervåningen skulle ge en bättre upplevelse angående ping tider på pcn vid spelande främst.

Hur mycket pengar får man lägga för att det ska bli ett finare/dyrare system? Några exempel?

Tack för svaren förresten, uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersNNN:

Hur mycket pengar får man lägga för att det ska bli ett finare/dyrare system? Några exempel?

I ditt fall hade jag satsat på:

1. Dra kablage till de rum och accesspunkter du behöver - det är värt det och är inte svårt att få snyggt om du ger det lite tid.

2. Köp en bra router - förslagsvis UniFi Dream Router som har 2 portar förberedda med PoE

3. Köp 1 eller 2 accesspunkter (om det behövs), som du driver direkt genom PoE och hanterar i din Dream Router.

Vad som är fint och dyrt beror väl på vem man frågar. Min tjej sålde precis sin lägenhet som tyckte hennes router för 1500 var det bästa hon kunde få tag på när hon löpte den. Personligen har jag lagt ner alleles för mkt på mitt hemnätverk och ska snart flytta till nytt där föregående ägare inte hade en examen i kabeldragning. Ska ta med en del grejer till nya boendet men kmr samtidigt investera i att få en clean och stabil setup som jag 'aldrig' behöver ändra. Kommer även ta mig tid till att dra nya kablar till de rum där jag tycker det är relevant samt dra ut kablage för kameror runt huset.

Nuvarande setup:

• Rackskåp - 20U, ventilerat och ljudisolerat - Blocket - 1000 kr

• Kylning av rackskåp - Corsair ML120 x 2 + 12v termostat - Amazon - 300 kr

• Router - UniFi USG Pro 4 - Blocket - 1500 kr

• Managering av nätverk / NVR - UniFi Cloud Key Gen2+ - Tradera (överpris deluxe) - 2100 kr

• Rack mount kit till Cloud Key - 900 kr

• Switch - UniFi PoE 250w 24-port - Blocket - 2500 kr

• Patchpanel - NoName 24-port (ej keystone...idiotiskt nog) - 700 kr

• Patchkablar - 1000 kr

• Kablage - 1500 kr

• Accesspunkter - UniFi AP AC Prot x3-4 - 1500 kr

Som du ser har jag lagt ner närmare 15 000 kr på befintligt setup (om det ens räcker)... men om det inte vore nog där ska jag trycka in ytterligare då jag både vill och kan.

Planerad setup:

• Rackskåp - 6U - Amazon - 900 kr

• Kylning av rackskåp - Noctua NF-S12B x2 + PWM styrning - 350 kr

• Fläktar till switch & router - Noctua NF-A4x20 FLX x6 - 1000 kr

• Router - 0 kr

• NVR - 0 kr

• Rack mount kit till NVR - 0 kr

• Switch - 0 kr

• Accesspunkter - 0 kr

• Patchpaneler - UniFi x2 (keystone) - 700 kr

• Keystone kontakter - oklart

• Ventgaller - UniFi - 300 kr

• Patchkablar - 1200 kr

• Kablage - 1000 kr

• Kameror - UniFi Bullet G5 x3-4 - 2000 kr st

• 12v & 5v PoE-adaptrar x3 - ska driva Tado + Philips Hue + fläktar - 500 kr

Snart är jag uppe i närmare 25-30 tusen för att sätta upp nätverket hemma - tur att det skett över tid och att inte tjejen lägger sig i vad jag lägger mina pengar på.. hehe. Hur som helst - min poäng är, hur långt är ett snöre? Vad tycker du det är värt att lägga och vad vill du uppnå? Jag har valt att investera i UniFi-grejer och kommer fortsätta att göra det, men för en 'normal' användare är det inte nödvändigt.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersNNN:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mesh/asu...

De flesta olika tillverkare har bättre system. Det viktiga är att dom har ett dedikerat nätverk för kommuniktion och överföring mellan enheterna, det är gömt för användaren och är enbart till för att inte utnyttja användarnas nät för sådant vilket leder till förluster. Annars blir det som repeters vilket inte är så bra.

Gör lite efterforskningar så du hittar ett system som passar just dig.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersNNN:

Vad menas med wired backhaul? Är det helt enkelt en enhet där man dragit kabel från routern?

Det är väl mest en massa meck och fult med kabel. Därav att jag letar annan lösning. Men då är det kasst helt enkelt? Inga andra lösningar?

Wired backhaul = AP är uppkopplad till router/switch med kabel (bättre)
Wireless backhaul = AP är uppkopplad trådlöst (sämre)

Kasst och kasst... det är subjektivt och det kanske funkar fint för dig med wireless backhaul. Att ha kabel kommer att bespara dig en del huvudvärk då du inte tar bort en massa teoretisk kapacitet, du introducerar inte flaskhalsar i ditt system.

Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut, men finns det inte befintliga stigare för el eller annat som du kan använda för din kabel?
Läs på om PoE, räcker med en nätverkskabel för att förse AP med både ström och data. I alla fall jag sett så går det att dra kabel + montera AP rätt diskret.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

"mesh" är en marknadsföringsterm. Mesh finns inte, egentligen.

Allt handlar bara om WIFI. Skillnaden är att med "mesh" så pratar accesspunkterna med varandra via WIFI istället för kabel.
Nackdelen är halverad bandbredd för varje hopp. I praktiken är det nog närmare 70% tapp.
Dåkiga svarstider och paketförlust är något man får på köpet. Om det blir ett problem är omöjligt att säga, men risken är det kommer strula. Frågan är hur många gånger står man ut med en snurrande boll på TVn innan man blir less?

Äger man huset är kabeldragning att föredra. Antingen gör man det via vägar inom huset eller så går man på utsidan av fasaden.
Det är lite jobb men är o andra sidan en lösning som duger 100 år till. Du kan säkert hitta ett sätt att få upp en kabel, det finns alltid nått vis via ventilation, elkablage eller ännu bättre telefoni-uttag! Analog telefon använder du knappast, så dom kablarna kan du nog använda som draglina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Äger man huset är kabeldragning att föredra. Antingen gör man det via vägar inom huset eller så går man på utsidan av fasaden.
Det är lite jobb men är o andra sidan en lösning som duger 100 år till. Du kan säkert hitta ett sätt att få upp en kabel, det finns alltid nått vis via ventilation, elkablage eller ännu bättre telefoni-uttag! Analog telefon använder du knappast, så dom kablarna kan du nog använda som draglina.

Håller helt med om detta; ersätt gamla telefoni- eller gamla antennuttag och använd kablarna som dragtråd.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk

Stort tack för all feedback! Hade ingen aning om att det kunde bli ett sånt stort tapp på meshnätverket. Då blir det helt enkelt till att dra kabel, det ska nog gå det med

Tusen tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boibo:

Allt handlar bara om WIFI. Skillnaden är att med "mesh" så pratar accesspunkterna med varandra via WIFI istället för kabel.
Nackdelen är halverad bandbredd för varje hopp. I praktiken är det nog närmare 70% tapp.
Dåkiga svarstider och paketförlust är något man får på köpet. Om det blir ett problem är omöjligt att säga, men risken är det kommer strula. Frågan är hur många gånger står man ut med en snurrande boll på TVn innan man blir less?

Mesh skiljer sig på ett annat sätt mot AP-lösnigar då en meshnod kan agera switch så den trådlösa trafiken behöver inte passera den vanliga switchen så mesh kan ibland innebära mindre trafik i det kablade nätet jämfört med en konventionell APlösning om båda klienterna som ska kommunicera är anslutna till samma meshnod.
Kopplar man upp mesh med kabel så kan det alltså bli bättre än en konventionell ap-lösning men kör man helt trådlöst kan det också bli klart sämre och framförallt så ökar det ju trängseln i etern för allt inom radioräckvidd så man bör alltid koppla så mycket som möjligt via kabel.

Mesh är nog också ännu en rätt omogen teknik där det verkar vara svårt att blanda fabrikat med bra resultat, likt hur det var när "super g/g+" kom (det som blev 802.11n eller tramsnamnet det har idag, wifi 4.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Väcker liv i denna tråd igen då det närmar sig att köpa in saker. Jag har funderat på att även lägga till några kameror till en setup som ser ut så här: UDR - switch - AP - 2-3 kameror utomhus. Ubiquiti har känts som ett bra alternativ när jag läst på, men är även öppen för andra lösningar.

Till mina frågor:
-är UDR ett bra alternativ till denna setup? Någon som har erfarenhet av att driva kameror via UDR utan nvr som kan säga om detta är en bra idé eller inte?
- vilken switch ska jag köra på? Är det möjligt att driva en switch med poe och sedan köra anslutningarna med poe från switchen (utan injectors och liknande)?
- Kameror - jag tänker att 1080p är tillräckligt så jag kikar lite på g3. Bra idé eller mer prisvärt med g5?
- behövs det något mer med denna setup? Är den en bra idé alls?

Har som framgår försökt undvika nvr för att få ner prislappen lite, men är öppen för att ändra även på detta..

Tacksam för all input!

Permalänk
Medlem

Är du säker på du behöver Ubiquiti kameror, dom kostar ganska mycket och har du funderat på vad du ska använda dom till och vilka funktioner som är viktiga. Själv köpte jag en TP-Link c200 från Kjell för att prova. Visserligen blir jag beroende av deras app och system men kameran var så pass billig att det kvittar för min del eftersom den hade de funktioner jag behövde.

De jag känner till är individuella kameror med appar och system som använder servrar på Internet, t.ex. TP-Link eller andra tillverkare. Ubiquiti och de kameror dom har, sedan Synology Surveillance Station. Eller Blue Iris som är riktigt bra Video Management Software samt Reolink. Det här är en bra YouTube kanal för kameror och annat, kollat många videos där och han går verkligen igenom mycket funktioner och annat. Väl värt leta bland videos där

https://www.youtube.com/@TheHookUp

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Är du säker på du behöver Ubiquiti kameror, dom kostar ganska mycket och har du funderat på vad du ska använda dom till och vilka funktioner som är viktiga. Själv köpte jag en TP-Link c200 från Kjell för att prova. Visserligen blir jag beroende av deras app och system men kameran var så pass billig att det kvittar för min del eftersom den hade de funktioner jag behövde.

De jag känner till är individuella kameror med appar och system som använder servrar på Internet, t.ex. TP-Link eller andra tillverkare. Ubiquiti och de kameror dom har, sedan Synology Surveillance Station. Eller Blue Iris som är riktigt bra Video Management Software samt Reolink. Det här är en bra YouTube kanal för kameror och annat, kollat många videos där och han går verkligen igenom mycket funktioner och annat. Väl värt leta bland videos där

https://www.youtube.com/@TheHookUp

Det som lockar mig är till synes bra kvalitet, ingen månadsavgift och tanken att ha allting nätverksrelaterat samlat på ett ställe lockar. Men kostnaden är helt klart en tröskel, särskilt eftersom jag inte har behov av ett större system utan kommer som sagt nöja mig med 2-3 kameror. Ska spana in Youtube länken, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersNNN:

Väcker liv i denna tråd igen då det närmar sig att köpa in saker. Jag har funderat på att även lägga till några kameror till en setup som ser ut så här: UDR - switch - AP - 2-3 kameror utomhus. Ubiquiti har känts som ett bra alternativ när jag läst på, men är även öppen för andra lösningar.

Till mina frågor:
-är UDR ett bra alternativ till denna setup? Någon som har erfarenhet av att driva kameror via UDR utan nvr som kan säga om detta är en bra idé eller inte?
- vilken switch ska jag köra på? Är det möjligt att driva en switch med poe och sedan köra anslutningarna med poe från switchen (utan injectors och liknande)?
- Kameror - jag tänker att 1080p är tillräckligt så jag kikar lite på g3. Bra idé eller mer prisvärt med g5?
- behövs det något mer med denna setup? Är den en bra idé alls?

Har som framgår försökt undvika nvr för att få ner prislappen lite, men är öppen för att ändra även på detta..

Tacksam för all input!

Jag kollade en del på kameror och hur man skulle sätta upp det klokt men landade i ett Eufy kit, har utökat sedan inköp så har 4 kameror just nu och ska komplettera med den ringklocka.

Batteritiden beror lite på men räkna med att plocka ner dom en gång i halvåret och ladda, men samtidigt så behöver man ändå torka av linser på kameror osv och det gör man ju samtidigt.

Eufy kostar ingen prenumeration och är smidigt att installera och prisvärda.

Permalänk
Medlem

@AndersNNN kolla på YouTube finns säkert andra kanaler men det är en djungel av prylar för övervakning. Nu kanske Ubiquiti blir bäst för dig men det är bra att kolla över utbudet och vilka möjligheter som finns. Vem vet det kanske finns något ännu bättre som du vill ha istället ?

Jag köpte min TP-Link kamera för att testa appen, hur det fungerar med sparat material på SD-kortet osv. Fungerar faktiskt riktigt bra och är något jag skulle rekommendera för folk som bara vill ha enklare övervakning för att se vad som händer osv. Har fångat räv, rådjur och en hel del annat med den, även en del mystiska bilar på nätterna. Det finns andra märken att välja på också såklart.

En sak att tänkte på oavsett vilket system man väljer är belysning nattetid, även om det finns IR på kameror som ska fånga saker så blir det inte så bra och saker långt bort från kameran syns mycket bättre om man har ett upplyst område där man vill övervaka. Ska man övervaka en tomt eller annat är det värt att lösa belysningen först, nu pratar jag inte om strålkastare utan mer upplyst med vanlig ytterbelysning och liknande. Grundregeln för mig är att området du vill övervaka också är upplyst nattetid så att du själv kan se om något rör sig där, då kommer också kameran att lättare detektera rörelse och fånga saker till SD-kortet.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@AndersNNN kolla på YouTube finns säkert andra kanaler men det är en djungel av prylar för övervakning. Nu kanske Ubiquiti blir bäst för dig men det är bra att kolla över utbudet och vilka möjligheter som finns. Vem vet det kanske finns något ännu bättre som du vill ha istället ?

Jag köpte min TP-Link kamera för att testa appen, hur det fungerar med sparat material på SD-kortet osv. Fungerar faktiskt riktigt bra och är något jag skulle rekommendera för folk som bara vill ha enklare övervakning för att se vad som händer osv. Har fångat räv, rådjur och en hel del annat med den, även en del mystiska bilar på nätterna. Det finns andra märken att välja på också såklart.

En sak att tänkte på oavsett vilket system man väljer är belysning nattetid, även om det finns IR på kameror som ska fånga saker så blir det inte så bra och saker långt bort från kameran syns mycket bättre om man har ett upplyst område där man vill övervaka. Ska man övervaka en tomt eller annat är det värt att lösa belysningen först, nu pratar jag inte om strålkastare utan mer upplyst med vanlig ytterbelysning och liknande. Grundregeln för mig är att området du vill övervaka också är upplyst nattetid så att du själv kan se om något rör sig där, då kommer också kameran att lättare detektera rörelse och fånga saker till SD-kortet.

Ska kika vidare lite. Tomten är hyggligt belyst från gångvägen bredvid så jag tror inte att det blir några bekymmer så länge kameran har bra kvalitet, men tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Jag kollade en del på kameror och hur man skulle sätta upp det klokt men landade i ett Eufy kit, har utökat sedan inköp så har 4 kameror just nu och ska komplettera med den ringklocka.

Batteritiden beror lite på men räkna med att plocka ner dom en gång i halvåret och ladda, men samtidigt så behöver man ändå torka av linser på kameror osv och det gör man ju samtidigt.

Eufy kostar ingen prenumeration och är smidigt att installera och prisvärda.

Låter bra, ska definitivt spana in dom. Har du basstationen som finns med i kamerapaketet här?: https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/kamer...

Isf: hur länge kan du spara film från fyra kameror? Kör du att dom bara spelar in på motion detection Eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersNNN:

Låter bra, ska definitivt spana in dom. Har du basstationen som finns med i kamerapaketet här?: https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/kamer...

Isf: hur länge kan du spara film från fyra kameror? Kör du att dom bara spelar in på motion detection Eller hur funkar det?

Har det något billigare kamerorna som "bara" räcker i 180 dagar med 2K upplösning.
Men samma basstation.

Jag skulle säga att man kan spara runt 2-3 månader vid normal användning med 2-3 kameror. Beror på hur man ställer in känsligheten.

Dom har släppt en del nya kit med 4K upplösning, men vet inte hur mkt det suger i minne och hur dom är.
Men 2K pro modellerna är trevliga.

Du kan även mixa och matcha lite olika typer av kameror och även koppla in ringklockor (rea på amazon just nu) eller larm.